Vinkkejä, miten päästä eroon rintakumista imetyksessä?

Minä imetin kummatkin lapseni rintakumilla koko sen ajan kun imetin.Esikoista 11 vai 11kk ja kuopusta 3,5kk.Eivät kertakaikkiaan saaneet otetta nännistä vaikka mitä yritettiin.Ei ole purenta ym ongelmia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minä imetin kummatkin lapseni rintakumilla koko sen ajan kun imetin.Esikoista 11 vai 11kk ja kuopusta 3,5kk.Eivät kertakaikkiaan saaneet otetta nännistä vaikka mitä yritettiin.Ei ole purenta ym ongelmia
Meillä tuo Minni on niin pieni, että taitaa siinä olla vika. Kaikki lähipiiristä on sanonu, että sama sille, vaikka kumin kans imettääkin (pääasia, että imettää ), mutta neuvolasta painostetaan kovasti, että ei ole hyväksi tuo. Ja tietysti nyt sitten stressaan siitä asiasta...
 
tsemppiä!
Onko sinulla matala rinnanpää? Miten pieni vauva on?

Onko siellä imetystukiryhmää tai imetystukihenkilöä? Kokenut sellainen voi saada vauvan tuosta vaan nappaamaan rinnasta kiinni. Tekniikkalajihan se ennen kaikkea on.

Niin, toki vauvalle on paljon parempi imettää kumilla kuin olla imettämättä lainkaan, mutta kyllä se kumi myös jossain määrin imetystä haittaa mm. vähentämällä ihokosketusta ja aikaa myöten se vaikuttaa maidon määrään. Mutta ei siitä kumista nyt stressiksi asti tarvitse yrittää eroon!

Meillä esikoisen kanssa meni eka kuukausi kumilla, it-ryhmään ei päässyt kun oli lomalla ja kun seuraavassa kuussa olisin mennyt kumista olikin ihan itsestään päästy eroon. Kokeilin aina ilman kumia ja jos ei onnistunut, otin kumin ja kokeilin taas seuraavalla kerralla ilman. Jotenkin se siitä sitten lähti, kun oltiin kokeneempia kummatkin (siis minä ja vauva) ja matala rinnanpääni nousi eikä rinnat olleet enää niin pinkeät.

Oletko imetystukilistan sivuilta katsonut vinkkejä ja oppeja oikeaan imuotteeseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Miksi neuvola noin sanoo?
No eikö se maito kuitenkin siittä rinnasta tule.
Varmasti ottaa ilman kumia,kun vahvistuu ja kasvaa.
Tätä mun siskokin vakuutti. Vauvalla on nyt vähän vajaa 3 kiloa painoa, ja sisko sano, että kun kilokin saadaan lisää painoa, niin tilanne on eri, ja hän varmaan asian tietää, kun on keskosvauvan imettäny. Mutta neuvolasta hokeevat vaan sitä, että VOI vaikuttaa maidon tuloon ja riittävyyteen, kun suoraan paljaasta nännistä rinta saa paremman ärsykkeen, kun kumin kans. Mutta ei hirveesti nappais alkaa 7 vrk ikäistä huudattamaan sen takia, että toinen nälissään karjuu tissiä, eikä saa kunnolla syötyä sitä ilman rintakumia... :( Kiva oravanpyörä.
 
mie
Mie imetin 2kk kumin kaa. Aina välillä kokeilin ilman ja sillon 2 kk kieppeillä poju tajus miten ilman rintakumia imetään ja mun nännitkin oli varmaan tullu vähän enemmän ulkoneviks eli niist oli helpompi ottaa oikea imuote!
Mua ei kyl missään vaihees neuvolassa painostettu lopettamaan rintakumin käyttöä. Täti sanoi, että parempi kun imetän kumin kaa kun että en imettäis ollenkaan! =)
Ihme neuvola teillä, tollanen painostus on kyl tosi ikävää ja ymmärrän ett tressaat tosta asiasta!
 
Syötä kumilla vielä jos ei muuten syö. Ja älä stressaa asiasta :)

Itse jätin kumin pois vähitellen siten, että en laittanut sitä yösyönneillä. Vauva oli niin pökkerössä, ettei tajunnut sitä vaatia. Lopulta, kun rinnanpäät parantuivat, aloin syöttää jatkuvasti ilman kumia.

Maitoa on riittänyt koko ajan ja jatkan imettämistä (tyttö kohta 8kk). Minulle neuvolassa sanoivat, että parempi kumilla kun ei ollenkaan.
 
