Vauvakuume ja endo

Onko täällä samassa tilanteessa olevia, ts. riippakivenä endo..?

Itse olen syönyt pillereitä yli 8 vuotta, pari lätkää aina peräkkäin, minkä jälkeen tyhjennysvuoto. Kivut ovat olleet sillä tavalla hallittavissa. Nyt, kun pillerit on jätetty pois, niin kivut ovat tietysti palanneet: alaselkää polttaa, johtimia juilii ja hiivatulehdukset ovat taas arkipäivää. Oireet ovat jatkuvia eivätkä vaihtele mitenkään kierron eri vaiheissa, välilä on tietysti parempia päiviä. Luomumenkkoja ei ole vielä ollut, joten odottelen pelolla, millaiset ne ovat :/

Kysymykseni kuuluu, miten kauan teillä meni ekojen luomumenkkojen tuloon ja raskautumiseen? Mulla nyt kp 39 ja eilen testasin ekan negan. Oireina on nännien hillitön kasvu ja kipuilu, mitä ei ole ollut koskaan ennen, alamahanippailut, itkuherkkyys sekä närästys (pala kurkussa aina syönnin jälkeen). Raskauteen en usko endon takia, olen pessimistinen ;)
 
Mulla on kanssa endo ja vauvaa on yritetty nyt noin 9kk, eikä plussaa edelleenkään. Mulla on ollut kierrot täysin sekaisin suunnilleen koko yrityksen ajan, menkat siis tulee tosi tiheään ja siksi kipujakin on ollut todella runsaasti. Nyt ollaan hoidossa yksityisellä lapsettomuuspolilla kun hormonipoli ei ottanut meitä hoitakseen, käskivät vain odottamaan ja yrittämään omin nokkinemme. Aloitin just ensimmäisen clomifeni-kuurin ja toivotaan et tärppää pian.

Tämä ei nyt varmaan paljon sua auttanut, mutta teki mieli vastata kun kohtalotovereita ollaan. Tuolta endoyhdistyksen keskustelupalstalta saa aina välillä lukea niitä positiivisia yllätyksiä. Toiset on raskautuneet helpostikin, mutta toisilla sitten kestää kauemmin ja hoitoihin joudutaan turvautumaan. Sitten löytyy niitäkin surullisia tapauksia, jotka eivät saa lapsia koskaan endon takia. Se on niin yksilöllistä, eikä ollut tosiaankaan tarkoitus pelotella.

Tsemppiä teille kovastti yritykseen ja toivottavasti plussaat pian!
 
Kiitos vastauksesta :hug:

Toisilta kohtalotovereilta se todellinen tuki löytyy, sillä vaikka olisi kuinka läheisiä ystäviä, niin he eivät ymmärrä, jos heille endo ei ole arkipäivää.

Me aloiteltiin vasta ensimmäisen vauva yritys. Nyt on menossa tyhjennysvuodon jälkeen kp 43/29, ekoja luomumenkkoja siis odotellaan. Lääkärissä sanoivat, että saan rauhassa odotella pari-kolme kuukautta, ennen kuin kannattaa mitään alkaa menkoille tekemään. Vuosi pitäisi kuulema myös yritellä, ennen kuin mihinkään tutkimuksiinkaa alkavat laittaa. Pitkä aika siis vielä...

Onko sulla ollut sitten mitään raskauteen viittaavia oireita? En tiedä, kuvittelenko vain päässäni vai onko mun kroppa nyt jotenkin herkempi tuntemuksille pillereiden lopettamisen jälkeen. Ihan kuin pillereiden kanssa mun kroppa olisi ollut täysin turta! Pari-kolme viikkoa sitten mun selkä oli aivan työkyvyttömyyskunnossa ja johtimia poltti aivan älyttömästi. Sitten yhtäkkiä mun nännit suurentui huomattavasti ja kipeytyivät. Jokaisen syönnin jälkeen myös tuli sellainen pala-kurkussa -olo. Tätä kesti viikon ja ajattelin, että kappas, menkkaoireet on muuttuneet. Nyt ei ole ollut sitten mitään, pikkasen kyllä juilii tuolta mahas sivuista, mutta ei mitään muuta. Teinpä tietysti raskaustestinkin viikko sitten, mutta negaahan se näytti. Ehkä toivon raskautta niin, että kuvittelen kaikki oireet. Tai sitten kaiken takana on endo.
 
Eipä kestä. :)

Mä en ehkä odottelisi niitä menkkoja ihan kolmea kuukautta, jos on vauva toiveissa ja endo. Itse odottelisin ehkä korkeintaan kaksi kuukautta ja menisin kyllä sitten jo lääkäriin. Taitaa julkisella puolella olla se politiikka, että vuosi pitää yrittää ensin omin konstein, oli endo tai ei. Mulle kyllä sanotiin ensin laparoskopian jälkeen, että puoli vuotta yritystä ja sitten tutkimuksiin. Sitten kun hoito siirtyi hormonipolille niin siellä käskivät yrittää vuoden, vaikka mulla kierrot on tosi sekaisin. Eli kyllä ne kai aika tiukasti siitä vuoden yrityksestä pitävät kiinni. Yksityiselle toki pääsee aikaisemminkin tutkimuksiin, ja niinhän mekin tehtiin että sinne lähdettiin. Maksoi, mitä maksoi, on se sen väärti sitten.

Niissä mun vähän pidemmissä ns. normaaleissa kierroissa on ollut kaikenlaisia oireita loppukierrosta, mutta aina on kuitenkin täti tullut. Mulla on ollu lähinnä etovaa oloa, rinnat ja nännit on olleet kipeet ja turvonneet, palelemista ja tietysti niitä kaikenlaisia kipuja alavatsalla. kaikki oireet on kuitenkin johtuneet endosta tai tädin tulosta, tiedä sitten.

Kannattaa varmaan testailla vielä kuitenkin myöhemmin, jos oireet jatkuu ja menkat ei tule. Joillainhan se plussa voi tulla vasta myöhäänkin. Toivotaan parasta! :hug:
 

Yhteistyössä