vauva+vesi

Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
Voiko jo 6 viikkoiselle antaa vettä?
Toki voi, mutta miksi pitäisi?

Kuusiviikkoinen ei tarvitse vettä, sillä nestettä hän saa (äidin)maidosta. Vesi turhaan vain täyttäisi masua, ja veisi tilaa ravinnolta (=maito). Jos välttämättä haluaa vauvan suun huuhdella (josta ei kyllä ole todistettavasti mitään hyötyä mm. sammaksen häätökeinona), niin ihan pieni tilkkanen riittää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
Voiko jo 6 viikkoiselle antaa vettä?
Toki voi, mutta miksi pitäisi?

Kuusiviikkoinen ei tarvitse vettä, sillä nestettä hän saa (äidin)maidosta. Vesi turhaan vain täyttäisi masua, ja veisi tilaa ravinnolta (=maito). Jos välttämättä haluaa vauvan suun huuhdella (josta ei kyllä ole todistettavasti mitään hyötyä mm. sammaksen häätökeinona), niin ihan pieni tilkkanen riittää.
mutta vettä laitetaan esim korvikkeisiin. Jos siis tekee jauhosta. .
Eli siis ei kelpaa että ottaa kylmää vettä kraanasta ja lämittää mikrossa 40 asteisex vaan tulis keittää.

vaikka Suomen juomavesi on äärettömän puhdasta kannattaa ottaa huomioon että kun lapsi syntyy hänen mahassaan ei ole omaa bakteerikantaa. Ei hyvää eikä pahaa. Ihmisellä bakteereita on reilusti oli kilonverran ja vastasyntynyt alkaa niitä sitten pikkuhiljaa keräilemään.

Eli siis voi vattalle olla kova juttu kun yhtäkkiä tulee paljon eri bakteereita. Ei siis pelkästään keitolla estetä vatsatauteja, vaan täytyy muistaa että on kyse vastasyntyneestä jolla kaikki alkaa alusta.

Ja juomavedessä aina on jotain. Taitaa olla sairaalassa ainoat täysin steriilit paikat =) Eli ei kannata hätäilä niitten asioitten kans. Pieni kiehautus ei kenenkään elämästä varmaan aikaa kuluta järjettömästi =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Curie:
Päteekö pullojen keittelyyn sama?
mulle ei mistään oo tullu tietoa vastaan ettei vettä ja pulloja enään tarvitsisi keittää.
voi olla että oon jääny tiedon ulkopuolelle, mutta..
omien tietojen varjossa voi päätellä ja tulen ratkaisuun että jatkan vastasyntyneen veden keittämistä mikäli sitä vettä tarvitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Curie:
Päteekö pullojen keittelyyn sama?
mulle ei mistään oo tullu tietoa vastaan ettei vettä ja pulloja enään tarvitsisi keittää.
voi olla että oon jääny tiedon ulkopuolelle, mutta..
omien tietojen varjossa voi päätellä ja tulen ratkaisuun että jatkan vastasyntyneen veden keittämistä mikäli sitä vettä tarvitaa.
Hei, minä olen siinä käsityksessä (neuvolasta kerrottiin ja mitä olen netistä lukenut) että vettä ei enää tarvitse keittää jos vesi tulee kunnallisesta vesijohtoverkosta. Eri asia on ne taloudet, jos vesi tulee esim. kaivosta jonka vettä ei ole todettu hyvälaatuiseksi. Vettä ei tarvitse mielestäni keittää edes korvikejauheisiin jos vesi on hyvälaatuista. Pullojen ja tuttien sterilointia suositellaan 4kk ikään asti jonka jälkeen siitäkin on hyvä luopua jotta vauva tottuisi kodin omaan bakteerikantaan. Se, että pullot keitetään mutta korvikkeisiin sekoitettavaa vettä ei, perustuu mielestäni siihen, että kosteissa pulloissa bakteerit alkavat helposti elää. Jos veden ottaa raikkaana hanasta, ei siinä bakteerit ala elää niin nopeasti. Samaten vauvan astioita ja lusikoita tms ei tarvitse keittää vaan niiden normaali pesu on riittävää.

