Uskotko jonkun uskonnon mielikuvitusolentoihin/jumaliin? Tai muihin satuolentoihin?

  • Viestiketjun aloittaja Islam4eva
  • Ensimmäinen viesti
huoohh
Vuosikymmeniä? Haha. Niin raamatunhan mukaan maapallo on 6000vuotta vanha. Harmi vain että fossiilit tuhoavat satukirjasi väitteen. On jo laskettu planeettojen toisistaan erkanemisista, että oma universumimme on 13,4 miljardia vuotta vanha.

Tiede nimenomaan ratkaisee kaiken. Mm lääketiede versus olematon rukoilu.

Ps. Voin paljastaa sinulle että Harry Potterien, Raamattujen ja muiden "pyhien" kirjojen satuilut eivät ole totta, vaan keksittyjä hölmöjä tarinoita.
Raamattu ei sano maapallon iästä mitään, mutta varmaankin tulet toistamaan tuota höpöhöpöväitettä lopun ikäsi, sillä sinua ei totuus kiinnosta. Jos kiinnostaisi, niin olisit tuostakin asiasta ottanut selvää, etkä väittäisi noin typeriä. Itseasiassa tieteellisen Uuden testamentin tutkimuksen mukaan Raamatun tekstit ovat moneltakin osin luotettavaa historiaa. Miksi olet taas eri mieltä kuin tiede, vaikka ylistät tiedettä kokoajan? Tiede on tärkeä juttu, mutta kaikki mitä esim. johonkin naistenlehtien artikkeliin kirjoitetaan tieteellisenä faktana ei ole faktaa nähnytkään. Mutta sinullehan se kelpaa ja menee läpi.
 
joku muu
Mun mielestä ei ole fiksuja ne ketkä on fanaattisia uskovaisia, oli kyse sitten uskonnosta tai ateismista.

Tiede ei ole löytänyt kaikkia, on asioita mitä ei ole pystytty tieteellä selittämään. Miten siis kukaan voi uskoa että tämänhetkinen tieteen antama maailman kuva on täysin tosi. Ajansaatossa ihmisten käsitys maailmasta tieteen näkökulmasta on muuttunut kokoajan. Miksi siis tämänhetkinen tieto olisi totta? Kokojaan päästään syvemmälle ja tutkitaan pienempiä osia ja juttuja, paljon on vielä löytämättä. Sellaisia juttuja mitä ei ehkä ikinä pystytä tieteellä selittämään.

Toisaalta uskonnot ovat aika hataralla pohjalla. Tieto on suustasuuhun tietoa ja tiedon lähteenä toimii kirja/kirjoja jotka on kirjoitettu kauan kauan sitten. Suurimmalla osalla uskovaisista ei ole kokemusta esim. jumalan olemassa olosta vaan juttu perustuun pelkästään heidän uskoonsa. Itse kunnioitan jokaisen uskontoa, kaikilla on omat syynsä uskoa. En tuomitsisi uskovaisia tyhmiksi tms. Itse pidän hyvin epätodennäköisenä sitä, että joku ihmisen uskonnoista olisi totta.

Todennäköistä on mielestäni kuitenkin se, että on jotain voimia tai asioita, mitä ihminen ei pysty näkemään/kokemaan/tieteellä selittämään. Uskon että kuoleman jälkeen on jotain, mitä, sitä en tiedä. Uskon että jotenkin meidän ajatuksemme jäävät olemaan olemassa. Mitä kuolema edes tarkoittaa, muuta kuin että meidän ruumiimme lakkaa toimimasta ja mätänee pois, mitään muuta ei oikeasti tiedetä. Luulen että ihmiset ovat aina tienneet että on jotain muuta kuin se mitä näemme. Uskonnot ovat vain ihmisten tapoja selittää tätä ristiriitaa. Joku on mielestään keksinyt selityksen ja opettanut sen muille. muut ovat uskoneet ja kertoneet eteenpäin, siinä meillä on sitten uusi uskonto syntynyt. Kuten alussa totesin, mielestäni jokainen, joka väitää olevansa täysin varma siitä miten asiat ovat, on väärässä. Kukaan ei voi oikeasti tietää.
 
Smartie
Miksi ihmeessä jotkut vetävät tieteen mukaan kun puhutaan uskonnosta?

Eikö termi "uskonto" tai "uskoa" anna teille viitettä siitä, että kyse ei ole siitä, mitä tiede on/ei ole saanut aikaan, vaan pelkästä uskomisesta.

Itselleni ainakaan tiede ja usko eivät ole ristiriidassa keskenään. Olen hyvin konservatiivinen kristitty. Olen myös saanut älyä sen verran, että matematiikka ja fysiikka ovat minulle todella helppoja oppia, ja täten ymmärrän täysin tieteen kautta käsitykset ajasta, avaruudesta, maailman syntymisestä jne. Luen innolla tieteellisiä julkaisuja uusimmista löydöistä, tiedän mitä tutkimusmaailmassa tapahtuu.

Mikään tieteen tähän mennessä tekemä löytä ei ole minun uskontooni vaikuttanut millään tavalla.


Ja heille, jotka väittävät lapsen uskonnollisen kasvatuksen olevan väärin: Niin kauan kuin et pysty todistamaan ettei Jumalaa olisi olemassa, et pysty perustella väitettäsi. He, jotka kuuluvat johonkin uskontokuntaan ovat aivan yhtä oikeassa kuin sinä.
 
guest14
En usko mihinkään jumalaan. En tiedä onko kuoleman jälkeen elämää eikä sillä ole oman elämäni kannalta merkitystä. Minulle on myös aivan sama uskooko joku toinen vai ei, kaikilla on vapaus uskoa tai olla uskomatta enkä tee eroa ystävieni välillä sillä. Se harmittaa että yksi hyvä uskovainen ystäväni tuntuu nykyään tekevän niin- kun hänelle selvisi etten enää usko, hän ottaa asian ikään kuin henkilökohtaisena loukkauksena :(
 

Yhteistyössä