Vanhempien vaikutus koulumenestykseen.

  • Viestiketjun aloittaja Sijaisope
  • Ensimmäinen viesti
"mjn"
Tuosta musikaalisuudesta vielä sen verran, että se ei ole joko-tai-juttuja. Se on asteittaista, eli toiset ovat musikaalisempia, kuin toiset. Jo se, että kuuntelee sujuvasti musiikkia, on musikaalisuutta. Täydellinen epämusikaalisuus on harvinaista.

Kuvataiteisiin pätee vähän sama. Itse asiassa lähes kuka vain voi oppia piirtämään. Nämä vain ovat sellaisia asioita, joita perinteisesti ei arvosteta tarpeeksi. Kuvitellaan, että taiteellinen lahjakkuus on on/off-juttu, eikä niiden harjoittamiseen tule tuhlata aikaa. Siksipä vanhempien asenteet vaikuttavat todella paljon siihen, miten pitkälle lapsi voi kehittää musikaalisia tai vaikka taiteellisia taitojaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkitietävä;30518029:
"ei musikaalisuus ole älykkyyden laji "

Kyllä on.

Älykkyyden lajit:

-Kielellinen älykkyys
-Matemaattislooginen älykkyys (tämä on se älykkyyden laji jota ihmiset yleensä tarkoittavat älyykkyydestä puhuttaessa)
-Musiikillinen älykkyys
-Avaruudellis-visuaalinen älykkyys
-Liikunnallinen älykkyys
-Intrapsyykkinen älykkyys eli taito ymmärtää itseään
-Sosiaalinen älykkyys

Ihmiset eivät tiedä muita älykkyyden lajeja ylenesä kuin matemaattisloogisen.
Typerykset taas tällä palstalla vauhdissa aivojätteineen.
Thanks. Juurikin näin.. :)
 
luuserin fiksu lapsi
Yksin olen 13-vuotiaan poikani kasvattanut ja jos häneltä kysyttäisiin, niin hän ei osaisi sanoa ainuttakaan työpaikkaa missä minä olisin ollut töissä. Pitkäaikaistyötön siis olen, sain hänet 16-vuotiaana, joten hirmuisesti en koulujakaan ole käynyt.
Oma päättötodistus 6.7

Poika taasen on äärettömän lahjakas koulussa. Ysejä ja kymppejä kokoajan, joskus 8. Lukee ihan älyttömästi kokeiisiin ja lukee vaikka osaisi asiat jo täydellisesti, monta tuntia peräkkäin kirja nenän edessä. Ei ikinä myöhästy ja on muutenkin tunnollinen opiskelija
 
paco
Koulu suosiii tietyntyyppisiä luonteita koska koulun tarkoitus on seuloa kyseenalaistamattomat tottelijat. Koulun tarkoitus on myös kitkeä luonteenpiirteitä jotka eivät palvele tottelevaisuutta.

Koulu on valtaa yli tavallisen ihmisen koulun tarkoitus on hallita tavallista ihmistä asettua sen yläpuolelle auktoriteetiksi se joka ei tätä hyväksy tai tarvitse leimataan tyhmäksi. Sen tarkoitus on lokeroida ihmisiä ja palkita tottelevaisesta kyseenalaistamattomuudesta.

Minulle koulu oli yllätys yllätys kehitystäni jarruttava tekijä..
 
"huja"
[QUOTE="mjn";30518140]Tuosta musikaalisuudesta vielä sen verran, että se ei ole joko-tai-juttuja. Se on asteittaista, eli toiset ovat musikaalisempia, kuin toiset. Jo se, että kuuntelee sujuvasti musiikkia, on musikaalisuutta. Täydellinen epämusikaalisuus on harvinaista.

Kuvataiteisiin pätee vähän sama. Itse asiassa lähes kuka vain voi oppia piirtämään. Nämä vain ovat sellaisia asioita, joita perinteisesti ei arvosteta tarpeeksi. Kuvitellaan, että taiteellinen lahjakkuus on on/off-juttu, eikä niiden harjoittamiseen tule tuhlata aikaa. Siksipä vanhempien asenteet vaikuttavat todella paljon siihen, miten pitkälle lapsi voi kehittää musikaalisia tai vaikka taiteellisia taitojaan.[/QUOTE]

Tuskinpa Da Vincikaan olisi "valitse alasi-valitse, valitse....."-hengessä saanut jätettyä niin paljon tuotantoa meille ihmeteltäväksi. Mitä me nyt nykyään haluamme erikoistumista vai monipuolista sivistystä.?

