Vinkkejä kertotaulun opetteluun

  • Viestiketjun aloittaja "koululaisten äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"koululaisten äiti"
Mites muiden tokaluokkalaisilta sujuu kertotaulut? Ovatko oppineet helposti ja miten ovat opetelleet? Meillä tuo tokaluokkainen tahtoo välillä takuta tuon kertotaulun opettelun kanssa. Nytkin tuli opelta palautetta että oli kokeessa mennyt normaalia huonommin ja ope pyysi että asiaa kerrattaisiin kotona. Kohtuullisen hyvyin muistaa kun kyselee järjestyksessä mut sit tahtoo takuta jos kyselee satunnaisessa järjestyksessä.
Joten kaikenlaiset vinkit otetaan vastaan.
 
Kannattaa tarkistaa, että lapsi muistaa, mitä kertolasku on? Osaako siis muuntaa kertolaskun yhteenlaskuksi (4x5 = 5+5+5+5). Jos tämän osaa, niin pitäisi vaikeakin lasku onnistua, vaikka ei muistaisi vastausta ulkoa.

Kannattaa hyödyntää myös kertotaulujen yhtäläisyyksiä. Esim. tuplakertotaulut 2x2x, 3x3x jne opitaan helposti. Niistä on helppo päätellä viereiset: 4x4=16, niinpä 5x4=16+4=20.

Kertotauluja voi myös tutkailla yhdessä: 1:n, 2:n, 5:n ja 10:n kertotaulut yleensä osataan helposti. Niistä on taas helppo johdatella viereiset laskut - sittenhän alkaakin kaikki kertotaulut olla jo hallussa!

Joku hyvä tietsikkapeli, jossa vaan lasketaan ja lasketaan, tekee hyvää. Kertaus on opintojen äiti :)
 
"hankey"
kyselkää vuorotellen toisiltanne. Kun lapsi kysyy sinulta, hän oppii yhtä paljon kuin jos sinä kysyisit häneltä.

Aika paljon tulee käytännön tilanteita, joissa tarvitaan kertotaulua. ne pitäisi aina muistaa puhua ääneen.
 
"vieras"
Minulla toimi vaan raaka ulkoluku. Vieläkin näen edessäni sen matikankirjan sivun, jossa kertotaulut olivat... olen siitä "outo" oppimishäiriöinen, että parhaiten olen tosiaankin oppinut vain ulkoa pänttäämällä.
 
fan
Itse opettelin yhdeksän kertotaulun niin että: esim. 9x5= 50-5, 9x4=40-4, 9x7= 70-7 jne.

Sitten kaikista vaikeimmille, joihin en ikinä muistanut vastausta, keksin muistisäännöt (tai vanhempani keksivät). esim. en ikinä muistanut paljon 8x7 on niin opin sen muistamaan siitä että se vastaus on iskän synttärivuosi.
 
^^
Itse opettelin yhdeksän kertotaulun niin että: esim. 9x5= 50-5, 9x4=40-4, 9x7= 70-7 jne.

Sitten kaikista vaikeimmille, joihin en ikinä muistanut vastausta, keksin muistisäännöt (tai vanhempani keksivät). esim. en ikinä muistanut paljon 8x7 on niin opin sen muistamaan siitä että se vastaus on iskän synttärivuosi.
56=7*8, eli peräkkäiset luvut :)
Mutta kuten joku jo tuossa sanoi, niin varmista ensin, että lapsesi ymmärtää mitä se kertotaulu on.
 
"darling"
9:n kerto taulun voit opettaa niin että kirjoitatte paperille numerot 0-9 ensin alekkain. ja viereen pistätte 9-0:n alekkain.
Eli näin:
09
18
27
36
45
54
63
72
81
90

ja vastaukset on siinä.
2,3 ja 5 on helppoja mutta muut pitää raakasti opetella!
 
