vauvan syötöstä

ootteko minkä ikäsenä alottaneet maitokorvikkeen antamisen?
Mulla ei meinaa maitoa tulla ja joudun joka syötön jälkeen antamaan korviketta n.40ml lisää. Ensin syötän n 20 min molemmat rinnat ja sen jälkeen toi maito lisäksi.Hermostuttaa! Miten saan maitoa tulemaan? Ja seki mietityttää, että syötänkö vauvaa liikaa? Kun tuntuu, että se syönnin jälkeen ei meinaa rauhottua nukkumaan, vaan äkisee ja inisee. Auttakaa pliis kokeneemmat tuoretta äitiä....
 
Miksi ihmeessä tommonen aikaraja? Syötä niin kauan kuin vauva huolii ja muista että sulla on niin sanotusti useampia rintoja kuin 2. Eli vaihtelet niitä rintoja, sinne kertyy kyllä maitoa sitä mukaa kun poistuukin, että tyhjät ne ei ole, vaikka olisit juuri syöttäny siitä. Tällöin voi olla ettei sun tartte enää antaa lisämaitoa.
 
riittää se
miksi annat lisämaitoa, onko sinua kehoitettu tekemään niin?
itse antaisin mieluumin pelkkää rintaa ja kun vauva tulee uudestaan nälkäiseksi, taas ottaisin rinnalle.
Minusta lisämaito on ihan turha ja pilaa helposti hyvin alkaneen rintaruokinna n jo alkuunsa.
Nyt soitto neuvolaan, nin saat itseluottamusta maitosi riittävyydestä.
Usko itseesi!! :wave:
Minkä ikäinen vauva sinulla on?
Minulla on 3-viikkoinen.
 
Siis. Eli rinnastako tulee silti maitoa, vaikka oisin vasta vaikka puoli tuntia sitten syöttänyt?? Minä oon luullu, että ei sieltä enä mitään tuu. Ja terv.hoitaja on sanonut että kymmenessä minuutissa vauvan pitäis saada se minkä tarvii. Mitä tuoki sitten tarkoittaa??? Tämän takia olen ottanut tissin pois, koska aattelen, että jos syötän puolisen tuntia yhtä tissiä, niin ei sieltä mitään tuu. En tiedä tämä on niin vaikeeta.
 
Neuvolasta ei ainakaan meillä kannata imetykseen lisäneuvoja pyytää..siellä tuputtavat heti lisämaitoa eivätkä välitä vaikka maito tisseistä loppuisi kokonaan heidän neuvoillaan.

Itsellä samanlainen tilanne ollut kuin sulla ja tässä sitä edelleen mennään tissimaidolla ja lisämaidolla, eikä se tilanne luultavasti kohdallani enää muutu, vaikka päälläni seisoisin..kaikkea olen yrittänyt, mutta maitoa ei itsellä vain tuon enempää tule, mikä harmittaa todella paljon. Ensi kerralla tietää sitten mitä vaatia jo sairaalassa!

Kokeile ihmeessä mammateetä ja kotikaljaa ja anna vauvan olla tissillä aina, kun haluaa! Neuvolaan kannattaa kyllä pyytää päästä punnituksille useammin, niin tietää saako vauva tarpeeksi maitoa rinnoista.
 
Amaryllis
Älä usko mitään aikarajoja, unohda kello ja anna vauvan määrätä imetysaika ja tahti. Jokainen vauva on yksilö ja parhaiten opit oman vauvasi rytmiin elämällä vauvantahtisesti. Vauva tankkaa rinnalta ruuan lisäksi myös läheisyyttä, joten ei maitoa aina tarvitse tullakaan ihan valtoimenaan. Vaihda rintaa vaan välillä, niin toinen täyttyy kun imetät toisesta, eivätkä rinnat kipeydy niin helposti.

Muista juoda runsaasti ja syödä säännöllisesti. myös lepääminen on tärkeää ja se, että yrität olla stressaamatta riittääkö maito vai ei. Tarvittaessa voit soittaa neuvolaan ja pyytä ylimääräisen ajan punnitukseen, jos epäilet että vauva ei saa riittävästi maitoa. Kun vauva kastelee 5-6 vaippaa/vrk kunnolla märäksi, niin saa riittävästi maitoa.

Itselläni on nyt kolmas imetys alussa, vauva 2vkoa, ja jokainen vauva ja imetys ovat olleet erilaiset. Kuitenkin vauvat ovat kasvaneet ja voineet hyvin, jokainen omalla tahdillaan.

Anteeksi kirjoiyusvirheet, kirjoitan vasemmalla, kun vauva on tissillä
=) On tässä pari tuntia tissitellyt ja torkkunut sylissä, muu ei kelpaa...

