vauva valvoo yöt ja nukkuu päivät, APUA

Tää äiti meinaa kohta nukahtaa pystyyn

Tilanne on siis seuraava: meillä kaksi lasta joista vanhempi on 3v ja nuorempi 2kuukautta. Päivä rytmi on meillä säännöllinen. Aamulla seiskalta ylös ja yhdeksän aikaan lähdemme ulos, vauva nukkuu vaunuissa 11-12 saakka. Kolmen aikaan taas ulos ja vauva vaunuun unille, herää viiden pintaan.

Vauva on hyvin unelias koko päivän, olen ihan testannut että vauva nukkuisi 9-16 välisen ajan yhdellä syötöllä jos vain antaisin (nää olis varmaan ne yö unet) Iltaa kohti virkistyy ja muuttuu seuralliseksi pojaksi, harmi vaan että tuo virkeä aika kestää yöllä kolmeen saakka :(

Olemme yrittäneet monia keinoja että vauva kääntäisi rytmin mutta tuloksetta, valvotettu päivällä, yritetty pitää tietyt rutiinit ennen nukkumaan menoa, yöllä yritetään olla seurustelematta ja hämärässä hoitaa syötöt mutta vauva vain seurustelee, kiljuu sängyssään ja kitisee (onneksi ei itke) ja selvästi odottaa seuraa itselleen. Minun nukkumisesta ei tule mitään.

Kun saan vauvan kolmen aikaan unille ehdin nukkua seitsemään kunnes esikoinen herää. Tilannetta ei auta yhtään se että mies on yrittäjä ja reissuaa paljon ja kaiken huipuksi vauva ei suostu syömään pullosta vaan vaatii aina äidin syöttämään. Ymmärrän kyllä että 2 kuukautta vanha lapsi on kovin pieni ja rytmiä on hankala muuttaa mutta olisko jollakulla heittää vinkkiä millä tää homma edes hiukan helpottaisi, tosin vauva-aika on lyhyt ja varmasti se yön ja päivän ero tälle meidän vauvallekkin jossain vaiheessa selkiytyy!

 
Meillä oli ihan vastaava. Vauva valvoi viiteen ja esikoinen heräsi seitsemältä, mies onneksi jakoi valvomiset puoliksi. Valitin asiaa neuvolassa ja seuraavana yönä vauva nukkui kuin tukki.

 
Tanja
Meillä on myös tilanne päällä - vauvamme on jo kohta 8kk mutta äityi nyt nukkumaan levottomasti (oisko kehitysvaiheella osuutta asiaan? Liikkuu tod. paljon ja puhelee...) eli heräilee usein yön aikana, sekä lähes kolme vuotiaamme kuuluu myöskin levottomiin nukkujiin...eli juuri kun olen saanut vauvan nukutetuksi, onkin vuorossa kolme vuotias, joka haahuilee unisena makkariimme..Hänet kun saan takaisin sänkyyn ja uneen, niin johan on taas vauva itkemässä...Mies on rahtarina, joten suon hänelle ne vähäisetkin tunnit unta, itä nyt saakaan...ja aamu tulee aina liian aikaisin aivan liian lyhyiden - jos ollenkaan - unien jälkeen...
 
Sinänsä nuo päiväunet tuntuu ihan ok-pituisilta mun mielestä, eli ei nuku kauheen pitkään kuiteskaan päivällä.
Kapalointi yöksi?
Voisko olla mahavaivoja? Meillä esim. tää viimisin on ollu sellanen, jota mahavaivat on vaan valvottaneet, ei itkettäneet. Eli valvo usein öisin tooooosi kauan, ihan aamutunneille asti, ennenkun simahti. Ei valitellut, mutta ei saanut untakaan.
 
hs
mä en osaa auttaa kun oon samassa veneessä. kohta 7kk ikäinen nukahtaa 5 aikoihin ja muut herää kasilta. samaa jatkunu jo 4kk. epätoivo alkaa hiipiä. lohduttaako jos sanon että loppuu viimeistään vuoden iässä..? :hug:
 
Kapalointikin testattu, ei vaikutusta, kokeilin myös laittaa raskaampaaa peittoa vauvalle... ei edelleenkään vaikutusta :/ Vatsavaivat myös käyneet mielessä joten olen kokeillut herontaa öljyllä iltaisin... arvaatte varmaan, ei vaikutusta.
 
