Uskotteko, että kissa voi olla mielenterveysongelmainen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä on 7- vuotiaat kissat, uros ja naaras samasta pentueesta. Kumpikin on vieroitettu 12-viikkosina, hoidettu hyvin ja niitä on kohdeltu aina hyvin.
Kumpikin ovat tosi hyväluonteisia, eivät ole ikinä purreet, raapineet, matolääkkeet saa annettua helposti.
Tyttökissa on kuitenkin todella "hermoheikko", on ollut aina. Se ei pidä kuin hyvin harvoista ihmisistä, niistä joista se pitää, niin niitä se sitten suorastaan rakastaa.
Vieraita ihmisiä se ei siedä yhtään. Jos vieraita tulee, se häipyy maisemista heti.
Kolli taas tykkää kaikista ihmisistä eikä pelkää mitään eikä ketään.

Tyttökissalla on sellainen ongelma, että se kakkailee muualle kuin vatiin. Lähes joka päivä.
Vaikka vati olisi täysin puhdas, niin siltikin saattaa tehdä muualle.
Eläinlääkärillä on käytetty, eikä siitä löytynyt mitään fyysistä vikaa.
Feliway on koekeiltu sekin, ei auttanut yhtään. Ei hiekkalaatujen vaihtelukaan.
Tai olihan niillä kokeiluilla jotakin merkitystä, kun kokeiltiin brikettejä ja paakkuuntumattomia hiekkoja se ei mennyt vatiin juuri ollenkaan.

Mutta yksi juttu, vaikka kissaa ei kiusaa kukaan ja sitä hoidetaan hyvin, meillä on melko levotonta päivisin. Ovikello soi koko ajan, lapsilla käy paljon kavereita, kokoajan mennään ja tullaan.
Musta tuntuu, että toi kissa sekoaa kun on liikaa kaikkea?

Joka kesä meillä on yksi viikko, kun mies menee lasten kanssa mökille ja mä olen kotona, ihan rauhassa, yksin. Tai siis, onhan täällä noi kissat.
Mutta mä tähtään siihen, että rauhoitan sen viikon, täysin.
En pidä sähkövaloja päällä. Ei soi ovikello. Kukaan ei juokse, meillä ei käy kukaan, mä en mene mihinkään. Mä vaan meditoin, nukun, käyn lenkillä, otan aurinkoa ulkona, käyn saunassa, lojun sohvalla ja lueskelen.
Silloin toi kissakin on kuin toinen kissa. Niitten viikkojen aikana, se ei koskaan ole paskonut mihinkään muualle kuin hiekka-astialle.
Ei kertaakaan.

Eikö sillä vaan pää kestä normaalin elämän hektisyyttä?
Pitäisikö mun muuttaa sen kanssa johonkin luostariin?
 
hmd
No jotkut kissat/koirat vaan ei pidä hektisyydestä. Sama asia kuin jotkut ihmisetkään ei pidä, ihmiset vaan voi itse valita miten elävät mutta eläimet ei. Ehkä kisu sopisi paremmin jonnekin eläkeläispariskunnalle jossa ei hirveesti actionia olis. Ei tuo kuitenkaan mikään mielenterveysongelma ole.
 
"minä"
Mulla on ollut kuusi kissaa ja kaikki ovat olleet ihan oma lukunsa. Onko jollakin ollut mielenterveysongelmia? En tiedä. Yhden hermoromahduksen olen todistanut kun 5v täysin rauhallinen ja aina kiltti kissa otti kilet ja raateli kaverinsa. Pistin syyksi stressin. Meillä oli taapero ja uusi pentu tullut niin taisi olla liikaa hänen rauhalliselle luonteelleen. Toiset taas ei ole olleet moksiskaan vaikka niitä tökittäisiin naamaan.

Persoonia jokainen. Ehkä teidän kisulle ei vaan sovi noin kova meno. Onko vaikka mahdollista että sun vanhemmat tai joku tuttu ottaisi. Joku kenellä olisi rauhaisaa?
 
Tyttökisusi ei vaan kestä jatkuvaa ravaamista, porukkaa ja meteliä ja osoittaa mieltään
kakkaamalla muualle kuin hiekkalaatikkoon.
Yrittäkää rauhoittaa kotia vähän useemin kuin vain yhden viikon kesässä.
 
a-p.
[QUOTE="minä";25648232]Mulla on ollut kuusi kissaa ja kaikki ovat olleet ihan oma lukunsa. Onko jollakin ollut mielenterveysongelmia? En tiedä. Yhden hermoromahduksen olen todistanut kun 5v täysin rauhallinen ja aina kiltti kissa otti kilet ja raateli kaverinsa. Pistin syyksi stressin. Meillä oli taapero ja uusi pentu tullut niin taisi olla liikaa hänen rauhalliselle luonteelleen. Toiset taas ei ole olleet moksiskaan vaikka niitä tökittäisiin naamaan.

Persoonia jokainen. Ehkä teidän kisulle ei vaan sovi noin kova meno. Onko vaikka mahdollista että sun vanhemmat tai joku tuttu ottaisi. Joku kenellä olisi rauhaisaa?[/QUOTE]

Ei tollaista oikein voi kenellekään tarjota, kun se kakkailee mihin sattuu, ja oikein stressaantuessaan pissaakin.
Ja sitäpaitsi, se on tosi kiintynyt mun tyttäreen. Minäkin kelpaan sitten, jos tyttöni ei ole paikalla, mutta sitä se suorastaan jumaloi. Nukkuu sen vieressä kaikki yöt, välillä peiton allakin ja pää tyynyllä. Ei tollaista kissaa voi oikein mihinkään muualle antaa.
 