Kannattaa käydä myös kurkkaamassa www.imetystukilista.net
 
höpönlöpö
mitä enemmän imetät, sen enempi tulee maitoa.
Sairaalassa sanottiin nimenomaan, että toiset vauvat saavat maidon 5 minuutissa, toiset puolessa tunnissa.
Vaihtele vaan tissiä kesken imetyksen, kyllä sitä alkaa tulemaan.
Ja se maito on nimenomaan uusiutuvaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 15:08 mamma kirjoitti:
Siis. Eli rinnastako tulee silti maitoa, vaikka oisin vasta vaikka puoli tuntia sitten syöttänyt?? Minä oon luullu, että ei sieltä enä mitään tuu. Ja terv.hoitaja on sanonut että kymmenessä minuutissa vauvan pitäis saada se minkä tarvii. Mitä tuoki sitten tarkoittaa??? Tämän takia olen ottanut tissin pois, koska aattelen, että jos syötän puolisen tuntia yhtä tissiä, niin ei sieltä mitään tuu. En tiedä tämä on niin vaikeeta.

Tulee tulee! Vaikka olisit 5minuuttia sitten syöttäny :wave: Ja voi elämä mikä terkka :headwall: :headwall: Miltähän vuosikymmeneltä hän on karaannu :headwall: Vauvahan voi käydä rinnalla halipulaisenakin, ei pelkästään syömämielessä, joten älä rajoita rinnalla oloa. Lapset syö eri tahtiin, sulla maidonnousuun ja tuloon on nyt vaikuttanu tuo rajoitus. Annas vauvan päivän pari olla rinnalla niin paljon kuin itse tahtoo, niin huomaat että alkaa maito humista paremmin :D Imetystukilistan sivut voisi olla hyvät tässä kohtaa :wave:
 
kaura
Maito ei tosiaan rinnoista lopu. Välillä lypsän pulloon jos käyn jossain, niin mies voi sitten hoitaa yhden syötön. Vaikka lypsäisin rinnat "tyhjiksi" niin silti olen ottanut vauvan monesti vielä senkin jälkeen rinnalle kun on rinnalle kaivannut ja silti on saanut vauva itsensä kylläiseksi. Olen vain vaihdellut rintaa silloin vähän tiuhemmin.
Imetät vain paljon niin maidon määrä kasvaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 15:08 mamma kirjoitti:
Siis. Eli rinnastako tulee silti maitoa, vaikka oisin vasta vaikka puoli tuntia sitten syöttänyt?? Minä oon luullu, että ei sieltä enä mitään tuu. Ja terv.hoitaja on sanonut että kymmenessä minuutissa vauvan pitäis saada se minkä tarvii. Mitä tuoki sitten tarkoittaa??? Tämän takia olen ottanut tissin pois, koska aattelen, että jos syötän puolisen tuntia yhtä tissiä, niin ei sieltä mitään tuu. En tiedä tämä on niin vaikeeta.
Anna vauvan imea niin kauan kunnes itse irrottaa. Viimeisena tulee "tukeva" takamaito ja silla imemisella vauva lisaa maidon tarvetta vastaamaan omaa tarvetta. Eli vaikka sita nyt olisi vahemman, niin imemisella vauva yrittaa et sita on huomenna enemman. Mulle laakari juuri sanoi et ensin antaa imea yksi rinta "tyhjaksi" ja tarvittaessa antaa lisaa toisesta ja seuraavalla kerralla sitten toinen "tyhjaksi, mutta anna siis vauvan itse lopettaa imeminen. Minulla 1 kk ikainen vauva joka nukkuu yot yhden syoton turvin, mutta "tankaa" paivan ja etenkin illan maitoa tiheammin, eli paivalla nukkuu lyhyempia patkia ja on siis valilla vartinkin valein tissilla.
 
mulla kuukauden ikäinen vauva.ja neuvoksi sain siraalasta, että turhaan ei kannata antaa lisämaitoa ja venyttää liialla syömisellä vauvan mahalaukkua.
Huolehdi riittävästä levosta, juo paljon ja syö terveellisesti ja säännöllisesti, imetä aina kun tuntuu siltä, et pikkuinen haluaa imeä niin eiköhän se riitä.
Imuhaluja voi myös tyydyttää tutilla jos pikkuinen haluaa jatkuvasti imeä.se ei välttämättä ole siis aina nälkää vaan vauvalla on suuri imutarve
 
ja täällä yksi jolla maito ei ensimmäisenä viikkona ole irronnut kummallekaan vauvalle ja sairaalasta käsin ehdoton ohje antaa lisämaitoa kun maitoa ei vielä tule eikä vauva jaksa imeä. Esikoinen oli osittaisimetyksellä perustellusti puoli vuotta, tästä toisesta päästään ehkä täysimetykseen toisella viikolla, mutta edessä olisi ollut "kuivuminen", jos en olisi korviketta aluksi antanut. Jos maitoa ei tule-vauva väsähtää- ei jaksa imeä tehokkaasti- maito ei irtoa.

Joten joskus korvikkeen käyttäminen on kannattavaa. Kaikilla ei maito heru 3. päivänä ja "töitä tekemättä". En tiedä minkä ikäinen vauvasi on, mutta näin meillä päästiin alkuun!
 
Meillä vaavi syntyi suunnitellulla sektiolla ja en ottanut mitään paniikkia imetyksestä, ajattelin ettei maitoa tule ja aloitin korvikkeella. Tasan viikko synnytyksestä ja "jysähti"! Sen jälkeen ei korviketta tarvittu viiteen kuukauteen. Kun ei ota turhia paineita niin homma hoituu...
 

Yhteistyössä