Vauva 3vk, tahdon lopettaa imettämisen!

Esikoista imetin aikoinaan pari kuukautta. Se oli itkua ja hampaiden kiristystä mulle itselle. En siitä pitänyt ja usein reissussakin tuli turvauduttua korvikkeeseen kun se tuntui musta itsestä helpommalta.

Nyt tilanne toinen... Imetys tuntuu mukavalta ja enemmän kuin mitään muuta haluaisin ruokkia oman lapseni rintamaidolla.
Mutta nyt tuntuu että kaikki menee pieleen. Maitoa kyllä tulee, mutta vauvalla on tosi paljon vatsavaivoja! En enää tiedä mitä mun pitäisi ruokavaliostani karsia. Ruisleipä, kahvi, tee, sipuli, herneet, omena, yms. perus jutut joista useimmille vaivoja tulee olen ruokavaliosta jättänyt pois.
Vauva hörppii maitoa miten sattuu, ja kurina vaan kuuluu kun ilmaa menee mahaan. Tästä seuraa hirveä huuto eikä röyhtäisytkään oikein kulje. Vauva on huutanut koko elämänsä ekat kolme viikkoa joka ikinen ilta 3-4 tuntia.
Tänä iltana ajattelin kokeilla antaa korviketta ja kas kummaa, vauva joi 120ml Nania ja jatkoi tyytyväisenä uniaan eikä ole huutanut lainkaan.

Onko se nyt tosiaan meidän kohdalla niin että tällä linjalla olisi jatkettava?
Tuntuu pahalta imettää toista kun tietää että kyseessä on oma "mahavaivamaito" ja huuto sen jälkeen on varmaa.

Kertokaa omia kokemuksianne, olisin niistä kovin kiitollinen. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:06 Kata kirjoitti:
Nyt tilanne toinen... Imetys tuntuu mukavalta ja enemmän kuin mitään muuta haluaisin ruokkia oman lapseni rintamaidolla.
Mutta nyt tuntuu että kaikki menee pieleen. Maitoa kyllä tulee, mutta vauvalla on tosi paljon vatsavaivoja! En enää tiedä mitä mun pitäisi ruokavaliostani karsia. Ruisleipä, kahvi, tee, sipuli, herneet, omena, yms. perus jutut joista useimmille vaivoja tulee olen ruokavaliosta jättänyt pois.
Vauva hörppii maitoa miten sattuu, ja kurina vaan kuuluu kun ilmaa menee mahaan. Tästä seuraa hirveä huuto eikä röyhtäisytkään oikein kulje. Vauva on huutanut koko elämänsä ekat kolme viikkoa joka ikinen ilta 3-4 tuntia.

Ikävä kuulla, että teillä itketään.
Kerroit karsineesi suurimman osan ilmavaivoja aiheuttavia ruoka-aineita itseltäsi pois. Voi hyvinkin olla, että olet tehnyt sen turhaan. Jos vauva hörppii maitoa, syynä voi olla esim. kireä kielijänne. Sen leikkaus noin pienellä on vaivaton toimenpide, jonka jälkeen vauvan on helpompi imeä rintaa ilman, että ilmaa menee kovasti masuun.

Myös imetyskäytännöillä voi vaikuttaa vauvan ilmavaivoihin. Jos maito tulee rinnasta paineella, vauvan voi olla vaikea niellä sitä (kuin joisi paloletkusta), jolloin tulee samalla hörpittyä ilmaa. Monet äidit ovat havainneet hyväksi keinoksi rauhoittaa tuota voimakasta herumista sen, että imettävät samasta rinnasta pari-kolmekin kertaa peräkkäin ennen kuin vaihtavat imetysrintaa. Kun rinta pysyy näin tyhjempänä, se sekä suihkuttaa vähemmän että siitä tulee rasvaisempaa maitoa. Jälkimmäinen vaikuttaa ilmavaivoihin siten, että suuri määrä laktoosia ei kerralla kulkeudu vauvan ohutsuoleen, toisin kuin silloin, kun maito tulee pinkeän täydestä rinnasta (ts. mitä täydempi rinta, sitä enemmän vettä maidossa on).

