Varpajaiset....

Mä en sitten ymmärrä miksi miesten pitää juhlia varpajaisia kun eivät ole kuin siittäneet lapsen!

Me naisethan kannetaan lapsia 10kk ja synnytetään ne myös!!


Nyt tuli parempi olo!! :LOL:


(ps. kyllä se munkin mies niitä juhlimaan menee kun sen aika tulee!!)
 
Niin onhan tuokin totta...mutta en ole ajatellu asiaa...se vaan kuuluu mennä niin.

Mä vaan mietin että miten te olette järkänneet varpajaiset tai siis teidän miehet jos olette saaneet perhehuoneen? Yleensähän ne järkätään kun äiti on vielä sairaalassa, mutta jos onkin tuuria perhehuoneeseen? Niin sitetnkö vasta varpajaiset kun ollaan kotiuduttu?
 
Me pääsimme perhehuoneeseen, ja miehen varpajaiset jäivät aika pienimuotoisiksi, oli kaverinsa kanssa baarissa su-iltana(to kotiuduimme ja lapsi huusi 2 ekaa yötä, joten ei raaskinut aikaisemmin vkloppuna lähteä..). Olisi periaatteessa voinut pitää kunnon varpajaiset myöhemmin, mutta ei enää oikein innostunut ajatuskesta.
 
koi-isä
Kun ovat joutuneet kuunnella naisen valittelua ja siivoamaan oksennuksia ja hieromaan jalkoja ja kävelemään ees-taas kun hermostuttaa ja vaimo äksyilee ja sitä rataa.
Ei saisi aliarvioida raskauden henkistä puolta, kyllä se kasaa tulevalle isällekin paineita (eteenkin ensimmäisen kohdalla kun ei yhtään tiedä missä mennään).

(meilläpäin tosin ei varpajaisia harrasteta)
 
onneksi mun mies ei tota perinnettä tunne kun ei suomalainen oo. En tykkäis jos jättäis mut yksin vastasyntyneen lapsemme kanssa just kun ollaan saatu tavata pikkunen ja itse oon ihan rikki synnytyksen jäljiltä.. me haluttiin ainakin olla kolmistaan ja tutustua poikaamme rauhassa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 14:33 koi-isä kirjoitti:
Kun ovat joutuneet kuunnella naisen valittelua ja siivoamaan oksennuksia ja hieromaan jalkoja ja kävelemään ees-taas kun hermostuttaa ja vaimo äksyilee ja sitä rataa.
Ei saisi aliarvioida raskauden henkistä puolta, kyllä se kasaa tulevalle isällekin paineita (eteenkin ensimmäisen kohdalla kun ei yhtään tiedä missä mennään).

(meilläpäin tosin ei varpajaisia harrasteta)
ei mun mies siivois mun oksennuksia,jos sattusin oksentamaan.minä kyllä olen siivonnut pytyn reunat useastikin häånen jäliltään,ja näin tapahtuu ilman varpajaisia :D

mut on mies viettäny jonkinmoisia varpajaisia.saunonu mun isän kans konjakin kera.ja sit yhet varpajaiset meni samalla,kun järjestin hälle yllätys bileet syntymäpäivänä.kutuin hänen parhaat ystävät saunaan,syömään ja hauskanpitoon meille ja osa jäi vielä yöksikin.mun vanhemmat oli apuna ja ykss likkakaveri myös.ja hyvin meni.

