Vauvalle välillä vain kasviruokapäivä? Vai onko kaikkina päivinä oltava lihaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Täytyykö vauvan saada joka päivä lihaa? Emme ole kasvissyöjiä vaan välillä tulee itsekin syötyä muuta kuin lihaa parikin päivää peräkkäin. Kaikissa ohjeissa vaan lukee vauvoille lihaa joka päivä. Onko sen pakko olla näin? en siis tee mitään kasvissyöjien mössöjä, joissa huomioitu jotain erikoisesti vaan ihan normaaleja kasvisruokia. Ja vauvalle esim. porkkanaa ja perunaa jne.
 
no en mä ainakaan joka aterialla anna lihaa, poika 9kk, vaan vaihtelevasti ja välillä sitä, mitä sattuu löytymään.. pojan herkkua on peruna_porkkanasose jossa tuoretta kurkkuraastetta, tät annan joskus päivällisellä, raejuustoa ajattelin ryhtyä kokeilemaan jonkun ajan päästä, protskuja saa siitäkin...
 
Pohdiskelija
Meidän vauva on 7 kk, eikä sillä ole vielä ollut liharuokapäiviä ollenkaan :)
Ja vuoden vanhana vauva siirtyy syömään samaa ruokaa kuin mekin, eli kalaa kolmena-neljänä päivänä viikossa ja kanaa ehkä pari kertaa viikossa, loput ateriat kasvista.

Oudolta tuntuisi nyt muutaman kuukauden ajan antaa vauvalle sikaa ja nautaa kaksi kertaa päivässä. Pieniähän ne lihamäärät toki soseissa ovat, mutta luulisi niiden jossakin määrin rasittavan vauvan munuaisia, kun suola ja lehmänmaitokin rasittavat.
 
zcc
Liha on tärkeää raudan saannin kannalta. Tuossa joku sanoi että 7 kk vauva ei saa lihaa ollenkaan. Meinaatko antaa sille shokkihoitoa vuoden ikäisenä kun alkaa ruokailla teidän kanssa samoja sapuskoita? Kannattaisi vatsa totuttaa, koska lihan sulattaminen vaatii erilaisia bakteereja. Vauvoille on helppo keittää vaikka kanasuikaleita ja hienontaa ne soseen sekaan. Määrä mitä annetaan on aika pieni joten voi pakastaa kuutioiksi.
 
"ööö"
Lihassa, kalassa ja munassa on aminohappoja joita ei ole kasviksissa. Jos ei anna lihaa, pitää joku korvaava lähde sitten olla. Palkokasveissahan on niitä, mutta vauvan vatsa ei kestä papuja. Kyllähän kasvissyöjilläkin pitää olla kaikkien aminohappojen lähde eli joko soijaa tai muuta palkokasvia ja linssejä yms. syövät kun ei lihaa mene.
 
tn
[QUOTE="ööö";24913185]Lihassa, kalassa ja munassa on aminohappoja joita ei ole kasviksissa. Jos ei anna lihaa, pitää joku korvaava lähde sitten olla. Palkokasveissahan on niitä, mutta vauvan vatsa ei kestä papuja. Kyllähän kasvissyöjilläkin pitää olla kaikkien aminohappojen lähde eli joko soijaa tai muuta palkokasvia ja linssejä yms. syövät kun ei lihaa mene.[/QUOTE]

Kyllä vauvan maha niitä papujakin kestää, kokeiltu on :). Riippuu tietenkin vauvasta, mutta ihan hyvin voi pieniä määriä papujakin laittaa (tai ainakin kokeilla).

Ei meilläkään vauva saa välttämättä joka päivä lihaa, olen laittanut kasvissoseen sekaan esim. keitettyä kananmunaa hienonnettuna. Meillä vauva syö vaihdellen kalaa, lihaa, kananmunia ja kasviksia. Rautaahan saa myös viljatuotteista, puuroa meillä syödään joka päivä.
 
