Vasenkätisyys!?

Mulla 4.8kk ikäinen poika joka on näyttänyt että tekee lähes kaiken vasemmalla kädellä. mm.kirjottaa, pelaa...heittää turbokeihästä, sulkapallo maila vasurissa yms...

Mitä mun tulis ottaa huomioon tässä tilanteessa?

Mieheni ja mä ollaan oikeekätisiä ja pojan kaksoisveli on kans oikee kätinen.
Ootteko huomanneet että vasenkätinen kirjottaa myöhemmin, poikani ei oikeen osaa vielä nimeään kirjottaa ja piirtäminenkäään ei kiinnosta kauaa. Kaksosveli jo kauan kirjottanu selvästi oman nimen ja värittääkin suht hyvin. Ei tietty saisi verrata mut näin se vaan on.

Onks muita vasureitten äitejä?!
saa laittaa vaikka y-viestiä jos tänne ei haluu kirjotella!
 
Minulla on oikeakätinen lapsi mutta itse olen "vasuri". Olen oppinut kirjoittamaan ja piirtämään ihan normaalisti, nopeammin kuin tämä rakas poikani. Tosin kirjoitin alkuun oikealta vasemmalle, siis nimimerkkinikin olisin kirjoittanut ustnas. ;)
Koulussa sitten ei ollut vasenkätisille käsityöopetusta, joten opin leikkaamaan oikeakätisten saksilla (vasemmalla en osaa) samoin kuin neulomaan ja virkkaamaan oikeakätisesti mutta eipä tuo ole menoa haitannut eikä käsityöinnostusta vienyt. =)
 
mun toisella tyttärellä (5v) on ovela taito käyttää molempia käsiä - enemmän ehkä vasenta, mutta osan päivittäisistä tehtävistä tekee oikeallakin. (Sulkapallo)mailalla lyömistä yritin juuri opettaa vasemmalla, kun luonnostaan mailaa siinä kädessä haluaa pitää, joten saattaapi koulussa olla virkkaamisen yms. opettelu vähän hankalampaa, ellei opettaja ole vasuri. Mutta en kanna tällaisista mitään huolta, aika näyttää. Joka tap. esim. syö ja piirtää vasemmalla, leikkaa saksilla oikealla jne. Eli ei mene mitenkään loogisesti edes.
 
Jonsered
Ei vasenkätisyys ole vamma, jolta sait sen kuulostamaan. Itse olen vasuri ja nuorin tytär on vasuri. Sinulta se ei vaadi muuta,kuin että hankit vasenkätiset sakset lapsellesi. Vasurit ovat keskimäärin matemaattisesti ja kielellisesti lahjakkaampia ja kolmiuloitteinen hahmottaminenkin parempi, kuin oikeakätisillä, johtunee siitä, että kaikki on suunniteltu oikeakätisille ja joskus se on hankalaa.
Olen oppinut kirjoittamaan kuusi vuotiaana ja kuvaamataidon numro on aina ollut 10, kielistä kirjoitin laudaturin. Eli anna lapsesi olla oma itsensä, tekemättä kätisyydestä numeroa. :flower: <br><br>
 
Hei! Meilläkin kaikki muut oikeakätisiä, mutta tytär 4v. näyttäisi olevan vasuri. Välillä tekee oikeallakin, mutta vasen taitaa olla hallitsevampi. Koulussa varmasti pärjäävät siinä kuin muutkin. Ei kannata yrittää opettaa oikeakätiseksi, se voi viedä innon puuhasteluista. Käsityöt oppii siinä kuin muutkin. Open kannattaa käyttää peiliä apuna, kun neulomista opettaa.
 
puuttumisesta
Esikoinen oli molempikätinen ja mielenkiinnolla seurasin kumpikätinen hänestä tulisi. Mutta mummo puuttui asiaan: Ruokailutilanteessa sanoi: älä ota lusikkaa siihen käteen (vasempaan) ota se oikeaan.

Ja niin alkoi käyttämään oikeaa aina. AINA! vaikka minä yritin mitä, mummo onnistui yhdellä lauseella jyräämään..

Käsiala oli ja on todella kehno!!! Harakanvarpaita. Olisi ollut puuttumatta, olisi antanut itse hakea kätisyytensä.
Olemme molemmat, tytär ja minä , ajatelleet että ehkä olisi ollut vas.kätinen, koska edelleen osaa toimia vas. kädellä joissakin asioissa, mutta käsiala on ihan oiekasti surkea eikä ole oppinut ikinä "nätisti" kirjoittamaan, vaikka kynän asento on hyvä.

Keskimmäinen oli selkeästi oikeakätinen.

Nuorin on nyt noin 3 v ja molempikätinen, vaikka toiminta sujuukin selkeästi paremmin oikealla kädellä, mutta haluaa käyttää vasenta toisinaan. Yritän olla puuttumatta, vaikka syödessä tulee sotkua vas. kädellä ja oik. ei.
 
Jäärä
Meillä on lapsista pari vasuria ja sanoisin, että tuo kirjoittamisen aloitusajankohta on aivan lapsikohtaista.

