Vain kaksi napasuonta kolmesta!!?

  • Viestiketjun aloittaja Tiipero
  • Ensimmäinen viesti
Tiipero
Se pitikin vielä laittaa, kun tuolla heinämamojen keskustelussa Smilex laittoi kivan linkin sikiön painonkehityksestä. Juuri sellaista olin ainakin itse kaipaillut...

http://www.aijaa.com/v.php?i=1904028.jpg (punainen pallo on kohdalla rv26 800g)
 
moi!
Juu just tällaista ketjua oon kaipaillut. Mun synnytyssairaala tulee oleen Joensuun keskussairaala, kun ollaan just muutettu tänne :) mulla on seuraava painonseuranta vasta 28.4 eli aikaisempi oli tossa maaliskuun 15. Nyt tosin oon menossa ens viikolla lekuriin, ku on käyny vähän supistelevaiseksi olo. Lähinnä kun tuota esikkoa pitäs jaksaa nostella pakolliset. varmaan tarkastaa, ettei oo pehmenny tms mitää hälyttävää.
 
Hei taas!

Hyvinhän täällä menee. Poika potkii ainakin kovasti ja taitaa tuo vatsakin kasvaa. Potkut näkyy komeasti puoli-istuvassa asennossa vatsan päältäkin, kun kaverilla on kunnon jumppahetki! Kyllä tää kaksisuonisuus kaihertaa koko ajan mieltä, vaikka meillä se ei ollut edes varma tapaus. Koko ajan ajattelee, että saakohan kaveri nyt tarpeeksi ravintoa...

Painonseurantaa ei sen kummemmin mulla ole, muuta ku se mitä neuvolassa painoa seurataan noin kuukauden välein. Viimeksi ku kävin (rv22+1), on painoa tullut vähän yli 4 kiloa raskauden alusta ja sf oli 21cm.

Se kontrolliultra on vasta toukokuun puolessa välissä, jolloin nähdään kuinka poika on kasvanut. Toivottavasti ihan normaalisti. Ja TYKSiin tulen kiiruhtamaan, kun aika koittaa, eli elokuun alussa!

Kiia ja kaveri 23+3
 
Moi taasen!

Muistinpas tulla kurkkaamaan tännekin puolelle.. :)

Oltiin toissapäivänä sykekäyrällä tunti! Molemmat nukkui, minä sekä neiti.. Meille ei oikein sovi noi aamuajat (klo 8!), kun herätään yleensä vasta kympin tienoilla. Ja käyrällä halutaan aina nähdä paljon vaihtelua eli jos sikiö nukkuu, niin sitten odotetaan, että se herää.. sehän nukkuu yleensä sellaisia 20-40min jaksoja kerrallaan..
Mutta saatiinhan me sitten loppujen lopuksi käyrälle tarpeeksi vaihteluja. Yhden kerran käyrä hyppäsi "alas" hetkeksi ja se kuulemma voi johtua siitä, että sikiö tarraa napanuoraan tms. ja hapensaanti hetkeksi heikkenee, mutta sikiö itse yleensä muuttaa sitten asentoa ja korjaa asian. Että sellaista. Kaikkea sitä oppii tässä kun syynätään. Seuraava kasvu-ultra on sitten 40+4, jos vaan vielä silloin oon yhtenä kappaleena.. Liikkeitä seurailen päivittäin, mutta sitä nyt on hyvä tehdä kuulemma muutenkin raskauden loppuvaiheessa.

Tiipero, ottakaa ihmeessä se vakuutus! Kaikki vauvautuneet ystäväni ovat ottaneet ja ovat olleet tyytyväisiä, kun voi sitten suoraan mennä aina yksityiselle, jos jotain tulee.

MB huomenna 40+0 (eikä mitään kiirettä synnyttämään :) )
 
moi!
niin siis pitää tarkentaa, ettei mun painoa oo seurattu mitenkään erikoisesti. Kiloja on kyllä tullut jo mukavasti...vauvan painostakaan en oo varma mitä se sillon oli viimeksi. Jännityksellä ootellaan seuraavaa ultraa.
kertoiko muuten lekuri teille mahdollisista "harmittomista" pikku vioista joita saattaa ehkä esiintyä kaksisuonisilla vauvoilla? en kyllä olis halunnu ees tietää, vaikka ovatkin kuulemma hoidettavissa.. sanoi siis, että voi olla reikä sydämessä tai sivuääni, yksi munuainen tms. kuulosti kamalalle...
 
