Vauvan kasvu pysähtynyt/hidastunut

Onko muilla kokemuksia sikiön kasvun pysähtymisestä?

Meille selvisi eilen äitiyspolilla, että pikkunen ei ole kasvanut kahteen viikkoon! Kävin siis pari viikkoa sitten (rv 31+3) äitiyspolilla ennenaikaisten supistusten ja kohdunsuun kypsyyden takia ja silloin painoarvioksi saatiin 1700g. Viime viikolla (rv 32+5) painoarvioksi saatiin muistaakseni 1630g, lääkäri arvioi saman kokoiseksi kuin edellisellä viikolla. Nyt eilen (rv 33+4) lääkäri sai jälleen saman painoarvion eli 1600g-1700g. Vähän huolestui kun ei ollut painoa tullut lisää ja meinas jopa jättää osastolle seurantaan, mutta kun oikein nätisti pyysin päästi kotiin ja antoi ajan sikiötutkimusosastolle tarkempaan ultraan.

Nyt sitten kiinnostaa kuinka helposti synnytys käynnistetään jos sikiö ei kasva? Lääkäri vain sanoi mulle, että siinä tilanteessa ennemmin halutaan vauvan syntyvän aikaisemmin kuin jäävän mahaan.
 
kyllähän se niin vissiin on, että jos istukka ei toimi, ni mitä turhaa vaavin olla masussa ku se ei voi kasvaa siellä..

mutta toivotaan että olisi vaan joku mittaus virhe, ja vaavi saisi jäädä vielä masuun köllimään!!

 
:wave:
Tosin mulla oli viikkoja kyllä jo enemmän. Rv 37+ painoarvio oli 2,7kg ja laskettuna päivänä täysin sama. Oli vielä perjantaipäivä ja ruuhkaisen viikonlopun takia käynnistys päätettiin seuraavalle tiistaille. Syntyikin sitten spontaanisti su-ma yönä ja painoa 2,8kg. Arvoitukseksi jäi, miksi ei kasvua ollut viimesinä viikkoina tapahtunut, istukka oli ihan ok.
 
Mulla napanuoran virtaukset oli ihan ok, kun lääkäri ne katsoi ja vauva on yhtä virkeä kuin ennenkin. Luulisi siis, että ravinto ja happi kulkee ihan normaalisti. Jossakin vaan mättää... Huomenna on jo se ultra, joten toivon mukaan siellä jotain selviää.

Kiitos vastanneille ja muille laittakaahan lisää kokemuksia!
 
No mulla käynnistettiin viikolla 36+3 epäillyn sikiön kasvun hidastuman takia. Mutta se ei ollut tilanteessani ainut syy, verenpaine oli korkea, vauva todella tuloillaan jo muutenkin. Mutta kokoarvio meni kyllä aika lailla pieleen;ultran mukaan vauvan painoksi saatiin nippa nappa 2kg, syntyessään painoi kuitenkin 2725, eli ihan normaali noihin viikkoihin. Mullakin oli napavirtaukset koko ajan ok. Istukka oli ihan normaali.
 
Mullakin epäiltiin esikoisen aikaan et vauvan kasvu on hidastunut kun kahen viikon välein tehdyssä ultrassa vauva ei ollut kasvanut. Lievä raskausmyrkytys oli ja vauva onneksi lähti itekseen syntymään sit viikolla 39+3.
Painoa arvio ei kyllä mullakaan pitänyt paikkaansa koska neljää päivää ennen syntymää arvio oli 2,8kg ja syntymäpaino oli 3370g. Luulen ettei noin paljoa ole voinu paino nousta tuossa neljässä päivässä.
Napavirtaukset ja istukka ultralla katottiin silloin ja kaikki oli ok. Syntymän jälkeen kun istukka tarkistettiin niin kätilö vain sanoi että oli hyvä että tyttö tajus tulla mahasta pois kun oli istukka jo todella huonossa kunnossa.
Nytkin vauva oli pienehkö viime ultrassa, mutta muuta häikkää ei näkynyt. Virtaukset ym.t oli ok.
Toivottavasti sulla ois kaikki hyvin...

Kojo 35+2
 
Kaikki ainakin toistaiseksi ihan ok, siis ettei tarvitse huolestua. =)

Tarkemmassa ultrassa saatiin painoarvioksi 1899g, pieni näille viikoille mutta silti normaalin rajoilla. Lapsivettä oli myös niukanlaisesti, mutta sekin vielä normaalin rajoilla. Virtaukset oli kaikki ok ja vauva tosi virkeä. Loppuraskaus nyt varmaan seuraillaan parin viikon välein kasvua ja lapsiveden määrää, joka ei saisi vähentyä.

Kylläpä sitä ehti huolestua ja miettiä kaikennäköistä :whistle: Toivon mukaan menee jatkossakin hyvin. Kiitos kaikille vastanneille =)
 
EAK
Hei!

Minulla nyt sama tilanne eli vauva ei ole kasvanut 2 viikon takaisesta yhtään. Huomenna on sen takia käynnistys. Eli jos jollain olisi lisää kokemuksia aiheesta niin lukisin niistä mielelläni. No joka tapauksessa näissäkin viesteissä lohdutti se, että kaikilla on ilmeisesti ollut asiat hyvin loppuenlopuksi.
 

Yhteistyössä