Pohdiskelija
Liha on tärkeää raudan saannin kannalta. Tuossa joku sanoi että 7 kk vauva ei saa lihaa ollenkaan. Meinaatko antaa sille shokkihoitoa vuoden ikäisenä kun alkaa ruokailla teidän kanssa samoja sapuskoita? Kannattaisi vatsa totuttaa, koska lihan sulattaminen vaatii erilaisia bakteereja. Vauvoille on helppo keittää vaikka kanasuikaleita ja hienontaa ne soseen sekaan. Määrä mitä annetaan on aika pieni joten voi pakastaa kuutioiksi.
Arvostan huolenpitoasi, mutta se vasta olisikin melkoista shokkihoitoa, jos antaisin vauvalleni lihaa kaksi kertaa päivässä. Vauvaa täysimetettiin kuusi kuukautta suositusten mukaisesti. Nyt hän on kuukauden sisällä aloittanut kasvis- ja hedelmäsoseet sekä puuron. Joka viikko on tullut 2-3 uutta makua - ihan riittävästi sulateltavaa vielä ilmankin sitä lihaa. Rautaa saa onneksi viljastakin.

Sitä paitsi meillä on vielä viisi kuukautta aikaa yksivuotispäivään. Mielestäni ihan riittävä aika ajaa sisään kana ja kala ilman sen suurempia shokkeja - kuten jo totesin, nautaa ja possua meillä ei syödä ollenkaan.
 
"vieras"
Arvostan huolenpitoasi, mutta se vasta olisikin melkoista shokkihoitoa, jos antaisin vauvalleni lihaa kaksi kertaa päivässä. Vauvaa täysimetettiin kuusi kuukautta suositusten mukaisesti. Nyt hän on kuukauden sisällä aloittanut kasvis- ja hedelmäsoseet sekä puuron. Joka viikko on tullut 2-3 uutta makua - ihan riittävästi sulateltavaa vielä ilmankin sitä lihaa. Rautaa saa onneksi viljastakin.

Sitä paitsi meillä on vielä viisi kuukautta aikaa yksivuotispäivään. Mielestäni ihan riittävä aika ajaa sisään kana ja kala ilman sen suurempia shokkeja - kuten jo totesin, nautaa ja possua meillä ei syödä ollenkaan.
Tätä mä oon aina ihmetellyt, jos itse ei syö nautaa tai possua, miksi lapsi ei saisi niitä syödä? Entä jos hän itse muutaman vuoden päästä haluaa syödä niitä, kiellättekö syömästä?
 
"mä"
[QUOTE="vieras";24969688]Tätä mä oon aina ihmetellyt, jos itse ei syö nautaa tai possua, miksi lapsi ei saisi niitä syödä? Entä jos hän itse muutaman vuoden päästä haluaa syödä niitä, kiellättekö syömästä?[/QUOTE]
Meinaatko, että vauva osaa vaatia nautaa ja possua tai vauvan ruokavalioon noita kahta on pakko sisällyttää.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";24969712]Meinaatko, että vauva osaa vaatia nautaa ja possua tai vauvan ruokavalioon noita kahta on pakko sisällyttää.[/QUOTE]

Joo, sitähän mä just meinasin. Ei kun esim. tarhassa tai muualla jos maistaa ko. ruokia ja haluaisi syödä niitä, kielletäänkö se? Entä koulussa, kielletäänkö lasta syömästä nautaa ja possua?
 
Pohdiskelija
[QUOTE="vieras";24969688]Tätä mä oon aina ihmetellyt, jos itse ei syö nautaa tai possua, miksi lapsi ei saisi niitä syödä? Entä jos hän itse muutaman vuoden päästä haluaa syödä niitä, kiellättekö syömästä?[/QUOTE]

Mitenkäs teillä hevosen-, puhvelin- tai koiranlihan kanssa? Saako lapsi niitä, ja jos ei niin miksi ei? Entäpä, jos muutaman vuoden päästä tahtoo?

Omasta puolestani voin sanoa, että en näe tarvetta valmistaa kaksia ruokia niin kauan kuin lapselle riittää meillä tarjottava liha. Lapsi saa toki syödä isompana mitä tahtoo.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24969757]Joo, sitähän mä just meinasin. Ei kun esim. tarhassa tai muualla jos maistaa ko. ruokia ja haluaisi syödä niitä, kielletäänkö se? Entä koulussa, kielletäänkö lasta syömästä nautaa ja possua?[/QUOTE]
Ilmoittaa tarhaan ja kouluun, että lapsen ruokavalioon ei kuulu nauta ja possu. Big deal. Ilmankin pärjää.
 
