Vauva perätilassa ja ulkokäännös edessä

  • Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti
"pelokas"
Onko kukaan ollut vauvan ulkokäännösyrityksessä Kanta-Hämeen keskussairaalassa? Tai ihan missä tahansa. Kovasti mietityttää, miten homma hoituu. Ilmeisesti ainakin saa "kipulääkkeenä" nitron helpottamaan toimenpidettä?

Olisin erittäin kiitollinen vastauksistanne!
 
Kokenut
En saanut mitään lääkkeitä tms. Ihan vaan masun päältä käännettiin ja olin onnekas, sillä vauva kääntyi. Ennen toimenpidettä ja sen jälkeen vauvan sydänääniä seurattiin mahdollisten komplikaatioiden poissulkemiseksi. Missään vaiheessa ei käynyt kipeää ja toimenpidehän lopetetaan jos kipua tuntuu... Onnea käännösyritykseen!
 
"vieras"
Ei mullekaan mitään kipulääkettä annettu.. Meillä ei vauva alkanut kääntymään ja muhun sattui tosi paljon, siltikin lääkäri jatkoi ja ärähteli vaan hrmstuneesti, kun en pystynyt olemaan rentona.. Myöskään eivät ultranneet kuten olisi pitänyt.. Mulla siis huono kokemus moisesta, mutta jos joskus vielä tuohon joudun, niin osaan vaatia erilaista toimintaa..
 
"hippu"
En saanut mitään lääkkeitä tms. Ihan vaan masun päältä käännettiin ja olin onnekas, sillä vauva kääntyi. Ennen toimenpidettä ja sen jälkeen vauvan sydänääniä seurattiin mahdollisten komplikaatioiden poissulkemiseksi. Missään vaiheessa ei käynyt kipeää ja toimenpidehän lopetetaan jos kipua tuntuu... Onnea käännösyritykseen!
Just samallailla meni mulla.
 
"vieras"
En halua mitenkään pelotella,mutta minulla yritettiin tuota ulkokäännöstä 37rv:llä - oli ihan kamalaa eikä edes onnistunut! Jotain kipulääkettä sain,en muista mitä,mutta ei kyllä auttanu ja lääkäri oli tosi kovakourainen. Ikinä en enää moiseen suostuisi,mutta ei tarviikaan - pari sektiota jo takana ja niin sitten jatkossakin jos joskus viedä raskaudun. Mutta lohdutukseksi sulle - mun kaverilla onnistui suht hyvin tuo käännös. Tosin vauva ei ihan normaaliin tarjontaan mennyt vaan syntyi kasvot edellä ja ponnistusvaihe oli vaikea. Ja ei kai tuo kipulääke nyt sentään NITRO voi olla,vai??
 
Mulla huomattiin viikolla 36, että vauva on perätilassa. Olin siis äitiyspolilla käynnillä. Käännöstä yritettiin siinä heti, mutta koska supisteli niin se loptettiin. Jäin yöksi sairaalaan, että käännöstä yritetään seuraavana päivänä ja saan lääkityksen ettei supistele niin herkästi.

Mulla tuo käännös otti todella kipiää ja maha oli jo kipeänä sen ekan yrityksen jälkeen. Vauva voi koko aika hyvin ja potki lääkäriä käteen, mutta mulle tuli rytmihäiriöötä. Eli mun tila huolestutti lääkäriä ja kätilöä enemmän kuin vauvan tila. Mutta mulla on rytmihäiriöötä muutenkin.
 
Ennen käännöstä makuutettiin n. 20min. lievästi pää alaspäin, jotta vauva "valuisi" paremmin ulos lantiosta. Ultralla katsottiin kahdesti, että käännös on mahdollinen, eikä riskejä ole. Nitrosuihkeen sain kahdesti ennen käännöstä ja käyrää otettiin myös. Nitroa annetaan supistusten ehkäisemiseksi. Sit kärrättiin sängyllä toimenpiteeseen, lääkäri tarkisti vielä ultralla, ja sit alkoi kääntää. Plumpsahdus tuntui hiukan ilkeälle, mutta siinäpä se. Melko vaivaton, ei lainkaan kivulias.
Toisenlainenkin kokemus on 9v. takaa, mutta siitä ei kannata kertoa; sitä yrittäneellä lääkärillä saattoi olla keltaista nestettä aivojen tilalla...
 
