Vanhempani aikovat kuulemma iäkkäinä muuttaa mun luokse...

  • Viestiketjun aloittaja vierailijaumph
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaumph
Ei hitto! Kuulin veljeltäni, että meidän vanhemmat ovat suunnitelleet tosissaan että muuttavat vanhoina mun luokse. No, itsehän tietty olen soppani keittänyt.

Joskus kolme-neljä vuotta sitten olin naimisissa ja asuttiin tosi isossa omakotitalossa. Kaikki näytti hyvältä ja tottakai vanhempani olisivat sinne mahtuneet. Mulla on kolme lasta, mutta jo koulussa ja myöhemmin tietty olisivat jo muuttaneet kai kotoa pois. Silloin sanoin jossain tilanteessa mun äidille, että tottakai he vanhoina mahtuvat sinne asumaan. Siitä ei ole sen koommin puhuttu.

Sen jälkeen olen eronnut. Asun paritaloneliössä, jonka hankkimisessa mun vanhemmat auttoivat eron tullessa (mies petti ja valehteli ja ero tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta). Maksoivat asunnosta 1/3 sillä ajatuksella että se on heidän omistus mun asunnosta ja saavat rahat takaisin. Tai näin oletin. Mun Vanhin lapsi menee ens syksynä yläasteelle ja nuorin nelosluokalle. Olen itse ajatellut, että nuorimpien lasten mennessä lukioon tai Amiskaan, muutetaan lasten kanssa lähemmäs kaupunkia ja pienempään asuntoon. Omana ajatuksena on muuttaa varmaan kaksioon ja sumplia lasten sinne mahtuminen sen muutaman vuoden ajaksi. Ja että itse sit jään siihen lasten muutettua pois.

Nyt kuulin tosiaan veljeltäni, että mun vanhemmat ovat tosissaan ajatelleet et muuttavat mun luokse ja hoidan heidät. Sen takia ovat investoineet tähän nykyiseen asuntoon ja ajattelevat, et asun tässä heidän elämänsä loppuun saakka. Mun vanhemmat on nyt 67- ja 71-vuotiaat. Mutta mä en kerta kaikkiaan pystyn näkemään että sen jälkeen kun lapset on kasvatettu niin hoitaisin vuosia omia vanhempia ja sitouttaisin taas oman elämäni muiden toiveiden mukaisesti (avioliitossa tein niin 15v ajan). Ei hemmetti. Olen tosi itsekäs, mutta haluan matkustaa ja elää omaa elämääni. Ja etenkin, kun musta mun lapsuus oli tosi ahdistava ja vanhemmat eivät olleet kovin hyviä vanhempia. Jos he asuisivat kanssani, olisi se vaan kotona oloa...he eivät halua reissata, käydä missään tms. He istuvat sohvalla tuijottamassa tv:tä ja aina pitää olla samaa ruokaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kumma
vierailija
Eipä muuta kuin mahd. nopeesti maksat vanhemmille sen summan takaisin jonka he asuntoon sijoittuvat. Sitten kun oot kokonaan omillasi niin voit todellakin tehdä ihan kuinka haluat.
Luulisi että vanhempasi kyllä oikeasti tajuavat tilanteen muuttuneen siitä ajasta kun tuosta "sovittiin". Eikä lapsilla ole mitään velvollisuutta hoitaa omia vanhempiaan muutenkaan.
Ilmoitat asian kuitenkin suoraan ja selkeästi etteivät varaa tuohon suunnitelmaan enää vaan suunnittelevat asiansa uudelleen.
 
Aaapeee
Eipä muuta kuin mahd. nopeesti maksat vanhemmille sen summan takaisin jonka he asuntoon sijoittuvat. Sitten kun oot kokonaan omillasi niin voit todellakin tehdä ihan kuinka haluat.
Luulisi että vanhempasi kyllä oikeasti tajuavat tilanteen muuttuneen siitä ajasta kun tuosta "sovittiin". Eikä lapsilla ole mitään velvollisuutta hoitaa omia vanhempiaan muutenkaan.
Ilmoitat asian kuitenkin suoraan ja selkeästi etteivät varaa tuohon suunnitelmaan enää vaan suunnittelevat asiansa uudelleen.
En pysty maksamaan ennen kuin myyn asunnon. Pankille on velkaa 60000€ ja vanhempien osuus kustantaa 85000€.
 
