Vihille maistraatissa? Mitä sen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja BeeBo
  • Ensimmäinen viesti
BeeBo
Elikkäs aateltiin että maistraatti ois meille sopiva vaihtoehto mennä vihille. Mukaan tulis vain kourallinen sukulaisia. Miten ootte sen maistraatin jälkeen edenny? Onko ollut syömingit ja juomingit jossain? Ootteko tanssinu häävalssia missään? Ja ennen kaikkea, mitä teillä on ollut maistraattihäissä päällä, ihan normi hääpuku vai jotain muuta?
Kertokaa tarinanne, toivottavasti saan teiltä kivoja vinkkejä!

=)
 
well
no ite varmaan tarjoisin ne syömingit ja juomingit niille läheisille. ja sit suoraan häämatkalle ehkä viikoksi tai kahdeksi mieluisaan kohteeseen. tai pidennetty viikonloppu esim pe-ma vaikka pariisissa tai roomassa mikä tuntuu itsestä mukavalta kohteelta.
 
Me menimme kirkkoherranviraston kappelissa naimisiin (pieni tila) ja paikalla olivat kummankin vanhemmat ja sisarukset. Jatkot olivat sitten mun vanhempien luona (omakotitalo). Vihkimistämme juhlistamaan kutsuttiin kaverit ja tietysti noi vanhemmat ja sisarukset. Meitä oli reilut parikytä henkee sitten.

Asusteena mulla oli sellainen persikanvärinen jakkupuvun tapainen ja miehellä suorat housut, kauluspaita ja pikkutakki. Oli hääkimppu ja kävin kampaajalla laitattaa tukan.

Tarjolla oli voileipäkakkua, piirakoita + munavoita, pasteijoita, täytekakkua ja pikkuleipiä kahvin kanssa. Ei ollu mitään ruokatarjoilua, juhlat alkoivat myöhemmällä iltapäivästä. Sitten tän "virallisen" osuuden jälkeen korjattiin kakku pois, mutta suolaiset jätettiin, jos jollein tulee nälkä nestepitoisia juomia nauttiessa. Eli oli alkoholitarjoilua sitten kahvin jälkeen. Kuohujuomat nautittiin ennen kahvia. Sitten myöhemmästä illasta lähdimme yökerhoon. Ei tanssittu häävalssia vaikka yökerhon yläkerrassa olis ollu mahdollisuus (humppapaikka)

Meillä oli hiukan kaavoista poikkeava tapa avioitua (ja saada sukulaiset suuttumaan), mutta hyvin päästiin avioon omalla tyylillämme. Ja oli muuten hauskat kemut!

Tehkää oman näköiset, jää "hyvä maku suuhun" muistella.
:flower: teille!
 
muumuu
ostin valkosen silkkipaidan ja hameen ja mustat korkkarit,"nätti"?meikki ja kimppu kukkia.Miehellä puku.
vihkimisen jälkeen anoppi heitti siisiä ulkona siinä.Molempien äidit oli todistajina.Sen jälkeen kävimme sukulaisten kanssa syömässä ja illalla pidimme kesämökillä ystäville "bileet".Kakun leikkaus astuntoineen ja muuta syötävää unontamatta JUOMIA..:).Ihan kiva ilta suht halvalla ja häämatka oli "vaan ruotsinristeily mutta anoppi oli tilannu hytiin shampanjaa jäissä ja ruusuja.Hän EI siis ollut mukana risteilyllä vaan soittanut laivayhtiöön ennne matkaa...;)
 
meillä oli molemmilta yksi ystävä mukana,todistajana ja lapset 2kpl.
tytölle otin kauniin kimpun mutta mulla ei kukkia.ihan normaalit vaatteet,ukolla mustat housut (ei suorat) ja nahkaliivit,mulla oli sentään hame ja siisti pusero jossa jotain paljetti-kirjailua..

tilaisuuden jälkeen mäkkäriin syömään,oli tyttären (4v) valinta..
oli just meidän näköiset häät..eikä niistä levitelty tietoa,just viime viikolla yks miehen kaveri sanoi ett eiks teidän olis aika mennä naimisiin :LOL: :LOL: :LOL: 1.4.oli 2v hääpäivä..
 
