Uskotko Jumalaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Usko"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En usko.
Ja väkisinkin ajattelen niin, että jos tiedän jonkun ihmisen uskovan johonkin Jumalaan, ajattelen että hänellä on tod.näk jokin suurempi tarve hakea turvaa ja lohtua saduista/mielikuvitusjutuista kuin ns. turvallista ja tasapainoista elämää(ja etenkin lapsuutta) viettäneellä.
Ellei hän sitten ole esim. lestadiolainen tai muuten vahvasti uskovaisesta perheestä jossa usko ja uskonto on vahvassa roolissa ja siihen on "opittu" pienestä asti.
Useilla uskovaisilla ystävilläni on ollut elämässä jokin iso vastoinkäyminen(yleensä lapsuudessa), esim. vanhemman kuolema lapsen ollessa pieni, vanhempien alkoholismi jne. ja luulen että heillä tämän vuoksi on suurempi tarve hakea sitä turvaa uskosta.
 
"Vieras"
Samaa voisi sanoa uskottomille: Sallikaa se että toiset uskovat Jumalaan ja Jeesukseenkin.
Minusta uskonto olisi ihan hyvä juttu, jos muutamat ehdot täyttyisivät.

1) Jokainen saisi kaikkialla maailmassa ihan oikeasti vapaasti valita uskooko vai ei. Mitään uskontoja ei opetettaisi lapsille, mutta halutessaan he saisivat elämänkatsomustieto -tyyppistä perustietoa erilaisista uskonnoista. Tätäkään opetusta ei kuitenkaan aloitettaisi kovin pienille lapsille.

2) Suomessa (ja kaikkialla muuallakin maailmassa) valtio ja kirkot erotettaisiin toisistaan, ja kirkoilta poistettaisiin veronkeruuoikeus.

3) Uskonto olisi selkeästi yksityisasia, eikä sitä saisi tuoda millään tavalla esille julkisessa päätöksenteossa.

4) Suurilta uskonnollisilta yhteisöiltä poistuisi niillä nyt oleva taloudellinen valta sekä arvojohtajuus, jota esimerkiksi katolinen kirkko harjoittaa.

Näillä edellytyksillä uskonto alkaisi jo olla minulle aika yhdentekevä asia. Koska noiden täyttymiseen on kuitenkin niin pitkä matka, en ole mitenkään avoimen uskontomyönteinen. En vain jaksa koko ajan taistella asiaa vastaankaan, koska se on niin uskomattoman yleistä. Toivoisin silti, että ihmiset osaisivat laajemmin erottaa reaalimaailman asiat ja oman uskontonsa. Niitä sotkemalla saadaan jo ihan pienetkin arkiset asiat tuntumaan uskomattoman vaikeilta.

Se on yksi syy, jonka takia arvostan kovasti luterilaista tapauskovaisuutta, jota monet minulle läheiset ihmiset harjoittavat. Heillä on tämän yhteiskunnan asioista nykymaailman tuomiin tietoihin perustuvat mielipiteet, ja uskonto on heille semmoinen seremonianomainen asia, joka ei ohjaile päätöksentekoa.
 
Painin aika paljon sen kanssa uskonko vai enkö usko. Uskon, että Jos Jumala on olemassa, paras kiitos Jumalalle elämästä on sen eläminen täysillä. Tunnen muutamia "totaalihurahtaneita" jotka kieltävät itseltään "kaiken" (tekemisen, mm. korvakorujen käytön / meikkaamisen / tietynlaiset vaatteet jne jne) ja käyvät useita kertoja viikossa tilaisuuksissa jne. Olen tilaisuuksissa muutamia kertoja käynyt (helluntailaiset, lestadiolaiset) mielenkiinnosta katselemassa, mutta uskon, ettei mahdollinen Jumala ole niin itsekeskeinen, että olisi luonut meitä tänne palvomaan / ylistämään itseään. En myöskään usko siihen, että usko katoaa mihinkään vaikken moisissa käykään, koska mielestäni usko tulee ihmisen sisältä ja ihminen itse tietää millainen Jumala on ja miten se elämään vaikuttaa. Kiteytettynä mielestäni usko on henkilökohtainen asia enkä tuo sitä niinkään arjessa esille itsestäni yhtään. Tietysti se saattaa jollakin tapaa vaikuttaa ajatusmaailmaan ja moraaliin jne. mutta en koe, että sen tulisi rajoittaa elämääni mitenkään.

Tuossa nyt vähän selitystä, voisin keskustella tästä asiasta vaikka tuntikausia, mutta en taida jaksaa nyt :)
 
entäs?
En usko.

