Vauvan päälaki tuntuu

Neuvolassa rv 35+0 lääkäri totesi gynetutkimusta tehdessään, että kohdunsuu mulla vähän auki (ulkosuu), mutta kiinteä ja kanavaa 4cm. Lääkäri sanoi myös, että pystyy tunnustelemaan vauvan päälakea sormella. Muilla sama juttu? Onko tuo hyvä vai huono asia näillä viikoilla? Tarkoittaako tuo, että vauva on laskeutunut/kiinnittynyt?
 
Mulla tänään neuvolalääkärin luona, rv 35+6, lääkäri myös tunsi sormella vauvan pään. Paikat oli pehmeät, auki 1 sormelle ja kanavaa jäljellä 1½-2cm. Veikkasi, ettei mene laskettuun aikaan, muttei kuitenkaan viikon sisällä ole syntymässä. Lääkäri sanoi, että voisi jo vaikka syntyä, ei enää estellä tulemasta.

Mä käsittäisin että näillä viikoilla niinku sulla ja mullakin nyt on, ni tuo on ihan hyvä juttu. Vauva on siis laskeutunut, kiinnittyminen voi joillain tapahtua vasta synnytyksen edetessä.
 
Apua, miks mie en ymmärrä ollenkaan, että miten vauvan päälakea pystyy tunnustelemaan sormella jos kohdunkaulan kanavaa on niinkin paljon kuin 4cm jäljellä eikä se ole edes auki kuin ulkosuulta? :D

Selventäkääs mulle..:D Saa nähdä, mikä oma tilanne ensi ti, kun 36+0 ja olis neuvolalääkäri. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieniananas:
Apua, miks mie en ymmärrä ollenkaan, että miten vauvan päälakea pystyy tunnustelemaan sormella jos kohdunkaulan kanavaa on niinkin paljon kuin 4cm jäljellä eikä se ole edes auki kuin ulkosuulta? :D

Selventäkääs mulle..:D Saa nähdä, mikä oma tilanne ensi ti, kun 36+0 ja olis neuvolalääkäri. =)
Mä luulen, ettei se lääkäri ihan niinku sitä itse päätä koske, vaan, että tuntee sen kohdunkaulan toisella puolella. Ku eihän sitä pysty koskea vasta, ku sitte ku vauva on jo ulos tulossa.
 
mulla oli viime raskaudessa viikolla jo viikolla 26+5 (piti oikeen tarkastaa) kohdunsuu sormelle auki ja kaulakanavaa jäljellä vajaa 2cm. Supistelut jatkui ja jatkui ja vauva syntyi lopulta 38+3 :) eli nou hätä, teillä on jo viikot hyvällä mallilla!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieniananas:
Apua, miks mie en ymmärrä ollenkaan, että miten vauvan päälakea pystyy tunnustelemaan sormella jos kohdunkaulan kanavaa on niinkin paljon kuin 4cm jäljellä eikä se ole edes auki kuin ulkosuulta? :D
Sitä eka ittekin ihmettelin; survoko se sormensa sen sisäsuun läpi sitten, vai mitä ihm... :LOL: Mut eiköhän lääkäri tiedä mitä tekee.

Hyvä juttu vaan näillä viikoilla, että alapäässä on alkanu jotain tapahtuu ja että vauva on raivotarjonnassa ja laskeutunut. Veikkasvat, ettei menis enää kauaa, että ainakin ennen LA:ta syntyy. =) Saas nährä pitääks veikkaus paikkaansa...

 
Mä en kyllä luota noihin lääkäreitten veikkauksiin, että tulee ennen la:ta. Muutamalle kaverille sanottu samallalailla ja kaks viikkoa menny yli.
Ite suhtaudun niin, että yli menee, ni sit onki mukava yllätys jos tuleeki aikasemmin. :D
 
Mullakin vikassa lääkäri neuvolassa rv 35+4 lääkäri pysty liikuttelemaan vauvan päätä sisätutkimusta tehdessä. Kanavaa oli sillon jäljellä 2cm ja kohdun suu 1-2cm auki (ei uskaltanut kauheesti tökkiä, kun alko suppailemaan aika herkästi). Vielä on vauva masussa ja viikkoja nyt 38+6..
 

Yhteistyössä