tinttu
Minä imetin 2 ekaa kuukautta pelkästään rintakumilla. Antoivat sen sairaalassa heti ja minä ensikertalaisena ajattelin ettei mun rinnoilla voi imettää ilman kumia. Sitten alkoi neuvolasta ja ympäristöstä tulemaan painostusta kumin pois jättämiseen ja aloin itsekin tuntea sen ahdistavaksi ja itkin ja olin katkera kun kaikki muut voi tuosta noin vaan imettää ilman kumia..Yritin aina ilman imetyksen yhteydessä, mutta eihän siitä mitään tullut kun vauva ei ollut koskaan imenyt paljaasta rinnasta.. Mulle ei kukaan koskaan neuvonut oikeita imuotteita yms.. Luin sitten netistä ohjeita oikeaoppisista imuotteista ja imetysasennoista ja eräänä päivänä vaan päätin, että NYT lähtee kumi. Tarjosin vaan paljasta rintaa ja yritin mahdollisimman tarkkaan katsoa kuvia oikeasta imuotteesta jne.. Yhden päivän vauva itki koko ajan ja aina vaan tarjosin paljasta rintaa.. Iltaan mennessä oli jo vähän syönytkin ja yllättävän nopeasti oppi imemään rinnasta, koska ei muuta ollut tarjolla. Yksi päivä siinä meni.. MUTTA musta tuntuu, että meillä meni koko imetys pilalle tuon kumin vieroittamisen takia.. pari päivää söi hyvin paljaasta rinnasta, mutta sitten alkoi koko loppuimetyksen ajan kestävät rintaraivarit jotka olivat JOKA IKISEN syötön yhteydessä.. Olin tosi ahdistunut imetyksen takia enkä koskaan voinut imettää paikassa, jossa oli muita paikalla.. Piti joko olla alasti, pitää imuria päällä, kävellä yms kaikkea hölmöä, että vauva suostui syömään rinnasta.. 7kk imetin kaiken kaikkiaan, ja vauvan omasta tahdosta jäi imetys.. Mulla tosi inhottava kokemus imetyksestä.. Mutta kumin sain jätettyä pois kuitenkin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minua ei koskaan painostettu asiasta neuvolan puolelta.Päin vastoin tuettiin sitä, että sain edes jollain imetettyä...
No niin kai sitä luulis... Meillä on äitiysneuvolan terkkarina himoimettäjä, joka on siis omia lukuisia lapsiaan imettäny kaikkia pitkään ja hartaasti, eikä hän ymmärrä sit toista puolta asiasta ollenkaan. Siis tarkotan, että ei se sillä painostuksella ainakaan paranna tilannetta vasta synnyttäneiden äitien kohdalla... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minua ei koskaan painostettu asiasta neuvolan puolelta.Päin vastoin tuettiin sitä, että sain edes jollain imetettyä...
No niin kai sitä luulis... Meillä on äitiysneuvolan terkkarina himoimettäjä, joka on siis omia lukuisia lapsiaan imettäny kaikkia pitkään ja hartaasti, eikä hän ymmärrä sit toista puolta asiasta ollenkaan. Siis tarkotan, että ei se sillä painostuksella ainakaan paranna tilannetta vasta synnyttäneiden äitien kohdalla... :(
Juu ei paranna ja minuakin yritettiin opastaa imetyksessä, mutta kun vauva vaan ei saanut pienten nännien takia otetta.Ei synnytyssairaalassa, ei neuvolassa ja kaikki tavat ja niksit yritin.Päätin, että pieni paha on lapsi syöttää lapsi rintakumilla, jos ei muuten saa rinnasta syötyä
 
klö
Ei mitään kiirettä päästä eroon rintakumista, jos imetys sen kanssa sujuu hyvin ja kumissa näkyy maitoa ja vauvan paino nousee hyvin.
Syy miksi neuvolasta siihen painostetaan, on varmaan se, että rintakumi saattaa vähentää vauvan saamaa maitomäärää jopa 50%, ei siis kuitenkaan aina näin. Ja sitten tosiaan saattaa juuri tämän takia vaikuttaa imetyksen kestoon, jos rinta ei saa samaa ärsykettä ja kun tuossa maidontuotannossa on kysynnän ja tarjonnan laki.
Kun aloitan vieroittamisen, ni tee niin, että aloitat kumin kanssa ja jossain kohtaa otat kumin välistä pois. Tai jos aloitat toisesta rinnasta kumin kanssa, niin sitten toisesta imetät ilman kumia.
Tsemppiä, sano seur. kerralla, jos neuvolasta painostetaan, että eikö se ole kuitenkin parempi imettää rk:n kanssa kuin että ei imettäisi ollenkaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minua ei koskaan painostettu asiasta neuvolan puolelta.Päin vastoin tuettiin sitä, että sain edes jollain imetettyä...
No niin kai sitä luulis... Meillä on äitiysneuvolan terkkarina himoimettäjä, joka on siis omia lukuisia lapsiaan imettäny kaikkia pitkään ja hartaasti, eikä hän ymmärrä sit toista puolta asiasta ollenkaan. Siis tarkotan, että ei se sillä painostuksella ainakaan paranna tilannetta vasta synnyttäneiden äitien kohdalla... :(
sanot vaan että juujuu ja joo joo...imeteteään ilman kumia, ja kotona teet tasan niin kuin tuntuu parhaimmalta! jos joudut neuvolassa imettämään, eikä se onnistu ilman kumia niin sanot, että tyttö hosuu ns julkisilla paikoilla ja kumi on käytössä vain kodin ulkopuolella :D

jos ei täti usko, niin anna olla. minuakin painostettiin vaikka minkä kanssa, mutta jääräpäisesti tein lopulta niin kuin parhaaksi näin ja olen tyytyväinen. en ymmärrä miksi tuommoisista asioista jaksetaan ylihysterisoida...luulisi että tärkeämpiäkin juttuja on.
 