vierailija
Kuka sitä nyt vanhemmistaan huolehtisi, sehän on yhteiskunnan velvollisuus - jonnekkin vanhainkotiin ja lääkkeitä sen verta täyteen että eivät tajua edes valittaa.
Mitä jos vaikka aikuisena ihmisenä _itse_ turvaisi vanhuutensa kuten itsekin teen. En edes halua, että lapseni jäävät muistisairaan äitinsä vangeiksi vuosikausiksi, sen verran on tultua työssä nähtyä mitä se voi olla.
 
vierailija
Eipä muuta kuin mahd. nopeesti maksat vanhemmille sen summan takaisin jonka he asuntoon sijoittuvat. Sitten kun oot kokonaan omillasi niin voit todellakin tehdä ihan kuinka haluat.
Luulisi että vanhempasi kyllä oikeasti tajuavat tilanteen muuttuneen siitä ajasta kun tuosta "sovittiin". Eikä lapsilla ole mitään velvollisuutta hoitaa omia vanhempiaan muutenkaan.
Ilmoitat asian kuitenkin suoraan ja selkeästi etteivät varaa tuohon suunnitelmaan enää vaan suunnittelevat asiansa uudelleen.
Niin justiinsa, mutta... Olisko parempi antaa äidin pestä pyykitkin ja isän siivota huusholli, kun kerta noin on? Saat olla täysihoidossa ja varmaan lempiruokakin on pöydässä ajallaan? Hanki mökki renkailla ja kiertele lähistöllä, jos et sisällä viihdy:)
 
vierailija
En tajunnut pointtiasi.
No? Anna muuttavat sun luo terveenä. Ei niitä tarvi hoitaa silloin!

Katso kuitenkin, mitä kaappiin laitat, etteivät sairastu. Isä huoltaa sulle auton valmiiksi, saattaapa tankatakin, eikö? Äiti siivoaa sen ja aina pääset retkelee, kun siltä tuntuu:)
Tässä yksi olennainen asia: jos ihminen saa fosfaattia enemmän kuin tarvis. Missä, kuka muu sen vois tietää, kuin itse. Lihassa, makkarassa, kekseissä, juomissa. Kävit niillä nimppareilla? Ne nimittäin nostavat stressitasoja, kerrotaan ohjelmassa fosfat i maten (löytyy ylearkistosta). Nukkuessakin saattaa vaivata siksi, että niitä samoja aineita on esim Phosporal- tyhjennysaineessa, jolla menee helposti munuaisetkin pilalle. No, oletan, että vanhemmat ovat yhä terveitä. Kaikilla kun se muistikaan ei mene, jos ei pilaa sitä nukahtamislääkkeillä yms:)
 
vierailija
No? Anna muuttavat sun luo terveenä. Ei niitä tarvi hoitaa silloin!

Katso kuitenkin, mitä kaappiin laitat, etteivät sairastu. Isä huoltaa sulle auton valmiiksi, saattaapa tankatakin, eikö? Äiti siivoaa sen ja aina pääset retkelee, kun siltä tuntuu:)
Tässä yksi olennainen asia: jos ihminen saa fosfaattia enemmän kuin tarvis. Missä, kuka muu sen vois tietää, kuin itse. Lihassa, makkarassa, kekseissä, juomissa. Kävit niillä nimppareilla? Ne nimittäin nostavat stressitasoja, kerrotaan ohjelmassa fosfat i maten (löytyy ylearkistosta). Nukkuessakin saattaa vaivata siksi, että niitä samoja aineita on esim Phosporal- tyhjennysaineessa, jolla menee helposti munuaisetkin pilalle. No, oletan, että vanhemmat ovat yhä terveitä. Kaikilla kun se muistikaan ei mene, jos ei pilaa sitä nukahtamislääkkeillä yms:)
Älä ap välitä tästä Paulasta, palstan oma sekopää, joka puskee joka ketjuun samoja juttuja liittyivät aiheeseen tai eivät.
 
vierailija
Me sisarusten kanssa ollaan suunniteltu, että kun vanhempamme ikääntyy ja alkaavat tarvita tukea ja ohjausta arjesta selviytymiseen niin alamme hoitaa vuoron perään heitä. En halua hylätä omia vanhempiani, enkä myöskään jättää sisaruksiani yksin selviytymään. Kunnioitan vanhempiani hyvin paljon ja meillä kaikilla on hyvin tiiviit välit, vaikka vanhempamme ovat eronneet ja ite asun kaukana. Soitellaan kuitenkin paljon ja kerran kuukaudessa oon nyt pyrkiny käymään heijän luona. Onneks mun vanhemmilla on molemmilla uudet liitot on kuitenkin se kumppani rinnalla.
 
