Vauva 11 kk ei kasva, eikä liiku...

  • Viestiketjun aloittaja ___
  • Ensimmäinen viesti
Meillä esikoinen on kokoajan ollut huono syömään.. Mä ajattelen niin että tarkoitus pyhittää keinot eli kun tuli päivä jolloin mikään ei maistunut niin varma keino oli teletapit telkkarista, syöttötuoli tv:n eteen ja lusikalla ruokaa suuhun. Pakko mikä pakko, jos alle vuoden ikäinen ei ole kokopäivänä syönyt mitään ja oli jo ilta...
 
..
Näin meilläkin on tehty välillä eli oikein pahan paikan tullen syöttötuoli telkkarin eteen ja piirrettyjä kehiin. Tai mikä tahansa muu harhautuskeino, kunhan ei ota ihan päivittäiseksi tavaksi. Välillä otan kasvissosetta lusikkaan ja lusikankärkeen herkkuhedelmäsosetta ja muutama lusikallinen kunnonkin ruokaa menee näin.

Niistä smootheista, niissä ei ole lisättyä sokeria eli miksi ei voisi antaa? Kyllähän muutenkin 11kk alkaa olla iässä, että voi syödä jo mitä tahansa normaalia vähitellen. En muista koska meillä ekat juotiin, varmaan suunnilleen 1v. Smootheja on pillimehun kokoisina sekä sitten pieniä mehukatti merkkisiä, joissa sellainen imunokka. Helpostihan niitä voi tehdä vaikka sauvasekoittimella itsekin ja on taatusti pienelle sopivaa.
 
"vieras"
Yllättävän kauan seurailtu vaan tuota painoa. Siskon vauvalla kun ei paino noussu 8-10kk neuvoloiden välillä kuin reilu 200g niin hänet meinattiin laittaa lisä tutkimuksiin.
Sitten aloitti lapsella lisäöljyn ruuassa niin paino alkoi taas nousta. Tosin hällä oli myös liikkuminen lisääntynyt paljon tuolloin, joten sekin saattoi olla syynä ettei paino noussut.

Luulisi tosiaan, että jos 4kk on jo menny ettei painoa tule niin oltaisiin alettu tutkimaan mistä se johtuu? Itse vaatisin tutkimuksia!
 
Just
Tossahan pituuden ja painon suhde on ok. Laitan ihan vertailua meidän pätkän, joka nousi tukea vasten juuri ennen 1.v neuvolaa. Ja ihan hyvän pituinen teidän lapsi on. Meillä ei neuvolassa olla huolissaan meidän tytön pituudesta, ei edes lääkäri :)

8kk paino, 8.600 ja pituus 66.1
1.v paino 9.900 ja pituus 71.5
1.5v paino 10.300 ja pituus 76.4 :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26141949]No mä olisin enemmän huolissani siitä, että 11 kk ikäinen ei nouse edes tukea vasten seisomaan!!![/QUOTE]

Miksi ihmeessä.
Edistystä ja kehitystä kun kuitenkin on tapahtunut.
 
"vieras"
Tossahan pituuden ja painon suhde on ok. Laitan ihan vertailua meidän pätkän, joka nousi tukea vasten juuri ennen 1.v neuvolaa. Ja ihan hyvän pituinen teidän lapsi on. Meillä ei neuvolassa olla huolissaan meidän tytön pituudesta, ei edes lääkäri :)

8kk paino, 8.600 ja pituus 66.1
1.v paino 9.900 ja pituus 71.5
1.5v paino 10.300 ja pituus 76.4 :)
Kyllähän se vähän huolestuttavaa on jos painoa ei ole tullut yhtään 4kk aikana!
 
"vieras"
Tossahan pituuden ja painon suhde on ok. Laitan ihan vertailua meidän pätkän, joka nousi tukea vasten juuri ennen 1.v neuvolaa. Ja ihan hyvän pituinen teidän lapsi on. Meillä ei neuvolassa olla huolissaan meidän tytön pituudesta, ei edes lääkäri :)

8kk paino, 8.600 ja pituus 66.1
1.v paino 9.900 ja pituus 71.5
1.5v paino 10.300 ja pituus 76.4 :)
onpa teillä sirppana 1,5v :) me käytiin juuri 1v neuvolassa ja mitat 76,7 ja 10.1kg, ja pojaksi vissiin aika lyhyt kuulemma on.(10kk 9,6kg ja 74cm)

ollaan käyty siis 6kuisesta saakka kasvukontrolleissa kun pituutta on mukamas tullut suht vähäsen. voivoteltu proteiinien huono saantia, että siitä kuulemma johtuu jne jne. :xmas:

nyt kahdella viimeisellä kerralla on ollut eri terveydenhoitaja(ja tuntuu pätevämmältä ihmiseltä heti alkuun kuin se edellinen terkka) niin sanoi että kasvaa poika kasvaa todella hyvin ja omalla käyrällään.
etä nää jutut riippuu ihan terkastakin- näköjään. :D
 
