Vanhemmat yön yli poissa

Elikkäs oltais miehen kanssa lähdössä laivalle viikon päästä, ja tarkoitus olisi päästä matkaan ilman lapsia..

Poika menee mummolaan ja pärjää varmasti, mutta tyttelin (kohta 5kk) pärjääminen mietityttää.. Jää kotiin kummitädin kanssa jota näkee päivittäin ja osallistuu tytön hoitoon jonka puolesta kummintädin hoitotaitoja en epäile yhtään..

Onko muilla kokemuksia? Vinkkejä???

Tarvittais kyllä todellakin miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa enkä haluaisi sitä ikävöimiseen kuluttaa.. Enkä tosin halua että vauva ikävöi sillä välin meitä..
 
Ihmetten suuresti kuinka vanhemmat tarvivat omaa aikaa niin paljon että laittaa muksut hoitoon.
Itellä 1vee,2vee ja 4vee. Vanhin muksu on kerran ollut yökylässä mummulassa. Kaksi nuorempaa ei vielä koskaan missään.
Ollaan perhe ja perheen kesken aikaa pitäis viettää. Onhan sitä aikaa muutaman vuoden päästä kun muksut itse haluavat mennä jonnekkin yöksi.
Yöt on tarkoitettu vanhemmille :flower:
 
Me jätettiin poika ekan kerran yön yli hoitoon 5,5 kk ikäsenä. Oli mun vanhemmilla, jotka siis tuttuja hoitajia. Mukana oli omia leluja ja vaunun kopassa nukkui. Meni oikein hyvin, ei ollut huutanut tai muuten vaikuttanut erityisen kaipaavalta.

Siis kun on tuttu kokenut hoitaja, ja vielä kotiolot niin uskon että pärjää kyllä. On tärkeetä että tekin saatte miehen kanssa keskinäistä aikaa, niin jaksatte taas arkea.

Ja vielä tohon edelliseen viestiin kommentti. Kukin pari katsoo keskenään kuinka paljon omaa aikaa tarvitsevat. Jos joku ei jätä ikinä lapsiaan kenellekään hoitoon, niin se on heidän ratkaisunsa, toiset jättävät lapsensa hoitoon. Kenenkään on turha jeesustella muille näillä "ihmettelen suuresti kuinka niitä lapsia sitten tehdään jos niitä ei viitsi itse hoitaa plaaplaaplaa" kommenteilla! Mikä sopii teille ei sovi kaikille. Meillä esimerkiksi yöt on nukkumista varten että päivällä jaksaa olla lasten kanssa ja käydä töissä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Me jätettiin poika ekan kerran yön yli hoitoon 5,5 kk ikäsenä. Oli mun vanhemmilla, jotka siis tuttuja hoitajia. Mukana oli omia leluja ja vaunun kopassa nukkui. Meni oikein hyvin, ei ollut huutanut tai muuten vaikuttanut erityisen kaipaavalta.

Siis kun on tuttu kokenut hoitaja, ja vielä kotiolot niin uskon että pärjää kyllä. On tärkeetä että tekin saatte miehen kanssa keskinäistä aikaa, niin jaksatte taas arkea.

Ja vielä tohon edelliseen viestiin kommentti. Kukin pari katsoo keskenään kuinka paljon omaa aikaa tarvitsevat. Jos joku ei jätä ikinä lapsiaan kenellekään hoitoon, niin se on heidän ratkaisunsa, toiset jättävät lapsensa hoitoon. Kenenkään on turha jeesustella muille näillä "ihmettelen suuresti kuinka niitä lapsia sitten tehdään jos niitä ei viitsi itse hoitaa plaaplaaplaa" kommenteilla! Mikä sopii teille ei sovi kaikille. Meillä esimerkiksi yöt on nukkumista varten että päivällä jaksaa olla lasten kanssa ja käydä töissä!
:hug: Todella totta tuo lauseesi "Mikä sopii teille ei sovi kaikille"

Poika on jo 4v ja on kyllä halunnut jo varmaan parisen vuotta mennä mummolle tai mummolle ja vaarille yöksi silloin tällöin vaikka oltaisiin kaikki kotona.

Ja ois sitä "vanhempien aikaa" kiva viettää joskus niinkin ettei tarvitse miettiä herääkö vauva (kuten aika useasti on käynyt) kesken kaiken. Meillä kun ei vielä öitä nukuta kuin pätkissä.

Ja kun tätä arkea lähes yksin pyörittää niin jotenkin vaan tuntuu että tarvitsee edes sen yhden vuorokauden ilman arkea.. Jaksaa taas vaan itse paremmin..

