vatsatauti ja saikkua

  • Viestiketjun aloittaja sairas-
  • Ensimmäinen viesti
sairas-
eli minulla alkoi yöllä raju vatsatauti ja olen juuri aloittanut työharjoittelun uudessa paikassa, aamulla koitin soittaa pomolleni mutta oli vastaaja vain päällä joten laitoin sitten viestin että olen kipeänä. tarkoitus oli varata aika terveydenhoitajalle että saisin saikkua mutta olo oli niin huono että en olisi millään päässyt käymään terveyskeskuksessa, matkaa pari kilometriä ja bussilla tai kävellen olisi pitänyt mennä. vieläkin tauti rajuna päällä, kummastakin päästä lentää. onko nyt liikkeellä vatsatautia? eli en varmaa saa tästä päivästä saikkua jos huomena kykenen terveydenhoitajalle? :(
 
taksi
Sinähän voit mennä vielä päivystykseen. Olisko joku joka sinut voi heittää sinne. Tai sitten on otettava taksi. Eikös se lääkäri voi kirjottaa sellasen lappusen että olet tarvinnut taksia.
 
okki
Joo...kyllä sun olis pitänyt tänään jo sitä saikkua mennä hakemaan... Toi on kieltämättä aika p-skajuttu, kun vatsataudistakin vaaditaan saikkutodistus jo ekapäivältä... (Nimimerkillä bussissa housuunsa --------- ja kesken lääkärin vastaanoton oksentamaan lähtenyt!)
 
ap...
olo vieläkin niin kauhea etten uskalla edes päivystykseen lähteä jonottamaan. aamu meni vessan lattialla pötkötellessä nyt sentään sieltä päässyt jo ylös mutta olo ei helpota. kai se on vaan huomena mentävä terkalle että saisi saikkua. todella ikävä tauti kyllä :(
 
vierass
No siltä terkkarilta ois voinut saada saikkua ilman näyttäytymistäkin, jos oisit soittanut. Ja viimeksi kun mä olin mahataudissa ja soitin töihin niin ilmoittivat (ihme kyllä), että ei tarvii edes käydä näyttämässä...
 
"vieras"
No, soita nyt hyvänen aika sinne terkkariin, että kirjaavat koneelle asian ja saat vielä tästä päivästä saikkua. Lapun voit hakea huomennakin, mutta pääasia, että olet ollut yhteydessä sinne hoitsuun TÄNÄÄN. Kyllä vähän aikaisemmin pitäs herätä näiden asioiden kanssa, kun viideltä iltapäivällä. Jos ei pomo kerran erikseen vaadi lääkärintoditusta, niin sh kirjoittaa sen puhelinkeskustelunkin perusteella. Ei sinne päivystykseen lähdetä vatsataudissa toisia tartuttelemaan!
 
"minä"
Nyt paljon noroa liikkeellä mikä tarttuu erittäin helposti eikä kaikki halua edes että ihmiset lähtee ta:eek:le tartuttamaan kaikkia eli voi soittokin riittää ja päivystys on kiireellistä hoitoa vaativille invisible tarkoitettu eikä mikään s-loma kirjoitus paikka flunssaisille tms
 
Kyllä oli sitten niin hauska juttu, että todennäköisesti nauran vielä sunnuntaina kirkossakin :D
Naurun paikkahan se ei tieysti ole. Toki voit nauraa jos naurattaa. Tyrmistyttävää vaan tämä diagnosointi sillä perusteella, että joku sanoo olevansa vatsataudissa. Heti tiedetään, paikkakuntaa ja muita olosuhteita erittelemättä, mistä taudista on kyse ja kauanko se kestää, koska sitä on liikkeellä. Tällaisia oireiden perusteella pitävästi diagnosoitavia tauteja on erittäin vähän, ja endeemisesti niitä esiintyy etenkin vatsatautien yhteydessä useimmiten vain elintarvikeperäisinä epidemioina, joiden alkuperä selvitetään viranomaisvoimin ja asiasta tiedotetaan.

Itseäni huvittaa tämä yleinen ajattelu, että jos Jyväskylässä on päiväkodissa oksennustautia, täytyy sen olla tietnkin juuri sen saman taudin, joak seuraavana päivänä ilmenee Espoossa. Ja täysin identtisellä itämisajalla ja oirekuvalla, sehän nyt on selvä. Kun sitten yrittää hiukan toppuutella, että tauteja menee ja tulee, niin hyvät hyssykät miten otetaan tosissaan.

Eli ap:n tapauksessa mahdollisia taudinaiheuttajia sekä tartuntakanavia on vähintäänkin useita kymmeniä riippumatta siitä, mitä tautia joku muu jossakin toisaalla on kuullut jonkun kaverin tutun mahdollisesti sairastavan ja minkälaisen kaavan mukaan.

Että lepo vaan, ei minuakaan naurata -ei edes kirkossa vaikka se se vasta koomista hommaa on.:saint:
 
Pikke
Mielestäni en kovinkaan yksityiskohtaisesti tautia diagnosoinu. Pidempään kestävää vatsatautia nyt vaan sattuu olemaan aika monessakin paikassa (eri kaupungeissa) LIIKKEELLÄ. En toki voi tietää, kestääkö ap:llä se pitkään vai ei, kuhan sanoin. Sori vaan jos nyt jotenkin loukkasin herkkiä tunteitas kirjottamalla kyseisen lauseen :D :D Kommentoi ihmeessä jotain tuolle, joka laittoi että on paljon noroa liikkeellä, siinä sentään tuli jo taudin nimikin :D :D
 
"vieras"
hmmm kuinkahan monessa terveyskeskuksessa on enää hoitsu paikalla että mitä sinne soittelemaan. päivystykseen sitten vaan.
No esim. meillä kuntayhtymän iltapäivystyksessä työskentelee vain sairaanhoitajia.
Eli ap nyt vaan ottaa sen luurin käteensä ja soittaa sinne päivystykseen ja tilanteen mukaan tai noiden päivystysten mukaan sitten saa sen saikkunsa joko heti siinä puhelimitse tai huomenna omasta tk:sta, tai mikä heidän päivystys sitten sattuu olemaankin, MUTTA OLEELLISIN POINTTI ON HYT SE, ETTÄ SE ON KONEELLE KIRATTU TÄNÄÄN!

Mikä ap siinä soittamisessa nyt on niin vaikeeta?!?
 
Riippuu varmasti paikkakunnasta saako soittamalla saikkua vai ei !!! Itse työskentelen sairaanhoitajana terveysasemalla ja meillä vatsataudista saa sairausloman VAIN soittamalla, ainakin sairauden ensimmäisenä päivänä. Mutta joka kunnalla varmasti omat sääntönsä.
Soittaa vain sinne päivystykseen ja kertoo asiansa. Kyllä he sieltä kertovat miten tulee toimia !!!
 
H-oitsu
Työskentelen terveysasemalla sairaanhoitajana ja meillä ei saikkulappua saa soittamalla, vaan on tultava käymään. Takautuvasti ei myöskään sairauslomaa kirjoiteta. Jos ap:n tk:ssa sama tapa, niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin päivystys, mikäli tältä päivältä sairauslomatodistuksen haluaa.
 

Yhteistyössä