myös mies kiukuttelee raskaus aikana!!!ja syö ja lihoo...meille on tulossa muksu,enkä mielestäni saa mitään erityis kohtelua,mitä eka raskauden aikana tuli jonkin verran.paitsi että mies ei anna mun nostella mitään painavia jutskia ja muutenkin huolehtii mun turvallisuudesta ja nukkumisesta,etten valvos esim.liian myöhään jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 14:33 koi-isä kirjoitti:
Kun ovat joutuneet kuunnella naisen valittelua ja siivoamaan oksennuksia ja hieromaan jalkoja ja kävelemään ees-taas kun hermostuttaa ja vaimo äksyilee ja sitä rataa.
Ei saisi aliarvioida raskauden henkistä puolta, kyllä se kasaa tulevalle isällekin paineita (eteenkin ensimmäisen kohdalla kun ei yhtään tiedä missä mennään).
olen samaa mieltä tuosta henkisestä jaksamisesta ja passaamisista yms näin odottavana äitinä. itselle rakas kantaa aamuisin aamiaistakin vuoteeseen jos unet meinaa venyä (oon sokeritarkkailussa) ym. pitää huolta ja vielä se että haluaa tulla synnytykseen avuksi ja tueksi.. on minusta varpajaisensa ansainnut! -mamma82- B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 00:38 HattiVatti kirjoitti:
Mä en sitten ymmärrä miksi miesten pitää juhlia varpajaisia kun eivät ole kuin siittäneet lapsen!

Me naisethan kannetaan lapsia 10kk ja synnytetään ne myös!!


Nyt tuli parempi olo!! :LOL:


(ps. kyllä se munkin mies niitä juhlimaan menee kun sen aika tulee!!)
Siis 9 kk varmaan tarkoitit..
 
Luin tosiaan suoraan tiede-lehdestä, että perinne on alunperin ollut naisten, ei miesten. Eikä siihen liittynyt viinanjuonti juuri mitenkään. Mutta onhan ne omineet senkin hauskuuden ;)

Oma mieheni saa kyllä puolestani varpajaiset juhlia nyt toisellakin kierroksella. Harvoinpa tuo käy ulkona ylipäätään ja silloinkin on aina ihmisiksi, tulee ajoissa kotiin eikä juuri ikinä ole ollut mitenkään "tukka täynnä", juhlikoon kun on aihetta.

Viimeksi päästiin suoraan synnytyssalista perhehuoneeseen. Tyttö syntyi yöllä, se eka vajaa yö oltiin yhdessä. Seuraavan yön päästin ukon juhlimaan ja pikkusiskoni tuli tulevan kummitädin ominaisuudessa pitämään minulle ja vauvalle seuraa perhehuoneeseen.
Se oli itseasiassa hauskaa. Kun ei ollut sairaalan henkilökunnalle mikään ongelma. Istuskeltiin niissä sairaalan yöpaidoissa molemmat siskon kanssa, syötiin suklaata, juotiin teetä ja höpöteltiin. Vauva tuhisi enimmäkseen tyytyväisenä sängyssään. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 08:11 hemuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 00:38 HattiVatti kirjoitti:
Mä en sitten ymmärrä miksi miesten pitää juhlia varpajaisia kun eivät ole kuin siittäneet lapsen!

Me naisethan kannetaan lapsia 10kk ja synnytetään ne myös!!


Nyt tuli parempi olo!! :LOL:


(ps. kyllä se munkin mies niitä juhlimaan menee kun sen aika tulee!!)
Siis 9 kk varmaan tarkoitit..
Tiedät varmaankin että lasta odotetaan 40 viikkoa eli 10 kk:tta
 
ghfdd
meidän rinsessa syntyi 16.1.07 sectiolla, saimme perhehuoneen eikä miehelle tullut mieleenkään lähteä viettämään varpajaisia. Hän hoiti ja kantoi esikoistamme kun minä toivuin leikkauksesta. Auttoi imetyksessä jne... Kotiin pääsimme 4 vrk:den kuluttua synnytyksestä eikä edelleenkään vinkunut varpajaisista. Ehdotin vihdoin itse niitä hänelle ja varpajaiset juhlittiin siis melkein 2 viikkoa vauvan syntymästä.

Halusin, että hän pääsee kokemaan senkin "perinteen" vaikka en kyllä ymmärrä kyseistä perinnettä. Naisenhan se kuuluisi moiset juhlat saada viettää kaiken jälkeen. Minulla raskausaika oli erittäin vaikea ja muutenkin viimeisen parin vuoden aikana olen kokenut raskaita asioita. Nyt kyllä tunnenkin olevani kunnon juhlien tarpeessa, mutta vielä pitää malttaa mieli ja imettää rinsessaa.
 

Yhteistyössä