Vastasyntyneen syöminen

Meidän tyttö on nyt viisi päivää vanha, kaikin puolin terve ja virkeä vauva. Maito on noussut hyvin ja sitä tulee reilusti. Täysimetyksellä siis mennään. Ongelma on se, että tyttö nukkuu tosi pitkiä pätkiä heräämättä syömään. En edes tiedä, kuinka pitkään nukkuisi yöllä, jos en herättäisi. Synnärillä käskettiin herättää kolmen tunnin välein syömään. Lähtiessä kysyin asiasta, niin sanottiin, että vähintään viiden tunnin välein tulisi herättää.

Olen kuitenkin alkanut ajatella, että eikö vauva itse herää kun on nälkäinen? Netistä löytyy vähän ristiriitaista tietoa. Haluaisin kuitenkin nukkua yöt ilman stressiä herättelystä ja luottaa siihen, että vauvaa kyllä herää, kun on nälkä. Miten te tekisitte?
 
Mulle ei kukaan puhunut herättelystä mitään ja nukuttiin ku oli väsy ja syötiin ku oli nälkä. Jos lapsi on hyvän kokonen ja syö hyvin niin musta se uni on niin tärkee et antaisin nukkuu jos on uni

*vaan mun mielipide, en o mitenkään ammattilainen joten en osaa paremmin neuvoo*
 
Minulla on 6 päivän ikäinen vauveli. Synnärillä vetäisi 6 tunnin unet yöllä. Sain neuvoksi, kun painoa on yli 3 kg. Ettei tarvi herätellä. Ei haittaa vaikka vetäisee yhdet pitkänkin pätkän, kun paikkaa sitten myöhemmin. Kätilö sanoi että 8-12 kertaa vuorokaudessa tulee olla rinnalla. Ja kehui, että sehän on vain hyvä jos yöllä nukkuu pitemmän pätkän.
 
Miksi herättää jos ei ole nälkä ja sitten kiukutellaan itse kun "ei saa koskaan nukkua".

Meillä lapset on aina heräillyt tosi vähän öisin.

Esikoinen nukkunut 3kk ---> täysiä öitä ja kuopus nyt 3kk on nukkunut jo jonkin aikaa yönsä kokonaan ja sitä ennenkin heräs vaan aamusta 1 kerran.

Ei oo kyllä tullu mieleenkään että herättäisin jos toinen nukkuu.
 
En ole herätellyt vauvoja syömään, mutta eipä kukaan heistä ole paljon viittä tuntia pidempään ensi viikkoina nukkunutkaan. Ja jos olisi nukkunut, olisi varmaan pitänyt lypsää.Poikkeuksellinen väsymyshän voi olla merkki esim. korkeista bilirubiiniarvoista (keltaisuus), johon runsas maidon syöminen on oivallinen lääke.
 
En ole heröätellyt vauvoja syömään, mutta eipä kukaan heistä ole paljon viittä tuntia pidempään ensi viikkoina nukkunutkaan. Ja jos olisi nukkunut, olisi varmaan pitänyt lypsää.Poikkeuksellinen väsymyshän voi olla merkki esim. korkeista bilirubiiniarvoista (keltaisuus), johon runsas maidon syöminen on oivallinen lääke.
Vauva ei ole yhtään keltainen. Synnärilläkin kehuivat, että on tosi hyvän värinen.
 
siiri
Meille annetiin ihan sama ohje sairaalasta kun vauvan paino oli alle 3 kiloa ja kotiin lähtiessä sanoivat että vähintään 4 tunnin välein pitää syöttää kun on vain just ja just sen 3 kiloa. Eka neuvolassa (tyttö oli 3 viikkoa vanha) sitten sanoivat ettei tarvi enää herättää yöaikaan mutta päivällä ois hyvä ettei ruokailuvälit mene kauheasti yli 4 tunnin. Jos paino vain nousee hyvin, niin ei sillä ajalla ole niin väliä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pippa:
EI vauvoja saa syödä. :'(
:LOL:
Hyvä että huumori vielä pelaa. Tää mullekin tuli ekana mieleen ;)

Ei se vauva siitä pilalle mene, teet kuumin tahansa. Teillä kuitenkin on seuraava neuvola niin pian, että kysäse sieltä. Jos on normipainonen täysaikanen vauva voi varmaan antaa nukkua ja syödä sit. Jos taas on syntynyt ennen aikasena tai pienipainosena niin sillon yleensä kehotetaan syöttämään tietyin väliajoin.
 
Minä herättelen tuota kolmikuistani öisin syömään. Poika nukkuis ja nukkuis vaan. Mutta siihen mulla on syyni: jos maitoa tulisi riittävästi ja vauvan painonnousun kanssa ei olisi ongelmia, niin en herättelisi.
 
elli
Paljonko lapsi painaa? Jos alle 3 kg, niin yleisohje on että 3 h välein herätellään, jos alle 4 kg niin 4 h välein. Teillä varmaan neuvola kohta, muista kysyä. Ei ne kerrasta muutamasta ylimääräisestä tunnista nälkään kuole, mutta jos nukkuvat "nälkänsä yli" niin on tosi vaikea saada heräämään kun verensokeri laskee. Ei kai yli vk ikäistä normaalipainoista virkeää vauvaa tarvii herätellä, kunhan päivällä syöttää sitten tiheempään.
 

Yhteistyössä