Vinkkejä lentokoneeseen/lentokentälle reilun 1-vuotiaan kanssa

Meillä on tiedossa joulukussa n. 25 tunnin matka (osa tietenkin lentokentillä odottelua) eli ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä lentokoneessa ja lentokentillä oleiluun. Varasin meille juuri paikat, mutta kuulemmaa vasta lentokentällä voivat yrittää vaihtaa sellaiseen eturivin paikkaan, jossa siis edessä ei penkkejä... Jos ei onnistu, niin toivottavasti edes vieressä olisi tyhjä penkki.
Kun tein varauksen olisin voinut varata lapsellemme erikoisruokavalioksi vauvan ruokaa. Ajattelin, että se voi olla jotain kauheaa mömmöä. Otin siis hänelle tavallista ruokaa. Onko jollain kokemusta lentokoneen vauvan ruuasta? (Otan varmuudeksi vielä Pilttiä mukaan, mutta...)
 
anteeksi sotkeudun sinun ketjuusi. Minua kiinnostaisi tietää lähinnä se kuinka paljon voi ottaa käsimatkatavaroihin vauvanruokapurkkeja ja korviketetroja mukaan? Ei kait vain määrää joka mahtuu siihen 1 l tilavuuteen?
 
SMP
Olemme lentäneet vähintään joka kuukausi joko euroopan tai kotimaan lentoja sekä n 4 kertaa vuodessa mannerten välisiä lentoja. Tällä hetkellä juniorimme 1v7 kk.

Olen pakannut joka kerta mukaan vähintään 3 vrkn verran maito hyla 2dl tetroja eli noin 20 prk + 3 vrkn ruuat ja hedelmäsoseet (pilttipurkkeja) eli määrä on ollut suht iso. kaikki olen laittanut käsimatkatavaroiden päällimäiseksi 1ln läpinäkyviin pusseihin, jotka olen turvatarkastuksessa nostanut erikseen läpivalaisuun. Koskaan tarkastajat eivät ole kommentoineet määriä tmv. Aina olen saanut viedä lastenruuat turvatarkastuksesta eteenpäin.

Nyt tulee muistaa että noi 1l litran säännöt koskevat vain turvatarkastusta lentokentillä. Lentoyhtiöillähän ei ko. rajoituksia ole.

Olen juniorillemme ottanut lennoille mukaan käsimatkatavaroihin pari hänen lempi leluaan, kirjan yms. Omat rattaat olen useimmiten saanut viedä lähtöportille asti mukanani, josta ne on laitettu ruumaan. Perillä ovat löytyneet hienosti joka kerta.

Joillan kentillä kuten hki-vantaalla on hienosti myös rattaita, joita olen käytellyt.

Yleensä varaan päivälentoja niin, että aamusella kotona olen voinut ulkoilla, leikittää yms normaalia aktiivisemmin. Näin juniorimme on väsähtänyt ja nukahtanut päikkäreille viimeistään lentokoneessa. Meillä on myös kentillä ergon kantareppu mukana, jossa olen kanniskellut, jos näyttää siltä että nukahtaisi ennen koneeseen menoa.

Toisaalta lentoemot ovat koneessa ottaneet juniorimme melkein joka kerta ja käyttäneet keittiössä yms.. joten ohjelmaa on ollut reilusti ja matka mennyt rattoisasti joko, nukkuen, syöden, leikkien tutustuen koneeseen yms.

Me otamme mieluummin omat ruuat juniorille mukaan ja syötämme tuttuja ja turvallisia makuja vieraassa ympäristössä.

Välilaskupaikoilla olemme antaneet juniorin kävellä vähäsen ja katsella ympärilleen jos hän ei ole ollut untenmailla.

Yllättävän hyvin meillä on mennyt lennot kaiken kaikkiaan.

Usemmiten lentoemot ovat ehdottaneet joko meille tai naapurissa istuville siirtymistä jonnekin muualle jotta olemme saaneet käyttöömme yhden ylimääräisen penkin, jos koneissa vaan ollut tilaa. Jos emot eivät itse ole sitä ehdottaneet niin nousun jälkeen olen sitä automaattisesti itse kysynyt. Toisaalta olen tiedustellut ylimääristä penkkiä jo lähtöselvityksessä ja pyytänyt vaihtamaan paikkoja jo siellä jos se vaan on ollut mahdollista. Useimmiten kaikki vaihdokset ovat onnistuneet. Onhan se kaikkien matkustajien etu että lapsiperheet viihtyvät lennoilla hyvin.:)

lentoemot mielellään lämmitävät koneissa lastenruokia sekä pesevät, keittävät tuttipullot puhtaissa vesissä. En suosittele pesemään koneen vessoissa niitä sillä vessojen vesi ei ole juomakelpoista. näin ollen tuskin lapsiemmekaan vatsat siitä tykkäävät.

tässä muutamia ajatuksia, jotka olemme huomanneet meidän perheelle sopiviksi. Nämäkin ovat niin lapsi ja perhekohtaisia juttuja. Joku sopii toiselle muttei toiselle.