Itse olen ajatellut, että lapset opettelevat vaikka pianonsoittoa sen verran, ettei voi syyttää harjotuksen tai kannustuksen puutetta. Musiikillisesti ovat kuitenkin todennäköisesti vain keskitasoa. Muutenkin ajattelen, että perusteet missä tahansa asiassa kuntoon ja sitten vasta ihmetellään riittääkö kiinnostus. JA perusasioilla tarkoitan jotain vieläkin simppelimpää kuin tämä meikäläinen yleissivistävä peruskoulu ja lukio, joka kuitenkin loppuviimein, ainakin minulle, oli vain valtaisa kasa hajanaisia tietoja sieltä täältä.

Itse pääsin sikäli pitkälle, että nämä peruskoulut ja muut hyvällä menestyksellä ja yliopistoon sisälle heittämällä.. Ja silti pidän itseäni lähinnä kielellisesti älykkäänä ja hyvämuistisena myös. Teoriaa kouluissammme on vain niin paljon, että minunkaltaiseni blonditkin voivat päästä pitkälle ja joutua siihen ristituleen, missä kehutaan fiksuksi ja silti päivittäin nolataan aivan arkisissa tilanteissa esim. avaruudellisen hahmotuskyvyn ja matemaattisen päättelykyvyn puutteen ja ontuvan käytöksen takia.

Ja loppujen lopuksi, kun en sitten lopulta edes ammattiin valmistunut, niin ei "älykkyydestäni" juuri ole käteen jäänyt. Mutta lahjani eivät ole mihinkään hävinneet ja nyt kun ymmärrän paljon paremmin, mitä ne ovat niin on suuntakin selvennyt jo viimein.

(kielellinen lahjakkuus ei sitten tarkoita pilkkupedanttiutta eli älkää vaivautuko..)
 
"huja"
Mulla oli muuten ala-asteella suuri ihmetyksen aihe, miksi muut ei saa kaikista kokeista kymppejä.. "senkun vaan lukee koealueen ja opettelee kaiken ulkoa..."

Tämä toimii muuten vielä suurimman osa lukiotakin eikä vielä itsessään kerro kovin monipuolisesta lahjakkuudesta. Ehkä olen "opiskelu"älykäs..
 
vierailija
Sitä sydämen sivistystä olen aika harvoin tavannut täällä yliopistolla, jonka pitäisi olla akateemisten ihmisten kehto. Ulkokultaisia tapoja saattaa monilla olla, mutta sitten selän takana vehkeillään ja puhutaan pahaa. Monet vielä kuvittelevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä kuin 'huonommin' koulutetut.

Jos kuulen jonkun mainostavan akateemisuutta, niin karvani nousevat heti pystyyn.
Ahaa
 
9MM
Hmm mä oon kait sit omituisessa seurassa. Isä on korkee koulutettu. Sisko myös pääs heti lääkikseen ekalla yrittämällä keskiarvo tais olla jotain 9.8. Äiti duunari. Ite vedin peruskoulun haaveillen ja oli mielenkiintoisia seikkailuita jotka vei mennessään. Oikeestaan koulussa paremmin meni. Historia,uskonto,maantieto ja liikunta. Mut sitkun hoidin varasto paperit olin kiinnostunut kaikesta ja sainkin näyttökokeessa jokaisesta osaalueesta kiitettävän. Tyttöä patistelen opettelemaan kunnolla vieraita kielii et osaa kunnolla selittää itsensä ja keskustella sujuvasti. Ja tsemppaan et keskittyy kouluun ja se vetelee ysei koulussa ja saanut diplominkin kun luokka äänesti diplomatiasta.
 
vierailija
Sitä sydämen sivistystä olen aika harvoin tavannut täällä yliopistolla, jonka pitäisi olla akateemisten ihmisten kehto. Ulkokultaisia tapoja saattaa monilla olla, mutta sitten selän takana vehkeillään ja puhutaan pahaa. Monet vielä kuvittelevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä kuin 'huonommin' koulutetut.

Jos kuulen jonkun mainostavan akateemisuutta, niin karvani nousevat heti pystyyn.
Mitä ulkokultaisia tapoja?
 
vierailija
Nuo on menneitä aikoja jo
Koulu suosiii tietyntyyppisiä luonteita koska koulun tarkoitus on seuloa kyseenalaistamattomat tottelijat. Koulun tarkoitus on myös kitkeä luonteenpiirteitä jotka eivät palvele tottelevaisuutta.

Koulu on valtaa yli tavallisen ihmisen koulun tarkoitus on hallita tavallista ihmistä asettua sen yläpuolelle auktoriteetiksi se joka ei tätä hyväksy tai tarvitse leimataan tyhmäksi. Sen tarkoitus on lokeroida ihmisiä ja palkita tottelevaisesta kyseenalaistamattomuudesta.

Minulle koulu oli yllätys yllätys kehitystäni jarruttava tekijä..
 

Yhteistyössä