Sini, joo noista vioista oli kyllä meilläkin lääkärin kanssa puhetta, mutta kun kävimme 4D-ultrassa n. viikolla 26, niin siellä syynättiin sydän ja muut tarkasti ja ei ainakaan meillä onneksi löytynyt mitään. Sydämen virtauksetkin näkee paremmin 4D:ssä kuin tavallisessa ultrassa, että senkin takia menimme sinne. Jotenkin helpotti vähän huolta.
 
Tiipero
Heippa pitkästä aikaan!

Eilen olin mallipotilaana lääkärien 3d-ultrakoulutuksessa ja lopuks yks Naikkarin lääkäri vielä mittasi bonksena sikiön painoarvion --> rv27+ ja painoa 950g eli keskikäyrän alapuolella, mutta kuitenkin alakäyrän yläpuolella. Seuraava sikiön painoarvio on vasta rv35+9... Ei millään jaksais odottaa niin pitkään. Toisaalta uskon että jos neuvolassa murehdin asiasta niin nlan täti voi pyytää että pääsen kontrolliultraan jo vähän aikaisemmin. Kyllähän vauvan nkokoa nlassa käsikopelolla seurataa, mut ei se oo must riittävän tarkka arvio. Katotaan...

Mulle ei juurikaan puhuttu noista harmittomista pikkuvioista. Olin ottanut asioista itse etukäteen selvää ja varmistelin lukemiani väitteitä sitten lääkäriltä. En oo niistä pikkuvioista oikein huolissani...

Jokohan nyt MB olet jakautunut? Miksi muuten olitte sykekäyrällä? Vakuutuksen kanssa tehtiin nyt kuitenkin niin että otetaan sitten kun vauva on syntynyt. Mut sit tosiaan otetaan, vaikka täällä on kyllä kunnallinen terveydenhoitokin toiminut hyvin. Mut tosiaan kyl sitä haluaa sit suoraan lastenlääkärinvastaanotolle ja ittelleen on sit mukavampi ku voi mennä "pikkujuttujenkin" takia näyttäytymään eikä tarvi vaan kotona miettiä et meniskö vai ei.

Muutoin täällä vointi mitä mainioin. Pitkään kun on jalkeilla, tuntuu että masu vähän painaa, mutta hetken kun huilaa, niin taas voi porhaltaa...

Mukavaa päivänjatkoa!
-Tiipero 27+1
 
Tiipero, juu jakauduttu ollaan. Viikko sitten 16.4. (rv40+4) neiti päätti tulla maailmaan. 3080/49 olivat missimme mitat eli paino oli juuri se mitä syntymäpainoksi arvioitiinkin. Hyvin ollaan pärjätty, neiti syö ahneesti ja syntymäpaino on melkein saavutettu jo.

Sykekäyrä otetaan kai aina tossa kasvu-ultrassa raskauden loppumetreillä. Haluavat kai seurata sitäkin, että on ok. Meillä neidin syke oli vähän unelias ponnistusvaiheessa ja kasvojen tarjonta väärä, joten mulle sit tehtiin episiotomia, jotta neiti saatiin ulos. Ei sentään tarvinnu imukuppia käyttää, jaksoin sitten ponnistaa ihan itse, kun tuli enemmän tilaa. Silti tuli lisäksi 2. asteen repeämä, että tässä nyt sit vältellään istumista jonkin aikaa ;)

MB + Pampula 6 vrk
 
Tiipero
Isot onnittelut MB:lle neitosesta! :flower: Painoakin oli hienosti! :) Miten kauan sulla kesti synnytys? Vaikka nyt vähän repeämää tulikin, niin pääasia että vauvalla kaikki hyvin! Antaako Pampula äidillekin hetken taukoja vai jääkö päivän lehtikin lukematta?

Toivottavasti meillä kaikilla nää kasvukontrollit ois turhia ja saatais kolmikiloisia jööttejä! Mä oon itte kyllä sen verran kapoisa lantiosta, että toivonkin alle 3,5kiloista. Itse olin syntyessäni 3600g ja äidiltäni jouduttiin murtamaan häntäluu, jotta mahduin alakautta maailmaan :eek: ! No, siitä on tosin pian kolkyt vuotta, joten eiköhän tänä päivänä sitten kiiruhdeta sektioon. Ja sitten rv36, ku on kontrolli niin kerron kyllä äitini kapeista paikoista, koska ruumiinrakenne on mulla aikasta samanlainen.

Mites ne repeämät? Onko hoitona vain suihkuttelu puhtaalla vedellä? Mitenköhän kauan kestää parantua? Itse vaan haaveilen mökille lähdöstä vauvan syntymän jälkeen... En nyt ihan heti sinne Jumalan selän taa, mut kolmen viikon kuluttua la:sta ois haaveena. Mökille kuin ei tule vesijohtovettä. Juomavedet kanistereissa ja pesuvedet järvestä... Täytyy sit kattoo tilanteen mukaan.

