Vauvojen koko sokeriäideillä eri raskausviikoilla!

Kuinka isoja ja millä viikoilla on vauvelit ollu ultran mukaan?
Vähän mielenkiinnolla kasvuasioita olisin kysellyt. Mulla 24+5 rv 850g ja nyt eilen 26+6 1200g. 2 viikon kuluttua taas kontrolli ja lääkäri oli sitä mieltä, että insuliinit voidaan joutua aloittamaan sillon vauvan koon takia.

Sokereissa vain paastoarvot välillä heittelee, ruoan jäkeisissä heittoa vähän ehkä n. 1-2krt/2-3vkoa. Tablettihoito oli 2 vkoa, mutta jouduttiin lopettamaan sivuoireiden takia ja sitten sokerit pysyivätkin n.2vkoa kokonaan kurissa.
 
Mulla vastas nyt 26+6 rv:llä 28+5 :( Sillon 24+5 vastas 26+1. Mulla on vajaa puolet paastoarvoista ollut alle sallitun eli pyörivät tossa 5.3-5.4 tietämillä. Muutama arvo ollut yli 6, mutta joku 5.6-5.8 on nää ylitysarvot ollut. Makrosomiseksi on sanonut äitiyspolin lääkäri jo montaviikkoa. ELi mahanympärys on kuulemma iso. Katsoin käypähoitosuosituksista kokoja ja näillä viikoilla +2, eli makrosomisen vauvan yläraja oli 1131g, eli mulla sitten vielä enemmän.

Viimeraskaudesta oli ruokavaliohoitoinen rd ja tyttö painoi vain 3150g. Tosin käynnistettiin 37+0, kun istukka ei enään toiminut 2 viikkoon kunnolla. 4 aikaisempaa raskautta, missä en ole sokereista jäänyt kiinni, mutta epäilys on aina ollut. Ensimmäinen painoi 4520g, toinen 3330g rv 37+0 raskausmyrkytys, kolmas 4170g rv 38+0 raskausmyrkytys, neljäs 3550g 40+2 käynnistetty ja joutui teholle viikoksi, alhaisten sokereiden takia, mitkä ei meinannut nousta millään. Arvot oli vain 1,3-1.6. Eli joka raskaudessa ollut juuri Rd ongelmia.
 
20+0 315g - normaali
28+0 1008g - vyötärön ympärys lähempänä ala- kuin keskikäyrää
32+0 2080g - vastasi viikkoja

Ruokavaliohoitoinen rd, arvot melko hyvin kurissa ihan normaalilla ruokavaliollani, joitain hajanaisia ylityksiä, mutta ei paastoylityksiä lainkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: marja76
Heippa!
Mulla ruokavaliohoitoinen rd ja arvot pysyvät aikas hyvinä. Ruuan jälkeen ei mene rajojen yli, mutta paastoarvot ovat yleensä 5.3-5.8 mut yleensä alle sen 5.5.

Kokoarviot tehty rv 20+3 ja silloin oli painoa vauvalla 402g, normaali koko
sit rv 28+2 painoa 1415g n. keskikäyrillä
ja rv 32+2 painoa 2420g pää ja reisi keskikäyrillä ja mahanympärys yläkäyrällä
syntymäpainoarvio olisi n 3.8kg
Seuraava ultra ja kokoarvio rv 38+2 jos ei ole sitä ennen syntynyt, voi olla et kattovat käynnistävätkö tai jotain riippuu sit siitä koosta.

Kolmessa aikasemmassa raskaudessa on ollut kans ruokavaliohoitoinen seuranta, aikasemmat vauvat olleet 3670g,3490g ja 3680g

nyt olis rv 35+3 ( rv36) vauvan koko vastannut jo alun ultrasta ja nt ultrassa 4 päivää isompaa, mut la:ta eivät muuttaneet kun heittoa olis pitänyt olla se 5 päivää...
 