Mutta kukin tekee tyylillään....
 
Minerva :hug: . Kyllä se pikkuinen pärjää. Minä lähdin reissuun kun tyttö oli 3kk. Ei ole tullut traumoja äidille eikä tytölle. Kukin tekee tosiian tyylillään. En arvostele myöskään niitä ketkä ovat lasten kanssa kokoajan. =) :flower:
 
Että kun jää noista jeesustelijoista paha mieli. Meille ainakin yhteinenkin aika miehen kanssa on tärkeää ja yöt nukutaan meilläkin.

Ekan kerran oli poju yökylässä mumminsa ja ukkinsa luona 5kk ikäisenä ja korvatulehdus oli tullut (jota ei siis kotona ollut), vartin välein itkeskellyt yöllä ja muutenkin aivan kamalan nolottavaa.. Mutta mummin ja ukki ovat pitkähermoisia ja jaksoivat koko yön. Ja seuraavana päivänä poju sai lääkkeensä.
 
Minerva ottakaa vaan kaikki irti yhteisestä lomasta - Pienten lasten vanhempina olette sen ansainneet. Noille jeesustelijoille voi sanoa piut paut. Ihan oikeasti minusta lasten tärkein kasvualusta on terve ja hyvin voiva parisuhde. KAIKKI lähtee vanhempien keskenäisistä väleistä, se on tärkeintä lapsille ja siksi sitä pitää hoitaa ja sille pitää on kahdenkeskistä aikaa.

Ja ihanaa että nykyään saa jo myöntää että kaipaa sitä kahdenkeskistä aikaa!! Eikö olekin ja äitikin saa nykyään väsyä =)

Joo, mun äitini ei ollut tuota mieltä vaan kuului "jeesustelijohin" ...Lapsen etu, lapsi on tärkein, jos lapsia hankkii niiden kanssa tulee olla eikä valittaa oman ajan puutteesta... Kuultu on ja koettu. Vanhempien välit oli p**tä ja mä sain siitä kärsiä, ja edelleenkin nuo ajat palautuu surullisina mieleen. Äitini yritti toki parhaansan, mutta ei tajunnut että minulle olisi ollut tärkeintä että he olisivat isän kanssa pitäneet liittonsa kunnossa. Ei se että asetti minut ain numero ykköseksi. En sano että tuollai käy kaikilla mutta kannattaa miettiä asiaa tuoltakin kantilta...
 
Minä laittaisin sisarukset samaan hoitopaikkaan, niin olisi toisilleen "turvaa". Voi tietysti olla käytännössä vaikeaa, jos kummitäti ei pärjää molempien kanssa tai muuten. Uskon kuitenkin että vauva pärjää ihan hyvin, varsinkin kun on kotona tutussa ympäristössä. Yhdestä yöstä ei taatusti ole haittaa kenellekään.
 
minun tyttö oli alle 4kk ku meni eka kerran hoitoon yöksi. tosin siksi kun en ollu nukkunu 4kk yöt ku kahen tunnin pätkissä joten väsytti niin prrrrr. mutta tiiättäkö, en nukkunu sinäkään yönä.. silti sitä heräs tarkistaan et kaikki kunnossa:) eli siis vaavi ei ole heränny yöllä ku sillon alussa varmaan kuukauden verran mutta minä sitten joka olen stressaajien ykkönen en saa nukuttua vaikka vauva nukkuski.. hmm.. välillä saattaa väsyttää:)
 
Meillä 5kk vanha poika oli äskettäin yön yli hoidossa kun olimme 5v. hääpäivän vietossa. Hoitajina olivat mummo ja kummit. Hyvin poika pärjäsi =) Mummo oli meillä ennen yöhoitoa pari päivää ensin yökylässä, tulivat rutiinit mummolle tutuksi ja poika tottui mummon kanssa aikaa viettämään. Jos imetät, kannattaa ottaa rintapumppu reissulle mukaan, itselle tuli yllätyksenä kuinka paljon maitoa ehtii kertyä kun syöttämiset jäävät väliin, ja rintapumppu oli todella tarpeen.
 
Kaikki taaplaa tyylillään, meillä neiti oli 4 kk, kun eka kerran yökylässä isovanhempiensa luona.
Mun mielestä on tärkeää myös lapselle, ettei aina äiti tai isä ole paikalla vaan siinä on esimerkiksi isovanhemmat, kummit, tädit, sedät tms.
Meillä mies on reissuhommissa ja mä olen yksin neidin kanssa n. 1 1½ viikkoa, mä tiedän et tarvitsen sitä omaa aikaa aina välillä, mut sen järjestäminen ei aina onnistu.
 