Seuraavana sitten ois vissiin mun tai Sinin vuoro synnyttää!? Saa nähdä kumpi ehtii ensin! =)

Tänään olin nlalääkärissä ja kaikki oli hyvin. Kohdunsuu kiinni vaikkakin vähän pehmennyt, pituus oli ennallaan.

Kevätterkuin Tiipero 28+0
 
Tiipero, synnytyksen kestoksi laitettiin reilut 10 tuntia. Supistuksethan mulla alko n. klo 17 ja sinnittelin himassa klo 01 asti niiden parissa. Sitten olikin jo niin kipeitä, että oli pakko lähteä, kun jo oksensin kivusta (onneksi vaan sen yhden kerran). Sairaalaan päästessä olin jo 8cm auki, joten jäi epiduraalit ym. ottamatta. Ilokaasua onneksi sain, muuten olisin varmaan pyörtyny kivusta. Pampula syntyi 03:40. Ja heti tissille iskivät meidän piraijan (on niin ahne imemään, että meinaa aina tukehtua ekoihin kulauksiin). =)

Repeämiin riittää joo suihkuttelu. Inhottavasti nipistelee tikit välilllä ja jos on koko päivän about ylhäällä, niin alkaa tuntua ikävää painetta alapäässä. Saas nähdä tosiaan kuin kauan nää paranee..

Pampula on kiltti tyttö, mitä nyt ilmavaivat on välillä vaivanneet. Nukkuu mukavasti yölläkin n. 3 tunnin pätkiä. Ainoa vaan, että on kovin eloisa viikon vanhaksi ja vaatii huomiota monta tuntia päivässä, kun luulin että vastasyntyneet vaan nukkuu. Mutta kyllä täällä lehden ehtii lukemaan :D

Huh, onpas ollut kamala synnytys sun äidillä, kun häntäluun mursivat! Kaikkea sitä onkin tehty..
 
Tiipero
Heip!
Kylläpäs MB kärvistelit pitkään kotona ennen synnärille lähtöä. :eek: Mutta onhan se mkavampi kotona puhista kuin sairaalassa. Ja vaikka kivut hurjia taisi ollakin niin sisulla niistäkin selviää... Itte haluisin kans pärjätä ilman epiduraalia, pelkän ilokaasun voimalla, mutta sen näkee sit...

Kotielämäkin vaikuttaa sujuvan mukavan leppoisasti ja hyvä kun maito maistuu :) ja yölläkin 3h pätkät kuulostaa tavoiteltavalta :p

Leppoisaa eloa meille kaikille!
- Tiipero 28+4
 
Fey
Meidän esikoisellakin oli vain kaksi suonta kolmesta. Rakenneultrassa kätilö epäili ensin että suonia vain kaksi ja haki toisenkin (en muista oliko lääkäri vai kätilö ) tarkistamaan. No kolme suonta kerroottiin löytyneen ja näytettiin oikein ultrakuvastakin, että tuossa ne kolme suonta on! Eli mitään ylimääräsiä ultrauksia meille ei tullu ja mä olin onneksi autuuan tietämätön suonijutusta... :saint:
No, kun esikoisemme syntyi (syntyi laskettuna pvänä ) hän painoi vain hieman yli 3 kg. Vauvan siis synnytyä, huomattiin tuo kaksisuonisuus napanuorassa. No ei onneksi ollut mitään kummempaa syytä. Vähän pieni kokoinen tuo tietysti oli, mutta eipä me vanhemmatkaan isoja olla!
Älkääs siis turhia hermoilko!!! ;)

Fey :heart:
 
Meidän pienokaisella puuttui myös yksi napasuoni, huomattiin rakenneultran yhteydessä. Rakenneultrassa sitten tutkittiin vielä tarkemmin muut mahdolliset poikkeamat, mitä ei meidän tapauksessa kuitenkaan ollut. Poika painoi syntyessä n. 3,3kg.

Siitä vakuutuksesta. Meillä jäi ainakin saamatta, Tapiolasta sitä aikoinaan yritettiin, mutta eväsivät heti mahdollisuuden juuri tämän napasuonen puuttumisen vuoksi.
 
hei!
löysinpä tän ketjun, kauas oli tippunut. Mitäs muille kaksisuonisille kuuluu? täällä mennää viikolla 34 ja olo on kyllä jo aika tukala. kasvukontrollissa kävin just eilen ja kaikki oli kunnossa =) pieni oli jo 2100g ja kasvanut hyvin. Ei siis oo vaikuttanut tuo kaksisuonisuus kasvuun vielä. Veikkasivat sellaista 3 kg painavaa vauvelia. Itellä on kyllä sellanen olo, että ei voi olla tää maha vielä kuukauden päästä kun sillon on viikolla 38 seuraava kontrolli.
 