vierailija
Kuka sitä nyt vanhemmistaan huolehtisi, sehän on yhteiskunnan velvollisuus - jonnekkin vanhainkotiin ja lääkkeitä sen verta täyteen että eivät tajua edes valittaa.
Mulle sopisi ehdottomasti parhaiten tämä. En kertakaikkiaan pysty heitä enää hoitamaan eikä suoraan sanottuna kiinnosta. Koska sitten kajahtaisin lopullisesti itse.

Kaikki ei ole aina katos niin yksin kertaista. Jos ja kun on joutunut toimimaan kuten minä. Eli lapsuudessa ja nuoruudessa kantanut vastuuta viikonlopuisin känniörveltävistä vanhemmista. Etsinyt pitkin kyliä, koettanut rauhoitella känniriitoja, siivonnut oksennuksia ja kantanut krapulaisille särkylääkettä. Niin on ihan turha kuvitella että enää jaksan hoitaa. Molemmat myös sulostuttaneet minun elämää itsari yrityksillä, ja jälkipyykki on aina kaatunut mun päälle. Vaikka nykyään alko ei kuulu heidän elämään - en minä vaan enää jaksa, Minulla on oma perhe, lapset ja mies. Minun täytyy henkisesti jaksaa heidänkin vuoksi etten itse kokeile seuraavaksi olla naru jatke.

Tää on vaiettu aihe suomessa. Vanhenevista vanhemmista ei saisi pahaa puhu "koska onhan he sinut elämään saattaneet". Kyllä ja siitä olen jossain määrin kiitollinen. Mutta että minun pitäisi perseitä alkaa taas pestä, tai kuunnelle sitä torailua (isäs sitä, isäs tätä, kun äitis aina ja ja ja).

Ei. Varmistan kyllä että kaikki heidän rahat, ja jopa itse voin rahallisesti auttaa, kohdennetaan heidän hyvinvoinnin takaamiseen. Mutta minä en aio heitä hoitaa. En voi.

Seuraavan kerran kun vittuilette etteikö vanhempiaan voisi hoitaa, niin miettikää että kaikilla ne vanhemmat ei ole sitä ansainnut, vaan on omilla teoillaan pilannut suhteen.
 
vierailija
Miten me oltais voitu tietää sun tapauksesta mitään? Onhan aina kysymys siitäkin, miten maailmaa katsoo ja mihin suostuu. Ennenmuinoin on nuorimmasta tyttärestä kasvatettu kotiin se vanhustenhoitaja, joten se voi joissakin perheissä olla luonnollisin seuraus, vaikka ei tulisi ajatelleeksi. Lue kirja Eevan tyttäret - mut kirjassa Virtahepo olohuoneessa (lue ensin)-kirjassa on vähemmän sivuja. Ihmisillä voi olla eri käsitys myös "hoidosta". Asumiseen ei kuulu hoito, syytinkiin saattaa kuulua, mutta tiedätkö mikä se on? t.paula
 
vierailija
Kannattaa sopivassa yhteydessä mahdollisimman pian kertoa omista muuttosuunnitelmistaan, eiköhän ne sitten ymmärrä. Aika itsekästä vanhemmiltasi tehdä moisia suunnitelmia. Oletko aivan varma, ettei kyse ole vaan käsistä karanneesta vitsistä?
 
vierailija
Ei hitto! Kuulin veljeltäni, että meidän vanhemmat ovat suunnitelleet tosissaan että muuttavat vanhoina mun luokse. No, itsehän tietty olen soppani keittänyt.
Joskus kolme-neljä vuotta sitten----
---Silloin sanoin jossain tilanteessa mun äidille, että tottakai he vanhoina mahtuvat sinne asumaan. Siitä ei ole sen koommin puhuttu.
--- Maksoivat asunnosta 1/3 sillä ajatuksella että se on heidän omistus mun asunnosta ja saavat rahat takaisin. Tai näin oletin.
----mun vanhemmat ovat tosissaan ajatelleet et muuttavat mun luokse ja hoidan heidät. Sen takia ovat investoineet tähän nykyiseen asuntoon ja ajattelevat, et asun tässä heidän elämänsä loppuun saakka. Mun vanhemmat on nyt 67- ja 71-vuotiaat.
----ja aina pitää olla samaa ruokaa.
Mun mielestä olet valehdellut aika raskaasti kuitenkin. Etkö näe sitä? Onpa ongelma:barefoot:
 
zxcv
Olet tosiaan itse soppasi keittänyt. Jos tää nyt on edes tosi juttu.

