Vaatteiden käyttöönottopesu

  • Viestiketjun aloittaja "Helmikuu"
  • Ensimmäinen viesti
"Helmikuu"
Minkä ikäisten lasten vaatteille olet vielä tehnyt käyttöönottopesun?

Poikani on nyt 2,5 vuotta ja olen joissakin tapauksissa jättänyt käyttöönottopesun väliin, jos vaatetta (pitkähihainen pusero, reisitaskuhousut ym.) pidetään t-paidan/bodyn ja pitkien kalsarien päällä. Tavallisia trikoopaitoja en niinkään sääli, mutta jos paidassa on printtejä tai paita on ns. parempi paita (esim. Gant, Hilfiger, Ralph Lauren) niin olen ollut "arka" pesemään "turhaan". Tiedän kyllä että samoissa hikipajoissa ne kalliit merkkipaidatkin valmistetaan ja niissä on varmaan ihan samalla lailla homeenestomyrkkyjä.

Aihe tuli mieleen kun olen tässä pakkaamassa pojalta 92 kokoa pikkuhiljaa pois ja ottamassa käyttöön 98 kokoa. Jotenkin en millään raatsisi laittaa pesuun noita erilaisia uusia printtipaitoja, kun pelkään että printit lähtee irtoilemaan heti ekassa pesussa. Voisiko joku nyt ärjäistä, että kaikki koneeseen vaan ;)
 
"vieras"
Ehdottomasti kaikki ja usein myös kahteen kertaan. Eivät ne puhtaita ole millään tavalla katsottuina. Kymmenet sormet ovat niitä klähmineet ja myrkkyjä on vaikka millä mitalla.
 
"vieras"
Minä teen kaikkien vaatteille myös omilleni ja juurikin tuon takia, että näen heti jos printit irtoilee tai värit levää. Se on reklamaatioperuste ja olen juuri lähdössä viemään yhtä paitaa takaisin kauppaan, kun raidallisessa kankaassa värit levisivät. Puhumattakaan sitten niistä kemikaalijäämistä mitä vaatteissa on, kaikista ökotex- merkeistä huolimatta.
 
"pähkinä"
Haluat siis säästää paitoja jättämällä yhden pesun pois? Pakkohan sinun on jatkossa pestä niitä kymmeniä kertoja kun likaantuvat ja hikistyvät, joten mitä ihmeen väliä on tuleeko se ensimmäinen pesu paria päivää aikaisemmin vai myöhemmin:O
 
köks
En ole koskaan pessyt uusia vaatteita ennen käyttöönottoa.
Miksi et pese, etkö ole hoksannut? Pesetkö uusia astioitakaan ennen käyttöönottoa? Olin aikoinaan vähän ihmeissäni, kun kämppikseni kaivoi uuden kattilan paketista ja pisti suoraan kattilakaappiin. Minulle ei opetettu kotona, että astiat (ja vaatteet) pitäisi pestä kun ne on tuonut kaupasta kotiin, mutta olen silti tehnyt aina niin omassa kodissani. Poikkeuksena on ollut, että olen kiireessä hakenut jonkun juhlavaatteen, jonka olen tarvinnut samana tai seuraavana päivänä päälleni sileänä ja freshin näköisenä.
 
Vain hätätilanteessa en pese omia uusia vaatteita (eli tyyliin tarvii ostaa sukat tai paita reissunpäällä ja heti päälle...). Niissä on tajuttomasti myrkkyjä. Joistain saan oireita jos en pese.

Lapselle en mielellään edes ostaisi "perusvaatetta", ehkä käytettynä. Luomupuuvillaisia tai ainakin Öko-väreillä värjättyjä saa nykyään aika helposti.

Niin ja muoks vielä, juhlavaatteitani en ole minäkään kyllä usein pessyt, enemmän varmaan ajanpuutetta ja laiskuutta kyllä. Hyvä että jonkun hyvän kokonaisuuden saa juhliin viime tingassa hommattua :D
 
Viimeksi muokattu:
köks
Minä en ole ajatellut niinkään noita myrkkyjä itseni kohdalla, mutta sitä kyllä, että niitä vaatteita on siellä kaupassa sovitellut joku hikinen ja likainen ihminen. Lapsen suhteen kemikaalijäämät ovat olleet kyllä mielessä.
 
"Helmikuu"
[QUOTE="pähkinä";28098867]Haluat siis säästää paitoja jättämällä yhden pesun pois? Pakkohan sinun on jatkossa pestä niitä kymmeniä kertoja kun likaantuvat ja hikistyvät, joten mitä ihmeen väliä on tuleeko se ensimmäinen pesu paria päivää aikaisemmin vai myöhemmin:O[/QUOTE]

Se väli, että paita ei koskaan ole enää samannäköinen ekan pesun jälkeen kuin uutena ja minusta on kiva pukea lapselle uudenkarhea paita päälle esim. synttäreille, vierailuille, muskariin, kerhoon...mutta siis olen laittanut alle t-paidan tai bodyn jos lapsella on ollut uusi pesemätön paita päällä.

Useimmat paidat olen siis pessyt ennen käyttöä, mutta en kaikkia.
 

Yhteistyössä