Vinkkejä esikoisen saaneelle

  • Viestiketjun aloittaja "amelie"
  • Ensimmäinen viesti
Äiti yhdelle pojalle
*Nuku sillon ku vauvakin nukkuu... (Väsyneenä kaikki tuntuu tuplasti pahemmalta
*Älä osta liikaa alle 74cm kokosia vaatteita... (Meillä niitä oli aivan liikaa, ja joitakin ei keretty edes käyttämään)
*Älä ressaa turhasta, esim. jos vauva saa purkkiruokaa niin mitä sitten...
 
- älä jymähdä kotiin
- älä hermostu vauvalle, hän ei itse sinun kiusaksi vaan siksi että tarvitsee jotain (maitoa tms)
- kestovaippailu ja imettäminen ei tee sinusta hyvää äitiä. Tee niinkuin itse parhaaksi näet ja koet. Vauva on sinun ja äitiys on sinun tämän hetkinen urasi. Tee siitä omannäköisesi.
- Kuuntele muiden neuvoja mutta älä toteuta niitä mitkä tuntuvat "vierailta"
- älä osta liikaa pieni vaatteita - ne jää käyttämättä tosi helposti kun vauva kasvaa niin vauhdilla
- älä stressaa turhista, jos koti on epäsiisti niin siivoa jos jaksat. Jos et niin anna olla :)
- Hemmottele itseäsi. Älä koe olevasi lapsen ainoa huoltaja. Lapsi voi aivan vallanmainiosti olla isänsä kanssa vaikka joka päivä pari tuntia kahden jos haluat vaikka lenkille/kuntosalille..

Tuhannesti Onnea! Vauva-aika on ihanaa! Nauti siitä :)
 
Lapsi ei ole kone jota voi ohjelmoida.. vaik tänään joku asia toimii ni huomenna voi olla ettei se enään toimikkaan. Toiset lapset sopeutuvat muutoksiin ja vaihtuviin tilanteisiin sulavasti toiset taas reagoivat kaikkiin pieniinkin rutineiden poikkeamiin.

Vaikka plussalla sanottais mitään; jos on huolissaan lapsen voinnista ja omat kontsit loppuvatni lasta ei käytä koskaan turhaan lääkärissä tai vastanotolle ei soita koskaan turhaa kun kysyy apua lapselle, . (Tietty kannattaa miettiä mitkä ovat sellaisia asioita milloin mennään lääkäriin jne, mut näin periaatteessa jos lapsi todetaan lääkärissä terveeksi ei käynti ole ollut turha).
 
Ihan tärkein on se, että luota itseesi äitinä ja opettele tuntemaan lapsesi. Opit itse tietämään, mikä on lapsellesi paras tapa toimia. Tutustu pieneen rauhassa ja ole "herkkä" lapsen tarpeille ja viesteille. Nauti vauvastasi!

Jos pienen kanssa tulee pulmia vastaan, niin kysy rohkeasti apua (jopa täältä) tai neuvolasta. =)
 
Et ole huono äiti jos tunnustat olevasi väsynyt tai kaipaavasi pientä levähdys hetkeä arjen keskellä. Et ole huono äiti jos poikkeat yleisistä normeista tai teet jotain sellaista mikä ei ole plussalaisten mielestä sallittua.
 
Ooo
Luota itseesi ja kumppaniisi, jutelkaa paljon asioista ja kasvatukseen liittyvistä (tulevistakin) toimintatavoista, siitä mitä odotatte toisiltanne, miten hoidatte kotia jne.
Älä noudata kaikkia ohjeita orjallisesti, jos ne eivät sovi teille, eivätkä noudattamatta aiheuta vauvalle tietenkään vaaraa.
Koita jaksaa liikkua vauvan kanssa muuallakin kuin kotona oman jaksamisen mukaan.
Kokeile kantareppuja ja -liinoja, jos elämä helpottaisi.
"Laiskottele" rauhassa, kukaan ei odota tuoreen perheen kodin olevan tiptop tms.
Kysele apua kun et tiedä/osaa, ja ota neuvoista vastaan taas ne, jotka tuntuvat "omilta".
Vauvan kanssa kuuluu ja saa olla tiiviisti koko ajan, myös öisin lähellä, jos siltä tuntuu. Moni tuntuu ajattelevan, että heti vaan itsenäistyminen käyntiin, mutta sillä ei ole kiirettä.
Paniikin ja ahdistuksen tunteet voivat olla voimakkaita, mutta helpottaa jos ajattelee niidenkin kuuluvan tuoreeseen vanhemmuuteen. Sen hyväksyminen, että negatiivisiakin tunteita siihen uuteen ihanaan ja odotettuun tulokkaaseen voi kohdistua. Ja se, että myös puolisosta voi löytyä uusia piirteitä, hyviä ja ärsyttäviä ;)
Onnea uuteen perhekokoonpanoon. Siitä se lähtee loppuiän vaihtuva roolinmuutos.
 
