Vikkeläraajaisen vauvan nukuttamisesta? :D

Meillä 3,5kk vanha poika, joka on ihan pienestä lähtien nukkunut kapalossa, omassa sängyssä kyllä, mutta siis jonkinlaisessa kapalossa koska tyypin raajat ovat jo ihan pienestä lähtien olleet heiluvampaa sorttia. Nyt kun kaverin voimat ja tahto ovat vielä (entisestään) lisääntyneet, niin on ruvennut tuo kaverin "paketointi" muodostumaan ongelmaksi, koska paketti aukeaa siinä yöllisen kohkaamisen aikana väistämättä ja sitten kun se aukeaa niin kädet heiluu kahta kauheammin ja herättää pikkumiehen samantein... Ollaan siis pienessä oravanpyörässä nyt. Haluttais "vapauttaa" ( :p ) lapsemme kapaloinnista, mutta ei oikein tiedetä miten saatais ne jalat ja kädet rauhoittumaan etteivät ne herättäis pikkumiestä ja pitäis virkeänä. Mutta miten?? Ei huvittais kapaloida sitten enää jotain 8-vuotiasta poikaa... :D Vai rauhoittuukohan ne raajat itsestään jossain vaiheessa sen verran, että yötkin alkaa sujumaan..? Onko kellään kokemuksia?
 
Meillä oli ihan samanlainen tapaus tuo kohta 6kk:n ikäinen. Meillä hyväksi ratkaisuksi osoittautui unipussi. Unipussi ei oo niin tiukka kuin kapalo mutta unipussi lämmittää vaikka potkisi peiton pois päältä. Enää ei levottomien raajojen takia heräillä, muuten kyllä mutta ei tuo haittaa...

Niin, ja tuo unipussi kasvaa lapsen mukana. Eroonkin siitä pääsee helposti joten siitäkään ei tuu ongelmaa
 
Meil oli kans sellainen viuhtoja, mutta kyllä se osasi nukkua vaikka huitoikin kovasti ja paukutti pinnoja sekä jaloin että päällään... Vauvana jumppasi itsensä aina johonkin nurkkaan. Meillä ei ollut koskaan käytössä unipussia eikä kapaloa. Yöt alkoi nukkua läpi kun alkoi kävellä 10-kuisena. Yli 3-vuotiaaksi vaihtoi sängyssä päätyä ja asentoa monta kertaa yössä, mutta nyt reilu 4-vuotiaana on viimein rauhoittunut nukkumaan suunnilleen "oikeassa" asennossa koko yön. Peiton osaa myös jo itse vetää päälleen jos sitä tarvitsee, senkin taidon oppi ehkä puolisen vuotta sitten. =)
 
meillä vauva siirtyi 6kk iässä omaan huoneeseen, kun aloitti yöllä neljältä aina "jumpaamisen" ja herätti äidin. mut ei itkenyt tms, huitoi vain. ollut kova poika huitomaan jo syntymästä asti. =) nykyisin nukkuu yöt putkeen onnessaan, niin samahan se oli siirtää omaan huoneeseen. =) (vauva nyt 8kk) 5,5kk iässä opetin vauvan nukahtamaan itse, niin yöt rauhoittuivat huomattavasti! tracy hoggilla on ihan loistava kirja jossa on maailman lapsiystävällisin unikoulu. suosittelen =) hänen metodit rauhoittavat lasta ihan yleisestikin. kirjassa otetaan eri lasten temperamentit huomioon. englanninkielinen kirja on parempi (the baby whisperer solves all your problems). oon suositellu sitä tänne sivuille useaan otteeseen, mutta kun olen niin tohkeissani, miten hyvä kirja se on. :D
 
Tuota unipussia olenkin miettinyt, että auttaako sellainen? Olen nähnyt vaan sellaisia, joissa kädet tulee sieltä kuitenkin ulos niin ei ehkä ajaisi meillä asiaa kun ne kädet pitäisi just saada kiinnitettyä :D Mutta siis saako ne myös silleen, että kädet saa sinne sisäpuolelle vai? Jos näin on niin taidanpa kokeilla.

