Vauva 2vko itkee yöt läpeensä... Ollaan niin poikki, isi ja minä :/

Pikkuisella on selkeitä masuvaivoja, pierut on tosi tiukassa. Useimmiten vain kunnon itkupotkuraivarit saa ilmat ulos.
Yöt siis todella huutaa läpeensä, viime yönä nukuttiin 23.30-01.00, huoh. Tyttö tankkaa tunnin välein, välillä kyllä vain nokkii, yrittää helpottaa masuvaivoja tissillä, vaikka on ihan täynnä.
Ollaan kokeiltu jalkojen pumppaamista, vauvan kanniskelua, kevyttä hypyttämistä. Ainut mihin hetkeksi rauhoittuu on pyllyn pesu ja juoksevan veden ääni. Mutta eihän sitä koko yötä voi vettä juoksuttaa :O
Tytöllä myös refluksia, mutta olen kyllä varma, että ilmavaivoja nää itkut on... Sen verran muistuttaa esikoisen "toimintaa" saman ikäisenä.
Cuplatonia varmaan kokeiltava, vaikka esikoinen ei saanu siitä mitään apua. Ja vyöhyketerapiaan ajattelin ajan varata.. Onko muita neuvoja?
T. Superväsynyt äiti
 
"kotiäiti"
Meillä oli kanssa melkein samanlaista päivät vielä pahempia kuin yöt mutta alle 3kk ei ne yötkään helppoja olleet. Cuplaton ei auttanut ja pulautteli tosi paljon päivisin oli ihan hirveää muu ei auttanut kuin aika että kasvoi isommaksi.
 
Meillä on Cuplatonista tai Disflatylistä ollut apua. Ehkä Cuplaton oli noista mielestäni parempi vaikka sitä joutuukin sitten jatkuvasti antamaan. Vyöhyketerapiasta olen kuullut paljon hyvää ja anoppi aina hieroskeli meidän vauvoilta vasemman jalan pohjaa kun sillä saa kakan tulemaan(ja se oikeasti jopa toimi). :)
 
"vieras"
tutulta kuulostaa. kolmeen ensimmäiseen kuukauteen ei esikoinen nukkunut, muuta kun päivällä liikkuvissa rattaissa. tapaankin sano että sillon parasta lepoa oli ne 3h kävelylenkit joita tein päivittäin ja vauva oli hiljaa sen ajan. coplaton vähän vähensi sitä huutoa. esikoinen myös heräili tunnin välein. eipä siihen oikeen mikään auta. kun lapsi tuli 3kk loppui huuto kun seinään ja lapsi alkoi nukkua. oltiinhan me miehen kans ihan loppu, elettiin vähän niin kun sumussa. mitään muuta en muista siltä ajalta kun esikoinen oli ihan pieni vauva kun sen että vauva huusi koko ajan eikä nukkunu koskaan. muu on täysin hämärän peitossa. valitettavasti aika taitaa olla ainut joka auttaa
 
"vieras"
Ensimmäisenä käyt ostamassa korvatulpat. Nukkukaa vuorotellen. Ja meillä autto cuplatonia paremmin disfltyn (en muista enää miten kirjoitetaan) tipat.
Ja meillä vauvat on nukkuneet ensimmäiset puoli vuotta vaunuissa kun en muualle saanu rauhottumaan. Yks konsti oli myös laittaa vauva turvaistuimeen ja hyppyyttää istuinta polvien päällä. Ei kuitenkaan voi aina siinäkään nukkua..
T. kuuden äiti
 
Oltikos ap pk-seudulta?

Suosittelen ehdottomasti menemään osteopaatin luokse, me käytiin tämän herran luona:

Vuorela Veikko Osteopaatti
Annankatu 31-33 C 47
00100 HELSINKI
09-492 092

Ja kolmen käynnin jälkeen itkut helpotti TODELLA paljon! Meilä ei vyöhyketerapiasta ollut apua...
 
Jaksua
Hmmmh,
teitä on kumminkin kaksi .
Ottakaa hoitovuoroja, että toinen saa nukuttua vaikkapa joka toisen yön ?
Itse olin vastaavassa tilanteessa yksin, lapseni ainoana vanhempana - ja kummasti vaan kuitenkin selvittiin...
Yleensä 3 kk jälkeen vaivat helpottavta, sitä ennen ja sen jälkeenkin kokeilkaa:
- kapalointi , mun suosikki ja toimi meillä lapsne rauhoittamiseksi. Ruskovillan ihana kapalo oli ja sillä sai usein rauhoitettua lapsen.
- vauvahieronta ja öljyäminen ja kosketus auttaa myös
- Cuplatonista en ihan tiedä - siinäkin oli annostuksessa mystiikkaa - pitiköhän olla loppuviimein pienempi annos kuin alunperin oli ?
- ja tosiaan äidinmaidossa näkyi heti suklaa, kahvi, mantelit yms yms ...

