Vastasyntyneen nukkuminen ja röyhtäyttäminen!

Hei!

Räyhtäytättekö vauvanne yöllä imetyksen jälkeen? Meidän poika on nyt viikon ikäinen ja selkeästi alkaa syötön jälkeen masua kipristelemään. Mutta jos yritän röyhtäyttää, niin röyhtäisyä ei tule ja vauva vaan herää, enkä saa enää sitä nukkumaan. Ja eikun taas imettämään, että saadaan vauva tainnuksiin ja röyhtättämään jne. Saatteko siirrettyä vauvan tissiltä röyhtäytyksen kera omaan sänkyynsä niin, ettei vauveli herää?
 
En, vaikka olen miettinyt, että ehkä pitäisi, mutta en herä itse riittävästi, että jaksaisin sitä. En kyllä siirrä vauvaa meidän säkystäkään mihinkään (ekan yön jälkeen, silloin yritin, nyt 5vko ikää), pääsee paljon helpommalla.
 
Pakko oli kuopus röyhtäyttää, ja olla sen verran itse hereillä, et sai sen hoidettua. Muuten alko semmonen karjuminen, ettei kukaan saanu siinä enää nukuttua... Käytössä oli osittaisimetys ja korvike lisäksi.
 
Ekan viikon taisin röyhtäytellä. Tosin tyttö nukkui vieressä meidän sängyllä ja asetin tytön mahani päälle mahalleen, jolloin röyhty tuli ja kun jatkoin taputtelua, nukahtikin uudestaan. Ehkä tuo konsti voisi sopia teillekkin, jos vauva ei vain havahdu siirtämiseen =)

Rela tai Cuplaton tipat ovat myös hyvä apu, jos vauva kärsii kovista ilmavaivoista. Niitä annetaan ennen syöttöä.
 
Taisin röyhtäytellä reilut 2kk yölläkin. Oli pakko, vauva kärsi masuvaivoista ja sen tosiaan huomas jos jätti röyhtäytyksen väliin. Oli myöskin kova pulauttelemaan, röyhtäiseminen vähensi myös sitä. Meillä tyttö onneks kyllä jatkoi uniaan tyytyväisenä, vaikka olisi siinä vähän herännytkin. Vauva nukkui kyllä meidän sängyssä silloin, ei suostunut omassaan nukkumaan.
 
Zin
Minä röyhtäytin koska vauva oli/on tosi kova pulauttelemaan ja oksentelemaan eikä saisi nukuttua jos vatsassa kaihertaa. Yleensä ei suostu menemään selälleen jos masussa kuplii tai jos menee aluksi niin alkaa sätkiä ja kakoa muutaman minuutin kuluttua. Röyhtäyksen jälkeen nukahti aina tyytyväisenä, jos ei nukahtanut niin syötin ihan vähän lisää. Mä myös vaihdoin vaipan joka yösyötöllä (2 syöttöä per yö) joten meni aluksi aika pitkän kaavan mukaan noi yöheräämiset. Nyt viime aikoina (n 8+ vkolta alkaen) oon onnistunut syöttämään herättämättä - jos siis edes tarvinnut syöttää öisin kun joka yö ei tarvii - ja koska ei enää kakkaa öisin niin en vaihda vaippaa. Yritän kuitenkin varovasti röyhtäyttää jos näyttää että tarvitsee.
 
...tilanne siinä mielessä ettei raaskis herättää toista kun on just tyytyväisenä nukahtanu siihen. Mutta kyllä se kannattaa tehdä, meillä ainakin (poika nyt 3 viikkoa vanha) sen huomaa jos röyhti/pieru on jäänyt jumiin. Kauhea pusaaminen ja kipristely ja ei huoli lisää tisua ennen kuin röyhti on ulkona.

Oon miettinyt niin, et kun siirrän pojan omaan sänkyyn ja jos hän herää, niin hän olisi varmasti herännyt siinä vieressä yhtä lailla kohta syömään lisää. Eli siirrän aina omaan sänkyyn, ja jos herää, niin sitten syödää vähän lisää. Hänestä huomaa selkeesti eron kun vaipuu "oikeaan" uneen eikä vaan ole sammunut tissille :)
 

Yhteistyössä