Viimeisillään raskaana olevien pitäisi voida pysäköidä invapaikoille

Tänäänkin ison marketin marketin parkkipaikalta kauppaan kävellessä meinasi usko loppua kesken. Ja nyt "vasta" viikkoja 37 täynnä.
Tosin en kyllä tämän takia kotisohvalle loppuajaksi jää. Nykyään tuntuu vaan niin valtavalta rykäisyltä kaupassa käyntikin. Supistaa, supistaa...
 
Ken guru
Heh. Todellakin! Ma tulee 37 rv täyteen, ja tänäänkin olin niin uupunut koko päivän että tuntui kun olisin juossut 2 maratonia peräkkäin.

Mutta kerronpa nyt, että parkkeerasinkin invapaikalle töissä viimeiset pari kk :D. Oli kyllä yhdistetty inva ja vieraspaikka. Ja parkkitilaa oli todella runsaasti. Ei vaan huvittanut raahautua yhtään pidemmältä töihin.
 
"höps"
Aika harva varmaan kuitenkaan kärsii ihan mahottomasti loppuraskaudessakaan :) se supistelukaan tuskin on vaarallista enää noilla viikoilla. Kannattaa varmaan keskittää kauppareissut pienempiin kauppoihin, jos hankalalta tuntuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Julmis
"Mariska"
No ei se kaikilla onneksi niin vaikeaa ole, vaikka toki raskaalta tuntuu välillä. Itse kävin muksun kanssa cittarissa kävellen että hän pääsi pyöräilemään kun vasta oppinut polkemaan kunnolla, ostoksetkin tuli vielä selkärepussa ja kantaen kotiin. Onneksi on ollut näin helppo raskaus :) samoilla viikoilla mennään.
 
Ken guru
[QUOTE="höps";29963744]Aika harva varmaan kuitenkaan kärsii ihan mahottomasti loppuraskaudessakaan :) se supistelukaan tuskin on vaarallista enää noilla viikoilla. Kannattaa varmaan keskittää kauppareissut pienempiin kauppoihin, jos hankalalta tuntuu.[/QUOTE]

Pöh, erityiskohtelua pitäisi saada.
 
  • Tykkää
Reactions: Harmaalokki
Invalidin tytär
Kaikkien pitäisi voida pysäköidä invapaikoille, jos olo tuntuu kurjalta.

Ja itse asiassa kyllähän niille voikin pysäköidä ja pysäköidään. Sakko voi tietty tulla.
 
Kyllä se aika kärsimykseltä tuntui. Eikä kyse ole siitä että olisi nyt jotenkin vaarallista, lähinnä tuskaista ja vauhti melkoista lyllerrystä. Onneksi sentään mies tulee nykyisin kauppaan kantojuhdaksi :heart:
Kerrankin tässä vaan haluais erityiskohtelua osakseen :)
 
Vieres
Loppuraskaudessa on aikaa odotella että kaupan oven läheltä vapautuu paikka. Tai jos on oikein viksu niin menee sinne kauppaan silloin kun muut on töissä. Tai vaikka seiskalta aamulla kun se kauppa aukeaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Invalidin tytär;29963758:
Kaikkien pitäisi voida pysäköidä invapaikoille, jos olo tuntuu kurjalta.

Ja itse asiassa kyllähän niille voikin pysäköidä ja pysäköidään. Sakko voi tietty tulla.
Juu, minun isäni halvaantui 16 vuotta sitten työtapaturmassa lantiosta alaspäin. En ole silti katkera, vaikka ensimmäiset 10 vuotta olivatkin hänelle erityisen haastavia kun ei voinut hyväksyä kohtaloaan. Sitä kautta oli myös meillä muulla perheellä raskasta.
 
Vieres
Kyllä se aika kärsimykseltä tuntui. Eikä kyse ole siitä että olisi nyt jotenkin vaarallista, lähinnä tuskaista ja vauhti melkoista lyllerrystä. Onneksi sentään mies tulee nykyisin kauppaan kantojuhdaksi :heart:
Kerrankin tässä vaan haluais erityiskohtelua osakseen :)
Jos sulla on mies mukana niin eikö se voi tiputtaa sut kyydistä kaupan oven edessä ja vastaavssti poislähtiessä sä voit odottaa oven edessä ostosten kanssa kun mies hakeaa auton lähemmäs?
 