Just
[QUOTE="vieras";26147687]onpa teillä sirppana 1,5v :) me käytiin juuri 1v neuvolassa ja mitat 76,7 ja 10.1kg, ja pojaksi vissiin aika lyhyt kuulemma on.(10kk 9,6kg ja 74cm)

ollaan käyty siis 6kuisesta saakka kasvukontrolleissa kun pituutta on mukamas tullut suht vähäsen. voivoteltu proteiinien huono saantia, että siitä kuulemma johtuu jne jne. :xmas:

nyt kahdella viimeisellä kerralla on ollut eri terveydenhoitaja(ja tuntuu pätevämmältä ihmiseltä heti alkuun kuin se edellinen terkka) niin sanoi että kasvaa poika kasvaa todella hyvin ja omalla käyrällään.
etä nää jutut riippuu ihan terkastakin- näköjään. :D[/QUOTE]

Pienihän toi on :) mutta niin myös oli alle 3. V. Isoveljensäkin, kunnes teki jonkun kasvupyrähdyksen :) ehkä ton takia terkkari ei ole huolissaan, veljestä silloin oli. Ja tosiaan yksikään lääkäri ei ole ollut huolissaan. Saas nähä jääkö tyttö pätkäksi vai tekeekö jonkinlaisen kasvupyrähdyksen :)
 
lapset on erilaisia...
[QUOTE="vieras";26141949]No mä olisin enemmän huolissani siitä, että 11 kk ikäinen ei nouse edes tukea vasten seisomaan!!![/QUOTE]

mä en olisi huolissaan, meillä esikoinen oppi kävelemään 11kk iässä ku taas nuorin alkoi kävellä vasta 1v4kk iässä. nuorempi ei edes yrittänyt nousta seisomaan 11kk iässä.
 
Mutta kolme kuukauttahan sitä kasvua on vasta seurattu, jos ajanjakso on 8-11kk. Siihen vaan mahtuu neljä mittauskertaa. Meilläkin nuorempi sai painoa 8-12kk vain 15g, ja olin kyllä tästä jo itse aika huolissani... Mutta meillä siihen oli selkeät syyt, kolme korvatulehdusta ja yksi oksennustauti, eli huono ruokahalu sairastelun takia. Hyvä että olette seurannassa!

Meilläkin muuten poika syö joka aamu aamupalalla turkkilaista jogurttia (rasvaa 10%) ja marjoja, ja kyllä maistuu... Puurot on aina keitetty maitoon. Juustoakin voitte jo kohta alkaa antamaan. Ja kun itse käytimme poikaa lääkärissä vähän alle vuoden vanhana niin lääkäri kehotti antamaan vaikka nakkeja, kunhan jotain syö ja syömiseen liittyvä "lukko" saataisiin auki(kun poika ei tosiaan suostunut syömään oikeastaan mitään kiinteää ruokaa).

Nyt ei ole enää ongelmaa syömisen suhteen, poika n. 1v2kk.
 
No mun esikoinen painoi 6kk ja 1v6kk neuvolassa yhtä paljon 10 350g. Toki oli hiukka eri sarjassa kuin tuo teidän keijukainen mutta ei lähdetty seuraamaan mitenkään vaikka pituuttakaan ei ihan huikeasti muistaakseni tullut. On kyllä järkyttävän nopea jätkä ja sairasteli, että syykin on selvä. Itte oon ollut ihan pikkiriikkinen, eikä mussa mitään vikaa ollut. Silloin ei edes seurattu, nykyään mut olis varmana lähetetty kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin.
 
En olisi huolissaan, koska liikkuu kuitenkin jotenkin ja pituuttakin on tullut. Syömiseen samaa mieltä monien muidenkin kanssa eli koita antaa ihan mitä tahansa, mikä tuntuu kelpaavan.

Meillä esikoinen on aina ollut iso ikäisekseen; 4 kk iässä 69 cm ja 9,6 kg, 8 kk iässä 75 cm ja yli 13 kg, 1 v iässä runsas 80 cm ja 14 kg, jos en nyt painoja ihan väärin muista. 1,5-vuotiaana paino edelleen 14 kg luokkaa vaikka pituutta 89 cm.

