Vatsakipua jo viikon verran sekä väsymystä?

Kävin viikonloppuna Terveys Talossa ja hemoglobiini oli todella alhainen 83 vain. Tänään jäin kotona, kun on liian raskasta lähteä töihin. Mietin lähdenkö taas lääkärille kun vatsa edelleen kipeä, sellainen polttava tunne, väsymys on ehkä anemiasta? Voiko vatsakin olla kipeä sen takia? Viime raskauden aikana hemoglobiini oli aina alhainen ja en tehnyt paljon mitään, sekä kun kasvissyöjä olen sekin on se suurin syy.
 
Kannattasko vähän kiinnittää ravintoon huomiota? Taitaa olla pikkasen puutosoireita.
No sama mietin kun dieetillä olen ollut pitkään. Nyt tosissaan aloitin eilen syömään lihaa. Kun tämä olo meni aika huonoksi. Toisalta voi olla olen kipeä kun lapsetkin oireilevat flunssalla ja vatsakipuja esikoisella. Mietin vain lähdenkö taas lääkärille kun ylihuomenna pakko olla töissä vaikka pää kainalossa.
 
Kävin viikonloppuna Terveys Talossa ja hemoglobiini oli todella alhainen 83 vain. Tänään jäin kotona, kun on liian raskasta lähteä töihin. Mietin lähdenkö taas lääkärille kun vatsa edelleen kipeä, sellainen polttava tunne, väsymys on ehkä anemiasta? Voiko vatsakin olla kipeä sen takia? Viime raskauden aikana hemoglobiini oli aina alhainen ja en tehnyt paljon mitään, sekä kun kasvissyöjä olen sekin on se suurin syy.
Syötkö B12-vitamiinia?
 
p@ula
p@ula
p@ula
Laitan tähän yhden, vaikka niitä tiedotteita olis ollut useampikin:

http://taerosol.com/pdf/PRF_2-22_[FIN].PDF

tulosta talteen!
Mitä lääkäri sanoi?

Tämä on vähän kevennystä mun juttuihin... Siis tämä digitalisaatio- sana löytyi fimean sivuilta. Mahtaako olla oikein? Katsokaapa:

"Nopea peroraalinen aloitus

Jos on kliinisesti tarpeen, nopea digitalisaatio voidaan saavuttaa usealla eri tavalla, esimerkiksi 750–1 500 mikrog (0,75–1,5 mg) kerta-annoksena.

Jos tilanne on vähemmän kiireellinen tai toksisuuden riski on suurentunut, kuten esimerkiksi iäkkäillä potilailla, aloitusannos annetaan suun kautta 6 tunnin välein osa-annoksina niin, että noin puolet kokonaisannoksesta annetaan ensimmäisenä annoksena.

Kliininen vaste on arvioitava ennen jokaista uutta osa-annosta (ks. kohta Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet).

Hidas peroraalinen aloitus

Joillekin potilaille, esimerkiksi lievää sydämen vajaatoimintaa sairastaville, digitalisaatio voidaan toteuttaa hitaammin 250–750 mikrog/vrk (0,25–0,75 mg) annoksilla viikon aikana, minkä jälkeen käytetään asianmukaista ylläpitoannosta. Kliininen vaste pitäisi havaita viikon kuluessa.

Huom! Hitaan tai nopean peroraalisen aloituksen valinta riippuu potilaan kliinisestä tilasta ja hoidon kiireellisyydestä."
 
p@ula
Mitä lääkäri sanoi?

Tämä on vähän kevennystä mun juttuihin... Siis tämä digitalisaatio- sana löytyi fimean sivuilta. Mahtaako olla oikein? Katsokaapa:

"Nopea peroraalinen aloitus

Jos on kliinisesti tarpeen, nopea digitalisaatio voidaan saavuttaa usealla eri tavalla, esimerkiksi 750–1 500 mikrog (0,75–1,5 mg) kerta-annoksena.

Jos tilanne on vähemmän kiireellinen tai toksisuuden riski on suurentunut, kuten esimerkiksi iäkkäillä potilailla, aloitusannos annetaan suun kautta 6 tunnin välein osa-annoksina niin, että noin puolet kokonaisannoksesta annetaan ensimmäisenä annoksena.

Kliininen vaste on arvioitava ennen jokaista uutta osa-annosta (ks. kohta Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet).

Hidas peroraalinen aloitus

Joillekin potilaille, esimerkiksi lievää sydämen vajaatoimintaa sairastaville, digitalisaatio voidaan toteuttaa hitaammin 250–750 mikrog/vrk (0,25–0,75 mg) annoksilla viikon aikana, minkä jälkeen käytetään asianmukaista ylläpitoannosta. Kliininen vaste pitäisi havaita viikon kuluessa.

Huom! Hitaan tai nopean peroraalisen aloituksen valinta riippuu potilaan kliinisestä tilasta ja hoidon kiireellisyydestä."
Mun mielestä tuo on sydänlääke, mitä jo Fanni Maria vm 1895 käytti. Minä järjestin niitä nappuloita dosettiin - enkait muuten olis hoksinu:-D
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/orion-jatkaa-ict-palvelusopimusta-fujitsun-kanssa-3481612
 
Hemoglobiini oli taas aivan norm...

Vatsa ehkä kipeä viruksesta, kun nyt esikoisella aivan samanlaiset oireet pari päivä. Itsellä nyt ehkä parempi olo. Omituiset virukset nykyään on, jos se tosissaan joku virus. Voimia edelleen ei ole, mutta pakko jaksata vaan.