Viimeksi muokattu:
pakko kysyä..
Että missä te ootte tunteneet vauvan hikan voimakkaimmin, joilla lapsi on/on ollut perätilassa? Mulla nyt rv 35 ja käännösyritys ois edessä, jos ei ole itellään kääntynyt. Viime viikolla ei ainakaan vielä ollut.
 
Mulla huomattiin viikolla 36, että vauva on perätilassa. Olin siis äitiyspolilla käynnillä. Käännöstä yritettiin siinä heti, mutta koska supisteli niin se loptettiin. Jäin yöksi sairaalaan, että käännöstä yritetään seuraavana päivänä ja saan lääkityksen ettei supistele niin herkästi.

Mulla tuo käännös otti todella kipiää ja maha oli jo kipeänä sen ekan yrityksen jälkeen. Vauva voi koko aika hyvin ja potki lääkäriä käteen, mutta mulle tuli rytmihäiriöötä. Eli mun tila huolestutti lääkäriä ja kätilöä enemmän kuin vauvan tila. Mutta mulla on rytmihäiriöötä muutenkin.
No mites siinä si kävi? Käännettiinkö vai kääntyikö itse vai synnytitkö perätilassa?
 
a pp
Tästähän ilmeisesti voi kieltäytyä myös? Mulle ei ole vaan sellaisesta vaihtoehdosta edes puhuttu... Onneksi mies tulee mukaan, niin saa sitten ärjyä lääkärille, jos eivät pyynnöistäni huolimatta lopeta (jos sattuu). Kyllä vaan pelottaa, varsinkin kun tuntuu, että vain yksi kymmenestä on positiivinen kokemus.
 
"riksrakspoks"
Alkuperäinen kirjoittaja pakko kysyä..;22925847:
Että missä te ootte tunteneet vauvan hikan voimakkaimmin, joilla lapsi on/on ollut perätilassa? Mulla nyt rv 35 ja käännösyritys ois edessä, jos ei ole itellään kääntynyt. Viime viikolla ei ainakaan vielä ollut.
samaa kysyn mä. ultrassa viime viikon to vauva oli perätilassa, kuitenkin pari pv aiemmin oli neuvolassa käsikopelolla rt, sydänäänetkin kuului ihan alhaalta. Hikka nakutti häpyluuhun. Välillä hikka tuntuu ylös kylkeen... Oisiko vauva silloin pt? Tänään kävin verenpaineiden takia neuvolassa ja pyysin tätiä tunnustelemaan mahan päältä, että kummin päin on, hänen mielestään oli taas rt. Lääkäri sanoi kyllä viime viikolla ultrassa, että on sen verran pieni vauva ja tilava kohtu, että mahtunee vielä pyörimään, silloin viikot 34+1, tänään 34+5.
 
a pp
Tästähän ilmeisesti voi kieltäytyä myös? Mulle ei ole vaan sellaisesta vaihtoehdosta edes puhuttu... Onneksi mies tulee mukaan, niin saa sitten ärjyä lääkärille, jos eivät pyynnöistäni huolimatta lopeta (jos sattuu). Kyllä vaan pelottaa, varsinkin kun tuntuu, että vain yksi kymmenestä on positiivinen kokemus.
 
:/
Mulla tuntuu hikka aika alhaalla, vaikka lapsi onkin perätilassa. Multa on myös otettu käyrät aina tuosta navan alapuolelta. Minkähän kokoinen lapsi mahtuu vielä kääntymään itsekseen tuolla mahassa?
 