Ooo
Lisätään vielä, että uskalla antaa isän olla vanhempi! Se rooli on yhtä tärkeä kuin äiti, älä omi vanhemmuutta vain itselle. Vaikka isä pukisi paidan aloittaen eri hihasta kuin sinä, niin anna isän tehdä se, koska molemmat tavat ovat oikein eikä lapsi vaurioidu siitä, että isä tekee asiat hitusen eritavalla kuin äiti! Isä ei opi olemaan täysillä vanhempi, jos hänelle ei suoda siihen mahdollisuutta.
 
"kahden äiti"
Lapset ovat kaikki niin erilaisia, että itse sinun pitää löytää ne jutut, mitkä teillä toimii. Minä esim. en neuvoisi nukkumaan vauvan kanssa, vaan nimenomaan valvomaan päivällä, että yöllä nukuttaa. Ja kehottaisin ostamaan myös niitä pienimpiä vaatteita, koska pikkuruiselle vauvalle on paljon helpompi pukea niitä sopivia vaatteita liian suurten sijaan...

Mutta minulle paras oljelkorsi on ollut tämä:
Kun lapsi itkee, se on ainakin hengissä.

Ihania aikoja vauvasi kanssa!
 
Hyviä neuvoja. Mun neuvo on, että ymmärrä, että vauvat ovat ERILAISIA. Vinkkejä kannattaa ottaa vastaan, mutta toimi, niin kuin se vauvalle ja sulle parhaiten sopii. Sinä olet vauvasi paras asiantuntija. Pitää ymmärtää, että vaikka naapurin vauva nukahtaa hyvin, kun tehdään konstit a b ja c, sinun vauvaasi se ei välttämättä tepsi. Vauva myös kehittyy nopeasti ja keinot, mitkä auttoivat eilen, eivät välttämättä auta tänään. Pitää olla avoin muutoksille omassa käytöksessä ja pitää uskaltaa toimia omia vaistoja kuunnellen, eikä tehdä mekaanisesti kuten kirjassa lukee.
 
hm
Todellakin uskalla pyytää apua jos et jaksa!

Ulkoile jotta jaksat paremmin!

Älä jumiudu neljän sisälle!

Itsellä niin kävi että ekaan puoleen vuoteen en käynyt kuin kaupassa, lenkillä ja mummoloissa....
Tosin näin myöhemmin mietittynä, ehkä mulla oli jotain masennusta
 
"vieras"
Älä peilaa vauvan mahdollisia ongelmia itseesi. Esim. uniongelmat ovat pääsääntöisesti allergia/vatsavaiva- tai vauvan itsesäätelyongelmia, ei osoitusta sinun huonosta äitiydestäsi.
 
rr
Todellakin uskalla pyytää apua jos et jaksa!

Ulkoile jotta jaksat paremmin!

Älä jumiudu neljän sisälle!

Itsellä niin kävi että ekaan puoleen vuoteen en käynyt kuin kaupassa, lenkillä ja mummoloissa....
Tosin näin myöhemmin mietittynä, ehkä mulla oli jotain masennusta

Mä en käynyt ensimmäiseen kahteen kuukauteen oikeastaan yhtään missään muualla kuin mummoloissa. Muuten oltiin vauvan kanssa kotosalla ja se kyllä sopi meille. Jotenkin se tuntui luonnolliselta silloin, eikä vauva tai minä kaivattu enempiä menoja. Sitten pikkuhiljaa alettiin käydä enemmän eri paikoissa, kun se alkoi tuntua hyvältä. Nyt kun "vauva" on vuoden, niin meillä on aika aktiivista arkea ja hänen kanssaan on tosi kivakin reissata kun lapsikin oikein nauttii kerhoista, kyläilyiyista tms.

Eli mun neuvo on, että ole rauhassa kotona vauvan kanssa ne ekat kuukaudet, jos se tuntuu sinusta itsestä hyvältä. Se vauva jokatapauksessa ei siinä vaiheessa kaipaa mitään harrastuksia.
 

Yhteistyössä