Me käytiin maistraatissa helmikuun viimisenä päivänä, mikä sattui olemaan tiistai... Haluttiin välttämättä juuri sinä päivänä naimisiin, koska se oli Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivä, ja vielä Onnin nimipäivä! Meille tärkeitä ja merkittäviä juttuja, liittyy meidän elämään, siksi just tuo 28.2.
Mulla oli musta, pitkä A-linjainen hame ja musta korsettimainen yläosa, juhlava asu muttei mikään perinteinen hääpuku. Miehellä oli mustat farkut, valkoinen paita ja musta kravatti. Hääkimppua ei ollut, ja hiukset ja meikin laitoin itse.
Todistajia oli kaks, joiden kanssa nautittiin ennen ja jälkeen vihkimisen kuohuviiniä ja käytiin illalla syömässä ja vähän juhlimassa. Varsinaiset juhlat oli seuraavana lauantaina meillä kotona, oltiin just muutettu, joten yhdistettiin hääjuhla ja tupaantuliaiset. Vieraita oli n. 20 ja tarjolla oli meidän kotiseudun perinneruokia (asutaan toisella puolella Suomea, ja haluttiin esitellä täkäläisille ystäville meidän herkkuja... tykkäsivät kovasti kun oli vähän erikoisempia ruokia) joita mun äiti toi tulleessaan, sekä juomia. Mitään ohjelmaa ei ollut, aika kului seurustellessa ja syödessä. Mies piti kyllä ex tempore -puheen, se oli ihana, kyynel silmässä sitä kuuntelin...
Illalla käytiin vielä tanssimassa ja kotiin hiippailtiin aamuyöstä. Olimme erittäin tyytyväisiä juhliin, ne oli just sellaiset kuin haluttiin! Rahaa ei mennyt älyttömästi, mutta kuitenki oli sellainen juhlava olo ja "tiesi menneensä naimisiin"... Häämatka tehtiin pari kuukautta myöhemmin eli tuossa huhti-toukokuun vaihteessa, eikä sekään ollut kyllä mikään perinteinen... ;)
Hääkuva on vielä ottamatta, halutaan, että se otetaan kesällä siinä puistossa missä tavattiin vuonna - 92... :heart:
Miettikää ihmiset tarkkaan, millaiset juhlat todella haluatte! Kaikkea ei tarvi tehdä aina niinkuin lehdissä sanotaan!
 
myy
Me mentiin maistraatissa naimisiin ihan kaksin. Todistajat olivat maistraatin virkailijoita. Vihkimisen jälkeen mentiin valokuvaukseen, kun halusin muiston. Aamulla olin käynyt kampaajalla ja meikissä.
Mulla oli päällä musta selästä auki oleva mekko ja huivi, miehellä musta puku ja kraka.

Kuvauksesta tultiin kotiin, otettiin kuoharia kaksin, lähetettiin lähimmille sukulaisille ja ystäville viesti, jossa toivoteltiin hyvää kesää, t: ruova ja herra x. Vaihdettiin rennommat kuteet päälle ja lähdettiin terassin kautta syämään hyvin. Illalla poikettiin vielä pubiin ja nukuttiin seuraavana aamuna pitkään.

Lapset olivat olleet koko viikon (vihittiin siis perjantaina) mummilla toisella paikkakunnalla ja lauantaina herättyämme lähdimme lasten luo, ja aloitimme kesäloman.
Lauantaina kävimme vielä lapsuudenystäväni ja miehensä kanssa illalla terassikierroksella.
Häämatkalla emme olleet, jos ei mökkireissua lasten kanssa lasketa ;)

Häät olivat meidän toiveemme, vaikka sukulaiset ja ystävät alkuun hieman hämmästyivät ja joku jopa loukkaantuikin. Näin me halusimme mennä naimisiin, ihan kaksin.
 

Me menimme naimisiin perjantaipäivänä ja mukana maistraatissa oli vain bestman ja kaasot sekä poikamme. Miehellä oli päällä musta puku ja kravatti+viehe. Mulla oli punainen (fiftari)mekko, tukka laitettu+meikki ja kimppu. Vihkimisen jälkeen menimme kotiimme tarjoamaan sukulaisille kakkukahvit. Vieraat saivat tulla omassa tahdissaa pitkin iltapäivää. Tarjolla oli vain voileipiä, kakkua ja kahvia +kuoharia.