Meidän kissa rupes kakkaileen kans laatikon viereen, suihkun lattialle. Kukaan ei löytänyt mitään vikaa. Kun kerran kissa meni ihan ihmeelliseks, ja oli vaan omissa oloissaan kirjahyllyn alla. Lähdettiin päivystykseen, ja käskin tutkimaan kissan tarkkaan. No, kasvainhan sieltä vatsasta löytyi röntgenellä, ja oli päässyt kasvamaan niin isoksi, että oli lähes puolet kissan painosta. Siinä sitten tippa linssissä hyvästeltiin kisu viimeselle matkalleen.
 
a-p.
Meidän kissa rupes kakkaileen kans laatikon viereen, suihkun lattialle. Kukaan ei löytänyt mitään vikaa. Kun kerran kissa meni ihan ihmeelliseks, ja oli vaan omissa oloissaan kirjahyllyn alla. Lähdettiin päivystykseen, ja käskin tutkimaan kissan tarkkaan. No, kasvainhan sieltä vatsasta löytyi röntgenellä, ja oli päässyt kasvamaan niin isoksi, että oli lähes puolet kissan painosta. Siinä sitten tippa linssissä hyvästeltiin kisu viimeselle matkalleen.
Mä en usko, että meillä on kuittenkaan tällaisesta kysymys. Meidän kissa on 7v ja on tehnyt tätä ihan koko elämänsä ajan.
Surullinen juttu, otan osaa kissanne menetyksen johdosta :(
 
Pakko sanoa, oli asian vierestä tai ei, mutta ei pelkät sisäkissat kyllä ainakaan päästään ihan terveitä ole.
Ennen ihmettelin miksi sisäkissoja niin kauhistellaan ja nyt ymmärrän sen täysin.

Meillä on kissa, leikattu 2v kolli ja niinkuin monet muutkin, tämäkin kissa hyppii pitkin seiniä, tuijottaa kattoon tai ihan vaan tyhjää valkoista seinää ja hyppää sitä päin, maukaisee ja säntää juoksuun, kurnuttaa jne. Jahtaa ja tuijottelee jotain olematonta.
No, eihän se ihan tervettä ole, ei voi olla.
Tämä johtunee siitä, että kissa on kirjaimellisesti tullut seinähulluksi, koska on pelkkä sisäkissa. Kai sitä nyt kuka vaan sekoaa jos tuijottaa samoja seiniä 24/7/365.

Kilttihän tuo elukka on, niin lasten kuin koirienkin kanssa, mutta silti....
 
a-p.
Pakko sanoa, oli asian vierestä tai ei, mutta ei pelkät sisäkissat kyllä ainakaan päästään ihan terveitä ole.
Ennen ihmettelin miksi sisäkissoja niin kauhistellaan ja nyt ymmärrän sen täysin.

Meillä on kissa, leikattu 2v kolli ja niinkuin monet muutkin, tämäkin kissa hyppii pitkin seiniä, tuijottaa kattoon tai ihan vaan tyhjää valkoista seinää ja hyppää sitä päin, maukaisee ja säntää juoksuun, kurnuttaa jne. Jahtaa ja tuijottelee jotain olematonta.
No, eihän se ihan tervettä ole, ei voi olla.
Tämä johtunee siitä, että kissa on kirjaimellisesti tullut seinähulluksi, koska on pelkkä sisäkissa. Kai sitä nyt kuka vaan sekoaa jos tuijottaa samoja seiniä 24/7/365.

Kilttihän tuo elukka on, niin lasten kuin koirienkin kanssa, mutta silti....
Voi olla.
Tää tyttökissa ei haluaisi olla sisäkissa. Se yrittää kokoajan karkaillakin ulos. Meillä ulkokissana olo ei onnistu, on naapureita jotka ei pidä ulkona liikkuvista kissoista, on autojakin liikaa.
On viety kissaa valjaissa ulos, muttei se tykkää. Se tykkää vaan, jos onnistuu karkaamaan.
Kolli taas ei ole yhtään kiinnostunut ulkoilmaelämästä.
Se ei mene ulos millään. Se ei ole ikinä karannut. Vaikka ovi olisi auki sen edessä, se kävelee poispäin ja hyppää sohvalle. Se haluaa ollakin sisäkissana.
 
a-p.
[QUOTE="vieras";25648361]Muistakko vaihtaa sen faliway-haihduttimen säännöllisesti? Ei varmaan kissa tykkää lapsista, myös mun kissat on stressaantunu lasten metelöinnistä.[/QUOTE]

Juu, käytettiin sitä ihan säännöllisesti yli vuoden ajan. Tai oli siinä yksi ehkä kuukauden, parin tauko. Ei siis minkäänlaista vaikutusta.
 
"vieras"
Lapsuuden perheessäni oli kissa jolla jälkitiedon valossa oli kai lievä epilepsia. Se jäi tuijottelemaan milloin mitäkin kieli roikkuen ja hetkenpäästä sai hirveän hepulin ja juoksi kirjaimellisesti pitkin seiniä.

Oman kissani hain löytöeläinkodista johon se oli hylätty usean vuoden yhteiselon jälkeen. Kissa oli selvästi masentunut, se ei pessyt itseään tai huolehtinut hygieniasta, oli tosi apaattinen ja nukkui vain kopassa jossa se oli tuotu. Sen vointi koheni nopeasti kun toin sen uuteen kotiin ja nykyään se on tosi pirteä, ihana kaveri.
 

Yhteistyössä