Uskotteko te että sokeriyliherkkyys on olemassa?

En tarkoita diabetesta vaan sellasta että joku reagoi voimakkaaasti sokeriin ja se aiheuttaa esim. Mielialanvaihtelua.

yksi kaverini on sitä mieltä että hänen lapsensa kärsii sokeriyliherkkyydestä ja lapsen käytösongelmat (mm. Silmittömät raivarit, kiukuttelut, toisten lasten lyöminen ja muu epäasiallinen kohtelu) johtuvat sokerista.
 
"silakka"
Höpö, höpö. Samaa kastia kun selitykset "meille tulee hampaita". Sillä erotuksella että hampaat joskus ihan oikeasti vaivaavat.

Miksi sitten syöttää lapselle sokeria jos se noin vaikuttaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="silakka";28579139]Höpö, höpö. Samaa kastia kun selitykset "meille tulee hampaita". Sillä erotuksella että hampaat joskus ihan oikeasti vaivaavat.

Miksi sitten syöttää lapselle sokeria jos se noin vaikuttaa?[/QUOTE]

siis tämä kaverini laskee sokereiksi myös esim hedelmien ja leivän hiilarit, ei pelkkää valkoista sokeria. Valkoista sokeria hänen lapsensa ei koskaan saakaan mutta jopa banaanin tai omenan syöminen vaikuttaa. Kun lapsi käyttäytyy huonosti niin syypää on sokeri (lue:hiilihydraatit) joita lapsi on saanut. Kasvstuksellahan ei asian kanssa oo tekemistä : whistle:

Mutta siis onko olemassa faktaa moisesta vaivasta?
 
"vieras"
Miksei voisi olla. Moni aikuinen tulee tajuttoman kiukkuiseksi nälkäisenä, joten syömiset vaikuttavat mieialaan. Miksi puhuttaisiin sokerihumalasta, jos sokeri ei saisi aikaan erityistä tilaa.
 
No mun anoppi on jättänyt aika paljon pois hiilareita ruokavaliostaan, siis tiettyjä hedelmiä yms ja keliakiansa sanelee tietty omat sääntönsä. Hänellä lisänä psori ja liuta allergioita ja on itse (ja appiukko myös) sitä mieltä, että hän voi henkisesti paljon paremmin nyt, ennen oli kuulemma paljon ailahtelevaisempi. Myös noi muiden oireet kuulemma on helpottaneet. Mutten koskaan ole kysellyt häneltä, että kuinka epävakaa hän sitten on joskus ollut, kun me on tunnettu noin 20 vuotta ja aina on ollut musta melko samanlainen.
 
No mun anoppi on jättänyt aika paljon pois hiilareita ruokavaliostaan, siis tiettyjä hedelmiä yms ja keliakiansa sanelee tietty omat sääntönsä. Hänellä lisänä psori ja liuta allergioita ja on itse (ja appiukko myös) sitä mieltä, että hän voi henkisesti paljon paremmin nyt, ennen oli kuulemma paljon ailahtelevaisempi. Myös noi muiden oireet kuulemma on helpottaneet. Mutten koskaan ole kysellyt häneltä, että kuinka epävakaa hän sitten on joskus ollut, kun me on tunnettu noin 20 vuotta ja aina on ollut musta melko samanlainen.
tää mun kaveri väittää kans että lapsensa on tasaisempi kun pitää sitä hiilarittomalla dieetillä. Itse en kyllä oo huomannu lapsessa mitään eroa,samanlainen se on söi mitä vaan.
 
[QUOTE="vieras";28579229]Miksei voisi olla. Moni aikuinen tulee tajuttoman kiukkuiseksi nälkäisenä, joten syömiset vaikuttavat mieialaan. Miksi puhuttaisiin sokerihumalasta, jos sokeri ei saisi aikaan erityistä tilaa.[/QUOTE]

tutkinusten mukaan yli 4vuotiaat eivät saa sokerihumalaa.
 
"äitix6"
Mä kyllä uskon että on vaikutusta... näkeehän sen omistakin lapsista kun ne on karkkia syöneet että välillä niin mahdotonta menoa että seinille hyppivät. Esim automatkoilla kiiinnitetään huomiota siihen ettei oteta makeita eväitä eikä karkkia.
 
tää mun kaveri väittää kans että lapsensa on tasaisempi kun pitää sitä hiilarittomalla dieetillä. Itse en kyllä oo huomannu lapsessa mitään eroa,samanlainen se on söi mitä vaan.
Mun anoppi kyllä kärsi kovasti kaikenlaisista krempoista tossa ja varmaan sekin jo on rauhoittanut mieltä, kun muut (esim iho-oireet) pysyvät kurissa. Noudattaa nykyään niin tiukkaa valiota, että kulkee joka paikkaan omilla eväillään.

Mutta mistä sitä oikeasti lapsesta tietää, lapset nyt voi ailahdella miten sattuu muutenkin, sehän on vähän kuin niiden homma :whistle:
 
hjk
No eihän nyt kukaan täällä usko mihinkään mikä ei itseä kosketa.
Minä olen paljon tasapainoisempi kun välttelen sokeria (myös liikoja hiilareita). Joten uskon, pakkohan se on. Sokerin syömisestä tulee myös päänsärky. Ja humalaa seuraa krapula.
Mutta EN usko, että pieni määrä sokeria silloin tällöin mitään tekee.
 
No eihän nyt kukaan täällä usko mihinkään mikä ei itseä kosketa.
Minä olen paljon tasapainoisempi kun välttelen sokeria (myös liikoja hiilareita). Joten uskon, pakkohan se on. Sokerin syömisestä tulee myös päänsärky. Ja humalaa seuraa krapula.
Mutta EN usko, että pieni määrä sokeria silloin tällöin mitään tekee.
miten paljon on plasebovaikutusta?
 