Muilta kuultuja on toisaan myös imurin hurina,
ja kaikenmoiset keikutukset kynnysten yli rauhoittamassa . Olisiko joku rentoutus cd , jossa olisi metsänhuminaa tai puronsolinaa myös hyvä - ettei tarvitse vettä juoksuttaa.
 
"poi"
[QUOTE="anu";22131980]Oletko itse katsonut mitä syöt? jos vauva saa äidinmaidosta oireita.[/QUOTE]

Tämä on yleisin syy. Sitten kun elimistö on tottunut ärsyttävään ruoka-aineeseen, niin luullaan, että se joku ulkoinen tekijä (lääke, hieronta, hoito) auttoi vaivaan.

Ensimmäisenä äidin ruokavaliosta kannattaa jättää pois maitotuotteet ja viljat. Niin kauan jatkaa ruoka-aineiden karsimista, että huuto loppuu. Sitten pikku hiljaa ottaa niitä pieninä määrinä takaisin. Tässä vaiheessa alkaa sitten huomaamaan mikä isoimmat huudot aiheuttaa (yleensä maito tai ruis).

Voi tuntua karulta syödä pelkkää kurkkua ja poroa, mutta helpompaa se on kuin jatkuva valvominen.
 
"Ellamaaria"
Kuulostaa rankalta! Yhdyn siihen, että koittakaa nukkua edes tunnin pätkiä vuorossa. Itse en ekan kohdalla vain pystynyt, joten ymmärrän senkin, jos se "tunnemyräkkä" on siihen liian suuri. Väsyneenä itkin mukana.

Meillä on allergikko, ja moniallergikko. Jos haluat, kokeile maitoa pois pariksi viikoksi. Itsellä se auttoi vajaan viikon, mut kun poika on kaikelle allerginen, niin lopulta olin niin hurjalla dietillä et oli pakko vaihtaa korvikkeeseen. Tänä päivänä mietin, et miksen jo aiemmi... Mut siinä oli omat juttunsa...

Ennen kaikkea, älä tunne syyllisyyttä vauvan huudosta ja älä syyllistä itseäsi siitä, jos et saa hyödynnettyä "unihetkiä". Koita vaan selvitä, toivottavasti olo helpottuu pian!
 
Nyt on varattu huomiselle osteopaattiaika. Jospa se auttaisi...

Esikoisen kanssa karsin ruokavalioani dramaattisesti, olin esim. 4vkoa syömättä kananmunaa, maitotuotteita ja gluteenia. Eikä ollut apua. Nyt voisin kyllä koittaa rajoittaa kahvin ja virvoitusjuomien kulutusta -nää vaan tuntuu pelastavan nää sumuiset päivät.

Kapaloitu meillä on tyttö laitokselta asti. Ruskovillan kapaloa ei oo, mutta silkkimyssy ja villavaatteet alla ja puuvillakapalo päällä. Paremmin nukkuu kapalossa, jos vaan sattuu nukahtamaan kunnolla. Tuntuu, että ongelma on juuri se, ettei ilmavaivojen takia pääse syvään uneen, josta seuraa myös yliväsymys kierre.

Pitää yrittää nukkua vuorotellen. Mutta tosiaan tyttö tankkaa lohtutissiä puolentunnin -tunnin välein, joten mun nukkumiset jää aika vähiksi joka tapuksessa. Tuttia ollaan koitettu, mutta huonolla mnestyksellä: sylkee vaan sen ulos suustaan.

Meillä on Weledan "vauvan masuhieronta öljyä", pitää kokeilla sitä tänään. Pitikös sitä kellon suuntaisesti hieroa masua vai?
 
"poi"
Esikoisen kanssa karsin ruokavalioani dramaattisesti, olin esim. 4vkoa syömättä kananmunaa, maitotuotteita ja gluteenia. Eikä ollut apua.
Sitten kannattaa vain karsia lisää. Naudanliha, rypsi ja soija pois seuraavaksi. Ja tietysti kaikki lisäaineet, eli ei mitään eineksiä, karkkia, limsaa tai leivonnaisia. Kasviksista kaali, tomaatti, sipuli ja porkkana pois. Samoin sitrushedelmät.
 
