Vastasyntyneen sänky

  • Viestiketjun aloittaja "mame"
  • Ensimmäinen viesti
"mame"
Onko teillä vastasyntynyt siis juuri sairaalasta kotiin tullut vauva nukkunut äitiyspakkauksen laatikossa? Jotaki kivaa siihen olis kiva keksiä eikä vaan nakata lakanaa siihen vaahtomuovipatjan päälle pahvilaatikkoon.. Kauanko vauva nukkuu siinä, koska voin siirtää ihan pinnasänkyyn?
 
pinnasänkyyn vaan
Meillä nukkui ekat 3kk siinä laatikossa ihan älyttömän hyvin, melkein täysiä öitä (aamulla kuudelta eka syöttö). Sitten kun siirrettiin 3kk iässä pinnasänkyyn, yöunista tuli katkonaisia, eka yöt pinniksessä oli yhtä tuskaa ja kun tottui viimein, niin alkoi yösyötöt. Eli en suosittele missään nimessä enää tollaisia koppia! Kun meille tulee seuraava lapsi (toivottavasti joskus), niin laitetaan suoraan pinnasänkyyn nukkumaan. Siihenhän voi tehdä kaikenlaisia reunoja esim. pyyheliinoista yms, jos haluaa tehdä tiiviimmän nukkumatilan.
Jos taas haluat ehdottomasti laittaa siihen koppaan, niin ainakin lastentarvikeliikkeet myyvät petivaatesettejä siihen, sieltä mekin hankittiin.
 
"heips"
Pinnasängyssä on nukkunut. Mutta kannattaa vähän "pienentää" sitä jotenkin, esim. peittoja rullalle sivuille niin tulee pienelle turvallinen olo :) Liian avara ja iso sänky on pelottava, onhan vauvat tottuneet hyvin tiiviiseen tilaan kohdussa ;)
 
tiesitkö että lastentarvikeliikkeissä ihan myydään siihen laatikkoon lakanaa ja reunapitsejä ja sun muita.. Että jos taitoo löytyy ees jonkinverran niin voi itse ommella vaikkapa ne reunapitsit.. Toki kyllähän se vauva voi heti nukkua pinnasängyssä.. Meillä on nyt käytös matkasänky ja se on musta paljon parempi kuin pinnasänky.. jotenni tukevampi :)
 
"vieras"
Joo, äitiyspakkauslaatikossa nukkui esikoinen. Meillä oli siinä mun äidin aikoinaan minulle tekemä reunasuojus, eli kangas joka peitti sen laatikon. Pari kuukautta taisi vauva siinä nukkua. Nyt kakkoselle olen miettinyt Vaavi-sängyn tilaamista. Meillä ei ole oikein paikkaa sille laatikolle niin että olisi tukevasti ja turvallisesti ja esikoisen takia en uskalla lattialla pitää. Muuten kyllä nukuttaisimme kakkosenkin samaan laatikkoon. Minust apinnasänky on aivan liian suuri vastasyntyneelle ja neuvolasta ja sairaalastakin suosittelivat laatikkoa.
 
Esikoinen nukkui muutaman yön siellä pahvilootassa.
Tyttö nukkui pääosin vaunujen kopassa ekat kuukaudet + perhepedissä. Meni oikeasti hyvin pitkään, ennen kuin oli sen verran iso, että tunsi olonsa turvalliseksi pinnasängyssä.
 
laatikossa nukkuja
Meillä nukkui ensimmäiset kaksi kuukautta. Tai oikeastaan puoliksi perhepedissä. Mutta pointti on siinä, että löydettiin lastentarvikeliikkeestä jalakset siihen laatikkoon! Olivat tosi kätevät, vähän niin kuin kehto. Ei ollut suoraan kylmällä lattialla ja vauva nukahti, kun keinutteli laatikkoa. Tosin sitten kun oppi vähän liikkumaan, niin piti laittaa kirjat jalkojen alle, kun aina oli naama kiinni toisessa seinässä.
 
"viima"
vauva nukkui mein vieres 6kk asti. sit alko ryömimään ja vehtaamaan niin paljo et laitoin nukkuu omaan sänkyyn ihan turvallisuus syistä koska itse haluan viel ulkoilla yms klo 19.30 jälkeen. ja siirtyy mein viereen joskus aamuyöllä kun en enää jaksa siirtää takas omaansa ku syö viel aika usein rintaa yöllä.
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";23980236]Joo, äitiyspakkauslaatikossa nukkui esikoinen. Meillä oli siinä mun äidin aikoinaan minulle tekemä reunasuojus, eli kangas joka peitti sen laatikon. Pari kuukautta taisi vauva siinä nukkua. Nyt kakkoselle olen miettinyt Vaavi-sängyn tilaamista. Meillä ei ole oikein paikkaa sille laatikolle niin että olisi tukevasti ja turvallisesti ja esikoisen takia en uskalla lattialla pitää. Muuten kyllä nukuttaisimme kakkosenkin samaan laatikkoon. Minust apinnasänky on aivan liian suuri vastasyntyneelle ja neuvolasta ja sairaalastakin suosittelivat laatikkoa.[/QUOTE]

Aika monihan laittaa sen laatikon sinne pinnasänkyyn?
 
  • Tykkää
Reactions: Kuunainen
Mulla nukkuneet kaikki kolme lasta äitiyspakkauksen laatikossa ensimmäiset n.2 kk. Patja jotenkin kovan oloinen joten laitoin vielä sen päälle lakanan alle pehmeän lastensänkyyn tarkoitetun sijauspatjan (enemmänkin vastaa peitettä paksuudeltaan ;) ) Kopan reunat sisustin/peitin sitä varten itse tehdyillä kauniilla kopansuojuksilla, tytölle oli vaaleanpunasävyinen jossa ruusukuvioita, ja pojalle valkoinen jossa vaaleansinisiä nauhoja ja rusetteja. Tuo pojan versio koppasuojuksesta meni sitten kuopuksellakin :)
 
vauva on nukkunut mun vieressä meidän sängyssä alusta asti ja aion antaa olla siinä vielä piiitkään, poika nyt 5,5kk
Mä otin esikoisen kopasta mun viereen nukkumaan (seinä toisella puolella, minä toisella) siinä vaiheessa kun neiti alkoi pinnasängyssä ryömimään ja konttailemaan. Paukutti päätään pinnasängyn päätyyn monta kertaa yössä ja aina yritin siirtää takas, noh juu lopulta nukuttiin sitten vierekkäin:D

Ps. Ja sängyn päässä oli vielä hylly, ja sen edessä tyynyjä. Mun ja neidinkin välissä oli tyynyjä, ettei heti kiivennyt mun yli. Meno oli siis melkoista hänellä yöaikaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli se pahvilaatikko pinnasängyssä ja nukkui vauva siinä ekat pari viikkoa, kunnes siirrettiin ihan pinnasänkyyn. Itseä rauhoitti se, että näkee sen vauvan siitä pinnojen läpi silloin alkuun :) Mutta tuota pahvilootan käyttöä olen kuullut perusteltavan niin, että vauva nukkuu paremmin (turvallinen olo) ahtaammassa tilassa kun on kohdussakin tottunut olemaan ahtaassa.
 

Yhteistyössä