Meidän jutuissa joutuu näkemään vähän enemmän vaivaa kun kantaa käsimatkoissa yms. vähän enemmän tavaraa.

 
Kiitos SMP:lle mukavan positiivisesta vastauksesta. Haluaisin vielä tarkennusta, että oletteko vielä todellakin taaperolle (yli 1.5 v) saanut viedä maidot turvatarkastuksen läpi? Ilmailuhallinnon kysymyspalstalla nimittäin sanotaan että sylilapselle joka voi jo juoda ja söydä normaalia juomaa/ruokaa ei voi ottaa esim. maitotetraa tai jogurttia kotoa mukaan vaan ne on ostettava kentältä turvatarkastuksen jälkeen.

Olen lähdössä 1 v 10 kk ikäisen taaperon kanssa kahden viikon päästä ensin kotimaanlennolla Helsinki-Vantaalle, yö kentällä hotellissa ja aamulla varhain lento. Pakkaisin mieluummin kaikki matkan aikana tarvittavat eväät heti käsimatkatavaroihin ettei tarvitsisi avata matkalaukkua välillä.

Kiitos jos viitsit vielä vastata.
 
SMP
Me lennettiin kotimaan lento tuossa elokuussa edes-takas ja nyt olis tarkoitus su5.10-to9.10 lentää jälleen. Elokuussa saimme viedä käsimatkoissa. Ei mitään ongelmaa toivottavasti ei tule nytkään. Juniori elokuussa 1 6kk.

kaikki alle 2 vuotiaathan menevät sylilapsen lipulla, joten voisi kuvitella, että he saisivat vielä viedä. Faktaa en tiedä. Pitkäskö soittaa esim. finnairin puhelinpalveluun tai finavialle. alla linkkejä aiheesta. Niistä kävi ilmi myös se, että jos lähtee kotimaan kentältä ja jatkoyhteys ulkomaille niin kotoa voi tarvittaessa pakata vaikka koko matkan aikana tarvittavat ruuat käsimatkatavaroihin jos voi olettaa etttä lennon vaihdoksia, myöhästymisiä tmv. tai määränpäässä ei ole vastaavia tarvikkeita saatavalla.


http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKL9473DAHJgFguPvqRqCLOnqgiLvHO3uhqXEIhIi5hcJFgiEiwub6vR35uqn5QWma8m6e-t36AfkFuKBBElDs6KioCAPmnDbY!/delta/base64xml/L3dJdyEvd0ZNQUFzQUMvNElVRS82X0tfNDhL#
http://www.ilmailuhallinto.fi/Mukaan_matkustamoon
http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLD443DjEESZnFe8e7-OhHogk5e6IJucQ7eyOEfD3yc1P1g9Iy49089b31A_QLckNDI8odFQFIlJ14/delta/base64xml/L3dJdyEvd0ZNQUFzQUMvNElVRS82X0tfSVQ!
http://www.finavia.fi/pakkaaoikein
 
Jette
Vauvanruoka koneessa on meillä aina ollut samoja purkkeja kuin kaupastakin löytyy. Yleensä on ollut pari valinnanmahdollisuutta. Jos lapsesi on tarkka mauista, ota omat ruoat. Purkkiruokien kanssa kannattaa muistaa että ne lämmitetään vesihauteessa ja se kestää! Ennakoi siis.

Katsasta etukäteen (esim netistä) onko välilaskukentällä leikkihuonetta. Noin pienikin jo viihtyy paremmin nähdessään leluja ja muita lapsia.

Koneessa pienet lelut ovat koituneet vanhempien hermojenmenoksi, sillä ne putoavat koko ajan ja sitten niitä etsitään ja lapsi kiukkuaa vieressä. Sama juttu tutin kanssa, iso varasto mukaan!

Ota mukaan itsellesi myös vaihtovaatteet, sillä murphyn lailla lapsi kaataa juomat sinun päälle, ei itsensä.

Heti koneeseen tullessasi pyydä lentoemoilta peitto ja tyynyt, niitä ei riitä kaikille.

Oikein mukavaa matkaa!

 
Todella hyviä vinkkejä kiitos!! Toivottavasti meidän lennot sujuvat yhtä hyvin kuin SMP:llä. Kovin jännittää, mutta kaipa se menee, kunhan muistaa pakata pitkää pinnaa ja hyvät hermot mukaan =) Jetten huomio pienistä leluista oli hyvä, erityisesti, kun siitä varmaan tulisi kiva leikki, kun äiti juoksee pitkin konetta tavaroiden perässä :LOL: Lennämme KLM:n lennoilla, joten täytyy vielä selvitellä esim. että saammeko viedä portille saakka matkarattaamme (eivät ole sellaiset aivan pienet sateenvarjorattaat, mutta eivät mitkään yhdistelmävaunutkaan...)

Lisää vinkkejä otetaan vastaan.
 

Yhteistyössä