Vai ei muka

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Naurattaa täällä ja muillakin keskustelupalstoilla esiintyvä valehtelu sokeroitujen jogurttien/viilien ja mehujen suhteen. Kukaan niitä ei muka käytä mutta isossa marketissa työskentelevänä voin kertoa, että satoja purkkeja jogurttia menee joka päivä, samoin Viiliksiä ja tuoremehuja. Keskimäärin joka toisessa ostoskärryssä on jogua/viiliä/rahkaa/mehua. Maustamattomat jugut usein -30% tarroilla, kun ei tee kauppaansa.
 
vierailija
Ainakin yksityisissä päiväkodeissa on nykyään alvariinsa välipalana maustamatonta jugurttia sokeroimattoman punaherukkasoseen kanssa tai vastaavaa. Vanhemmat kun painostavat pitämään sokerin poissa... Ja painostus on helppoa, kun niitä sokeroimattomia ruokia ei itse tarvitse maistaa tai nähdä, kun niitä yritetään syöttää lapselle.
 
No, meillä niitä syödään, melkein joka päivä. Meillä ei syödä juurikaan roskaruokaa tai eineksiä ja hedelmät, vihannekset ja pähkinät kuuluu myös päivittäiseen ruokavalioon. Kaikki tykätään syödä kalaa ja kanaa. Meillä käytetään myös tavallista makaronia ja perunaakin, hui! Tosi terveitä ollaan oltu ja normipainoisia.
 
Ainakin yksityisissä päiväkodeissa on nykyään alvariinsa välipalana maustamatonta jugurttia sokeroimattoman punaherukkasoseen kanssa tai vastaavaa. Vanhemmat kun painostavat pitämään sokerin poissa... Ja painostus on helppoa, kun niitä sokeroimattomia ruokia ei itse tarvitse maistaa tai nähdä, kun niitä yritetään syöttää lapselle.
Kyllähän siinä säästää nopeasti aika kivasti ruokakuluissa, kun laittaa tarjolle vain kaikkea, mitä kukaan ei syö.
 
vierailija
Kaikki eläimet, jotka eivät itse kykene tuottamaan c-vitamiinia, kokevat himoa sokeripitoisiin ruokiin, koska yleensä makeat luonnosta löytyvät syötävät ovat myös c-vitamiinipitoisia. Ihmisen kuuluu tykätä makeasta edes jossain määrin, että ravinto on monipuolista. Ongelma ei ole se, että ravinnossa on sokeria, vaan se, että ravinnossa on liikaa sokeria. Sokeroituja jogurtteja on ihan ok syödä, jos se päivittäinen sokerin määrä pysyy kohtuudessa. Sokeri ei ole pahasta, jos ei syrjäytä ravinnosta muita ravintoaineita, lisää päivän kalorimäärää yli kulutuksen tai jos sitä ei napostella pitkin päivää, mikä lisää happohyökkäyksien määrää.

En varmasti ole ainoa, joka on ihmetellyt kulttuureja, joissa aikuisetkin aloittavat päivänsä hillovoileivällä ja näyttävät voivan oikein hyvin. Vaikka periaatteessa näiden maiden aikuisten pitäis olla huonohampaisia sydänvikaisia ylipainoisia kehäraakkeja jo parikymppisenä.
 
Ainakin yksityisissä päiväkodeissa on nykyään alvariinsa välipalana maustamatonta jugurttia sokeroimattoman punaherukkasoseen kanssa tai vastaavaa. Vanhemmat kun painostavat pitämään sokerin poissa... Ja painostus on helppoa, kun niitä sokeroimattomia ruokia ei itse tarvitse maistaa tai nähdä, kun niitä yritetään syöttää lapselle.
Huhhuh, sokeroimatonta punaherukkasosetta...olis nyt ees vähän makeampaa marjaa jos kerran jogurtti on maustamatonta eli happaman makuista.
 

Yhteistyössä