Tiipero
Heipä hei pitkästä aikaa!
Kyllähän tämä ketju näyttääkin vielä mukana sinnittelevän. Mulla on menossa nyt rv35+jotain ja ens viikolla ois sitten se vauvan painoarvio äippäpolilla. Samalla arvioidaan mun kapoisaa lantiota ja varmistetaan että raivotarjonnassa edelleen oltais. Tällä viikolla nlantäti (sijainen, mutta pätevä ) ei ollut ihan satavarma, että vauva olisi pää alaspäin vaikka on ollut jo 2-3kk ajan :eek: Uskoisin kyllä että sellaiset puolvoltit olisi huomannut, mutta saapa nähdä sit!

Vihdoin alkoi äitiyslomakin tällä viikolla ja nyt pitäis viimein laittaa vauvan tavaroita valmiiksi ja tehdä loput hankinnat. Sairaalakassia en kyllä vielä meinaa pakata. Tää raskausaika on sujunut tosi helposti, eikä vauva ole vielä mitään merkkejä antanut että haluaisi masusta pihalle .

Tuun ens viikolla sit kertomaan painoarvion. Tän viikon nlatäti muuten veikkas vauvan syntymäpainoks 3600-3700g, joten eipä tuon perusteella kaksisuonisuudella olisi mitään vaikutusta. Mutta eikös se ollut niin, että painon nousu juuri vikoilla viikoilla hidastuukin, jos on hidastuakseen...?

Mukavaa viikonloppua kaikille ja tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia!

-Tiipero 35+2
 
Tiipero
Moikka!

Kasvukontrollissa on sitten käyty eilen (rv35+6) ja vauvan painoarvio oli 2,7-2,8kg, joten hyvin on pienoinen kasvanut. :heart: Jatkokontrollia ei kuulemma enää tarvita ja toivotti vain tervetulleeksi synnyttämään. Oisin kyl halunnut yhden kasvukontrollin 2-3vkon kuluttua, mutta ei kuulemma ole tarpeen, koska nyt jo niin hyvän kokoinen, että voisi vaikka jo syntyä :eek: . Mutku loppuraskaudestahan se painon nousu hidastuu ja mun käsittääkseni jos ei painoa enää tule, niin sitten käynnistettäis synnytys. Toisaalta, ainakin tällä palstalla kaikissa kerrotuissa kirjoituksissa, vauvat ovat itse itsensä saattaneet maailmaan ilman mitään käynnistyksiä ja hyvän kokoisia ovat olleet. Luotan siis siihen että jatkokontrollia ei tarvita ja lakkaan pähkäilemästä turhia.

Nyt täytyykin sitten alkaa kiireesti laittmaan loput vauvajutut kuntoon. Paljon ois vielä järjestelemistä!

Mites Sini77 ja Kiia08 jakselette?

-Tiipero 36+0
 
Hei vaan pitkästä aikaa!

Tänne kuuluu ihan hyvää vaikka ne kaksi napasuonta vain onkin! Viimeksi kävin seurantaultrassa viime viikolla, jolloin vauva arvioitiin 2,2 kiloiseksi. Viikkoja silloin 33+2. Sanoivat, että on hyvän kokoinen, ku painoksi ois "riittäny" tasan 2kg:akin.

Lääkäri pisti lähetteen TYKSiin, jossa seurantaa jatketaan. Tulee varmaan ilmoitus tutkimuksiin noille samoille viikoille kuin sinäkin, Tiipero, olet siellä käynyt. Samalla mulle tehdään synnytystapa-arvio, ku meidän vauva on yhä sinnikkäästi perätilassa.

Mutta tosiaan, taidan minäkin alkaa uskoa noita palstalle kirjoittaneiden, jo synnyttäneiden, hyviä tarinoita!

Kiia 33+6
 
moiks!
Nostelen vähän meitä. Täällä edelleen yhes koos mennään, viikkoja 37+2. Ensi viikon ke on seuraava kasvukontrolli. Vointi alkaa olla jo aika kypsää fyysisesti ja henkisesti..olis jo niin valmista kamaa synnyttämään. Saas kattoo mitä keskiviikkona sanovat, onko mitään merkkiä että olisi pieni jo kohta haluamassa ulos. Tänään neuvolassa ei ainakaan ollut vielä laskeutunut.
 