Jos jotain vielä haluat ruokavaliostasi karsia, niin se voisi olla lehmänmaito ja sitä sisältävät tuotteet (myös hera, kaseiini, maitoproteiini...). Muita ruoka-aineita voisit palautella takaisin ruokavalioosi. Lehmänmaito on kananmunan ja kotimaisten viljojen ohella yksi niistä ruoka-aineista, joille imeväiset eniten allergisoituvat. Vaikka vauvasi ilmavaivat eivät olisikaan allergiaa, hän saattaa kuitenkin reagoida lehmänmaidon proteiineille maitosi kautta.

Voit myös niin halutessasi antaa vauvallesi maitohappobakteereja. Nekin rauhoittavat suoliston toimintaa, etenkin jos ilmavaivojen syynä ei ole mikään "mekaaninen" juttu, kuten esim. nuo imetyskäytännöt.

Kovasti voimia ja tsemppiä!
 
Anna vauvalle kaksi kertaa päivässä gefilus plus tablettien sisältö. Lypsä hieman maitoa rinnasta esim. lääkemittalasiin ja sekoita kapselin sisältö siihen ja hörppyytä vauvalle. Meillä loppu kitinät ja kätinät parin päivän annon jälkeen molemmilla lapsilla. On hyvä ja turvallinen tuote käyttää ihan vastasyntyneestä saakka.
 
heipä hei
Sairaanhoitajaopiskelijana kysäisin kerran lääkärin luennolla (itsekin vielä silloin imettävänä) tuosta ruokajuttujen karsimisesta ilmavaivojen takia ja tämä lääkäri kylläkin puisteli kovasti päätään ylettömälle karsimiselle. Sen jälkeen palautin itselleni monenlaista ruokavalioon, eikä se kyllä pahentanut ilmavaivoja. Hernekeiton vältin ja muutkin sellaiset mitkä tekevät ilmavaivoja itselle.

Jos Nan (joka on lehmänmaitopohjainen) ei kerran tee ilmavaivoja niin älä ihmeessä jätä turhaan maitoa pois ruokavaliostasi. Ja niille jotka tällaisia neuvoja jakelevat niin muistakaahan lisätä, että kalkki+d-vit. pitäisi äidin saada sitten jostain muualta!! Ovat ne äidinkin luut ja niiden kovuus tärkeää!

Meillä kans poika oli tuollainen hörppijä.. niin utelias että päästi vähän väliä rinnasta irti kun piti katsella ympärille ja välillä niin hätäinen, että kuului kun ilmaa meni ja meni. Jouduin muista syistä lopettamaan imetyksen ja siihen loppuivat ilmavaivatkin kun siirryttiin korvikkeille.

Imetystuki-nettisivut(?) niitä suosittelisin ja samoin sitä puhelinlinjaa, jos osaisivat neuvoa tilanteessasi. Olisihan se äidin maito kuitenkin parasta ruokaa :)
 
Jos kokeilisit antaa omaa maitoa tuttipullosta niin siitä näkisi, että johtuuko vatsavaivat äidinmaidosta vai imetyksestä. Voihan syy olla molemmissa, mutta kannattaa ihmeessä varmistaa, että täytyykö sun karsia ruokavaliotasi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 10:38 vieras kirjoitti:
Jos kokeilisit antaa omaa maitoa tuttipullosta niin siitä näkisi, että johtuuko vatsavaivat äidinmaidosta vai imetyksestä. Voihan syy olla molemmissa, mutta kannattaa ihmeessä varmistaa, että täytyykö sun karsia ruokavaliotasi.
Tämä pälkähti myös omaan mieleeni viime yönä!!
Nyt oon lypsänyt maitoa jemmaan ja testaan seuraavalla syötöllä. Siitähän sen tietää että onko vika tississä vai maidossa.

Kiitos kaikille vastauksista, aion testailla nyt kaikkea mahdollista että saatais imetys jatkumaan!

Ja tosiaan myös luulin että vauva ei halua pullosta juoda ollenkaan, mutta nyt hoksasin että neidille ei mitkä tahansa ainun halpispullot kelpaakkaan vaan ihan pitää laaduksta Aventia olla :LOL:
Ainun pullotuteista kyllä se maito tulee aika kovalla vauhdilla.
Tuhannet kiitokset vielä kaikille!!! :flower: :hug:
 
Poni
Pullolla todella on väliä ! Meillä on tytteli ,joka on 9 kk ajan aina välillä saannut pullosta maitoa. Aluksi meillä oli tavallisia pulloja ,josta maito tuli melkein kaatamalla ulos ja siihen kun tyttö lisäsi saman imun kuin tissistä juodessa niin maitoa oli joka paikassa. Aventin pullosta löytyi passeli. Koko ajan onnistunut juoda maito molemmista. Varsinkin kuin isä on aina sen pullomaidon antaja =) .
 
