VERISEULAN TULOS!!??

Moikka! Kävin otattaan veriseulan rv 8+1 ja nyt sain muutaman arvon eli S-PAPPA 314mU/l ja S-hcg-B-V 94 ug/l ! NP -ultra on vasta rv 11+6. Miltä nuo arvot kuulostaa ? Selailin vernerin sivuja ,ja sen mukaan olis niinkuin pappa matala ja hcg suhteessa korkeahko?
 
Jos halutaan tehdä virallinen bitest Lontoossa kromosomipoikkeavuuksien riskin arvioimiseksi kehitetyn ohjelman mukaan, niin tuo verikoe täytyy tehdä SAMANA PÄIVÄNÄ kuin nt-ultra! :eek: Ja nuo testit tehdään virallisesti rv11-rv13+6! Eli todella outoa ammattitaidottomuutta lääkäriltä testauttaa jo viikolla 8! Nuo arvot mitataan just tietyillä viikoilla siksi, että viikolla 8 hcg on yhä korkea KAIKILLA ja alkaa laskea vasta myöhemmin. Lisäksi noihin tuloksiin vaikuttaa mm. äidin paino, ja siksi varsinaisen riskin määrittää AMMATTITAITOINEN lääkäri. Siis riskin määrittämiseen on ihan oma tietokoneohjelma, johon syötetään kaikki mahdollinen tieto, eipä noilla pelkillä arvoilla kovin pitkälle pötkitä.

En suosittele mietiskelemään minkään vernerin sivujen mukaan mitään riskejä, vaan luottamaan ammattilaisiin.
 
hei
Vielä en ole saanut tuloksia, mutta mulle veriseula tehtiin viikolla 16. Ainakin meille sanottiin, että voidaan tehdä viikolla 8 tai viikolla 15-16. Sanoivat taysista soitettavan jos on jotain ongelmia muuten tulee kirje kotiin.
 
Mä sain neuvolasta sen veriseulonta ohjelapun ja meillä on tapana ottaa verikoe ensin ,ja se tulos viedään sitten sinne np-ultraan mukana.Ja siinä luki että näytteenotto ajoitetaan raskausviikoille 9-11+6 ja np-ultra rv 10-12+5 ,neukka tosiaan sanoi että heti kun 8+0 täynnä voi mennä verikokeeseen :/ Siellä np-ultrassa sitten lääkäri sen nt-turvotuksen +veriseulan perusteella laskee riskiluvun.Mutta täytyy sitten odottaa vaan :(
 
Meillä on samalla systeemillä, että eka käydään verinäytteessä ja sen lapun kanssa sitten np-ultraan. Juuri eilen sain kanssa tuon lapun. En tiedä noista arvoista, mutta mulla ovat. S-PAPPA 456 mU/I ja S-hCG-B-V 70 ug/l ja viikot näytettä otettaessa oli 9+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimuli:
Väestöliitossa selvisi, että tarkempi veriseulatulos saadaan, kun verikoe otetaan viimeistään viikolla 11. (tämä on siis eri seula kuin mitä julkinen sektori monessa paikassa tarjoaa) .
Juu, tätä tarkoitin minäkin, olemme käyneet yksityisellä, jossa ollaan paljon tarkempia näiden juttujen suhteen kuin julkisella, jossa käytäntö vaihtelee budjetin mukaan... Eli meillä nt-ultra ja bitest samana päivänä 11+3.

Mutta kannattaa joka tapauksessa odottaa lääkärin laskelmia, eikä huolehtia turhaan etukäteen minkään nettitietojen perusteella.

Meillä pelkän iän mukaan riski 1:488, mutta lopullinen riski sitten 1:9745.

 
millipilli
mamiska, ollaankohan samasta kunnasta... (olen tuo hapamperi, mutta tuli nikin vaihto tällekin puolelle). Meillä verinäyte otetaan neuvolassa ja Terveystalolla np-ultra. Tosin meillä sen ultran tekee kätilö
 
En ole tiennytkään että noin paljon tässäkin asiassa käytännöt vaihtelee riippuen kunnasta :eek:

Meilläkin verikoe otetaan samana päivänä kuin np-ultra tehdään. En muista millä viikolla esikoisesta kävin mutta nyt on kuulema uusi käytäntö että kaikille tehdään viikolla 11 tai 12 pari vuotta sitten vaihteli aika paljonkin tuo ajankohta).