vieras
Entäs jos laitat itsellesi korvatulpat ja nukut, heräät kyllä jos vauvalla tulee oikeesti hätä! Siis kun sanoit että vauva ei itke sängyssään. Annat vaan heilua ja äännellä siellä itsekseen,nukahtaa sitten kun nukahtaa.
 
vieras
Nuorempien sisarusten väärä päivärytmi johtuu yleensä siitä, että vauva nukkuu päivällä liian rauhallisessa ympäristössä (esim. ulkona kun toiset ovat sisällä). Olethan muistanut, että päiväunien aikaan pitää olla ääniä ja valoisaa (ei liian peittävää suojaa vaunuissa). Vaunun liike myöskin nukuttaa, ja yöllä pitäisi osata nukkua liikkumattomassa sängyssä. Mitä hitaammin reagoit vauvan touhuihin, sitä paremmin vauva oppii nukkumaan yöt. Ja tietysti tuhti ilta-ateria on eduksi.
 
Vauva nukkuu päikkärit yleensä päikkärit vaunuissa puiston laidassa joten ääniä kyllä kuuluu puistossa päikkäreiden aikaan, suojaa vaunuissa en käytä kuin kovilla pakkasilla. Vaunuja en hyssytä, puistoonkin matkaa on alle 50metriä (ei siis ole tottunut liikkeeseenkään).
syötän vauvan ennen nukkumaan menoa rinnasta ja lopuksi tarjoan vielä pullosta, yleensä ei enää maistu. Olen miettinyt myös sitä että vauva tulee liiankin kylläiseksi ilta syöpöttelyistä ja kokeillut mennä hieman tyhjemmällä mahalla nukkumaan mutta ei ole onnistunut. Korvatulpat ovat ilmeisesti seuraava vaihtoehto, vaikka huono omatunto taitaa vaivata sen jälkeen.

VIIME YÖNÄ TAPAHTUI IHME POIKA NUKKUI ILTA YHDEKSÄSTÄ AAMU YHDEKSÄÄN :D välissä vain yksi pikainen syöttö, ilmeisesti purnaus kaksplussalla auttaa :LOL: Toivottavasti rytmi pysyy, tämä ilta näyttää kyllä hyvälle, poika nukkunut jo kaksi tuntia ja valvonut päivällä kaksi pitkää pätkää
 
Piupau
Pitäisköhän sitä itsekin purnata täällä jos olis apua :D
Meillä neiti 4kk ja reilu viikko mennyt nyt siten että pidemmät "yöunet" aloitetaan n klo 6-7 aamulla. Alkuyö menee kitistessä torkkuen ja rauhoittelen silittelemällä. Sitten viimeistään 2:30 herää kunnolla ja valvoo suht tyytyväisenä aamutunneille asti. Eilen koitettiin ettei nukkuis pitkiä päikkäreitä kuten oli tapana puolen päivän aikaan, eikä vaikuttanut millään tavalla. Nukkui siis vaan kahdet vajaan tunnin unet päivän aikana. Viime yönä en edes nostanut sängystä muuta kuin syömään ja vaipanvaihdoille.

Piiperomme on aina ollut hieman huono nukkumaan öitään mutta nyt alkaa äippä olla aika väsynyt. :/

Ei ole myöskään auttanut vaikka syöttää päivällä usein, eilenkin n. tunnin välein, mutta silti söi 00-07 välisenä aikana viidesti. Tyttö täysimetyksellä ja tällä viikolla tarkoitus alotella kiinteitä. Maitoa käsittääkseni tulee ihan riittävästi kun on tyytyväinen aina syötön jälkeen.

Alkaa olla aika turhauttavaa tämä öinen valvominen kun isin pitäis kuitenkin antaa nukkua et jaksaa töissä, eikä hänestä sinänsä hyötyä oliskaan, tuo kun ei imetä.. :) Yöt ahdistaa jo illalla etukäteen, kun joka ilta kuvittelee et josko tänä yönä kääntyis rytmi. Mutta kun ei niin ei! Pitää testata tuo neuvolassa purnaaminen vielä huomenna! :D Jos jotain hyviä neuvoja löytyy niin otetaan ilolla vastaan!
 

Yhteistyössä