Vatsaleikkauksista aiheutuneet kiinnikkeet?

Hei!

Olen siirtynyt tuolta Kuumeilu-puolelta tänne Lapsettomuus-puolelle, ja avaan uuden ketjun..

Onko täällä ihmisiä, joilla olisi kokemuksia leikkausten yhteydessä syntyneistä KIINNIKKEISTÄ ja niiden vaikutuksista munatorviin, munasarjoihin ja raskautumiseen? Miten kiinnikkeet ovat vaivanneet, onko niitä pystytty availemaan onnistuneesti?

Olen menossa perjantaina 4.7. munatorvien aukiolotutkimukseen, ja pelottaa niin vietävästi. Ei niinkään itse tutkimus mahdollisine kipuineen, vaan vastaus mikä sieltä tulee. Olen 33 vuotias, ja mua on Crohnin taudin takia leikelty useasti, ja leikkauksissa syntyneet kiinnikkeet ovat mahdollisesti tukkineet koko 'alaosaston' toimintakyvyttömäksi.

Munasarjakystat alkavat vaivata välittömästi, kun yritän olla ilman e-pillereitä. Tällä hetkellä on menossa toinen yrityskierto, ja viime viikolla ultrattiin jälleen 8 cm munasarjakysta oikeassa munasarjassa ja 4,5 cm kokoinen nestepussi kohdun yläpuolella.

Näitä aletaan nyt tutkia varjoaineen avulla, ja samalla selvitetään onko munatorvissa minkäänlaista virtausta. Jos ei ole, saan jatkaa matkaani tuonne Adoptio-puolelle. Keinohedelmöitys ei kohdallani lääkäreiden mukaan ole suositeltavaa (syynä ilmeisesti vaikeus kerätä munasoluja onnistuneesti?). Mieli on apea ja surullinen. Pelottaa niin vietävästi tuleva tutkimus. Tällä hetkellä tuntuu että epävarmuuden kanssa eläminen olisi parempi vaihtoehto kuin tuomion kuuleminen. Mutta asia on selvitettävä, koska nämä kivuliaat kystat ja nestepussit pitää saada pillereillä hallintaan, ja jos raskausmahdollisuutta ei ole, on turha kiusata itseään turhilla toiveilla ja kivuissa kärvistellen.

Kiitos tästä palstasta! :flower:

t. Lumikeiju
 
Moikka. Mulla on selaimessa joku häikkä joten saas nähdä saanko tämän viestin ruutuun onnistuneesti... :|
Koko tarinaani en tähän viitsi/uskalla ladella, mutta itselläni todettiin erittäin vaikea kiinnikkeinen tilanne lantion alueella jokunen vuosi sitten. Kiinnikkeitä perattiin jonkin verran leikkauksen yhteydessä mutta niillä on kuulemma tapana tulla takaisin.
Munasoluja multa on punktioitu useammankin kerran, hedelmöityshoitoihin jouduttiin kun munanjohtimeni olivat ihan kiinnikkeiden peitossa. Ensimmäisessä suunnittelussa punktoinnin riskeistä tässä tilanteessa varoitettiin, mutta ongelmitta ovat punktiot lopulta sujuneet. Onnellinen lopputulos tosin ikävä kyllä puuttuu edelleen.
Olen sairastanut nuorempana vaikeahkon lantion alueen tulehduksen, jonka yhteydessä vatsaa myös operoitiin. Nämä tekijät siis todennäköisesti tämän kiinniketilanteen syy.

Enempää en kirjoita jos tämä viesti sattuukin katoamaan. Voimia tulosten odotteluun!
 
Mä en tiedä, onko mulla vatsan sisällä kiinnikkeitä. Mutta umpisuolileikkauksen yhteydessä mulle tuli vatsaan ainakin yksi ihan näkyvä kiinnike. Iho on siis jotenkin kiinni lihaksessa.. Hmm, vaikea selittää. Ja voihan se olla, että se tulehdus on aiheuttanut useammankin...?

Täällä kans onnellinen loppu vielä puuttuu ja nyt olen jonossa laparoskopiaan. Siellä näkee sitten paremmin. Mutta jotenkin voisi kuvitella, että jos on yksi kiinnike, niin voihan siellä olla sitten toinenkin. Meillä on siis kaksi IVF:ää takana. Ja toinen munatorvi on tukossa. Hmm. Ehkä siinä on jokin yhteys tulehdus ja leikkaus.? Lisäksi viimeisen IVF:n punktion aikana munasarjan viereen tuli jonkinlaista tummaa aluetta, vuotoa tai jotain.

Oletteko te käyneet siis laparoskopiassa?
 
Multa on leikattu lapsena suolistosta kiinnikkeitä. Ollaan miehen kanssa oltu hedelmöityshoidoissa ja siellä löydettiin oikean munajohtimen vierestä nestepussi tai kiinnikeloossi, lääkäri silloin meinasi että jos kiinnikkeitä niin ei vaikuttaisi raskautumiseen. Munajohtimien aukiolotutkimuksessa sitten todettiin että siellä on nestepussi joka on yhteydessä munajohtimeen. Se poistettiin tähystysleikkauksella, sen jälkeen toinen pas (ennen leikkausta tehtiin 1 tuore siirto ja 2 pas:ia, näistä kaikista nega) tuotti tuloksen ja nyt tyttö 10 kk. Nyt sitten yllätyksenä odotamme toista lasta luomusti, lääkärit ennustivat ettei luomuraskaus olisi minun kohdalla mahdollista. Ja tulin vielä melkein heti jälkivuodon loputtua (kahdet kuukautiset kerkes tulemaan) raskaaksi.
 
Kiitos kirjoituksistanne! :heart:

Onneliina, mulla on alavatsa niin kiinnikkeinen (paksusuolta poistettu useasti) ettei laparoskopiaa voida tehdä, vaan kaikki toimenpiteet pitäisi mulle tehdä avoleikkauksena (jossa syntyy taas lisää kiinnikkeitä!) :/

Mutta toisaalta lohduttavaa lukea, että esim. Tuba factorilta on munasoluja punktoitu ongelmitta, kiinnikkeistä huolimatta.

Katsotaan mikä on alavatsan tilanne viikon päästä ja mikä on tuomio munatorvien toiminnasta. Sitten mietitään tilannetta eteenpäin..

Kävin muuten tänään elektrofysiologilla, joka paineli laserkynällä kehon akupisteitä :eek: Kaikki keinot on otettava käyttöön, jotta kroppa alkaisi toimia, heh! Sanoin hälle, että painaa sitä munasarjakystan kohtaa niin että poksahtaa koko hiton kysta pois sieltä.. :p Katsotaan nyt sitten miten käy. Kolmen viikon päästä menen hänelle uudestaan.
 

Yhteistyössä