Amaryllis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:06 Kata kirjoitti:
Onko se nyt tosiaan meidän kohdalla niin että tällä linjalla olisi jatkettava?
Tuntuu pahalta imettää toista kun tietää että kyseessä on oma "mahavaivamaito" ja huuto sen jälkeen on varmaa.
Oletkin jo päättänyt testata aiheuttaako rintamaito mahavaivat, jos aiheuttaa niin harkitse tarkkaan jatkatko imettämistä dietillä. Se nimittäin ei ole ihan helppoa ja vaivatonta, lisäksi diettaaminen on syytä tehdä lääkärin luvalla ja valvonnassa. (Itse jouduin käymään mm. sairaalan ravitsemusterapeutilla laskettamassa, että varmasti saan kaiken tarpeellisen ja syön riittävästi.) Eli ensin vauvan allergiaepäilyjen kanssa lääkärille ja hänen kanssaan keskustellen tehdä päätös jatkosta.

Dietillä kannattaa pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa että teidät mitä milloinkin olet syönyt ja tuliko masuvaivoja vai ei. Sen lisäksi pitää todellakin muistaa ottaa vitamiini- ja kalsiumlisät, sekä huolehtia omasta energiansaannista käyttämällä runsaasti ruokaöljyä, diettiin sopivaa margariinia ja ihan puhtaasti sokeria. Aikamoinen vaiva on jo siitä, että tekee/ostaa aina itselleen eri ruuat ja leivät, puhumattakaan siitä että on reissussa tai kyläilee.

Mulla on pitkä, kaiken kaikkiaan lähes vuoden, imetysdiettikokemus altistus- ja välttämiskokeiluineen ja täytyy sanoa että en ehkä toiste moiseen ryhtyisi. Jos sopiva korvike, kaupan tai apteekin, löytyy niin kannattaa ehdottomasti siirtyä siihen jos tuntuu etteivät motivaatio ja voimavarat riitä imetysdiettaamiseen. Tärkeintä on kuitenkin se, että vauva ja äiti voivat hyvin ja arki sujuu suuremitta ongelmitta =)
 
Ihan ku mun teksti. tulin just ettimään että oisko täälä mitään vai kysynkö ite samasta asiasta. eli myötätunto hali ainaki sulle. :hug: täälä samanlainen tapaus ja oon kaikkeni tehny. illat ja iltapäivät on kaameita, yöt nukutaan hyvin ja pitkiä pätkiä, aamupäivällä 3-4h unet ja sen jälkeen alkaa ähinä ja pähinä jota kestää iltaan. kaikkee mahollista oon kokeillu karsia ja sitte taas palauttanu ruokavalioon ja yhtään kummenpi ei oo lapsi. oon antanu syntymästä asti maitohappoja. oon kokeillu disfltaylia eikä mitään apua.

nyt oonki miettiny että alotan joko iltaan korvikkeen tai sitte alotin kiinteet ruuat ku moni on sanonu että se auttaa. meillä oli yks laps tämmönen samanlainen ja kaikki huudot loppu ku alotin korvikkeen.

harmi ois vaan nyt imetystä lopettaa ku se itessään sujuu hyvin, maitoa tulee ja vauva syö hyvin ja rauhallisesti, röyhtäsee jne.

Mutta en tiä mitä tekis, tosi uuvuttavaa vaan ku mulla on kolme muuta lasta hoidettavaa ettei pelkästään huutavaa lasta kerkee. on meillä koliikki keinu jossa viihtyy jonku aikaa mutta ei siinäkään kovin kauan.

:/
 
Oletko syönyt viinirypäleitä? Mulle sanottiin, että ne on pahimpia vatsavaivojen aiheuttajia. Olin nimittäin itse karsinut pois maitotuotteita ja syönyt jonkin verran viinirypäleitä. Lääkäri kehotti ottamaan maitotuotteet takaisin ja välttämään niitä viinirypäleitä. Kas kummaa täällä se toimi ja vauva lakkasi huutamasta. Oli silloin ihan pieni, varmaan joku pari kolmeviikkoinen. Nyt on 3 kk eikä ole vatsavaivoja kuin hetkittäin ja enemmän nanin kuin äidinmaidon jälkeen. Onnea imetykselle!
 

Yhteistyössä