vinkkejä koiran synnytykseen?

  • Viestiketjun aloittaja "maumau"
  • Ensimmäinen viesti
"maumau"
Eli pentuja tulossa näinä päivinä, olisiko viime hetken vinkkejä?
Olen lukenut kirjoja, kysellyt kasvattajilta, lukenut netistä ym. Mutta uskon että jotain on jäänyt.
Varusteita on ensiapulaukku, pyyhkeitä, alusia, kaksi pentulaatikkoa, taulukot pennuista (ohjeet netistä), nutrigel tahnaa emolle, alusia, pentuaitaus ym.
Mietin myös kun pentupannat ostin, koska ne uskaltaa laittaa pennuille? Ja onko oikeasti turvallista merkata pennut kynsilakalla?

Koska voisi olettaa synnytyksen alkavan, emolta tullut lauantaista asti aina välillä kirkasta venyvää ja paukkuvaa limaa, läähätellyt kaksi päivää ym. Soitin eläinlääkäriin joka sanoi limasta että alkaa synnytys muutaman päivän sisällä.. Nyt tänään alkoi vk 8 eli 56vrk. Lämmöt ollut 37,5-38,0 astetta.
Kuinka kauan tätä limaa pitäis tulla?

Ja ei, en ole kasvattaja, koirat silti puhdasrotuisia ja tarkastukset ym. Kunnossa.

Kiitos asiallisista vastauksista!
 
Kerran kokeillut
Moi!
Emokoiraa en päästäisi irti pihalla, saattaa syöksyä johonkin pusikkoon pesää tekemään vaikka normaalisti pysyisikin hallinnassa. Eli emo aina kiinni ulkona.

Saako eläinlääkärin kiinni kaikkina vuorokauden aikoina? Olisi edes linjoilla ellei pääse paikalle. Minä varasin päivystyksen synnytystä varten, olisi maksanut erikseen mutta oli turvana. Toki tämä ei meillä auttanut kun pennut tulikin jo aiemmin ja juuri silloin ei saanut ketään viisasta lääkäriä kiinni. Se jolle soitin ei juuri auttanut, ihmetteli vain että olenko yksin, ilman kokemusta moiseen ruvennut.

Koiralla lämpö muuttuu kun synnytys alkaa, sitä mittailemalla sai aika hyvin ajoituksen selville. Meillä ei koira läähättänyt etukäteen, kuuluukohan tuo asiaan? En tiedä..Tunnet itse oman koirasi joten olet paras arvioimaan onko koiralla kaikki hyvin. Jos yhtään epäilyttää niin käy lääkärillä tarkistamassa.

Minäkin opiskelin kaikenlaista pennutusta varten mutta en silti ollut valmiina siihen mihin jouduin..Pentuja syntyi elottomina eikä tekemisistämme ollut siinä vaiheessa hyötyä vaikka yritimme kaikkemme. Eläinlääkäri oli tuollainen "pässi" josta ei myöskään apua, varaamani päivystys eläinlääkäri alkoi vasta seuraavana päivänä jne. Jäimme omillemme ja lopputulos oli 3 kuollutta pentua, 2 elävää. Emo oli mielestäni kuitenkin kummallinen ja sain heti seuraavana aamuna ajan tarkistukseen. Kohdussa vielä kaksi pentua, toinen jo "muumioituneena" kohdun sarveen ja toinen "kuollut" joka sitten kuitenkin saatiin virkoamaan kuin ihmeen kautta! Eli 3 elävää, 4 kuollutta pentua. Ellen olisi emoa vienyt heti aamulla olisi sekin voinut kuolla.

Halusin kertoa tämän esimerkin siksi että jotenkin itselle jäi sellainen kuva oppaista, kasvattajalta jne että kaikki menee aina hyvin, kyllä se onnistuu jne. Mutta kaikki ei aina menekkään suunnitellusti, siihenkin kannattaa varautua. Mieluusti hyvällä eläinlääkäripäivystyksellä. Toivon että sinulla menee pennutus hyvin ja saat virkeitä pentuja! Ihania ovat!
 
Vierassss
Suosittelen ottamaan kokeneen kasvattajan mukaan avustamaan synnytyksessä. Mun koira synnytti 7 pentua, joista kaksi viimeistä piti elvyttää, koska emo ei meinannut jaksaa enää synnyttää (synnytys kesti 28h). Siinä kohti (ja napanuorien sitomisessa) oli kokeneesta ihmisestä paljon hyötyä. Eläinlääkäriäkin konsultoitiin välillä. Onko sulla lämpöpulloja? Ne oli meillä tarpeen pentujen lämpimäksi pitämiseen sillä välin, kun lisää pentuja syntyi. Lisäksi olin hankkinut korviketta, joka tulikin tarpeeseen, kun emo sai nisätulehduksen.
 
