Vanhempieni hoitovirhevalitus...sairaanhoitajana on rasittavaa kuunnella neutraalisti vieressä.

  • Viestiketjun aloittaja arghtkans
  • Ensimmäinen viesti
arghtkans
Olen siis sairaanhoitaja. Olen jo aikoinani päättänyt, etten osallistu ja sekaannu esimerkiksi vanhempieni hoitoihin ja hoitoon liittyviin asioihin. He asuvat 300km päässä minusta, mutta sähköpostia vaihdellaan melkein joka päivä ja soitellaankin usein.

Nyt on pakko purkaa ärtymystäni tänne. Isälläni todettiin tk:ssa ns jäätynyt olkapää viime keväänä, olisikohan ollut maalis-huhtikuussa. Hänet ohjattiin fysioterapeutille, jolta isä sai kotijumppaohjeet. Isä ei niitä tehnyt, koska isä on hyvin passiivinen sohvaperuna - näin rakkaudella siis sanottuna :) Isän päivät kuluvat kotona istuessa nojatuolissa ristikoita ratkoen. Koska olkapään kipuilu sitten jatkui, teki tk-lääkäri heinäkuussa lähetteen fysiatrille. Fysiatri lähti kunnan palveluksesta pois jonotusaikana, joten lähete ohjautui kunnallisen puolen kirurgille. Ja isä kävi kirurgin vastaanotolla nyt tammikuun alussa.

Kirurgi varmisti diagnoosin jäätynyt olkapää ja oli kuulemma sanonut, että on tehty hoitovirhe kun ei heti lähetetty kirurgille ekan 2kk aikana. Ja oli kertonut, että ainoa hoitomuoto on enää leikkaus, mutta siitäkään ei ole täyttä varmuutta että se auttaisi. Isän olkapää siis toimii ihan hyvin, ääriliikkeissä kuten käden taivuttamisessa taakse esimerkiksi takkia pukiessa tuntuu kipua ja jäykkyyttä olkapäässä.

Ja nyt vanhempani ovat tekemässä innolla hoitovirhevalitusta asiasta...ja saan lukea ja kuunnella paatosta siitä, kuinka oli hoidettu väärin. Tietämättömille tiedoksi, että ns jäätynyt olkapää on siis yleensä hyvänlaatuinen tilanne, jossa ensimmäisen reilun vuoden ajan olkapää on kipeä liikkeissä. Vähitellen kipu helpottaa ja tilalle tulee jäykkyys. Sitten jäykkyyskin helpottaa ja tilanne parantuu itsestään. Ja jos jäykkyys ei sitten 1-2 vuoden tautiprosessin aikana helpota, sitten harkitaan leikkaushoitoa.

Hoitona on aktiivinen, omatoiminen jumppaaminen ja kuntouttaminen. Sitä isäni ei tehnyt eikä tee edelleenkään. Vesijumpassa hän kävi muutaman kerran ja totesi että sen jälkeen olka on paljon parempana, mutta vesijumppa on "liian rasittavaa". Jotenkin minua vaan ärsyttää se, että ei itse haluta kuntouttaa ja tehdä asian eteen mitään, mutta sitten ollaan kyllä heti suunnilleen haastamassa oikeuteen ja vaatimassa korvauksia. Eikä edes mitään hoitovirhettä ole tapahtunut...
 
vahinko
Miksi se kirurgi sit mahtoi moisen möläyttää??

Itsekin parhaillaan mietin onko kohdallani tapahtunut hoitovirhe/vahinko. Nilkka jäykistettiin nivelriikkoisen nivelen takia ja nyt se on kipeämpi ja kävelyt olemattomat. Ennen leikkausta kuitenkin vähän pystyin ulkonakin liikkumaan. Leikkauksen jälkeen vain pyörätuolilla. Ei kukaan tällaista riskiä maininnut ja jos tämän olisin tiennyt niin olisin kyllä lykännyt leikkausta viimeiseen saakka. Leikkauksen piti tehdä jalasta kivuton, mutta kattia kanssa.. :/
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Voi olla parkinson oire myös;27936954:
Joku tutkimus oli taannoin aiheesta. Minusta voit sanoa mielipiteesi. Voihan valituksen tehdä. Siinähän asia sitten ratkeaa
Mutta kun odotan jo kauhulla sitä, kun todetaan hoidon olleen asianmukaista. Kuinka sitten valitetaan aina ja kaikkialla, kuinka suojellaan hoitajia ja lääkäreitä vaikka on tehty selvä hoitovirhe... :D
 
jfjfj
heh, kyllä on tainnut olla kaikkea muuta kuin osaava kirurgi jos on tuollaisia lausunut. Jäätynyttä olkapäätä ei todellakaan leikata vaan mikäli se äityy niin pahaksi että kirurgia on pakko käyttää se tarkoittaa sitä että ne käden jäätyneet liikeradat revitään auki nukutuksen aikana (siis väännetään niin että kiinnikkeet hajoaa..) .

sitten mitä tulee fysioterapiaan tai jumppaan, niin jäätymisvaiheessa siitä ei ole mitään hyötyä varsinaisen olkapään alueelle, vaan se aiheuttaa ja pahentaa lähinnä hirveää kipua, fysioterapiaa ja tuota oman jumpanohjausta voidaan suositella vasta siinä vaiheessa kun jäätyminen pysähtyy ja kipu vähenee.. tähän menee yleensä se vuosi jäätymisen alkamisesta.

aika hyvin on siellä tkssa asiat jos jopa fysiatrille laitetaan noin yleisen vaivan takia. itse olen saman vaivan sairastanut, ja tutkimukset teki ihan tk lääkäri sekä tietysti ultrattiin olkapää terveyskeskuksessa, jotta varmistetaan ettei syy ole joku muu. Fysioterapeutilla sai käydä joitain kertoja hakemassa niitä ohjeita siihen omatoimiseen harjoitteluun.
 
Blue
Noloa on se että sinä meinaat antaa vanhempiesi käydä tuo prosessi läpi ja nolata itsensä ja sinä vaan naureskelet vieressä, vaikka suusi aukaisemalla se olisi helposti estettävissä.

Ihan sama kuin autonkorjaaja isä ei suostuisi ottamaan tyttären autoa korjaukseen kun "ei viitsi sekaantua".
 
ngbvf
Itse toteaisin tuossa tilanteessa hoitoonsa tyytymättömälle että ilmoituksen hoitovirheestä voi toki tehdä, mutta tuskin se mihinkään johtaa. Ehkä kannustaisin, jo siinä vaiheessa kun joku epäilee diagnoosin olevan väärä, ottamaan yhteyttä toiseen lääkäriin ja pyytämään toinen arvio tilanteesta.
 
lääkäri harmaana
Itse lääkärinä ajattelen että kirurgi teki hoitovirheen mikäli noin on tosiaan isällesi sanonut.

Jostain syystä jotkut nuorehkot kirurgit möläyttelevät tuollaisia. Ilmeisesti itseään ja omaa osaavuuttaan korostaakseen.
 

Yhteistyössä