vammala vs tays (synnyttäminen)

  • Viestiketjun aloittaja ..............
  • Ensimmäinen viesti
..............
tästä on varmaan ollut vuosien saatossa muutama keskustelu, kysyisin kuitenkin kokemuksia tays vs vammalassa synnyttäminen. taysissa sain kamalaa kohtelua osastolla, kätilöt oli ihania mutta synnytys olikin superhelppo, lapsivupde aika ei. olin todella kipeä ja 6pv sairaalassa, imetys ei meinannut sujua, en päässyt itse liikkumaan ja söin 1600mg särkyl 3krt/pv. olin todella huonokuntoinen synnytyksen jälkeen ja kukaan ei edes yrittänyt auttaa ja kuunnella, vaikka yritin pyytää apua... imetystä tuettiin surkeasti ja jokainen neuvoi erilailla ja hoitajat katsoi alas koska olin nuori vaikken mikään vaikea edes ollut.

synnytys oli kaikinpuolin helppo, ehkä siksi kätilötkään eivät olleet kusip. olen kuullut usein että jos et synnytä täydellisesti/ole valmis maratoniin heti niin tayssissa ei ehditä auttaa.. :/ resurssit resurssit juu juu mutta on sielä todella mätiä hoitajiakin (tästä oli aamulehdessä josku ihan asiakirjoitus ja paljon samoja kokemuksia kuin mulla). en oikeasti valita pienestä mutta todella p. maku jäi tayssin osastoajoilta vaikken suurin odotuksin sinne mennytkään, ja viimeaikaisten "kaikki vaan tayssiin vaikka tunkemalla käytäville" juttujen jälkeen olen vahvemmin vammalan kannalla. edellinen synnytys kesti kaaaaaaaaaaauan joten kiire tuskin täältä tampereelta ei tule vaikka toinen onkin kyseessä.

onko vammalassa muuten vielä mahdollisuus perhehuoneeseen vai onko niistäkin tehty resurssien takia monikkohuoneita? (sairaaloiden sivuiltakin saa kyllä tietoa tiedän =) ja onhan sielä jo se kokoaikainen tehohoitotiimi (mikä onkaan hätäsektioyksikkö tms) , kun vielä jokunen vuosi sitten sellaista ei ollut vakkarina ja saattoi kestää tuntikin että lääkäri tuli leikkaamaan muualta, siksihän riskisynnytykset keskitetään taysiin mutta onko näin vielä? eikö siihen tullut joku laki että se on aina oltava se tiimi sielä ja joka sairaalassa? eriasia toki onko monta leikkausta vaikka yhtäaikaa... ja saako vammalaan edelleen mennä trelaiset vain ma-pe synnytysvastaanotolle, se oli ainakin vielä joskus vain niin, eli vkl ei ollut päivystystä synnyttämään tuleville äideille ja piti mennä taysiin.. sekin vähän tuo haastetta kun ei voi päättää koska vauva tulee =) oma terkkani on ihan puupää joten en jaksais hänen kanssa puhua kuin välttämättömät ja häneltä saa vaan ammattilaisen mielipiteen, ei asiakkaan..

tayshan on muutenkin siis todella kiireinen ja hetkittäin todella täysi sairaala, ymmärrän kiireen mutta juuri siksi haluaisinkin vammalaan suoraan, tayssistahan joskus jopa käännytetään vammalaan kun ei sinne mahdu :/ vammalassakin on varmasti huonot puolensa ja mädät hoitajansa mutta se ei ehkä ole niin kärjistetty ruuhkasairaala niin kärttyisine hoitajineen jotka vaan tiuskivat ohimennen kun kävelemään kykenemättömällä äidillä ei voi olla oikeaa asiaa tai kipuja.. :p kertokaa siis totuus? :D
 
"vieras"
Kaksi vuotta sitten olin molemmissa, koska synnytystäni käynnisteltiin pitkään ja siirryin kesken kaiken Tampereelle Vammalan kesätauon takia. Vammalassa olimme perhehuoneessa eli silloin ainakin niitä vielä oli. Meitä pidettiin kuin kukkaa kämmenellä eli minulla ei ole yhtään huonoa sanaa sanottavana Vammalasta. Ehdin olla siellä muutaman päivän. Tampereella oli sekä hyvät että huonot puolensa. Olin siellä aika pitkään ja tapasin sekä aivan ihanaa henkilökuntaa että melko tympeää ja tylyä. Vähän siis on tuurista kiinni. Perhehuonetta ei tietenkään ollut. Koska synnytykseni oli aika vaikea, olin toisaalta iloinen siitä, että olin valmiiksi Tampereella. Siellä kun tietenkin on paremmat valmiudet poikkeaviin synnytyksiin. Pääosin olin myös tyytyväinen Tampereeseen, mutta Vammalassa oli ihan eri tavalla lämpöä, sydämmellisyyttä ja kodinomaisuutta. Synnytystä edeltävä ja sen jälkeinen aika olisi ollut ihanaa viettää Vammalassa.