Mä olen sairastanut paljon ja kovimmissa tuskissani joskus jopa rukoilin että kivut loppuis. Elämässä tulee kuraa niskaan kaikin puolin.

Ja kun miettii elämää muutenkin niin.. jos jumala on olemassa niin se on hemmetin paska tyyppi.

Monet sotii yms just uskontojen takia. Ei se voi olla sillon hyvä asia.
Jumala antoi ihmisille valinnanvapauden. Sotia ei käydä uskontojen takia vaan ihmisten suvaitsemattomuuden takia.
 
"Usko"
Tuli täs mieleen uskontunnustus. Te ketkä kävitte rippikoulun niin millä mielellä lausuitte uskontunnustuksen? Minä taisin ihan tosissani olla. En voi sanoa niinkään että "tunnustan tässä uskoani papin mieliksi ja että näytän tässä että osaan"
 
Kyllä uskon. Pidän tieteellistä maailmankuvaa tyhmänä, koska en ymmärrä sitä. Se, että nytkin käytän tieteellisen menetelmän tuloksia tietokonetta näpytellessäni, ei häiritse minua, koska uskossani jumalaan olen tottunut loogisiin ristiriitoihin.

Jumalaa en ole koskaan nähnyt, mutta tiedän silti ihantosivarmasti, että jumala on. Katsokaa nyt vaikka kärpäsiä, miten muuten olisi kärpäsiä ellei jumalaa olisi. Opetan lapsenikin pienestä pitäen uskomaan jumalaan, koska kannatan valinnanvapautta asiassa.

Nyt menen rukoilemaan. Jumala antoi minulle syövän, joten pitää pyytää, että hän parantaisi sen.
 
Viimeksi muokattu:
"ellinoora"
Tämä on aina yhtä mielenkiintoinen aihe.Olen kovasti etsinyt Jumalaa ja en ole sitä löytänyt,täytyy muistaa,että on kyse uskosta.Uskotko todella siihen,se on uskon asia.En itse usko,että Jumala voi pelastaa ketään vääryyksiltä.Ihminen itse uskoo siihen ja se helpottaa sitä tuskaa mitä joutuu kokemaan vääryyksien keskellä.Ei uskovaisten elämä ole sen helpompaa kuin muiden.
 
uskova
Uskon, vakaasti.
Ihan selkeä kysymys oli otsikossa. Siihen riittää kyllä tai ei, muttta dechs on taas kerran täällä tuputtamassa tuota ateistipuppuaan. Sama se, ei se minulta ole pois että hän on ateisti mutta moinen jatkuva Jumalan herjaaminen haittaa kyllä. Ylläpito voisi jo vähitellen alkaa puuttumaan tuohon jatkuvaan herjaamiseen.
 
"ellinoora"
Ymmärrän mitä tarkoitat majuri,mutta ei Jumala anna sairauksia tai sotia kenellekkään.Ihmiset sotivat ja sairastavat,oli suurempia voimia tai ei niin se ei päätä näin!Usko on jotain mihin uskoa,ja se antaa voimaa ja apua heille jotka sitä tarvitsevat.
 
En usko. Jumala on looginen mahdottomuus, ja jos ihminen ei voi luottaa omaan päättelykykyynsä, niin mihin sitten? (Jumalaan vai, heh heh...)

Ylipäätään maailma olisi kyllä parempi paikka kun ihmiset lakkaisivat höperehtämästä ja hyväksyisivät tosiasiat. Yhdessä asiassa Marx oli oikeassa, uskonto on oopiumia kansalle. Sen varjolla tehdään mitä mielettömimpiä tekoja, syrjinnästä sotaan.
 
hahaa
Kyllä uskon. Pidän tieteellistä maailmankuvaa tyhmänä, koska en ymmärrä sitä. Se, että nytkin käytän tieteellisen menetelmän tuloksia tietokonetta näpytellessäni, ei häiritse minua, koska uskossani jumalaan olen tottunut loogisiin ristiriitoihin.

Jumalaa en ole koskaan nähnyt, mutta tiedän silti ihantosivarmasti, että jumala on. Katsokaa nyt vaikka kärpäsiä, miten muuten olisi kärpäsiä ellei jumalaa olisi. Opetan lapsenikin pienestä pitäen uskomaan jumalaan, koska kannatan valinnanvapautta asiassa.

Nyt menen rukoilemaan. Jumala antoi minulle syövän, joten pitää pyytää, että hän parantaisi sen.
oletpas lapsellinen. syöpään vertaus oli tyhmä. et ole tainnut edes lukiota käydä kun tohon syöpään viittaat, jos olisit käynyt tietäisit edes perusasiat. olet näköjään joku räkäinen amis vaan.
 

Yhteistyössä