Ken guru
Tähän asti olen leikannut nurmikkoa, imuroinut kodin jokatoinen päivä, hoitanut tuon 1v7kk ja kantanut mitä on kantaa tarvinnut jne. Mutta nyt alkaa hiipumaan se loppuraskauden uupumus supistuksineen. Yritän vielä toivoa että tämänpäiväinen olisi ollut vain tilapäistä, ja vaikka en oikeasti ole invaparkkeja peräämässä, niin parkkipaikalla nousi tänäänkin tuskanhiki pintaan kun joutui kävelemään pitkät pätkät autolle ja takaisin kaupassakäynnin lisäksi. Käveleminen alkaa olla sellaista metrin tunnissa vaappumista.

Että vaikka se joillain on helppoa niin kaikilla ei ole. En vaan loppuraskaudessa pysty samaan kun muina aikona, eikä energiaa ole yhtä paljon kuin normaalisti. Sairauslomalla en ollut raskauden vuoksi. Nyt valitan jos valituttaa.
 
Jos sulla on mies mukana niin eikö se voi tiputtaa sut kyydistä kaupan oven edessä ja vastaavssti poislähtiessä sä voit odottaa oven edessä ostosten kanssa kun mies hakeaa auton lähemmäs?
Voi. Ja näin satunnaisesti toimitaankin.
Mutta kyllä on oma toimintakyky rajoittunut ainakin 60 prosenttisesti, tosin väliaikaisesti (onneksi). Eikö muka riitä perusteluksi? :stick:
 
"mamama"
Mulla menee kaks päivää kauppareissusta toipumiseen. Ihan kauheeta. Autolle kävely, parkkikselta markettiin, kauppa ympäri ja ostokset autoon. Pahinta on saada ne kassit sisään autolta. Ja sit vielä ostoskassien purkaminen. Oon aivan kaikkeni antanut.

Rv 38. Huokaus.
 
Tähän asti olen leikannut nurmikkoa, imuroinut kodin jokatoinen päivä, hoitanut tuon 1v7kk ja kantanut mitä on kantaa tarvinnut jne. Mutta nyt alkaa hiipumaan se loppuraskauden uupumus supistuksineen. Yritän vielä toivoa että tämänpäiväinen olisi ollut vain tilapäistä, ja vaikka en oikeasti ole invaparkkeja peräämässä, niin parkkipaikalla nousi tänäänkin tuskanhiki pintaan kun joutui kävelemään pitkät pätkät autolle ja takaisin kaupassakäynnin lisäksi. Käveleminen alkaa olla sellaista metrin tunnissa vaappumista.

Että vaikka se joillain on helppoa niin kaikilla ei ole. En vaan loppuraskaudessa pysty samaan kun muina aikona, eikä energiaa ole yhtä paljon kuin normaalisti. Sairauslomalla en ollut raskauden vuoksi. Nyt valitan jos valituttaa.
Valita vaan, niin mäkin teen. Olo muuttunut aika radikaalisti viimeisen parin viikon aikana. Vielä äitiyslomalle jäädessä ihmettelin, että "ai nyt jo?, olisin mä vielä voinu töissä käydä". No, nyt tiedän et siihen on syy miksi se loma alkaa viimeistään sen 30 arkipäivää ennen la:ta.

Tsemppiä Ken guru!
 
Vieres
Voi. Ja näin satunnaisesti toimitaankin.
Mutta kyllä on oma toimintakyky rajoittunut ainakin 60 prosenttisesti, tosin väliaikaisesti (onneksi). Eikö muka riitä perusteluksi? :stick:
Invapysäköintiä koskeva laki on sikäli kenkku että siinä edellytetään pysyvää toimintakyvyn alentumista. Siten esim ihminen jolla on vasen jalka 6 viikkoa kipsissä ei saa inbapysäköintilupaa(vaikka voisi automaattiautoa ajaa). Samoin jos jonottaa lonkkaleikkaukseen niin odotusajaksi ei lupaa saa. Vaadittava haittaluokka 11 tarkoittaa muuten sitä että pystyy kävelemään vain raskaasti apuvälineeseen nojaten(esim rollaattori) tai että on pyörätuolissa. Kävelylepin kanssa kulkeva vanhus ei lupaa saa.
 
Ken guru
Valita vaan, niin mäkin teen. Olo muuttunut aika radikaalisti viimeisen parin viikon aikana. Vielä äitiyslomalle jäädessä ihmettelin, että "ai nyt jo?, olisin mä vielä voinu töissä käydä". No, nyt tiedän et siihen on syy miksi se loma alkaa viimeistään sen 30 arkipäivää ennen la:ta.