"abc"
Mulla yritettiin kääntää kaksi kertaa, eikä onnistunut kummallakaan.
Ekalla kerralla ei annettu mitään lääkettä. Ultralla seurattiin yrityksen ajan ja sydänkäyrää otettiin ennen ja jälkeen. Toisella kertaa ei annettu myöskään lääkettä koska ekalla kerrallakaan ei tullut supistuksia. Hyvin kääntyi puoliväliin asti, mutta siihen jäi. No sektiossa selvisi, että napanuora oli olkavarren ympäri. Onneksi vauvalla oli jalat alimpana eli ei täydellinen perätila (jalka-pakara) koska tällöin olisin lähtenyt synnyttämään alakautta. Tiedä sitten miten olisi käynyt. (vähän asian vierestä, magneettikuvissa eikä ultrassa ei tätä napanuora-juttua nähty).

Itse toimenpide kyllä sattui ja ekan yrityksen jälkeen oli mahakin loppuillan kipeä. Vauva tuntui liikkuvan normaalisti. Toisellakin kerralla toimenpide sattui kyllä, mutta ei tuntunut koko loppuillan olevan kipeä, vaikka tokalla kerralla oli lääkärillä parempi yritys. Olisin saanut kieltäytyä koko käännösyrityksestä ja mies oli toisella kerralla mukana. Kovin toivoin, että olisi kääntynyt, mutta näin ei käynyt.

Tsemppiä, kyllä siitä selviää. Omat riskithän siinä on. Itse sain vielä toisella kerralla jonku anti rokotuksen, kun olen rh- äiti. (veriryhmä-jutska). Ekalla kerrallakin olis pitänyt saada, mutta ne mitään antaneet silloin...
 
"abc"
Mulla tuntui hikka alhaalla siksi epäilinkin koko perätilaa...
Sydänäänet kuului navan korkeudelta parhaiten.
Mulla vielä neuvolalääkärissä oli lääkärin mukaan rt, mutta sitten viikko sen jälkeen neuvolatäti ei löytänyt päätä ja pisti ultraan... ja olikin perätila. Tiedä sitten kauanko oli ollut perätilassa.
 
"huoh"
Hirveän vähän kyllä saa tietoa tuosta käännöksestä tietoa sairaalahenkilökunnalta. Edelleenkään ei ole selvää, että tehdäänkö se siis äitiyspolilla. Varasin vain lääkärille ajan ja siinäpä se. No, kaitpa tuo vielä selviää kääntöpäivänä...
 
"riksrakspoks"
[QUOTE="huoh";22927141]Hirveän vähän kyllä saa tietoa tuosta käännöksestä tietoa sairaalahenkilökunnalta. Edelleenkään ei ole selvää, että tehdäänkö se siis äitiyspolilla. Varasin vain lääkärille ajan ja siinäpä se. No, kaitpa tuo vielä selviää kääntöpäivänä...[/QUOTE]

KYSillä tehdään ainakin synnytyssalissa.
 
äitii
Mulle tehtiin 2 krt, vkoilla 36 ja 37. Molemmilla kerroilla kääntyi oikeinpäin mutta aina myös takaisin. Homma oli todella kivuliasta ja olin aivan mustelmilla. En olisi suostunut jos mulle olisi kerrottu riskeistä, niistä en tiennyt mtn. Luojan kiitos vauvalle ei käynyt mtn. Tyttö oli pienikokokoinen joten tilaa oli masussa kääntyillä... Olisinpa vaan uskonut että lapsella on syy olla väärinpäin ja jättänyt kääntämiset väliin. Loppujen lopuksi synnytyksen alkaessa vauva ol itaas perätilassa ja yritettiin vielä kääntää mutta oli jo kiinnittynyt. Päädyttiin kiireelliseen sektioon, sillä en halunnut riskeerata vauvan terveyttä. Ensimmäiseni syntyi aikanaan hätäsektiolla ja joutui teholle, joten riskiä uudesta samanlaisesta en halunnut.
 

Yhteistyössä