Ainoa luku mitä edes kerrottiin, oli juuri se riskiluku mikä laskettiin kaikkien tekijöiden kesken, eli verikoe, ultra ja ikä (ja oliko siinä muitakin). Esikoisella muistaakseni oli 1:8300 tai jotain sinnepäin.
 
millipilli
mamiska Mä olen Nokialta, mutta ihan sama systeemi tosiaan meillä. Niin ja missään ei oo ollut mitään mainintaa siitä, että np-ultran tekee kätilö... terkka vaan ohimennen sen mainitsi kun kysyin onko väliä kenelle lääkärille terveystalolle aikaa varaa
 
Varmaan kätilötkin ovat ihan päteviä, mutta hiukan ihmetyttää tuo nt-ultra -systeemi Suomessa, kun joka kunnassa on ihan eri käytännöt. Kun taas virallisesti ton systeemin keksineen lontoolaisen instituutin mukaan nt-ultraajan pitäisi suorittaa erityinen nt-ultraajan pätevyys, esim. Italiassa ei edes normaali gyne ole sitä pätevä tekemään! :eek: Ja tosiaan tuosta verikokeen otosta on muissa maissa ihan viralliset suositukset, kun taas Suomessa näyttää menevän vähän sen mukaan, että millä tuulella neuvolantäti on.

Italiassa ollaan sitten monessa asiassa vähän liiankin hysteerisiä, saikkaria joka ainoaan kipuun ja kolotukseen keskenmenon pelossa jne., mutta ainakin täällä seurataan noita virallisia suosituksia.
 
Mimuli: varmasti sopivan koulutuksen saaneet kätilöt ovatkin päteviä, ja koska suurin osa raskauksista on ongelmattomia, niin ei kaikilla mitään tarvetta olekaan erityisille tutkimuksille. Saatiinhan niitä lapsia ennen ultrien keksimistäkään ;)

Mutta jos itseä hiukankin epäilyttää käytännöt, niin suosittelen "vaatimaan" kunnon palvelua, eikä hyväksymään aina mukisematta sen, mitä neuvolassa sanotaan, juuri esim. mitä noihin ultraus jne. ajankohtiin tulee, koska ne päätetään ihan taatusti sen mukaan, milloin heille sopii eikä sen mukaan, mikä on lääketieteelliseltä kannalta paras ajankohta äidille. Itse otan paljon selvää etukäteen, niin että voin sitten verrata eri lääkäreiden sanomisia muualta hankittuun tietoon, ja teen hankaliakin kysymyksiä, jos tunnen siihen tarvetta. Harvoinhan sitä tarvetta loppujen lopuksi tulee, mutta mitäpä sitä ei tekisi vauvelinsa hyväksi ;)
 
Olen huolissani omista verikokeen tuloksista jotka on ehkä matalat verrattuna mitä teillä muilla on/ ollut. s-pappa 202 ja s-hcg-b-v oli 54 nuo on mitattu verestä ollessani rv tasan 10. Ensiviikolla olisi np-ultra ja innolla ja pienellä pelolla odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Haluaisin pikaisesti jotain varmuutta että vaavilla kaikki hyvin. Aivan putkeen ei alkuraskaus oo mennyt sillä peräkanaa tuli 2 eri pissatulehdusta joista nyt koko loppuraskauden ajan käyn kerran kuukaudessa kontrollissa. Olemme yrittäneet mieheni kanssa tätä alulle jo 1,5 vuotta ja nyt se on totta.... Kunhan kaikki olisi vain hyvin.
Onko kenelläkään tietoa voiko noista veriseulonnan tuloksista päätellä jotain?
 

Yhteistyössä