Oli kun minä olisin kirjoittanut tuon 2v sitten sitten. Oltiin niin väsyneitä,etten muista tosta ajasta juurikaan. En tuolloin osannut edes nukkua päiväunia vauvan kanssa (vauva nukkui ulkona ja pelkäsin etten herää itkarin ääneen) meillä vauva pulloruokinnalla. 6 kertaa heräs yön aikana. Mut me saatiin pikkuisen apua vauvahieronnasta. Piereskeli kun aika mies sen aikana. Netistä löydät hyvät ohjeet tähän ja ainakin tampereella järjestettiin oikein vauvahierontakursseja,missä vauvat mmukana ja kätilöt kädestä pitäen näyttivät miten homma tapahtuu.
Kokeile lämmintä kylpyä ennen nukkumaan menoa ja siihen päälle toi vauvahieronta ja kapalointi. Mä nukutin vaunujen koppaan ja vylläsin sen silleen et vauva oli kuin pesässä siellä.
Tuo maaginen 3kk helpotti vähän. Mutta nyt 2v edelleen huono ja levoton nukkuja ja herää aamulla ihan mega aikaisin.
Tiedän kuinka rankkaa toi on. Vuoro nukukkaa ja kun on sun vuoro nukkua lypsä ja totuta vauva pulloon.

Paljon voimia ja jaksamista. Todella rankka vaihe. Meillä cuplaton ainakin vaan lisäsi huutoa.
 
"vieras"
Älä anna sitä tissiä kovin usein, kun tekee sitä masuvaiva kierrettä vaan. Katso kellosta vähän, että koska viimeksi syönyt ja sitten vasta 2-3 tunnin päästä seuraavaksi. Vaikka vettä vähän ruiskulla tai pullosta. Älkää molemmat yöllä valvotko. Toinen nukkuu päiväunia ja toinen sitten yöllä. Niin jaksatte edes jompi kumpi olla hereillä, kun lapsetkin on hereillä.
Kaukalo oli meillä pikkuiselle hyvä nukkumapaikka. Nukkui siinä tai sitterissä osan alkuyöstä. SIIS SUURIMPANA ITKU AIKANA, Kun ihan kovasti itki.
 
"höppänä"
voih,tiedän tunteen.mun esikko on nyt 6v,hänellä oli harvinainen 9kk kestävä koliikki.koko ensimmäinen hänen elinvuotensa on minulle pimennossa.onneksi on valokuvat vaikka ei muista missä tilanteissa niitä on napsittu...ja neuvolakortista näkee et on hän kasvanu ja kehittynyt vaikka ei ite muista.
 
"Jenis"
Kuulostaa tutulta. Tsemppiä! Nuo imetysdieetit on aika lailla mutua, en lähtis kovin rajoittamaan omaa ruokavaliota. Joillakin ne mahavaivat nyt vaan kestää muutaman kuukauden eikä sille voi mitään - karua, mutta totta. Meillä esikoisen kanssa pelastuksen toi kantoliina - vauva liinaan ja itse keinutuoliin keinumaan, siinä sai hyvässä lykyssä itsekin torkahdettua hetken eikä ollu pelkoa että vauva putois väsyneeltä sylistä...
 
...
Meillä kesti tuota kuukauden verran ja sit helpotti, mut cuplatonista ei ollut apua.. Pojalla oli ilmaa hirveästi mahassa. sit tuli pois ihan hirveästi, mut ilmeisesti ei kuitenkaan kaikki ku kaikki yöt kitis, päivät sit nukku..
 
"poi"
Koliikki ei ole sairaus. Se vähän niin kuin ärtynyt suoli, refluksi tai metabolinen oireyhtymä aikuisella. Annetaan siis oireille nimi, koska ei osata, pystytä tai viitsitä selvittää todellista vaivojen aiheuttajaa.

99% vatsavaivoista aiheutuu vatsaan kulkeutuvasta materiaalista. Ei kannata haaskata aikaa ja energiaa oireiden kuten ilmavaivojen hoitoon, vaan järkevämpää on keskittyä tutkimaan oireiden aiheuttajia.
 
-
Meillä oli maitoallergia syynä yöitkuihin. Kun lääkärin kanssa neuvoteltuani karsin ruokavaliostani kaikki maitotuotteet pois , helpotti parin viikon sisällä. Lisäksi vyöhyketerapia 5x auttoi.

Pahimpiin ilmlavaivoihin helpotti synnytyssairaalassa hoitajan näyttämä "kuumemittaritemppu" eli kuumemittari peppuun ja varovasti pyörittelyä, saattaa saada ilman vapautumaan (ja kakka lentää samalla kaaressa kauas..)
Kantoliinassa kantaminen auttoi välillä vauvaa rauhoittumaan. Jumpapallolla pomppiminen vauva sylissä oli tehokas nukuttamisen apu. Välillä laitoin vauvan kantoliinaan ja pompin ja pompin ja pompin...

(Rintaa annoin kyllä aina kun vauva halusi, vaikka siitä tuleekin helposti kierre, mutta vaualla voi olla nälkä puolen tunnin päästäsyönnistä, rintamaito sulaa niin pian. Kahden tunnin säännöstely on mielestäni liikaa.)
Voimia! Kyllä se ohi menee...
 

Yhteistyössä