Liikkumaan lähti myös aikaisin; 5 kk konttasi, 6,5 kk nousi itse ylös ja käveli tukea vasten ja 8 kk käveli ilman tukea. Puhetta taas on saanut odottaa; yksittäisiä sanoja on tullut jostain vuoden ikäisestä ja edelleen nyt 1v 9,5 kk iässä tulee vain yksittäisiä sanoja eikä niitäkään kovin suurta määrää.

Kuopus taas on ihan eri luokkaa. Kooltaan isohko kyllä, mutta esikoista pienempi; 5 kk iässä oli 68 cm ja 8,7 kg (eli pienempi kuin esikoinen 4 kk ikäisenä).

Nyt 6,5 kk ikäisenä kääntyy mahalta selälleen ja toisin päin, mutta ei ryömi, ei nouse istumaan yms. Tutkiskelee tavaroita käsissään paljon esikoista tarkemmin.

Lapset kehittyvät jokainen omaa tahtiaan. Yksi kävelee 8 kk iässä ja toinen 1,5-vuotiaana. Yksi puhuu 9 kk iässä ja toinen yli 2-vuotiaana.
 
"vieras"
Itse en suuresti olisi huolissani, jo ihan senkin takia ettei ole lähetettä tarkempiin tutkimuksiin. Kasvua on tapahtunut pituuden suhteen ja se on hyvä, maltillisesti tosin, mutta sitä on tullut kuitenkin.

Painon suhteen sanon, että mahdollisesti kaikki ravinto minkä saa menee tuohon pituuskasvuun todennäköisesti. Tästäpä tulikin mieleen, että minkä kokoinen sinä ap olet, oletan sinun olevan lapsen äiti? Monesti pieni kokoisten äitien lapset ovat sirpakoita painon suhteen.

Liikkuminen taas on niin yksilöllistä, että sitä tukevasten nousemista, konttaamista tms. voi vielä tovin odotella. Jos lapsesi on muuten vireä vauva, ottaa kontaktia, puuhailee juttuja, kuulee, näkee, seurailee kiinnostuneena ympäristöä, niin huoli pois tai jos huolettaa niin hakeudu itse tutkimuksiin yksityiselle, etsi hyvä lastenlääkäri joka on perehtynyt lasten kasvuhäiriöihin. Saat asiantuntevaa palvelua ja selviää tarvitseeko olla huolissaan neuvolan pelotteluista.

Jaksamista sinulle ap! Kuinkahan monta tiedänkään tapauksia, että kasvun, painon tai liikkumisen suhteen on vanhemmat neuvolan toimesta peloteltu vähintään itkun partaalle..
 
"Alkup."
[QUOTE="vieras";26148105]Itse en suuresti olisi huolissani, jo ihan senkin takia ettei ole lähetettä tarkempiin tutkimuksiin. Kasvua on tapahtunut pituuden suhteen ja se on hyvä, maltillisesti tosin, mutta sitä on tullut kuitenkin.

Painon suhteen sanon, että mahdollisesti kaikki ravinto minkä saa menee tuohon pituuskasvuun todennäköisesti. Tästäpä tulikin mieleen, että minkä kokoinen sinä ap olet, oletan sinun olevan lapsen äiti? Monesti pieni kokoisten äitien lapset ovat sirpakoita painon suhteen.

Liikkuminen taas on niin yksilöllistä, että sitä tukevasten nousemista, konttaamista tms. voi vielä tovin odotella. Jos lapsesi on muuten vireä vauva, ottaa kontaktia, puuhailee juttuja, kuulee, näkee, seurailee kiinnostuneena ympäristöä, niin huoli pois tai jos huolettaa niin hakeudu itse tutkimuksiin yksityiselle, etsi hyvä lastenlääkäri joka on perehtynyt lasten kasvuhäiriöihin. Saat asiantuntevaa palvelua ja selviää tarvitseeko olla huolissaan neuvolan pelotteluista.

Jaksamista sinulle ap! Kuinkahan monta tiedänkään tapauksia, että kasvun, painon tai liikkumisen suhteen on vanhemmat neuvolan toimesta peloteltu vähintään itkun partaalle..[/QUOTE]

Olen itsekkin ollut aina tosi pienikokoinen, AINA ja iänkaikkisesti olen siitä saanut kuulla.
Me olemme tänään menossa verikokeisiin ja neuvolassa ovat konsultoineen lääkäriä ja lääkäri aikoi keskustella lastenlääkärin kanssa. Käydään nyt verikokeissa ja odotellaan tuloksia. Toivottavasti kaikki on ok!

Kiitokset kaikille tsempeistä ym. Eiköhän tämä tästä! :)
 

Yhteistyössä