[QUOTE="vieras";28579272]Tuskin sentään hiilarittomalla dieetillä.[/QUOTE]
pyrkii hiilarittomaan. Lapsi ei saa esim leipää tai muita viljatuotteita taikka hedelmiä kuin erityistilanteissa. Karkit,mehut yms on luonnollisesti täydellisesti pannassa.
 
[QUOTE="vieras";28579392]Eikö siis anna lapselle lainkaan kasviksia, juureksia tai maitotuotteita? Jos hiiilarittomaan pyrkii, niin nekin pitäisi jättää pois.[/QUOTE]

joitain kasviksia on pannassa kuten peruna, maissi. Maitotuotteita antaa siis maito, juusto ja maustamaton jogurtti valutettuna.
 
"silakka"
Tää on niin tätä nykyaikaa kun on "tietoa" kaikesta ja aikaa pohtia ja keksiä. Oikeita ongelmia ei ole. Vertaistukea löytää vaivaan kun vaivaan.

Ja kaikesta saadaan elämäntapa. "Mä oon vegaani-karppi VVV:tä harjoittava äiti, jolla on moniallerginen erityislapsi (itse diagnosoitu ADHD ja asperger)"

Anteeks, mutta hei oikeesti, näitä on nykyään kuin sieniä sateella.
 
määäbäää
[QUOTE="silakka";28579434]Tää on niin tätä nykyaikaa kun on "tietoa" kaikesta ja aikaa pohtia ja keksiä. Oikeita ongelmia ei ole. Vertaistukea löytää vaivaan kun vaivaan.

Ja kaikesta saadaan elämäntapa. "Mä oon vegaani-karppi VVV:tä harjoittava äiti, jolla on moniallerginen erityislapsi (itse diagnosoitu ADHD ja asperger)"

Anteeks, mutta hei oikeesti, näitä on nykyään kuin sieniä sateella.[/QUOTE]

Joo, ja se sitten vie pohjan niiltä jotka on oikeasti allergisia/sairaita.
Ja jos lapsen ruokavaliota karsitaan turhaan voi se jo pelkästään johtaa erilaisiin sairauksiin ja altistaa oikeastikin niille aineherkkyyksille.
Mutta tuo on oikeasti ihan älytöntä että lapsi ei saa MITÄÄN muita hiilareita kuin maitotuotteista tulevia. Voi lasta ummettaa, väsyttää ja heikottaa. Kasvu rupeaa hidastumaan ja väsymys johtaa sitten oppimisvaikeuksiin. hyvälle kuulostaa.
Toivottavasti on provo.
 
en usko
Itse en usko. Se on vaan niin helppoa sanoa että lapsen käytös johtuu sokerin vaikka siis jäätelön syömisestä kun todellisuudessa kasvatus päin peetä. Näin ainakin yhdessä tuttava perheessä. Pojat on kasvaneet melko lailla ilman sääntöjä ja kun tulevat kylään ja riehuvat niin tuumataan että on varmaan syöneet liikaa sokeria kun söivät jäätelön tai keksin. Eli vanhemmat eivät osaa kasvattaa niin laitetaan syyksi sokeri. Supernannyhän teki testin jossa puolet lapsista söi välipalaksi kasviksia ym. ja toinen puoli karkkia ym. Vanhemmat sitten arvioivat lastensa käytöksen perusteella kumpaan ryhmään oma lapsi kuului ja suurin osa meni päin mäntyä. Sokeria syöneet rauhoittuivat ihan samalla tavalla satuhetkellä kuin toisetkin.Ja samalla tavalla riehuivat nää kasviten syöjät kun toisetkin kun oli sellasta tekemistä.
 
"vieras"
joitain kasviksia on pannassa kuten peruna, maissi. Maitotuotteita antaa siis maito, juusto ja maustamaton jogurtti valutettuna.
Kyseessä ei siis ole hiilariton dieetti, koska kasviksista, juureksista , maitotuotteista, pähkinöistä, siemenistä yms tulee riittävästi hiilihydraatteja. Ruokavaliota voisi varmaan kutsua vähähiilihydraattiseksi tai hiilihydraattitietoiseksi ruokavalioksi.
 
Eedla harm
Alkuperäinen kirjoittaja määäbäää;28579463:
Joo, ja se sitten vie pohjan niiltä jotka on oikeasti allergisia/sairaita.
Ja jos lapsen ruokavaliota karsitaan turhaan voi se jo pelkästään johtaa erilaisiin sairauksiin ja altistaa oikeastikin niille aineherkkyyksille.
Mutta tuo on oikeasti ihan älytöntä että lapsi ei saa MITÄÄN muita hiilareita kuin maitotuotteista tulevia. Voi lasta ummettaa, väsyttää ja heikottaa. Kasvu rupeaa hidastumaan ja väsymys johtaa sitten oppimisvaikeuksiin. hyvälle kuulostaa.
Toivottavasti on provo.
ei oo provo vaikka toivoisin et ois. Kyseinen lapsi on kyllä tosi pieni ja laiha.
 
Eedla harm
Ja jutun aihe nyt ei ollu kaverin lapsen ruokavalio tai sen puuyteet vasn se että onko tälläimen nopeista hiilareista johtuva käytösongelma todellinen vai johtuuko se jostsin muusta.
 
realistisesti
Mä luulen että se kaverin lapsi on vaan luonteeltaan villi tai huonosti kasvatettu, ja tottakai se sitten "rauhoittuu" kun ei jaksa hiilarittomalla ruokavaliolla riehua eikä varmaan paljon muutakaan. Lapset tarvii paljon hiilareita, koska ovat niin eläväisiä
 

Yhteistyössä