Juu B12 syön.
 
p@ula
Hemoglobiini oli taas aivan norm...

Vatsa ehkä kipeä viruksesta, kun nyt esikoisella aivan samanlaiset oireet pari päivä. Itsellä nyt ehkä parempi olo. Omituiset virukset nykyään on, jos se tosissaan joku virus. Voimia edelleen ei ole, mutta pakko jaksata vaan.

Juu B12 syön.
Senhän saa myös piikkinä, jos on puutosta.

Minkämerkkistä valmistetta syöt?

Löysin yhden, mistä mun maha tulis varmasti kipeäksi, koska siinä on näitä apuaineita:

"Maltodekstriini,
sitruunahappomonohydraatti,
natriumsitraatti,
perunatärkkelys,
laktoosimonohydraatti,
povidoni,
glyseroli 85 %,
natriumtärkkelysglykolaatti (tyyppi C),
tyydytetty kasviöljy (typpi I),
magnesiumstearaatti,
talkki."

Aina se, mitä listassa on ensimmäisenä, on eniten ja siksi just tuo maltodekstriini on paha, kun sitä on niin paljon! Mut se onkin pidempi tarina:)

Sitruunahappoon en myöskään koskisi ikinä eikä talkkia pidä niellä.
 
p@ula
Itse en olisi arvannut varoa koskaan maltodekstriiniä, mutta muuan kultainen ihminen halusi, et muidenkin mahat pysyisi kunnossa, kertoi näin:

"
toukokuun alussa 2008:
"Välttäkää maltoa... Epäilen, että mulla akuutin laukeemisen yhtenä syynä oli maltodextriini. (Ollu yhdistävänä tekijänä molemmilla akuutin puhkeamis kerroilla.) Pähkäilin, että kaikki malto ei imeydy mahalaukun ja ohutsuolen alueella ja ruokkii paksusuolen mikrobeja ja vääristää tasapainon..."

Akuutti tarkoitti hänellä äkillistä suolen tulehtumista ja verta ulosteessa.
 
p@ula
Senhän saa myös piikkinä, jos on puutosta.

Minkämerkkistä valmistetta syöt?

Löysin yhden, mistä mun maha tulis varmasti kipeäksi, koska siinä on näitä apuaineita:

"Maltodekstriini,
sitruunahappomonohydraatti,
natriumsitraatti,
perunatärkkelys,
laktoosimonohydraatti,
povidoni,
glyseroli 85 %,
natriumtärkkelysglykolaatti (tyyppi C),
tyydytetty kasviöljy (typpi I),
magnesiumstearaatti,
talkki."

Aina se, mitä listassa on ensimmäisenä, on eniten ja siksi just tuo maltodekstriini on paha, kun sitä on niin paljon! Mut se onkin pidempi tarina:)

Sitruunahappoon en myöskään koskisi ikinä eikä talkkia pidä niellä.
Näissä valmisteissa on maltodekstriiniä ja onhan sitä monissa juomissakin ym:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=maltodekstriini&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
 
p@ula
Jos et ole tottunut munakkaisiin ja pannareihin, joihin tulee paljon kananmunia, ala nyt käyttämään niitä- 100g päivässä riittää hyvin ja laita munakkaaseen persiljaa. Luomukanamunia saa sentään kaupastakin. Niitä muita kanamunia meillä ei ole käytetty vuosikymmeniin -- - mistä tietää, vaikka tulis maha kipeeksi:)

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8500&lang=fi

Luomukermaa kun laittaa sekaan, tulee kuohkea. Mut katso, ettei siinä ole karrageenia E407, joka aiheuttaa tulehdusta. Suolaksi Maldon, jos välttämättä suolaa haluat käyttää. Itse paistan luomuvoissa, jota saa Lidl`stä. Siinä ei ole liikaa suolaa.
 
Hemoglobiini oli taas aivan norm...

Vatsa ehkä kipeä viruksesta, kun nyt esikoisella aivan samanlaiset oireet pari päivä. Itsellä nyt ehkä parempi olo. Omituiset virukset nykyään on, jos se tosissaan joku virus. Voimia edelleen ei ole, mutta pakko jaksata vaan.

Juu B12 syön.
Otettiinko se Hb 83 sormenpäästä, silloin tulee monesti todellista matalampia arvoja.
 
p@ula
Itse en olisi arvannut varoa koskaan maltodekstriiniä, mutta muuan kultainen ihminen halusi, et muidenkin mahat pysyisi kunnossa, kertoi näin:

"
toukokuun alussa 2008:
"Välttäkää maltoa... Epäilen, että mulla akuutin laukeemisen yhtenä syynä oli maltodextriini. (Ollu yhdistävänä tekijänä molemmilla akuutin puhkeamis kerroilla.) Pähkäilin, että kaikki malto ei imeydy mahalaukun ja ohutsuolen alueella ja ruokkii paksusuolen mikrobeja ja vääristää tasapainon..."

Akuutti tarkoitti hänellä äkillistä suolen tulehtumista ja verta ulosteessa.
Löysin ainoastaan yhden. Pyydä injektiona, ettei mene pahemmaksi.

http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/57997.pdf

Tuostahan täytyisi valittaa valmistajalle! Eihän itsehoitovalmiste tarkoita sitä, että olisi turvallisempaa kuin muut. Siitä ei vain ole ihmiset valittaneet tarpeeksi, jotta olis määrätty reseptivalmisteeksi:-(
 

Yhteistyössä