Varmaankin tyhmä kysymys, mutta milloin olen antanut vauvasi touhuta paljaalla maalla ulkona?

  • Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti
"äippä"
Mietin tässä, kun meillä on Erittäine menevä 7kk poika ja ulkoillessa hän turhautuu täysin jos joutuu olemaan rattaissa. Kuitenkin pelottaa laittaa hänet ruohikolle, koska hänellä on se vaihe että kaikki mikä irtoaa laitetaan suuhun. Pelkään siis, että jos on maalla konttaamassa, niin hän nappaa suuhunsa ruohoa, multaa, kiviä tms. Minkä ikäisen uskaltaa laskea ulkona maahan touhuamaan? Tämä on ensimmäinen lapseni joten kaikki on minulle uutta ja siksi kyselen tyhmiä.
 
aek
No mitäs se haittaa vaikka vähän söis ruohoa ja hiekkaa? Tietysti sitä voi vähän yrittää vahtia, ettei nyt ihan mitä tahansa mene suuhun, mutta vastustuskykyähän siitä vain saa. ;) Tai siis, eihän sitä oikein voi välttää, että noin pienen suuhun menee (sisälläkin) vähän sitä sun tätä.
 
Viltillä ensin ihan pari kk iästä asti, mutta nyt kuukauteen ei tuo 7kk neiti ole viltillä oikein pysynyt. Nyt sitten laitan ensin aina viltille mutta minuutin kuluttua neiti on jo nurtsilla suupielet heinässä ja hymy korvissa. Ei tulisi mieleenkään istuttaa aktiivista lasta rattaissa, paitsi jos välipalaa syö ja sen jälkeen huilii. Muuten touhuaa nurmikolla ja pällistelee mitä isot siskot puuhailee :)
 
Kyllä meillä puolivuotias vähän jo möyri maassa, tosin talvelle oli hieman hankalaa kun sitä lunta oli niin pirusti.. :D Nyt 1v2kk ja konttailee pitkin pihaa, välillä syö keppejä, kiviä, multaa jne..Mut se on sitä elämää, tottakai koitan kattoo ettei nyt ihan kaikkee söis, mut eipä sitä koko ajan ehdi silmä kovana tarkistelee et onko nyt jotain suussa vai ei..
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24328250:
Mitä vaaraa siitä on, jos laittaa joskus hiukan multaa suuhun? Sinne vaan!
Ei kai siinä muuta mutta kun pelkääm myyräkuumetta... Naapurin mies sai ulkohommissa myyräkuumeen ja on todella vaarallinen tauti :/ Olen kai vain ylivarovainen. Mutta kai se on tällaista aina ensimmäisen kanssa :D
 
Olisko tuo ollu jotain 6,5kk, kun laitoin leikkikentällä hiekkikselle pyyhkeen päälle.. Siitä se vauva sit ittensä jotenki hytkytteli (ei ryömi vieläkään) hiekalle ja ihan onnessaan alko kahmimaan hiekkaa pikku kätösillään.. En raaskinu ottaa poiskaan sittä, ku oli niin mielissään siitä niin ihmeellisestä hiekasta..:D

Ja mitä sitten, jos pistää multaa/hiekkaa/muurahaisia suuhun? khyl vauvan elimistö sen kestää.. pitä vaan kattoo, ettei hotkaise mitään isompaa kiveä tai tupakantumppeja...
 
nojoo..
minä olen syntynyt syyskuussa ja äiti kertoi, että seuraavana kesänä konttasin tyytyväisenä pihalla ja imeskelin tielleni sattuneita isompia kiviä kuola valuen. Kun kivestä hävisi "maku" niin sylkäsin sen pois ja laitoin uuden suuhun. :D Eipä ole yhtään allergioita ja vakavin sairaus on ollut korvatulehdus (oli kerran).. Tyttären synnytyksessä olin ensimmäistä kertaa sairaalassa 30-veenä sitten oman syntymäni.
 
aek
Wikipediasta: Myyräkuumetta aiheuttaa hantaviruksiin, Bunyaviridae-heimoon kuuluva Puumala-virus, joka leviää ihmiseen useimmiten hengitysteitse, kun myyrän ulostetta joutuu hengitysilmaan aerosolina pölyn kautta. Usein näin tapahtuu esimerkiksi puuliitereissä tai ladoissa.

Eli kotipihalla ei pistäisi olla niin suurta vaaraa. Paitsi jos syö esim. maahan pudonneita omenoita, josta myyrä on haukannut.
 
Wikipediasta: Myyräkuumetta aiheuttaa hantaviruksiin, Bunyaviridae-heimoon kuuluva Puumala-virus, joka leviää ihmiseen useimmiten hengitysteitse, kun myyrän ulostetta joutuu hengitysilmaan aerosolina pölyn kautta. Usein näin tapahtuu esimerkiksi puuliitereissä tai ladoissa.

Eli kotipihalla ei pistäisi olla niin suurta vaaraa. Paitsi jos syö esim. maahan pudonneita omenoita, josta myyrä on haukannut.
Myyräkuumeen voi saada kun kävelee tietyömään ohitse jossa kaivetaan...Että tuosta en jaksais lähtee hössöttää..
 
Jotain 6kk tuo taisi olla siinä vaiheessa kun kevät-kesän vaihteessa ilmat lämpenivät ja meidän pesue "muutti" puistoon. Alkuun loikoili siinä viltin päällä leluineen ja kun alkoi itse päästä siitä pois, en mitenkään aktiivisemmin raahannut takaisin. Toki katsoin että paikka nurtsilla on siisti eikä siinä ole mitään vaarallista ympärillä. 7kk iässä pääsi hiekkalaatikolle tutustumaan.

Nyt 8kk juuri-ikään täyttäneenä konttailee tutkimassa ympäristöään ja maistelee välillä sitä ruohoa ja hiekkaakin, kuitenkin yllättävän vähäisiksi nuo ruokailut ovat jääneet. Kai tykkää vielä että eväät maistuu peremmalle...!:D

Mutta tuo siis on jo kolmas lapsi ja isompien siiveellä on siis päässyt heti leikkipuistoilun yms makuun. En osaa varmuudella sanoa mahtaisiko esikoinen vastaavassa tilanteessa viettää enemmän aikaa rattaissa. Oma esikoinen syntyi eri vuodenaikaan ja olosuhteet olivat erilaiset eli ei oi ihan verrata.
 
monen äiti
kyllä meitin vaavi on vasta nyt 9kk iässä päässyt peitolla nurtsille mutta syynä tietenkin se että vasta lämpösillä ilmoilla maahan.tuttia pidän suussa ulkona jottei kaikki mene suuhun,sillä muuten todella kaikki menis suuhun ja kurkkuun ja kiva niitä sielt kaivella.kyllä ne lapset isompana sitten ehtii hiekkalaatikot tonkia ja maistella maailmaa..jos ny vähä varovaisesti vauvana:)sitä mieltä mä!!
 

Yhteistyössä