Tässä kolmannessa raskaudessa en ole vielä saanut painoarvioita (en laske 15+ viikon käyntiä vielä sellaiseksi). Ja nyt siis menossa tablettihoitoinen rd (ainakin toistaiseksi siis)

Mutta edellisessä raskaudessa mulla oli:
29+6 1,2kg
35+1 2980g
38+6 3960g ja vartalon ympärys maksrosominen vastaten 41+ --> käynnistettiin 39+5 syntyi lopulta 40+0 poika 4060g/53cm

Ekassa raskaudessa en jäänyt sokereissa kiinni mutta tyttö oli 4580g/56cm, joten varmasti jo silloin ollut vikaa sokereissa...
 
poppeliini Sulla siis sama juttu, kun mulla edellisraskauksia ajatellen. Nyt tosiaan ton sun 1,2kg 26+6 rv. 13.7 on seuraava kontrolli sitten:) Kattelin, että muista ei painoja ole neuvolakortteihin merkkailtu, niin en voi vertailla sieltä mitään.
 
marja76 muistelisin että tuolloin 29+6 1,2kg oli alakäyrän ja keskikäyrän puolessavälissä. Eli silloin oli vielä ainakin normi vauva tulossa. Painoa ei mulla tuossa raskaudessa tullut periaatteessa ollenkaan. Tai no eka tippui -5kg ja sit se 5kg tuli pikkuhiljaa loppuviikoilla eli synnyttäessä painoin suunnilleen saman verran kuin ennen raskautta. Silti tuli 4kg:n poitsu :whistle: (mut pieneltä hän vaikutti esikoiseen)
 
Mulla noilla26+6 viikoilla näytti sinne yläkäyrän yläpuolelle ja raskausviikkoa 28+5 tolla 1,2kg painolla. Mulla kans ei ole kiloja tullut vaan tippunut kans sen 5kg nyt. Tosin tässä parinpvän aikana on turvotusta ruvennut tulemaan sormiin ja naamaan, että saa nähdä mitä nyt painolle on tapahtunut.
 
Mulla on ollut
21+3 470 g -normaali
28+5 1130g -normaali
32+2 2010g joka vastaa 3,5kg käyrillä kasvamista

Insuliinihoidon olen joutunut aloittaamaan 28 viikolla, koska aamuarvot olivat hiukan yli sallitun arvon. Loppuviikosta on seuraava ultra jossa varmaan tulee sitten taas lisätietoa, miten lapsi kasvaa ja joudutaanko kenties käynnistämään.
 
Tabletti ja insuliini mulla ja
rv 24+1 830g,
rv25+6 1000g, rv25+1 1450g, rv30+1 2045g,
rv32+0 2500g,
rv34+1 2860g..

Eli isona kasvanut...viime kontrollissa kasvu tasoittunu..mulla aiemmin hyvin pieniä ylityksiä ja paastotkin alle kuuden,mutta se ilmeisesti riittää..reilummin kun lisänny insuliinia niin kasvu tasoittunu..edellisessä raskaudessa tasapainoa ei löytyny ja poika leikattiin rv37+2 4.6kg ja 54cm..
 
Tänään siis äitiyspolikontrolli ja neidin paino oli 1,6kg... Insuliinit nyt sitten aloitettiin, eli pitkävaikutteinen iltaan, koska paasto on aina koholla. Aterian jälkeiset on alkanut myös nousemaan, mutta nyt seuraan niitä ja jos jaktuvasti koholla, niin tarttee soittaa diabeteshoitajalle aikaisemmin. Muuten kontrolli 27.7, eli 2 vkon päästä.

Marja ja maha-asukki 28+6
 
Mulla kova epäily että rd saattaisi olla kun on kova sukurasitus (isällä ja hänen siskolla 1 tyypin diabetes sekä heidän veljellä 2 tyypin) sekä itsellä keskivartalolihavuutta vaikka bmi 24 ennen raskautta. Nyt on tasan rv 27 ja ensiviikolla sokerirasitus sitten tehdään.
Mikä on ns. normaali mahanympärys näillä viikoilla? Olen nyt kuukauden mitannut itse mahanympäryksen navan kohdalta ja nyt on 106 cm joka on tasaisesti kasvanut noin 1 cm per vk. Painoa on tullut raskauden aikana yhteensä tähän asti n. 5 kg. Piikkikammoisena odotan kauhulla että joutuisin aloittamaan insuliinit piikkinä.
 