Hei,

mulla tais olla kans kaks vaikka kolme pitäs. pitää kysyy jälkitarkastukses viel. Tää selvis vast synnytykses. Neiti oli komeen kokonen 4900g ja risat 56cm. En tiedä miten noi suonet vaikuttaa sikiöön. istukka painoi 1kg.

m ja neiti 1kk
 
Tiipero
Nostellaan taas vähäsen!

Täällä ollaan edelleen yhes koos, rv38+5. Ei taida pienokaisella olla mikään kiire mahan toiselle puolelle. Neuvolassa kävin tänään ja täti veikkaili ettei nyt ainakaan viikkoon ole syntymässä. Kivuttomia supistuksia vain muutamia päivän mittaan.

Mites Sini77? Jokos olet jakautunut vai vieläkö pieni asustaa masussa ja antaa äidin kärvistellä malttamattomana? Sulla tais olla se painokontrollikin joku aika sitten, olihan kaikki hyvin? Saitkohan mitään jatkokontrolliaikaa?

Mua on alkanut mietytyttämään että kun se edell painokontrolli oli silloin 35+6 ja jos tää ei laskettuna aikanakaan ilmoittele tulostaan, niin onhan painon nousu edelleen riittävää!? Nlan täti sanoi, että sf-mittaa seuraamalla saadaan vinkkiä ja jos ei kerta jatkoja ole suunniteltu ja sf-mitta kasvaa, niin ei syytä huoleen. Ei varmaa olekaan, mut...

Niin ja Kiitos Merika77 ja LinttaIita kun jaoitte kokemuksenne! Niidenkin perusteella on kai turhaa siitä painon noususta murehtia. Joten antaa vauvan vaan rauhassa kasvaa.

Mitä kuuluu Kiia08? Joko oot käynyt seuraavassa kasvukontrollissa? Saitkos sinä jatkokontrolliaikaa?

Terkuin Tiipero 38+5
 
Hei Tiipero!

Joko olet jakautunut? Meillä porskutellaan jo 3-kuukautisen neidin kanssa :) Ekat 2kk oli vähän ilmavaivaista ja ei oikein viihtynyt itsekseen, mutta nyt on jo monta viikkoa ollu paljon aurinkoisempi ja viihtyy itsekseenkin pitempiäkin aikoja.
Nyt tuntuu tuo raskausaika tosi etäiseltä, samoin huolet kaksisuonisuudesta :)

Hyviä vointeja sulle ja kaikille muillekin täällä! Laita vielä kuulumisia, jos käyt täällä.

t: MB (ex MasterBlaster)
 
moro!
joo jakauduttu on :) Pikkuneiti päätti syntyä 9.7 klo 16.17 ja viikkoja siis oli tasan 39. Mitat oli 2720g ja 46,5 cm. Pikkuinen oli muttei kuitenkaan liian ja oikeen terhakka tapaus. Syö hyvin ja päästiin sairaalastakin jo kahden vuorokauden kuluttua synnytyksestä. Vähän sokeriarvoja seurailivat tuon painon takia, mutta ihan hyvinä pysyivät kun piti 3h:n syöttövälin.
Kaksisuonisuudesta ei siis ainakaan meillä aiheutunut mitään haittoja, neiti on täysin terve :)
Synnytys itsessään oli aivan kamala, mutta enpä nyt jaksa sitä miettiä. Onkos Tiipero jo jakautunut?
 
Tiipero
Heippis!

Olipas kiva, kun MB tulit moikkaamaan ja kertomaan kuulumisia! :)

:flower: Suuret onnittelut Sini77 ja koko perhe! :flower:

Onpas ihanaa kuulla kun tuosta 2-suonisuudesta ei mitään ikäviä juttuja ole ilmennyt. Vaikka eipä sitä kaksisuonisuutta juuri enää paljoa mietikään, mutta kyllä se silloin alkuun tuntui ihan kauhialta... Nyt se on kyllä välillä taas vähän tullut mieleen, kun mennään jo yli LA:n, että kasvaahan vauva vielä riittävästi, kun mitään painokontrolliultria ei oo otettu sitte rv35+6 jälkeen. No ti ois seuraava nla, täytyypä vähän kysellä... Tai parasta ois jos vauva päättäis puskea itsensä maailmaan ennen sitä! Nyt tosiaan 40+3. Kahtena iltana ehk vähän enempi suppaillut, mutta ei suinkaan kipeesti. Ja joitakin kypsyttäviä vihlaisuja myös ny parina iltana. Mutta edelleen oon tosi hyvävointinen, et aattelinkin lähtee vähän kauppakeskuksesta etsimään suppareita!

-Tiipero 40+3
 

Yhteistyössä