"vieras"
Mitenkäs teillä hevosen-, puhvelin- tai koiranlihan kanssa? Saako lapsi niitä, ja jos ei niin miksi ei? Entäpä, jos muutaman vuoden päästä tahtoo?

Omasta puolestani voin sanoa, että en näe tarvetta valmistaa kaksia ruokia niin kauan kuin lapselle riittää meillä tarjottava liha. Lapsi saa toki syödä isompana mitä tahtoo.
Hevonen on ihan normiruokaa meillä :) Ja tottakai saisi koiranlihaa syödä, jos vaan jostain sitä löytäisin ja lapsi sitä haluaisi, voisin itsekin syödä sitä. Ei tarvi vetää herneitä nenään, kunhan vaan mietin, että kieltääkö vanhemmat lapselta lihan vai annetaanko lapsen itse päättää.
 
dfhgdhgf
[QUOTE="vieras";24969688]Tätä mä oon aina ihmetellyt, jos itse ei syö nautaa tai possua, miksi lapsi ei saisi niitä syödä? Entä jos hän itse muutaman vuoden päästä haluaa syödä niitä, kiellättekö syömästä?[/QUOTE]

Vauva syö mitä sille annetaan. Miksi pitäisi antaa juuri vaikka lehmää. Miksei torakkaa tai koiraa. Vitun juntti!
 
dfhgdhgf
[QUOTE="vieras";24969688]Tätä mä oon aina ihmetellyt, jos itse ei syö nautaa tai possua, miksi lapsi ei saisi niitä syödä? Entä jos hän itse muutaman vuoden päästä haluaa syödä niitä, kiellättekö syömästä?[/QUOTE]

Vauva syö mitä sille annetaan. Miksi pitäisi antaa juuri lehmää. Miksei torakkaa tai koiraa. Vitun juntti!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24969783]Ilmoittaa tarhaan ja kouluun, että lapsen ruokavalioon ei kuulu nauta ja possu. Big deal. Ilmankin pärjää.[/QUOTE]

No ei sitä niin vaan ilmoteta!
Lääkärintodistus allergioista, tai jos on joku vakaumukseen liittyvä juttu esim.muslim tms
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24969842]No ei sitä niin vaan ilmoteta!
Lääkärintodistus allergioista, tai jos on joku vakaumukseen liittyvä juttu esim.muslim tms[/QUOTE]
Meinaat että pesco-vegetarismi ei ole vakaumus?
 
Pohdiskelija
[QUOTE="vieras";24969800]Hevonen on ihan normiruokaa meillä :) Ja tottakai saisi koiranlihaa syödä, jos vaan jostain sitä löytäisin ja lapsi sitä haluaisi, voisin itsekin syödä sitä. Ei tarvi vetää herneitä nenään, kunhan vaan mietin, että kieltääkö vanhemmat lapselta lihan vai annetaanko lapsen itse päättää.[/QUOTE]

En vetänyt herneitä nenään :)

Lähinnä halusin kysymykselläni herättää keskustelua siitä, miksi esimerkiksi naudan syömisen katsotaan olevan kulttuurissamme vauvan perusoikeus. Miksi ajatellaan, että riistän vauvaltani valinnanvapauden tarjotessani hänelle ainoastaan broilerin, kalan ja äyriäisten lihaa - ja satunnaisesti riistaa.

Jossakin toisessa kulttuurissa ehkä säälittäisiin vauvaa, joka ei saa maittavaa marsua tai proteiinipitoisia toukkia. Ja tiukka vegaani varmasti olisi sitä mieltä, että teen jo nyt vauvani puolesta valinnan luontokappaleiden orjuutuksen ja kuoleman puolesta.

Mielestäni olen ruokavalioltani varsin tavallinen ja tylsä keskitien tallaaja - jonkin verran tiedostava, jonkin verran kiinnostunut terveydestään, mutta liian laiska ja mukavuudenhaluinen kasvissyöjäksi.
 

Yhteistyössä