Nykyisin muuten kukaan ei synnytä Vammalassa kuin ma-pe eli viikonloppusynnytykset tehdään aina Tampereella.
 
"vieras"
Kesätauko alkaa heinäkuussa. Tarkka päivä vaihtelee vuosittain, mutta tuolloin pari vuotta sitten se alkoi siinä heinäkuun puolen välin aikoihin tai ehkä vähän ennen puolta väliä.
 
Nooooo
Kokemusta on kummastakin paikasta ja kyllä vammala saa täydet pisteet kaikilta osin. Oli tayssissa synnytyksessä ihana hoitaja, mutta kun siirryin osastolle olikin eri meininki. Ei kauhean hyvä mieli jäänyt vaikka onneksi kaikki päätyi hyvin.
 
saunatonttu-sandra
mulla on kokemusta vain hämeenlinnasta ja taysista, mut jos nyt sais viel muksun niin ihan ehottomasti synnyttäisin hämeenlinnasssa.. Tumppi synty heinäkuun ruuhkien aikaan, kohtelu oli ihan ookoo, mut 99 ja 2001 hämeenlinnas oli aivan ihanaa.. onneks täsä asuessa sama matka kumpaankin ja nykysin sen voi valita... jos valitsisin vammala tai tampere niin varmaan kuitenkin tampere, siel lastenosastot lähempänä jos jotain yllättävää tulee.. itku vaan ku tuosta lähisairaalasta loppu synnytykset joskus 20v sitte, muutoinhan olisin voinu nuorimman käydä siel pyöräyttään iltalenkin ohessa =P
 
Synnytin Taysissa 2011 kesäkuussa ja nyt 5 päivää sitten. Ja vuonna 1995. Vuoden 1995 kokemus oli kurja, enkä ois millään halunnu Taysiin enää. Olisin menny Vammalaan, jos oisin voinu. Mut katsottiin risksynnyttäjäksi, eli en voinu. Mutta ei haitannu, sekä 2011 että nyt oli aivan ihanat kokemukset. Sekä synnytyssalista että vuodeosastolta. Mulle osu molemmissa aivan ihania kätilöitä. Ja nyt joutu vauva lastenosastolle ja siellä myös tosi ihanaa henkilökuntaa. En voi sanoa moitteen sanaa muuta kuin siitä, että jouduin ite ruuhkan takia osastolta äkkiä pois, kun vauva joutu lastenosastolle. Olisin halunnu saada jäädä sinne, koska vauva ois saanu tulla yöks mun kanssa. Mutten saanu, ku tilat tarvittiin muille. Eli sellasta resurssipulaa kyllä on.
 
Ei ikinä Tayssiin
Itse synnytin TAYissa v.2012, enkä koskaan mene takaisin. MEnetin synnytyksessä aika paljon verta, vp oli 70/50 ja olin tosi heikkona. Noh heti kun mut oli kärrätty osatolle joku kätilö tuli tivaamaan mitä haluan kahvin sekaan aamulla. En osannu sanoa mitään niin se suuttui et tää on hänen työ, miksen mä vastaa. Mieheni sanoi et ehkä näit aamupalahommia vois miettii myöhemmin, en jaksanu ees vauvaa pidellä.

Kaikki hoitajat oli inhottavia ja kiireisiä, ainoat mukavat oli opiskelijat, heillä oli aikaa jopa hymyillä(ajatella!!!) ja sanoa esim.huomenta (shokeeraavaa). Vauva alkoi itkemään yhden sylisä niin tämä tokaisi et "älä inise". Enkä siis ole mikään veepääpotilas joka juoksuttaa koko ajan, kerran soitin kelloa. Et juu, ei ikinä koskaan TAYSiin, kiva synnytyspelko jäi, tattis!
 
"Matami"
Kaksi lasta olen synnyttänyt Vammalassa ja ei mitään muuta kun hyvää sanottavaa! Ihana kodinomainen ympäristö, ihana henkilökunta, hyvää ruokaa, mahdollisuus perhehuoneeseen, puolikuntoista ei passiteta väkisin kotiin. jne jne. Haikeudella muistelen henkilökuntaa ja aikaamma sielä.

Tayssista olen kuullut pelkkää huonoa. Ja itse raskausaikana (raskaushepatoosin vuoksi) sielä yhden yön viettäneenä voin sanoa, että oli aivan kamalaa. Henkilökunta oli tympeää, eikä sielä ollut minkäänlaista mahdollisuutta omaan rauhaan. Sieltä jäi pahat muistot enkä toivottavasti sinne enää koskaan joudu.
 
