Vasenkätisten vanhemmat... ja miksei oikeakätistenkin

Poika nyt 5v on käynyt toimintaterapiassa 1,5 vuotta (ei pelkän kätisyyden takia :) ) ja nyt alkaa olla selvää, että vasen on vahvempi. Kun ojentaa jotain edestä, tarttuu vasemmalla. Palloa heittää vasurilla ja pesistä pelatessa lyö vasemmalta.
 
vierasareiv
Siitä lähtien, kun lapsi rupesi syömään itse. Vaihtoi aina lusikan vasempaan käteen, vaikka mä kuinka asensin sitä oikeaan. Nyt 4-vuotias, syö, piirtää, leikkaa jne.. vasemmalla. Neuvolassakin sanoivat, että vasuri on.
 
vieras
itse myös huomasin kun alkoi syödä itse että syö aina vasurilla..ja sama kun innostui piirtämään..nyt jo 5v tyttö ja monta vuotta on tiedossa ollut että on vasuri. myös seurakunnan kerhossa kysyi asiasta kun tyttö aina halusi leikata vasemmalla kädellä..ja sain päättää että opettaako ne lasta siellä käyttää oikeeta kättä (eli oikeella kädellä leikkaa saksilla) vai sitten vasurilla. päätös ei ollut vaikea koska olen jo tottunut että tyttö on vasenkätinen ja jos sillä helpompi asiat tehdä niin miksi sitä muuttamaan
 
esikoinen on vasenkätinen ja sen mä huomasin silloin kun alkoi haluta lusikkaa käteen n,1v aina otti vasempaan ja kynät otti vasempaan ja edelleen vasempi on vahvempi käsi ja nyt epäilen sitä kuopuksesta kans tekee paremmin kaiken vasemmalla, kuopuksesta aloin tän huomaan n.2v
 
Gluteus maximus
poika käytti jo 1v enemmän vasenta kättä (palikoita laittoi, söi, joi jne. ) 2,5v huomasin selkeästi, että on vasenkätinen ja päiväkodissa vahvistivat asian myös. Mieheni on vasenkätinen, joten perinnöllistä varmaan.
 
Mä oon ite vasenkätinen, ja kyllä mun vanhemmat huomasi sen heti, kun aloin itse syödä vähänkin. Aika paljon usein vaseinkätiset tekee asioita oikealla, että varmin on varmaan piirtäminen, jos se ei oikealla suju tai lapsi ei sitä vaan tahdo oikealla edes yrittää, niin silloin on aika varmasti vasenkätinen.
 
Natsku
Alkuperäinen kirjoittaja ädätsy:
tiennyt kuin vasta 10v ja tokasta 1veestä. eka siis molempikätinen vahvempi on tutkitusti vasen. Millä heittää palloa ja kirjoittaa on aika hyviä mittareita.
Meillä kanssa käyttää molempia käsiä. Joskus jopa vaihtelee kun esim. paperille piirtää ja paperin puoli vaihtuu (esim. vasemmasta laidasta oikeaan). Maanantaina on sitten 4-v neuvola jossa varmaan "narahtaa" tuosta (ainakin...). Saa nähä mihin toimintaterapiaan passitetaan...
 
janeminttu
Meillä on hauskasti sattunut vasureita perheeseen 3; Minä, mies ja vanhin tyttö. Nuorin käyttää oikeeta kättä. Heti huomas vauvana kun vasemmalla otti tavaraa käteen ja tietty piirteli jo pienestä alkain vasemmalla. Mies ja tyttö ovat ihan umpivasureita ja minä vaan kirjotan.
 
Wide
Siis mitä, ei vasenkätisyys ole mikään vamma tai oire..
Meillä on poika vasuri, eikä tulisi mieleenkään pakottaa käyttää oikeaa tai viedä sen takia toimintaterapiaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Siis mitä, ei vasenkätisyys ole mikään vamma tai oire..
Meillä on poika vasuri, eikä tulisi mieleenkään pakottaa käyttää oikeaa tai viedä sen takia toimintaterapiaan.
Jos tuo oli mulle, niin käytin sitä oire-sanaa aloitusviestissä lainausmerkeissä, kun en parempaakaan siihen hätään keksinyt.
 