Sinulle siis kelpaa vanhempien rahat, muttet halua kuitenkaan heistä huolehtia. Voin kyllä ymmärtää, että vanhempasi tukivat sinua asunnon ostosta, koska kuvittelivat, että siihen samaan asuntoon myös he aikanaan muuttavat.

Minua kiinnostaa se, että miksi erosi jälkeen, et enää ole valmis vanhempia ottamaan luoksesi. Kuvittelitko, että ex olisi jotenkin heitä hoitanut? Nythän sinulla on asunto, johon he aikanaan, lapsien pois muutettua mahtuvat. Toki jos tulevat niin huonoon kuntoon, ettet esim. voisi käydä töissä, niin silloin on aika mennä johonkin valvottuun asumismuotoon. Mutta siihen saakka, en ymmärrä mikä sinulla on muuttunut lupaamisesi jälkeen. Ja tosiaan jos et halua heitä sinne, niin pitää se heille selkeästi myös ilmoittaa. Ja jos rahat on annettu tätä lupausta vastaan, ne pitää heille palauttaa, jotta voivat niillä esim. ostaa palveluita omaan kotiinsa.
 
vierailija
No mut onhan tossa vielä aikaa tienata ennen kuin vanhemmat ovat iäkkäitä ja muuttamassa. Voi iskeä ne kymppitonnit takaisin kouraan ja kehottaa ostamaan kaksion läheltä palveluja.
Niinpä! Mun tuntemat ihmiset tuossa iässä ovat paljon paremmassa kunnossa kuin moni alle 5-kymppinen, joten eipä siitäkään...

Mutta onhan pankki asialla myös. Mistä lapset voi tietää, ovatko tehneet sen kanssa sopimuksia? Puoleen hintaan menee asunnot nyt, mutta riippuu aina paikkakunnasta. Ei kannattais valehdella kenenkään, ei missään, ikinä eikä edes viimehädässä, koskaan!
 
vierailija
Olet tosiaan itse soppasi keittänyt. Jos tää nyt on edes tosi juttu.

Sinulle siis kelpaa vanhempien rahat, muttet halua kuitenkaan heistä huolehtia. Voin kyllä ymmärtää, että vanhempasi tukivat sinua asunnon ostosta, koska kuvittelivat, että siihen samaan asuntoon myös he aikanaan muuttavat.

Minua kiinnostaa se, että miksi erosi jälkeen, et enää ole valmis vanhempia ottamaan luoksesi. Kuvittelitko, että ex olisi jotenkin heitä hoitanut? Nythän sinulla on asunto, johon he aikanaan, lapsien pois muutettua mahtuvat. Toki jos tulevat niin huonoon kuntoon, ettet esim. voisi käydä töissä, niin silloin on aika mennä johonkin valvottuun asumismuotoon. Mutta siihen saakka, en ymmärrä mikä sinulla on muuttunut lupaamisesi jälkeen. Ja tosiaan jos et halua heitä sinne, niin pitää se heille selkeästi myös ilmoittaa. Ja jos rahat on annettu tätä lupausta vastaan, ne pitää heille palauttaa, jotta voivat niillä esim. ostaa palveluita omaan kotiinsa.
Mielenkiitoinen ja outo kommentti.

Jos vanhemmat tukevat lastaan = lapsesta tulee hoitovelvollinen kun vanhemmat vanhuksia.

En tiedä olenko omituinen äiti vai en. Mutta autan pyyteettömästi lapsiani enkä todellakaan odota mitään vastapalveluksia heiltä. Mä en ole synnyttänyt tähän maailmaan lapsia sen vuoksi että minulla olisi vanhuusajan piika käytettävissä. Vaan pyrin itse hoitamaan elämäni niin että minulla on aikanaa taloudellisesti tilanne sellainen että voi sillä kattaa hoitokulujani.
 

Yhteistyössä