Lauantai-iltana pidimme sitten erikseen vuokratussa paikassa kavereillemme pippalot (lapsia ei ollut mukana). Vaatetus oli sama kuin edellisenä päivänä.
Ensin tarjosimme kakkukahvit, jonka jälkeen tanssimme "häätanssin". Sitten olikin jotain ohjelmaa , vapaata seurustelua ja musiikkia. Iltapalaksi oli paria eri salaattia, leipää, sipsiä, karkkia ja makkaran grillausta!! Juomana tarjoiltiin boolia ja olutta.
Hauskat kemut olivat ja suurin osa vieraista viihtyi pikkutunneille asti!!
 
tuttu meni maistraatissa naimissiin ja oli ihan kunnon kemut.. morsmaikulla oli ihan haapuku ja koristeita oli kuin kirkossa ikaan. todistajina oli lahisuku ja muutamat meista kavereista. ja jalkene oli ihan kunnon kemut juhlapaikalla. ja haavalssinkin saivat.mutta ne oli heidan nakösen sa haat. pointii olikin se ett amysö maistraatissa voi pitaa morsiuspukua ja koristella ja heittaa ne riisit/ ryynit jos haluaa. :D :D mutt onnea teille oikein paljon
 
Vanha kääpä
Mulla oli anopin vanha hääpuku, miehellä puku, eli ihan "normaalit" häävaatteet oli molemmilla. Mun puku tosin ei ollu mikään kermakakku psirnssessa unelma, vaan pitkä valkoinen koteloleninki. Hiukset oli auki ja toisella sivulla oli kukkaruusuke josta lähti neuhoja ja helminauhoja. Maistraatissa oli mukana todistajina kaaso ja bestman sekä mun vanhemmat, mamma ja sisko. Maistraatin jälkeen oli hääkahvit meillä kotona ja jotain ohjelmaa, mitä muut oli järjestäny.
Vihkimisaika oli perjantaina viimeinen mahdollinen, eli oisko ollu 15.45 ja sieltä mentiin suoraan kuvalle, joten töissä käyvät ehti hääpaikalle. Oiskohan alkanu 18.00??En enää muista varmaksi, kutsu varmaan olis jossain, että vois tarkastaa...
 
meidän tapauksessa mun vanhoilliset porukat veti herneen nenään siitä, ettemme menneet kirkossa avioon. Niinpä ratkaisimme asian näin: tasan seitsemän vuotta sitten kävimme perjantaina maistraatissa ja lauantaille oli järjestetty kirkkoon avioliittoon siunaamistilaisuus, jonka jälkeen oli varsinainen "hääjuhla" noin 40-50 vieraan läsnäollessa. Hääpaikka oli varattu vuosi etukäteen, koska kesästä oli kyse. Toi siunaamistilaisuus oli ihan verrattavissa oikeaan vihkimistilaisuuteen - vain sanamuoto oli erilainen siinä vaiheessa, kun tuli aika kysyä tahdotko ottaa puolisoksesi...

Suosittelen miettimään tällaistakin vaihtoehtoa, jos asia tuntuu ajankohtaiselta, ja vieraiden kanssa haluaa juhlia. Meidän tapauksessa mies ei ole käynyt rippikoulua, emmekä katsoneet sitä tarpeelliseksi yhden "vartin" (lyhyen vihkimistilaisuuden kesto) takia aikuisriparinakaan hoitaa, koska mihinkään se ei muuten vaikuta. Mutta kaikki ovat tyytyväisiä.
 
Aunus
Me mentiin naimisiin kotonamme, maistraatin henkikirjoittaja tuli kotiin. Se oli tietysti tyyristä nykytaksojen mukaan, mutta siitä oli sopivan juhlallista jatkaa hääjuhlaa. Itse vihkikaava on onnettoman lyhyt, mutta ystävien laulu- ja runoesityksellä sitä jatkettiin ja tuli mahtava tunnelma.

Sitten oli kunnon pitopöytä karjalanpaisteineen, hääkakut ja kahvit ja sopivasti juotavia pitkin matkaa. Vieraita oli nelisenkymmentä, että ihan kohtuullisen kokoiset kekkerit (meillä on iso talo). Lopuksi tuli tanssibändi, raivattiin puolivalmiiseen yläkertaan tanssilattia. No, sinne oli vähän hankala bändin roudata, mutta muuten oli tunnelma kerrassaan katossa.

Niin, ja hääpuvut meillä oli myös ihan perinteistä mallia, ei nyt mitään kruusausta kun ei kumpikaan olla sen tyylisiä. Minusta ei saa olla niin, että vain kirkossa vihittäville kuuluisi juhlallisuus ja seremoniat, ja sitten maistraattiin pitäisi hiiviskellä vähän niin kuin takaovesta lounastunnilla. Sekin on oikein mukava tapa ja varmasti tuntuu kivalta viettää romanttinen päivä ihan kahdestaankin, mutta jos haluaa ne isot juhlat niin sitten ne pitää voida järjestää.

