Varapäivähoitopaikka liian stressaava?

Perhepäivähoitajamme pitää lomaa tässä keväällä vajaan kuukauden, jolloin lapsemme, jotka tuolloin ovat juuri 3 v. täyttänyt ja vajaa 2-vuotias, menevät varahoitopaikkaan päiväkotiin. Ovat viihtyneet perhepäivähoidossa hyvin ja siellä on ne tutut kaverit ja hoitajat ja ympäristö. Onko yht'äkkiä isoon päiväkotiin (koko päiväkodissa 100 lasta) siirtyminen liian turvatonta tai muuten liian iso muutos noin pienille lapsille? Lapsemme ovat kyllä suht reippaita, mutta olemme halunneet tähänkin saakka pitää heidän elämänsä mahdollisimman turvallisen tuntuisena, ettei vielä noin pienenä tarvitsisi kokea liikaa turvattomuuden tunnetta (jota uusi päivähoitopaikka varmasti aiheuttaa). Tiedän, että lapset yleensä kyllä kestävät yllättävän paljon asioita... Voisimme melko suurilla järjestelyillä saada hoidettua lapset ilman varahoitopaikkaa, jos isovanhemmat ja isä pitäisivät talvilomansa peräjälkeen ja itse ehkä joitakin palkattomia vapaapäiviä (olen vasta aloittanut työt, lomia ei ole ehtinyt kertyä). Mutta olisiko se turhan hankalaa..? Onko muilla kokemuksia 1-3 -vuotiaiden varahoidossa olosta?
 
Tää on just se perhepäivähoidon ongelma, varahoito. Mä sinuna todennäköisesti veisin lapset sinne varahoitoon, koska sitä voi joutua käyttämään myöhemminkin, onhan sillä hoitotädillä jokatapauksessa lomat ja voi olla sairaslomapäiviäkin. Nyt ehtisit valmistella lapsia uuteen hoitopaikkaan ja voisitte vaikka käydä tutustumassa (kai). Hätävaran hätävaraks järjestäisin niin et jos tilanne viikon - puolentoista päästä on vielä ihan mahdoton niin joku tuttu vois sit hoitaa vaikka sen viimeisen viikon. Luulen kyllä että päiväkoti sujuisi ihan hyvin. Jos se nyt ei ihan riemunkiljahduksia aiheuttaisi, niin voisitte puhua mitä hoitotäti nyt tekee (esim lomailee) ja laskea viikkoja ja päiviä milloin pääsevät tutun tädin luo. Viikonlopuiksi jotain kivaa tekemistä mitä voi sit odotella. Sittenhän se paikka olis tuttu vastaisen varalle. Kyllä lapset pärjää ... vaikka vähän kiukuttelevatkin välillä saaden äidille huonon omantunnon =) .
 
Peesaan Miiliä, että kannattaa varmaan kuitenkin varahoitoon lapset viedä. Omalla hoitajalla tulee jatkossakin olemaan lomia ja tosiaan joskus jopa yllättäin sairaslomia, jolloin tilanteeseen ei voi ennakkoon varautua, Ei tule silloin sitten katastrofia, kun on "pakko" viedä varahoitoon.

Onko perhepäivähoitopaikka lähellä päiväkotia? Voisikohan oma hoitaja käydä lasten kanssa leikkimässä vaikka päiväkodin pihalla ennen lomaansa? Niin tulis vähän paikka sekä päiväkodin lapset ja aikuiset tutuksi.

Ite kun olen ollut päiväkodissa töissä, meillä varahoidossa olevat lapset kävivät perhepäivähoitajansa kanssa useinkin vierailulla päiväkodilla; pidettii yhteisiä lauluhetkiä, kävivät konserteissa ja teatteriesityksissä tai sitten kävivät vaan muuten ulkona ja sisälläkin leikkimässä. Omaakin työtä tämä helpotti, kun varalapset oli jo meille päiväkodissa edes hitusen tuttuja.
 
veikkaan että se varahoito on tosiaan isompi aia vanhemmille kuin lapsille. kun otatte sellaisen asenteen että se uusi hoitopaikka on mukava juttu, niin lapsetkin sopeutuvat paljon paremmin. Ne aivan varmasti vaistoavat jos olette miehenne kanssa epäileväisiä varahoitopaikan suhteen.
 
Kiitos vastauksista! Ja hyvä, että olitte samoilla linjoilla kuin itsekin. Tiedän, että itse stressaan asiaa enemmän kuin se lapsiin vaikuttaa. Meillä on ollut niin hyvä tilanne, että pystymme varmasti järjestämään yllättävät tilanteet (esim hoitajan sairastumisen) siten, että lasten ei tarvitse yllättäen mennä varahoitopaikkaan, pystymme olemaan töistä poissa. Mutta lähes kuukautta emme tietenkään voi olla poissa... Ja omat lomamme (kesä ja joulu) voimme järjestää hoitajan lomien aikaan. Joten muulloin ei varahoitopaikkaa juurikaan tarvitse. Pystymme myös omasta puolestamme käydä tutustumassa päiväkotiin ennen kuin lapset siirtyvät sinne, luulen, että se käy myös päiväkotiin. Joten eiköhän se mene ihan hyvin! Ja olemme myös ajatelleet, että jossain vaiheessa lapsemme vielä siirtyvät päiväkotiin hoitoon, kun ovat vähän vanhempia (perhepävähoitajamme jää eläkkeelle parin puoden päästä, joten hoitopaikka vaihtuu joka tapauksessa). Luultavasti uusi hoitopaikka olisi juuri tämä päiväkoti. Nyt siis pystymme jo näkemään millainen hoitopaikka tämä päiväkoti olisi tulevaisuudessa, kannattaako hakea paikkaa siihen. Mutta kiitos vastauksista, saitte mulle vähän paremmat fiilikset asian suhteen!
 
Siis eikö jonnekkin toiselle pp.hoitajalle saisi lapsiasi?Onhan meitä niin paljon olemassa.Ai niin tosiaan ,on niin pitkästä ajasta kyse.Mut kunnallahan on ainakin niitä varahoitosysteemejä,meillä yksityisillä ei,joka on tosi suuri miinus.Jos ei nyt joku hoitajan hoitaja-kaveri olisi vapaana juuri tuona aikana.Tsemppiä,t:yksi pp.hoitaja! =)
 

Yhteistyössä