Voihan olla, että NIOBE sulla ei olekkaan mitään. Mä jäin kiinni jo kumminkin sokereissa 14 rv tietämillä ja arvot ovat sahailleet eestaas. Tablettihoitoinen oli 2 viikkoa, mutta ne jouduttiin lopettamaan ja sit arvot pysyivät suht. ok. Eli 26-32 rv arvot rupeevat olemaan korkeimillaan.

Jos jäät kiinni rasituksessa, niin ensiksi mittailet kotona arvoja ja monella ruokavalio riittää hoidoksi. Eli itse voit nyt jo katsoa aterioita ja muistaa säännöllisen ateriavälin. Netistä löydät sopivasta ruokavaliosta paljon tietoa. Tänään pistin sairaalassa koemielessä ja voin sanoa, että ei tuntunut ollenkaan. Pistän reiteen itseeni. Sokereiden mittaus jo inhottaa, kun sormenpäät on ihan paksuuntuneet ja arat monen viikkojen pistämisestä ja se on kyllä huomattavasti inhottavampaa.
 
Tänään käyty sokeri kokeessa ja olihan se litku sika makeeta kirkasta mehua jonka sain just ja just juotua kun en muutenkaan tykkää makeista mehuista. Puoli tuntia oli ok olo mutta sitten tuli ihan kammo huono olo joka kestikin kunnes kotiin pääsin ja söin oikeaa ruokaa. Saas nähdä miten korkea arvot tulee mutta oli mitkä oli niin ensin kokeilen ruokavaliota sanovat lääkärit mitä sanovat. Perjantaina on kasvu-ultra keskus-sairaalassa jolloin on tasan 28 vk pulkassa. Nyt oli neuvolassa kohdunpohjan korkeus 28 cm kun se oli 7 vk sitten vaan 20 cm.
 
Tänään rakenneultra ja sen yhteydessä saatiin painoarvio tytölle :heart:. Eli:
rv 20+1 306g, vastasi viikkoja 19+6 = normaali

Seuraava ultra 4 viikon päästä 24+0 jolloin nähdään miten lähtee kasvamaan. Tablettihoidolla mennään, otan aamulla ja illalla 2 tbl difominia.
 
Täällä neiti arvioitiin tänään 3.6kg..huomenna rv 36+0..ensi viikolla otetaan keuhkojen kypsyyden testaamiseks lapsivesipunktio ja jos keuhkot on kypsät niin ensi viikon pe sektio..jos pysyy arvot kohdallaan niin noin neljä kiloinen vauva tulossa..
 
Päivitystä:

20+0 315g - normaali
28+0 1008g - vyötärön ympärys lähempänä ala- kuin keskikäyrää
32+0 2080g - vastasi viikkoja
34+4 2447g - vastasi viikkoja, reisi vähän isomman ja pää ja vyötärö pari päivää pienemmän

Edelleen ruokavaliohoitoinen rd, arvot melko hyvin kurissa ihan normaalilla ruokavaliollani, joitain hajanaisia ylityksiä, mutta ei paastoylityksiä lainkaan. Muutama päivä sitten lounaalla paasto 4,1 ja huonon lounaan eli 15 cm kokojyväpatongin (jossa välissä paahtopaistia), kahvin ja pitkonsiivun jälkeen 1h arvo 8,4 ja 2h arvo 8,3. Tuosta huomaa miksi en syö kuin pakon edessä viljatuotteita. Ne on mulla aivan pahimmat. Ylittää kirkkaasti jäätelöt, hedelmät yms.
 

Yhteistyössä