Ihmetyttää nämä hernenenäiset sukulaiset, kaipa meilläkin sellaisia saattoi olla mutta ehkä he olivat luonnollisesti karsiutuneet kutsuvieraslistalta ennen kuin ehtivät paheksuntaansa ilmaista... Me kun emme kuulu kirkkoon, niin turha siitä on urputtaa. Monikin kaverini kuuluu kirkkoon vain saadakseen kirkkohäät ja lasten kasteet, vaikkei omien sanojensa mukaan usko kirkon opetuksiin. Minusta sellainen on irvokasta, olkoon kuinka sukuperinne hyvänsä.

Oikein hauskoja häitä teille, ja intoa valmisteluihin!
 
Male81
Anteeksi änkeen väliin ;)

Heipä hei,

Hei kertokaapa vähän minkä hintaisia nämä maistraatti häät on. Kuinka paljon on toimitus paikan päällä entäpä muualla. Onko ihan kaupunki kohtaiset taksat. Entäpä tämä siunaustilaisuus kirkossa minkä hintainen? Entä onko eri taksa jos on eronnut kirkosta...

[täysin offtopic]
(esim. mm. tämän takia minäkin niin innokkaasti kirkkoveroa kivat summat maksan, koska luulen saavani jotain alennuksia kaikista kirkon järjestämistä tapahtumista. Taidan olla väärässä. Ens vuonna lähtee kirkkovero summa mun tililtä suoraan kehitysapu toimintaan, niin että tiedän tarkalleen mihin rahani pistän. Loppuu tämä mun tekopyhäily siihen)
[/offtopic]
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 16:26 Male81 kirjoitti:
Anteeksi änkeen väliin ;)

Heipä hei,

Hei kertokaapa vähän minkä hintaisia nämä maistraatti häät on. Kuinka paljon on toimitus paikan päällä entäpä muualla. Onko ihan kaupunki kohtaiset taksat. Entäpä tämä siunaustilaisuus kirkossa minkä hintainen? Entä onko eri taksa jos on eronnut kirkosta...

Ei maistraatissa vihkiminen maksa yhtikäs mitään. Eikä myöskään kirkollinen vihkiminen tahi siunaaminen - ei siis ainakaan omalla asuinpaikkakunnalla. Muusta en sitten tiiä. Eli kyllä nuo kulut koostuvat sitten siitä muusta, mitä kukin haluaa - juhlapaikan, ruokailut, ohjelmat, ja siihen voipi sitten vaikuttaa omien toiveiden ja vierasmäärän mukaan suht paljon. Meillä ainakin oli tiukka budjetti, jota ei voitu ylittää, kun itse kaikki maksoimme. Sen mukaan laskettiin millaista ruokaa tarjottiin, minkä verran porukkaa kutsuttiin, ite väkästettiin tienpenkoilta jotain ihan urveloita kukkakimppuja pöytiin jne.

[täysin offtopic]
(esim. mm. tämän takia minäkin niin innokkaasti kirkkoveroa kivat summat maksan, koska luulen saavani jotain alennuksia kaikista kirkon järjestämistä tapahtumista. Taidan olla väärässä. Ens vuonna lähtee kirkkovero summa mun tililtä suoraan kehitysapu toimintaan, niin että tiedän tarkalleen mihin rahani pistän. Loppuu tämä mun tekopyhäily siihen)
[/offtopic]
no minäpä täällä olen kanssasi ihan samaa mieltä. Suoraan sanottuna olen kirkkoon kuulunut vain ja ainoostaan sen takia, että mut joku haluaisi lapsensa kummiksi, ja tuo täyttymys tapahtui reilu vuosi sitten. Joten nyt ei olisi "mitään syytä" siinä olla.
 
Aunus
Maistraattivihkiminen ei maksa mitään virka-aikana maistraatissa toimitettuna. Virka-ajan ulkopuolella ja/tai muualla kuin maistraatissa (kotona, juhlatilassa) vihkiminen maksaa muistaakseni 200 e + matkakulut normaalitaksan mukaan.

www.maistraatti.fi -osoitteesta löytyy infoa ja muun muassa vihkikaava koko komeassa lyhykäisyydessään.
 

Yhteistyössä