Omat vasenkätisen sakset kannattaa ehdottomasti hankkia, esimerkiksi Fiskarsilta löytyy hyvät edulliset askartelusakset. Tosin niillä ei kannata antaa leikellä metallia, ei ne ihan kaikkea kestä ;)
 
mie
Mulla kans tytär 5.v on vasenkätinen. Piirtää todella hienosti ja tekee kaiken muunkin todella hyvin, kirjoittaa ym. Että eikun vasenkätisten festareille koko porukka!!! Sellaiset on muuten oikeasti olemassa! B)
 
Sekakätisyydestä
Kaikki tosiaan eivät ole selkeästi oikea- tai vasenkätisiä, vaan sekakätisyyskin on aika yleistä. Miehenikin esim. kirjoittaa vasemmalla mutta monia muita asioita tekee oikealla kädellä.

Mutta minusta on aika outoa, miten jotkut puhuvat vasenkätisyydestä kuin se olisi jokin "häiriö" tai "vika... Eikö tuo ole ihan sama kumpaa kättä käyttää, jos lopputulos kuitenkin on sama.
 
Esikko vasuri
Esikoiseni (nyt jo aikuinen) on vasuri. Kirjoittamaan ja piirtämään oppi ihan normaalisti.
Muistan kun yritin opettaa häntä neulomaan vasenkätisesti mutta eihän siitä mitään tullut, kun hän osasi tehdä sen paremmin oikeakätisesti. Eli oikeastaan hän on sekäkätinen. Saksilla leikkaaminen, säilykepurkin avaaminen ja muut sellaiset hommat hoitaa oikeakätisesti.

Toisen tyttäreni (kohta 5v) piirsi pitkään kummallakin kädellä. Mutta nyt viimeisen vuoden aikana hän on päätynyt oikeakätiseksi, kun alkoi harjoitella kirjaimia.

Hyvin nuo hommat hoituvat vasenkätisenäkin.
 
Jäärä
Käsitöiden tekemiseen löytyy netistä hyviä ohjeita vasenkätisellekin. Neulomiseen löytyy perusteelliset ohjeet ihan alkeista http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/tekniikka_ja_rakenne/vasenkatinen/index.html
Oikeakätisellekin sieltä löytyy vastaavat tiedot. Suosittelen kaikille näitä sivuja.

Virkkaukseen puolestaan löytyy ohjeet jopa videoina:
http://www.kallamedia.com/virkkaus/silmukat.html

Peiliäkin voi käyttää apuna opettamisessa sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi.
 
Oma poikani on pääasiassa vasenkätinen mutta käyttää joskus oikeaakin kättä esim. mailalla lyödessään. Hän sairastui epilepsiaan viime syksynä ja sen seurauksena sai lähetteen toimintaterapeutin tutkimuksiin, jossa löytyi lievä aivopuoliskojen yhteistoiminnan häiriö, joka johtuu juuri molempikätisyydestä. Ei siis epilepsiasta. Tämä ei näy arkielämässä juurikaan, mutta saattaa vaikeuttaa esim. hiihtämistä, jossa pitää liikuttaa käsiä ja jalkoja vuorotahtiin. Tätä häiriötä voidaan kuntouttaa toimintaterapialla ja aivojumpalla. Lääkärin mukaan ko. häiriö on erittäin tavallinen vasenkätisillä ja varsinkin jos on molempikätinen.
 
Minulla on kaksoset ja toinen on vasenkätinen ja toinen oikea...en ole kyllä huomannut mitään eroa siitä että kumpi nyt paremmin osaa piirtää tai jotain....eikö se nyt ole ihan sama kummalla sitä paremmin osaa :/
 
Meidän 5 henkisessä perheessä kaikki on selkeästi oikeakätisiä, mutta 4-vuotiaalla keskimmäisellä on yhä hiukan hakusessa tuo kätisyys. Eli hän tekee paljon vasurilla, mutta pääasiassa piirtää ja syö oikealla kädellä. Hassua, että kestää näinkin kauan löytää se vahva käsi... :/
 
LeenaK
Moi!

Meidän esikoinen (7,5v) on hyvin vahvasti vasenkätinen. Alle 1-vuotiaana jo havaittiin, että rakensi tornia aina vasemmalla kädellä. Koskaan ei ole ottanut lusikkaa tai kynää oikeaan käteen vaan kaikki hoituu vasemmalla. Kirjoittaa ihan kauniisti ja piirtääkin halutessaan (ei yleensä pahemmin huvita) mutta kuten Santsukin sanoi niin alkuun kirjoitti oikealta vasemmalle. Sakset on hyvä olla vasenkätisten + sitten jotain urheiluvälineitä ostaessa kannattaa kätisyys ottaa huomioon (esim. jääkiekossa - monet vasenkätiset pelaavat rightia). On vähän vaikea opettaa jotain juttuja, vaikka frisbeen heittoa, mutta eipä nuo paljon tahtia haittaaa. Urheilussa vasenkätisyys/jalkaisuus on monesti etu kun se on vähän yllättävää kun esim. potkaisee pallon vasemmalla jalalla. Niin, ja muut nelihenkisestä perheestämme ovat kyllä oikeakätisiä, tuo on tullut jostain kauempaa sitten.
 

Yhteistyössä