Tää nyt menee ihan asian vierestä, mutta tosiasiassa vasenkätiset on olleet keskiajalla vainottuja, meillä suvussa vasenkätisiä ollut aina paljon, ja aika kovia kohtaloita on kuulemma ollut. Mun isovanhemmat on pakotettu olemaan oikeakätisiä, ja aina kärsineet kovasti asiasta.

Että mikähän noita mä olen ku oon syntynyt samana päivänä kuin vasenkätinen isoäitini, olen vasenkätinen ja vihreäsilmäinen... :D
 
tyttöjen äiti
ekan kerran olin melko varma asiasta, kun tyttö oli n.3 vuotias. Joku sukulainen epäili asiaa jo silloin, kun hän vauvana kääntyi ympäri (teki sen aina vasemmalle kääntyen). Tyttäreni on myös ns.vasenjalkainen. Hän kirjoittaa siis vasemmalla, mutta syö kuten oikeakätinen. Leikkaa vasemmalla kädellä. Potkii palloa paremmin vasurilla, mutta pystyy myös oikealla hyvään jalkatyöskentelyyn.
Meillä tyttö on perinyt vasenkätisyyden isänsä puolelta, siellä isoisän sisko oli ainakin vasuri. Itse me tytön vanhemmat olemme molemmat oikeakätisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sulasieni:
miks vasenkätisyydestä laitettas mihinkään toimintaterapiaan?
Tää oli vissiin mulle? Olisit lukenut ekan kirjoitukseni tarkemmin :whistle:
Lapsi ei todellakaan vasenkätisyyden vuoksi ole tt:ssa käynyt, vaan mm. hienomotoriikan ja hahmottamisongelmien takia. Tuo kätisyys on siinä terapian ohella vahvistunut ja nyt kun on selvää että on vasuri, sitä myös vahvistetaan.

Muoks. se olikin harmaa Wide, joka ihmetteli toimintaterapiaan "joutumista". Oikeasti sinne pääsee :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Epäillyt.. oireita... :LOL:

Näkeehän tuon, kumpaa kättä mieluummin käyttää.
Neljä tosin piti tehdä, että vasurin sai... Siis itseni lisäksi.
Näkee näkee, mutta kysymys olikin, että miloin? Jos puolivuotais leikkii mielummin oikeala kädellä, niin onko kyseessä oikeakätinen muksu vai onko kyse kuitenkin siitä että se käsi on sattunut löytymään ensin ja harjautumaan paremmin. Jos yksivuotias lusikoi vasemmalla kädellä, niin joko voidaan todeta, että lapsi on vasruri vai odotetaanko vielä konkreettisempia merkkejä?

Omassa lähisuvussani jakautuu vasen- ja oikeakätiset aika tasan, miehen suvussa ei tiettävästi vasureita ole (jos ei niitä oikeakätiseksi pakotettuja), niin on mielenkiintoista seurata kumpi tuosta pienestä tulee. Nyt (alle puolivuotias) vasen on ollut kovemmassa käytössä ja aloin miettimään joko kätisyys näkyy näin varhaisessa vaiheessa.
 
vieras
Ensimmäinen vasuri alkoi osoittautua täysin vasuriksi pari vuotiaana. Kakkonen alkoi sitten epäilyttää alle vuoden vanhana, on kyllä aika sekakätinen, mutta piirustusjutut tulee aina vasemmalla (menee nyt kouluun). Kolmonen näytti oikeakätiseltä jo alle vuoden vanhana. Se kynä ja syömäote on ne selvimmät merkit, tosin aika kauan saattaa vaihtua tavarat kädestä toiseen.
 

Yhteistyössä