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan =) Poika täytti just 1v eikä ole kertaakaan ollut vielä yön yli hoidossa. Syy siihen on yksinkertaisesti se, ettemme ole kokeneet tarvetta siihen. Poitsu nukkunu syntymästä lähtien öitä hyvin, joten olemme jaksaneet koliikit ja hampaiden teot yms. Ja yhteistä aikaa löytyy myös päiväseltään. Ymmärrän kyllä täysin niitä, jotka vievät pienenkin vauvan yöksi hoitoon. Syitä voi olla niin monia..
 
Tuo on hyvä, että kummi tulee hoitamaan vauvaa kotiinne. Tuttu paikka ja tutut tuoksut. itse olen sitä mieltä, että sitten kun me jätetään tyttö jonkun hoiviin yöksi niin saa kyllä tulla meille hoitamaan. Ei liikaa stressitekijöitä pienelle :wave: . Ja tuo yöpäidan jättäminen on myös hyvä neuvo.

Imetätkö vielä? Rintapumppu pitää varmasti ottaa mukaan. Itse olisin korkeintaa puolipäivää (maks. 12h) pois, jos imetys vielä jatkuu. Meilä tyttö reilu 6½kk ja syö 6-7 kertaa/vrk vielä tissiä.

Me olimme sunnuntaina mieheni kanssa ensimmäistä kertaa ihan kahdestaan noin 2h keräämässä vadelmia. Tyttö oli mummin hoivissa, ja oli nukkunut puolet ajasta. Söi ruokaa hyminän kera kun tulimme takaisin, eli oikein tyytyväinen oli =) . Oma mielipiteeni on se, että kannattaa aloittaa lyhyillä ajoilla ja pidentää pikku hiljaa. Itse en voisi kuvitellakaan että veisin tytön hoitoon vuorokaudeksi ihan tuosta vain.
 
Imetän aina öisin ja päivällä jos neidille sattuu tissi kelpaamaan .. Jostain syystä ei päivisin oikein maistu.. Syö kyllä jo kiinteitä ja pullosta saa juomat vissiin helpommin..

Ja tyttö on ollut parin tunnin pätkiä mummon ja vaarin tai kummintädin kanssa jo ennestään ettei tää nyt täysin puun takaa tule, vaikkakin ensimmäinen pitkä pätkä onkin..
 
Meillä poika on ollut "jo" useaan otteeseen (3 kertaa) yön yli hoidossa, vaikka ikää on vasta 4 kk ja 1 viikko. Hoitajina on ollut niin mummi kuin kummi ja joka kerta on mennyt oikein loistavasti. Lisäksi vauva on ollut lyhyitä aikoja päivällä hoidossa, että olen saanut käytyä omilla asioillani.

Ollaan miehen kanssa päästy viettämään kahdenkeskeistä aikaa ja innokkaat sukulaiset ovat saaneet samalla hoitaa vauvaa =)
Olen pääsääntöisesti vauvan kanssa kahdestaan viidestä kuuteen päivää viikossa ja pyöritän vauva-arkea yksin. Mielestäni on vain tervettä käydä välillä ihmisten ilmoilla, tietenkin kohtuuden rajoissa.

Täysimetän vauvaa ja ruokailut poissaollessani ovat onnistuneet hienosti. Uskon, että muutkin kuin minä osaavat antaa vauvalleni pullosta maitoa. Meillä tämä on tietenkin onnistunut siten, että olen etukäteen pumpannut rintapumpulla maitoa pakkaseen.

Jo hetken poissa oleminen kotona virkistiää ainakin minua kummasti ja taas jaksaa ihanaa arkea uusin voimin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Ja vielä tohon edelliseen viestiin kommentti. Kukin pari katsoo keskenään kuinka paljon omaa aikaa tarvitsevat. Jos joku ei jätä ikinä lapsiaan kenellekään hoitoon, niin se on heidän ratkaisunsa, toiset jättävät lapsensa hoitoon. Kenenkään on turha jeesustella muille näillä "ihmettelen suuresti kuinka niitä lapsia sitten tehdään jos niitä ei viitsi itse hoitaa plaaplaaplaa" kommenteilla! Mikä sopii teille ei sovi kaikille. Meillä esimerkiksi yöt on nukkumista varten että päivällä jaksaa olla lasten kanssa ja käydä töissä!
Täysin samaa mieltä.
 

Yhteistyössä