Tsemppiä Ken guru!
Samoin! Sanoinkin töissä että olisinhan tässä voinut jatkaa vielä vaikka kuinka. Mutta eipä äitiysloman alku ole vahingossa laitettu alkamaan silloin kun alkaa. Viikon pidempään olisin varmasti vielä jaksanutkin.

Ja kiitos samoin :)!
 
[QUOTE="mamama";29963812]Mulla menee kaks päivää kauppareissusta toipumiseen. Ihan kauheeta. Autolle kävely, parkkikselta markettiin, kauppa ympäri ja ostokset autoon. Pahinta on saada ne kassit sisään autolta. Ja sit vielä ostoskassien purkaminen. Oon aivan kaikkeni antanut.

Rv 38. Huokaus.[/QUOTE]

Mulla onneksi palvelu pelaa sillee hyvin, et heittelen vaan kaupassa tavarat kärryyn, pakkaan pusseihin ja sit ne ilmestyykin keittiöön mun purettavaksi.
Tosin miehellä meinaa aina hermo mennä kun ei osaa kuulemma kävellä niin hitaasti ku mä lyllerrän :LOL:
 
Mä olen eri mieltä.

Raskaus ei ole mikään pysyvä sairaus tai vamma. Epäilemättä viimevaiheessa liikkuminen on hankalaa, mut aika suurella todennäköisyydellä usealla raskaanaolevalla on kauppareissuihin käytettävissään semmoinen poikkeusjärjestely kuin "mies". Invalideilla kyseessä ei ole muutaman viikon poikkeusjärjestely.

Sit on lapsiperheparkkeja. Niit epäilemättä sopii käyttää kenenkään paheksumatta milloin lapsi on viimeisillään masussa.

Itte en ole koskaan ymmärtäny sitä ihmisryhmää, joka urheilee ja käy kuntosalilla, mut ei vaan jaksa edes kärryillä työntää sitä kaljakeissiä ja makkarapakettia edes kahtakytä metriä. Vaan auto pitää saada just oven eteen ja jos vois niin mielummin kauppaan sisään.

Omalla isäukollani on tota vikaa ja ex- appiukkoni on tos ihan virituoosi.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
Ken guru
Mä olen eri mieltä.

Raskaus ei ole mikään pysyvä sairaus tai vamma. Epäilemättä viimevaiheessa liikkuminen on hankalaa, mut aika suurella todennäköisyydellä usealla raskaanaolevalla on kauppareissuihin käytettävissään semmoinen poikkeusjärjestely kuin "mies". Invalideilla kyseessä ei ole muutaman viikon poikkeusjärjestely.

Sit on lapsiperheparkkeja. Niit epäilemättä sopii käyttää kenenkään paheksumatta milloin lapsi on viimeisillään masussa.

Itte en ole koskaan ymmärtäny sitä ihmisryhmää, joka urheilee ja käy kuntosalilla, mut ei vaan jaksa edes kärryillä työntää sitä kaljakeissiä ja makkarapakettia edes kahtakytä metriä. Vaan auto pitää saada just oven eteen ja jos vois niin mielummin kauppaan sisään.

Omalla isäukollani on tota vikaa ja ex- appiukkoni on tos ihan virituoosi.
Etkös sinä ole mies? Että ehkä olet vähän jäävi sanomaan..

Lisäksi, kannattaako kaikkea ottaa niin kirjaimellisesti? Eiköhän tässä ap:nkin kanssa saada nämäkin lapset synnytettyä ilman invaparkkeerauksia. Selvitään kyllä.
 
Invapysäköintiä koskeva laki on sikäli kenkku että siinä edellytetään pysyvää toimintakyvyn alentumista. Siten esim ihminen jolla on vasen jalka 6 viikkoa kipsissä ei saa inbapysäköintilupaa(vaikka voisi automaattiautoa ajaa). Samoin jos jonottaa lonkkaleikkaukseen niin odotusajaksi ei lupaa saa. Vaadittava haittaluokka 11 tarkoittaa muuten sitä että pystyy kävelemään vain raskaasti apuvälineeseen nojaten(esim rollaattori) tai että on pyörätuolissa. Kävelylepin kanssa kulkeva vanhus ei lupaa saa.
No niin, löytyihän se epäkohta. Ei mulla oikeesti mitään hätää ole. Ehdin kyllä lyllertää. Mutta justiinsa toi sun esiin tuoma asia (jota sivusin), että haitan tulee olla pysyvä. Hyvät esimerkit sulla. Kyllä leikkaukseenkin voi olla pitkät jonot ja murtuneen jalan kanssa voi olla raskasta asioida.
 

Yhteistyössä