Juu tuo meidänkään poika ei kyllä muutenkaan nuku hirveän sikeästi ja ei tulisi puhettakaan, että nukkuisi vielä koko yön.. On alkuillalla jo niin väsynyt, että menee yöunille jo ihan viimeistään klo 19. ollaan yritetty siirtää tyypin kelloa, että kävis kuuden jälkeen vielä sellasilla pikkutirsoilla että yöunille siirtyisi vasta ehkä ysin aikaan, mutta ei se vaan tunnu onnistuvan. Sit noin klo 22:sta lähtien heräilee parin tunnin välein ja kolmen paikkeilla ne heräilyt alkaa olla sellasia "joko-on-aamu-onhan" -heräämisiä että rauhoittuminen on yhä enemmän ja enemmän työn ja tuskan takana ja just 05-06 välillä rupeaa sen päivänen veuhtominen siellä paketin sisällä että huhhuh. Vaikuttaa just siltä että kaveri ottaa siinä vaiheessa oikein asiakseen kikkailla jotain Houdini-kikkailuja, että pääsee vapaaksi ja sit alkaa kiekuminen. Hyvällä tuurilla voi saada ukon vielä rauhoittumaan meidän väliin silleen, että vasta seiskalta noustaan ylös. Tänäänkin laitoin hänet sit ekoille päikkäreille parvekkeelle 07.45 kun oli aivan poikki herättyään 05.30...

Palezzu Mulla itseasiassa on just lainassa tuo suomenkielinen versio ja vaikuttaa oikein järkevältä tekeleeltä. Aika jalat maassa -vinkkejä eikä mitään kauheeta kahkoomista jonkin kasvatusmetodin puolesta. Oon jo joitain niksejä sieltä soveltanutkin mutta täytyy vielä lueskella tarkemmin, erityisesti tuo uniosio.
 
Meillä kanssa sama ongelma, tyttö on nyt viikon vaille 4kk ja ne kädet viuhtoo niin paljon että nukahtamisesta ei tule mitään ilman kapaloa, mutta tosiaan ongelmana alkaa olemaan tuo että voimaa ja taitoa on niin paljon että sieltä rimpuillaan pois ja sitten yöllä ährätään hereille. Meillä kun tyttö nukkunut tähän asti todella hyvin siellä kapalossaan ja kädet on saatu pidettyä kurissa niin nyt sitten ollaankin ihan pulassa...

En huomannut että kukaan olisi vastannut tuohon mitään että saako sinne unipussiin kädetkin vai jääkö ne ulkopuolelle? Ja onko se toiminut niillä keillä on näitä käsi viuhtojia =)

Santeriina mistä tilasit tuon SwaddleMe kapalon ja jos se on teille jo tullut niin onko toiminut? Olisi kiva tietää kun jotain apua oltaisiin kohta vailla tai meidän hyvät yö unet on menneen talven lumia pian..

 
Meillä on ollut unipussi käytössä jo useamman viikon (poika nyt 12 vkoa), siihen päädyttiin juuri siksi että poju oli erittäin rauhaton ja sai potkittua ja huidottua peiton päältänsä hetkessä. Kädet jäävät pussin ulkopuolelle mutta silti se hillitön käsien vispaus on loppunut. Luulenpa että kokonaisvaltainen rauhottuminen johtuu siitä että ruumiinlämpö pysyy tasaisena pussissa ollessa.

Ainakin itse voin lämpimästi suositella unipussia - meillä yöunet sekä pidentyneet että parantuneet huomattavasti! =)
 
Firesun Tilasin ton kapalon Sannasilta. Siellä oli erilaisista kankaista, mutta mä päädyin tollaseen orgaanisesta puuvillasta väsättyyn vaaleaan (lisäksi musta näytti, että ainakaan tuolla ei tainut olla tuota isompaa kokoa oikein muista malleista). http://www.sannas.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05032008-38045/Products/10802/SubProducts/10802-0001 Otin ton isomman version kun ukko on kuitenkin sen 4kk jo vaikkei vielä tuota suositeltua vajaata 7kiloa painakaan. Tuli ihan muutamassa päivässä postiluukusta kotiin saakka (oottelin että varmaan tulee pian postista ilmoitus paketista mutta hyvä näin!) ja vaikuttaa oikein hyvältä vaihtoehdolta ainakin meidän perheessä. Viime yönä testattiin ekakerran ja poika heräs vaan kahdesti syömään mutta nukahti siis heti uudelleen, jeee! :) Muutenkin hirveen ihanan tuntuista materiaalia, ohutta pehmeää puuvillaa niin on helppo lisäillä peittoa siihen päälle sen mukaan et onko lämmin ja viileä - nyt kun ollaan käytetty sitä lakanakapaloa tähän saakka niin tuntui, että poika oli aina aivan hiestä märkä. Että olen nyt ainakin näin yhden yön jälkeen oikein tyytyväinen ostokseeni ja voin suositella! :)
 

Yhteistyössä