Vauva 4,5kk, enterorokko JA atopiaa kasvoissa, argh!

6xäiti
Olen tietoinen kyllä kuuriluontoisuudesta, siksi se välillä on huonompi ja välillä parempi. Just käytettiin kolme päivää ja pidetään nyt yhtä pitkä tauko. Perusvoiteista on vieläkin haussa se ns. oikea, aqualan duo ja apobase on tällä hetkellä vuorottelemassa, joista jälkimmäinen toimii paremmin. Rakkojen aikaan bebanten auttoi kutinaan.
Kortisonikuurit? Hmm. Ei ikinä hoideta niin, että esim. 3 päivää kortisonia ja sitten vaikka ihottumaa edelleen, kortisoni jätetään tauolle ja jatketaan perusvoiteilla.
Vaan kortisonia niin, että ihottuma katoaa ja sitten vasta jätetään pois ja ajtketaan vaan perusvoiteella. Jos ihottuman hoito lopetaan kesken, niin siitähän kierre alkaa ja riemu repeää..
Itselleni sanoi ihotautilääkäri aikoinaan, että ensin hoidetaan ihottuma loppuun eikä katsota sitä, ettei esim. viikkoa kauemmin yhtäjaksoisesti voisi käyttää. Samaa sanottiin lapsen kohdalla.
Sitten kannattaa huomioida se, että perusvoiteen ollessa väärä, ihottuma voi pahentua. Jos esim. liian rasvainen, iho ei pääse hengittämään ja hikoilee rasvan alla ja ihottuma senkun pahenee. Minulle tk lääkäri aikoinaan nauroi, kun epälin perusvoiteen pahentavan ihoani. Ihotautilääkäri sitten kauhistui, kun näki mitä perusvoidetta minulle oli määrätty, ettei ihme, kun iho ei parantunut, kun perusvoide ihan liian rasvainen.
Lapsella(kin) kannattaa ihon hoitoon satsata varsinkin kylvyn jälkeen. Voiteet imeytyy hyvin kosteaan ihoon ja iho pysyy parempana kauemmin. Ja vaikka toiset käskee harventamaan pesuja, niin lika/hiki iholla vasta pahaa saakin aikaan, joten mieluummin pestä useammin kuin liian vähän.

Ja jollekin tuolla edellä kirjoittaneelle: kyllä pelkällä maidolla elävällä vauvalla voi olla ruoka-aineallergiaa, varsinkin jos äiti imettää. Silloin kaikki äidit syömät ruuat vaikuttaa maitoon. Ei meilläkään esikoisen kohdalla ollut muuta menossa kuin maito, kun ihottuma alkoi ja paheni. Vasta allergiatestien ja diagnoosin jälkeen aloitettiin kiinteät ruuat n. 5kk iässä. Niitä oli sitten helppo tarkkailla, kun aloitti yhden ruuan kerrallaan ja käytti pari viikkoa ennen kuin lisäsi uuden, että aiheuttaako joku jotain vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;29436497:
Kortisonikuurit? Hmm. Ei ikinä hoideta niin, että esim. 3 päivää kortisonia ja sitten vaikka ihottumaa edelleen, kortisoni jätetään tauolle ja jatketaan perusvoiteilla.
Vaan kortisonia niin, että ihottuma katoaa ja sitten vasta jätetään pois ja ajtketaan vaan perusvoiteella. Jos ihottuman hoito lopetaan kesken, niin siitähän kierre alkaa ja riemu repeää..
Itselleni sanoi ihotautilääkäri aikoinaan, että ensin hoidetaan ihottuma loppuun eikä katsota sitä, ettei esim. viikkoa kauemmin yhtäjaksoisesti voisi käyttää. Samaa sanottiin lapsen kohdalla.
Meillä ollaan oltu korvikkeella kuukauden iästä lähtien kokonaan, ja nyt ollaan kuukausi syöty kiinteitä, enkä ole huomannut yhteneväisyyttä ihottumalla sekä ruoalla.