"vieras"
Ei kokemusta Vammalasta, ainoastaan Tays:sta. Kiirehän siellä näkyi, synnytyksen hoitaneesta kätilöstä jäi erittäin huono mieli: tiuski, töksäytteli ja paiskoi tavaroita. Osastolla hoitajat olivat poikkeuksetta oikein mukavia ja apua/neuvoja sai aina kysyessään. Ensisynnyttäjänä olisin kuitenkin kaivannut enemmän opastusta heidän aloitteestaan, kun ei oikein mitään opastettu (pesut yms) ellei erikseen kysynyt apua.

SILTIKIN en edes harkitse synnyttämistä Vammalassa jatkossakaan. Tays:ssa kuitenkin ihan vieressä tehohoito- yms mahdollisuudet. Matka sieltä Vammalasta Tampereelle on PITKÄ siinä vaiheessa, kun vauva totisesti tarvitsisi nopeasti apua. Tämä merkitsee minulle enemmän kuin mikään muu. Itse olen valmis synnyttämään vaikka koirankopissa ja ottamaan vastaan mitä tahansa, kunhan vauvalla on paras mahdollinen apu käden ulottuvilla tarpeen vaatiessa.
 
Kolme kertaa olen TAYSissa synnyttänyt, viimeksi viime maanantaina ja aikas lailla samat kommentit tuli mieleen kuin mitä edellä on esitetty... Salissa olen joka kerta saanut hyvää kohtelua, nyt viimeisimmällä kerralla kätilö oli aivan ihana (samoin salissa käynyt anestesialääkäri), mitään pahaa sanottavaa en keksi. Osastolla sitten kohtelu riippuu täysin sinun ja sillä hetkellä vuorossa olevan hoitajan kemioista, mielestäni ilmapiiri oli nyt viimeisimmällä kerralla parempi kuin edellisillä kerroilla 2010 ja 2012. Hoitaja kumminkin vaihtuu muutamaan kertaan vuorokaudessa niin ei niitä "inhottaviakaan" joudu yleensä montaa kertaa kohtaamaan osastolla olon aikana ja itse olen ainakin huomannut (vai tuntuiko se vain siltä niissä hormonihöyryissä, uudessa elämäntilanteessa?) että kohtelu oli erilaista ensisynnyttäjälle ja jo muutaman lapsen tehneelle... Anyway, itse valitsisin edelleen sen TAYSin juurikin sen tehohoitomahdollisuuden vuoksi
 
1233
kyllähän niillä vammalassakin jotain osataan tehohoitoa vaativille vauvoille tehdä etten liikaa luottaisi tayssiin. tarkoitan siis sitä kun usein kuulee että tayssissa pitkitetään alatiesynnytystäkin vaikka tarvittaisi jo sektio, vaan koska luotetaan siihen tehohoitoyksikköön liikaa.. juuri oli sekin juttu lapsesta jonka synnytyksen käynnistyspäätöstä lykättiin taysissa lomaruuhkan takia ja kun hän sitten syntyi oli noista päivistä aivot ollut liian kauan hapettomassa tilassa (hapettomuusriski oli tiedossa) ja vauva menehty taysin hienosta tehohoitoyksiköstä huolimatta, eli siihen luotettiin liikaa ja kiireessä lykättiin synnytyksen käynnistämistä vaikka vauva voi huonosti mutta kun ei ehditty.. että vammalassa käsitääkseni EHKÄISTÄÄN paremmin eikä luoteta vaan koneisiin. en tietenkään niin vaan menisi vammalaan jos oli perussairauksia, häikkää istukassa tms mutta kun ei ole. ja tuo että bilirupiiniarvojen takia joutuisi tayssiin kuulostaa tosi oudolle, eihän sitä valoa siihen sängyn päälle tarvi tayssista saakka hakea??? taitaa kumminkin mulla tyssätä tohon käsittämättömän raivostuttamaan kesätaukoon?! la on ihan heinäkuun lopussa... mihin asti se tauko kestää?? :( t ap
 
hyvä paikka on
Mää ainakin ehdottomasti haluan VASiin taas! Kaks synnytystä siellä takana ja mitään huonoa ei ole kerrottavana. Meillä esikoinen oli kellertävä, mutta sai kyllä Vammalassa hoitoa siihen. Kolmannen LA on pian ja kaikkeni teen, että synnytys käynnistyisi viikolla, pidän jalat ristissä viikonlopun yli jotta pääsisin maanantaiaamuna Vammalaan ;)
 

Yhteistyössä