vauvalle vettä

  • Viestiketjun aloittaja täti vaan
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja täti vaan;24108593:
Saako vastasyntyneelle antaa vettä?Sisarelle oli sanottu ettei vaan tissi maitoa ja minä jolla jo isot lapset ihmettelin.Näin kuumalla kai vettäkin annetaan???
Mulle sanottiin neuvolassa että kovalla helteellä voi antaa vähän keitettyä vettä. Vauvanhoitokirjassa lukee ettei pieni vauva tarvitse maidon lisäksi mitään, oli tilanne mikä hyvänsä.. Joten otappa tuosta nyt selvää. Itse kovalla helteellä antaisin kyllä lorauksen vettä tai korviketta vedellä laimennettuna jos vesi ei maistu.
 
"HEI"
Nykyään sanotaan, ettei saisi antaa, sillä se voi vaikeuttaa imetystä, maha täyttyy ym. Mutta itse olen antanut kuumalla kelillä ulkona ollessa, tottakai! Ei aiheuttanut mitään hallaa imetykselle. Mullekin siis sanottiin, että vauva ei tarvitse vettä, vain rintamaitoa.
 
ssdg
Niin ne ajat muuttuu. Mulle sanottiin jo synnärillä, että vettä saa antaa, ja kannattaakin antaa, vaikka lusikalla imetyksen jälkeen, että maito huuhtoutuu pois suusta (eikä tulis sammasta siis). Ja muutenkin vettä janojuomaksi :D
 
ei välttämättä tarvi
Imetin viimekesän helteillä vastasyntynyttä. En antanut vettä (kokeilin kyllä, muttei huolinut) . Ihan hyvissä voimissa vauva oli. Kuulemma rintamaitokin muuttaa pitoisuuksiaan tarpeen mukaan, eli esim. on "janoon sopivampaa" helteillä yms. En tiedä onko totta, mutta onhan se rintamaito aika ihmeellistä ainetta. :)
 
Totatota
Mulle on sanottu neuvolassa, että pelkkää tissimaitoa vauvalle. Rintamaito laimenee kesällä, eli se on vetisempää ja "nesteyttävämpää" kuin talvella. Tiedä sitten mikä on totuus.
 
Äidinmaito on siitä jännää ainetta, että se muuntuu vauvan tarpeiksi ja riittää ainoaksi ravinnoksi/nesteeksi mainiosti ensimmäiset kuukaudet. Vettä ei todellakaan tarvitse vauvalle antaa, se vetää helposti vastasyntyneen vatsan ripulille.
 
koillis
Mä oon antanu vettä siks, että lapsella on kielessä sammasta. Ja nyt helteellä ottaa pikkuhörppyjä joskus. Ei kai nyt kukaan pelkkää vettä anna. Kyllä meillä ainakin tissimaito huolitaan veden lisäks. Saman verran neiti on tissillä-
Ja siis, en keitä vettä-
 
No minä annoin viime kesänä kyllä vastasyntyneelle vettäkin, ihan jo sammaksen takia ja tuntupa se tuolle pikkuherrallekkin autossa yms. maistuvan ja th suositteli että kannattaa vettä välillä vähän antaa.
 
vastasyntyneelle en ajattelis, että tarvitsee vettä vielä maidon lisäksi. meidän puolvuotiaalle oon jostain 4kk iästä lähtien antanut joskus vesihuikkaa, esim jos on tullut monet pulautukset tai sitten ollut kuumeessa. nyt kesällä olen myös juottanut ulkoillessa ja sisällä vettä kun on poika hikoillut niin paljon.
 

Yhteistyössä