Tuo veden keittäminen oli kylläkin ennen suositus enkä tiedä, missä vaiheessa tuota suositusta on muutettu mutta käsittääkseni kuitenkin jo jokin aika sitten.

 
Ei sairaalassakaan niin steriiliä ole. Samaa vettä siellä hanasta tulee kuin muille saman alueen taloillekin.
Sairaalassa käytettiin samaa tuttipulloakin pari päivää, eikä paljon keitelty välillä. Käskivät huuhdella pullon käytön jälkeen, piti säästää pulloja, koska viikonloppuna ei saanut uusia osastolle.
Se keittosuositus pätee varmaan vielä, jos on oma kaivo, eikä vettä ole tutkitettu.
 
On muuten tylsää kun asioista ei ole yhtä suositusta joka kerrottaisiin kaikille. Itse keitin pullot ja tutit siihen saakka kunnes aloitettiin kiinteät eli 4kk. En oikeen edes tiedä mistä alunperin kuulin että ne pitää keittää... Kertaakaan en kyseenalaistanut asiaa, nyt vasta kun olen tosi monen kuullut sanovan että ei tarvitsisi keittää, olen alkanut asiaa miettiä. Joku sanoo että vähintään 5min pitää keittää, joku toinen sanoo että kiehauttaminen riittää tappamaan ne pöpöt mitkä keittämällä kuolee jne. Käsityksiä ja ohjeita on yhtä monia kuin vastaajiakin. Ja toki onkin, kun joka neuvolassakin sanotaan eri lailla. Nyt kun ajattelen niin järkevältä kuulostaa tuo, että jos on oma kaivo jonka vettä ei ole tutkittu tai jos on vaikka mökillä vauvan kanssa ja tiskaa järvivedessä niin sit keittäis "puhtaassa"vedessä mutta vesijohtovedessä tiskattuja ei tarvitsisi keitellä. Niin tai näin niin Suomen oloissa tuskin vauvalle aiheutuu mitään vaarallista miten ikinä sitten päättääkin tehdä. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
Voiko jo 6 viikkoiselle antaa vettä?
Toki voi, mutta miksi pitäisi?

Kuusiviikkoinen ei tarvitse vettä, sillä nestettä hän saa (äidin)maidosta. Vesi turhaan vain täyttäisi masua, ja veisi tilaa ravinnolta (=maito).
mutta vettä laitetaan esim korvikkeisiin. Jos siis tekee jauhosta. .

Korvikejauhe on tehty korvikkeesta haihduttamalla vesi pois, ja siksi siihen pitää laittaa vettä sekaan :)
Äidinmaidosta n. 87% on vettä ja loput kuiva-aineita. Sama suhde on lehmänmaidossakin. Maidon lisäksi ei siis tarvitse vauvalle antaa vettä, hän saa vettä jo maidon mukana.


 
Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Toki voi, mutta miksi pitäisi?

Kuusiviikkoinen ei tarvitse vettä, sillä nestettä hän saa (äidin)maidosta. Vesi turhaan vain täyttäisi masua, ja veisi tilaa ravinnolta (=maito). Jos välttämättä haluaa vauvan suun huuhdella (josta ei kyllä ole todistettavasti mitään hyötyä mm. sammaksen häätökeinona), niin ihan pieni tilkkanen riittää.
Samaa mieltä milkan kanssa. Varsinkin tämän Nokia-jupakan jälkeen vielä enemmän samaa mieltä.

Ja korvikejauheeseen sekoitettava vesi pitäisi tietääkseni ehdottomasti keittää, ihan valmistajienkin ohjeiden mukaan.
 

Yhteistyössä