Valmiiksi pentujen kuljetuslaatikko, lämpöpullot ja korviketta siltä varalta että synnytys ei suju suunnitellusti ja joudutte klinikalle, emo ei heti ala hoivaamaan pentuja tai maito ei nouse. Kirjaa kellonajat ylös millon tapahtuu mitäkin (lämpöjen romahdus, ekat näkyvät supistukset jne..) ja päivystävän eläinlääkärin numero näkyville.
 
Samaa miettivä
Meillä kans piakkoin ajankohtainen tuo astutus ja toivottavasti synnytyskin :)
Kasvattajan kanssa olen paljon jutellut ja mm. Tuosta elottomana syntyneen pennun elvyttämisestä....oman koirani kasvattaja oli sitä mieltä, että jos pentu on selkeästi eloton ja ei virkoa ihan pyyhkeellä hieromalla, ei kannata aloittaa massiivielvytystä, koska kukaan ei tiedä kuinka kauan ollut vailla happea....koiranpentu voi saada samalla tavalla hapenpuutteesta vaurioita kun ihminenkin!
 
"maumau"
Ja en tiedä saanko kasvattajaa paikalle tarvittaessa, hänen työajat ovat vähän erikoiset jne. Eikä hän hirveästi arvosta.ns.sekarotuisia. Neuvoja on antanut kyllä.
Mutta uskon että jos kaikki menee oppikirjan mukaan niin selvitään kaikki hengissä. :) heh.. Ja jos ei mene niin on klinikka ja päivystys lähellä. :) ja eräs tuttavani vinkkasi toisen kasvattajan joka kuulemma auttaa näissä tapauksissa.

Joo. Ja olen katsonut synnytys videoita missä elvytetään pentuja jasynnytetään, joten kyllä nyt jotain tietoa on. Kaikkialta olen ahminut sitä.
 
"maumau"
Ja läähätys saattaa johtua siitä että kyseessä on ulkokoira joka on nyt ollut sisällä.. :)) toki on muutenkin sisällä ollut mutta nyt ei ole ollut ulkona kun lenkillä.
 
"maumau"
Että koiralla on alkanut avautumisvaihe?? Voiko se olla vaan levottomuutta ja läähättelyä? Ilman petaamista?? Narttu yrittää piiloon sängynalle ym. Kyllä mutta mitään petaamista en ole huomannut. Koko ajan pyrkii olemaan lähelläni. 37,5 oli lämpö aamulla, sen jälkeen on vaan noussut, nyt 37,8. Olisko jäänyt se alin lämpötila saamatta?? Vai elättelenkö vaan toiveita? Jotenkin on tosi pelokas ollut tänään ... :eek: ei jaksais enää valvoa ja odottaa kun sitä limaa on tullut kohta jo viikon. Ja sen piti olla merkki alkavasta synnytyksestä.. Nyt on vrk 58. Tänään sitäkin tuli vähän enemmän. Huoh. Kärsivällisyys on kadonnut.
 
No kyllähän tuo aikaselta vielä vaikuttaa jos on vasta 58 vuorokausia. Jojolimaa kun peräloosterista alkaa tulla viikko kakskin ennen varsinaista synnytystä, se nyt ei oo mikään varsinainen ennusmerkki että synnytys alkaa ihan näillä näppäimillä.
 
Viimeksi muokattu:
"kasvattaja"
[QUOTE="maumau";29790819]Ja en tiedä saanko kasvattajaa paikalle tarvittaessa, hänen työajat ovat vähän erikoiset jne. Eikä hän hirveästi arvosta.ns.sekarotuisia. Neuvoja on antanut kyllä.
Mutta uskon että jos kaikki menee oppikirjan mukaan niin selvitään kaikki hengissä. :) heh.. Ja jos ei mene niin on klinikka ja päivystys lähellä. :) ja eräs tuttavani vinkkasi toisen kasvattajan joka kuulemma auttaa näissä tapauksissa.

Joo. Ja olen katsonut synnytys videoita missä elvytetään pentuja jasynnytetään, joten kyllä nyt jotain tietoa on. Kaikkialta olen ahminut sitä.[/QUOTE]

olen vähän tyhmä mutta kuinka ne puhdasrotuiset koirat nyt ns. sekarotuisiksi muuttuivat...

Ethän sitten oleta että joku vieras tulee korvauksetta tai jollain kahvikupillisella hoitamaan koirasi synnytystä ? Tarkista hyvissä ajoin korvaussumma ja varaudu maksamaan se käteisellä vaikka kaikki pennut syntyisivät kuolleina tai vaikka koirasi jouduttaisiinkin viemään leikkaukseen.
 
"maumau"
Kyllähän ne periaatteessa ovat sekarotuisia vaikka ovat puhtaita, jos eivät ole rekisteröity.

Ja ei, en oleta. Ei nykyään kukaan auta ketään ilmaiseksi. :) nykymaailma <3
 

Yhteistyössä