"yks"
itse opein näin:laitoin paperille laskut:6×6,7×6,8×6,9×6 ja 6×7,7×7,8×7,9×7 ja laitoin vessaan,jää kaapin oveen ja sängyn viereen ja aina kun menin ohi niin yhen kerran luin ympäri
ja sitten vielä on yksi muistisääntö eli:vaikka 7 kertotaulu eli vaikka kuudesta ylöspäin eli vaikka nämä 6×7,7×7,8×7,9×7 ja sit niitten vastaukset peräkkäin näin esim agentti 42495663 noilla säännöillä opein

toivottavasti saitte jotain selvää
 
Pänttäkää
Mielestäni tuollaiset 9x7=70-7, 56=7x8 kikkailut laittaa lapsen(ja myös aikuisenkin) pää ihan pyörälle. Mieluummin päntäisin ruotsin apuverbien apuverbit.
Paras tapa on vain päntää se 1-10kertotaulun, kysellään satunnaisesti kertopareja ja niinkuin on todettu niin hajotetaan kertoluku plus lausekkeeksi jos se vähän helpottaisi. Mutta ei mitään tuollaisia ensimainittuja kikkoja.
 
"vieras"
Joillekin jotkut muistikikat auttavat, joitakin sekoittavat. 9:n kertotaulu"kikka" kuitenkin on vaan osa sitä kertotaulusysteemin ymmärtämistä, mistä on suurin apu tulevaisuudessa.
 
"yks"
itse opein näin:laitoin paperille laskut:6×6,7×6,8×6,9×6 ja 6×7,7×7,8×7,9×7 ja laitoin vessaan,jää kaapin oveen ja sängyn viereen ja aina kun menin ohi niin yhen kerran luin ympäri
ja sitten vielä on yksi muistisääntö eli:vaikka 7 kertotaulu eli vaikka kuudesta ylöspäin eli vaikka nämä 6×7,7×7,8×7,9×7 ja sit niitten vastaukset peräkkäin näin esim agentti 42495663 noilla säännöillä opein

toivottavasti saitte jotain selvää
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Pänttäkää;29149261:
Mielestäni tuollaiset 9x7=70-7, 56=7x8 kikkailut laittaa lapsen(ja myös aikuisenkin) pää ihan pyörälle. Mieluummin päntäisin ruotsin apuverbien apuverbit.
Paras tapa on vain päntää se 1-10kertotaulun, kysellään satunnaisesti kertopareja ja niinkuin on todettu niin hajotetaan kertoluku plus lausekkeeksi jos se vähän helpottaisi. Mutta ei mitään tuollaisia ensimainittuja kikkoja.
Tosin noissa esimerkeissä on olennainen ero. 56=7*8 tyyppisiä kikkailuja en suosittelisi lapselle opettamaan. On tärkeää, että ne kertotaulut oppii ymmärtämään, ei vain luettelemaan ulkoa. Mutta 9x7=10X7-7=70-7 on ihan järkevä kikka, koska se sisältää kertotaulujen idean. Myöhemminkin matematiikassa tehdään tuollaisia matemaattisia "kikkoja", joten niiden hyödyntämisen oppiminen on oikein järkevää. Periaatteessahan kaavojen johtaminen on tuollaista kikkailua. :)
 
"yks"
itse opein näin:laitoin paperille laskut:6×6,7×6,8×6,9×6 ja 6×7,7×7,8×7,9×7 ja laitoin vessaan,jää kaapin oveen ja sängyn viereen ja aina kun menin ohi niin yhen kerran luin ympäri
ja sitten vielä on yksi muistisääntö eli:vaikka 7 kertotaulu eli vaikka kuudesta ylöspäin eli vaikka nämä 6×7,7×7,8×7,9×7 ja sit niitten vastaukset peräkkäin näin esim agentti 42495663 noilla säännöillä opein

toivottavasti saitte jotain selvää
 

Yhteistyössä