Hydrokortisonia neuvottiin siis käyttämään enintään 10 päivää putkeen (lääkäri sanoi 10, neuvola 7), ja saman verran taukoa ettei iho ohene. Jos ei tule mitään vastetta niin sitten keksitään muuta. Mutta koskaan ei ole tuota kymmentä päivää tarvinnut käyttää, kuten sanottua niin nytkin saatiin ihottuma kuriin kolmen päivän jälkeen. Nyt on meinannut punainen täplä tulla toiseen poskeen niin olen siihen laittanut tuota puoliprosenttista kun olen huomannut, eikä ole ehtinyt levahtaa koko poskelle. Ihottuma pääsi vaan tosi pahaksi, kun rokon aikana ei saanut käyttää (rokkonäppyihin ei siis saanut laittaa, mutta en minä erottanut ihottuman seasta missä niitä näppyjä oli niin en sitten laittanut ollenkaan ennenkuin olin varma ettei siinä kohdassa ole näppyjä)
Iho menee vaan niin herkästi punaiseksi kun tyttö vaikka hankaa naamaa minua tai lelumattoa vasten.. :/
Maanantaina on neuvola niin ilmaisen huoleni tuota allergiaa kohtaan, vaikka en vieläkään oikein pysty uskomaan siihen. Ehkä sitten joudun pyöräyttämään pääni ympäri jos se sitten onkin, mutta en ala maalailemaan piruja seinälle.
 
"typy"
ennen kyllä käyttäisin a-cremeä kuin tuota kortisoonia vauvalle. siihen jää nimittäin kierteeseen että ku tulee hyvä niin kestää muutaman päivän ja taas kortisoonia.niinhaän se mennee. mutta edelleen kokeileppa tuota a-cremeä, sitä voi laittaa rikoutuneellekin iholle eikä kirvele ja helpottaa lähes heti. ja enää ei tarvi edes joka päivä rasvata lapsen ihoa. meillä oli toissa syksy ja talvi ihan kauhea ihottuma lapsella silmissä, kaulassa ja käsissä. käytiin ihotautilääkärillä ja kaikennäköisissä testeissä. koivuallergia todettiin ja siksi ei pystynyt käyttämään tuotteita jossa mehiläisvahaa ja ostin jos miljoonat rasvat ja voiteet ja iho vain paheni. ainoa oli että hydrokortisoonilla sai aina rauhoittumaan, mutta sitä kesti 4 päivää ja jälleen alkoi kutisemaan ja silmäluomiin sitä ei niin vain voi laittaa. saatiin sitten sitä protopic-myrkkyä, joka kyllä paransi kanssa.mutta ku se lopetettiin niin muutaman päivän päästä taas iho kukki ja olin ihan masentunu lapsen puolesta (silmät ku pesukarhulla). Googlasin ja sitten joku kehui tuota a-cremeä. se oli niin halpaa että ajattelin tilata. ja heti heti se alkoi rauhoittumaan. nyt siitä on jäljellä enää muisto vain. :)
 
"typy"
tarkoitan tuolla a-cremellä siis sitä lasista ruskeaa purkkia A-creme. googlappa niin näet kuinka sitä suositellaan. meijän ihotautilääkäriki otti oikein nimen ylös ja alkoi tutkia asiaa, oli niin hyvää jälkeä.
 
[QUOTE="typy";29444535]tarkoitan tuolla a-cremellä siis sitä lasista ruskeaa purkkia A-creme. googlappa niin näet kuinka sitä suositellaan. meijän ihotautilääkäriki otti oikein nimen ylös ja alkoi tutkia asiaa, oli niin hyvää jälkeä.[/QUOTE]

Unohdimpa neuvolassa kysyä tuosta. No, sieltä soitetaan maanantaina kun sanoi kysyvänsä lääkärin mielipidettä tuosta ihosta. Oli nyt taas hyvässä kunnossa, niin ei osannut oikein sanoa muuta kuin rasvaarasvaa. Mainitsin myös ruoka-aineallergiasta mutta sanoi että hyvin epätodennäköisesti olisi se, jos ei ole suvussa taipumusta. Maanantain odottelua. Iho on taas hyvä koska hydrokortison, ja nyt aletaan käyttämään sitä joka toinen päivä. Kyl se tästä..
 
[QUOTE="typy";29470574]ei hyvä hydrokortisooni....voivoi ihoa ohentaa ja kierre valmis[/QUOTE]

Kuten sanottua, sitä käytetään koska mikään muu ei pelaa niin hyvin. Käytetään kuureissa, nyt ollaan menty sillä periaatteella että joka toinen aamu laitetaan, illalla tarvittaessa.
 
"typy"
no vihjeeksi vaan että tolla voit päästä siitä irti. mä vAIN olen niin onnellinen ku sain lasteni ihot kuntoon tuolla ja siksi haluun antaa neuvoja jos muillakin se tepsis.
 

Yhteistyössä