essi
Voi rakas pieni. Nyt jätät sen neuvolan terkan mielipiteen omaan arvoosi.
Mä imetin kanssa ekan kaksi kuukautta kumilla, ja sitten jo onnistu ilman.
Ja vaikkei onnistuiskaan, niin tuskin se lapsi siitä pilaantuu. Aika moni kuitenkin syö tuttipullosta, ja on ilman purenta yms ongelmia.
Zemppiä ja jaksamista sinulle ja pikkuiselle <3
 
=) :flower: KIITOS kaikille tsemppauksesta!!
Jatkamme vielä siis kumin kera imetystä, ja ajan myötä (vauvan vähän kasvettua ) aletaan pikkuhiljaa sitten yrittämään vierotusta kumista.
KIITOS VIELÄ!! :flower:
 
Blaaah
Mulle neuvottiin litistämään rinnanpää niinku "hampurilaiseksi", eli ihan vaan litistetään se, jotta vauva saa siitä kiinni. Nopeasti oppi sen ja päästiin kumista eroon.
 
iitu
Tsemppiä täältäkin! Mulla kaksi lasta, kumpaakin olen alkuun imettänyt kumilla. Mulla pienet rinnanpäät ja maitoa tuli ihan kauheasti, joten tissit oli kivikovat ja pienen oli vaikea saada niistä otetta. Ekan kans meni 5kk, että päästiin eroon juuri edellä kuvatuilla keinoilla. Nyt on toinen pallero 5kk ja vielä ei olla eroon päästy, mutta eiköhän me ajastaan päästä tälläkin kertaa. Älä stressaa turhaan, se vasta maidontuloon vaikuttaakin! Muakin painostettiin neuvolassa, mikä on musta ihan hullua, koska kuitenkin imetin ja senhän pitäisi olla se tärkein juttu. Esikoista imetin 13kk, jotta ei vaikuttanut imetyksen kestoon mitenkään meillä. Ja tuntuu, että maitoa on tullut paremmin nyt tokalla kertaa, vaikka kumin kanssa touhutaankin. Oon ottanut iisimmin ja en ressaa turhaan kumin käytöstä. Tee sinä samoin! Nauti imetyksestä täysillä! Se on ihanaa - kumilla tai ilman. :)
 
Meillä esikko ei meinannut millään löyttää oikeaa otetta ja mulla olikin rinnanpäät pitkään ihan rikki joten jo synnärillä otettiin tuo rintakumi käyttöön. Meillä neuvolatäti sanoi että voihan olla ettei vauva suostu imemään kun kumin kanssa kun siihen tottuu mutta typy oli joku reilu kuukauden ikäinen kun alkoi sujumaan imetys ilman rintakumiakin. Niin ja ihan itsekseen oppi imemään ilman rintakumia. =)
 
"Anile"
Minun vauva piti synnyttää käynnistyksellä 3 vkoa etuajassa ja pienikokoisena 2,3kg (istukka ja napanuora eivät toimineet hyvin). Imetys oli vaikeaa, kun ensiksi pieni ei jaksanut imeä ja häntä ruokittiin tuttipullolla minun lypsämälläni maidolla. Sitten kun voimat varttuivat, vauvaa tympi, kun rinnasta ei tullutkaan ruoka ilmaiseksi. Poika oppi lopulta imemään, kun yksi sairaalan viisas kätilö antoi minulle rintakumin. Toinen kätilö oli vielä viisaampi ja vaihtoi sen kokoa pienempään. Se oli minun pelastus! Minulta tulee maitoa tosi runsaasti ja poika lihoi sairaalasta tultua 200gr 5 vrk aikana. Mutta... terveydenhoitaja kävi kotikäynnillä ja huomautti, että rintakumista voisi yrittää päästä eroon. Poika on vasta 2 vkoa ja minusta tärkeintä on, että hän saa ruokaa. Vauvalla on tosi pieni suu ja minulla hyvin matalat rinnanpäät, joten yhtälö on haastava. Vauva vain nuolee ja maiskuttelee paljasta nänniä. Se ei meinaakkaan saada siitä imuotetta. Ei kai minulla vielä ole mikään kiire? Juurihan selvisimme tuttipullosta siirtymään tissille. Tuttikin on vielä sekoittamassa vauvaa. Vauva ei ymmärrä, mikä tutti sitten on, kun siitä ei tulekaan maitoa =) Minä yritän ajatella, että aikaa on ja pääasia, että vauva saa massaa. Minun maidontulo ei ole mitenkään vähentynyt, sitä piisaa kyllä. Mutta silti harmittaa terkkarin kommentti. Voihan tuota vähän kerrallaan yrittää, mutta vauvalla on taipumus itkukänkkäränkkäraivareihin, jos ei saa ruokaa heti nälän hetkellä =)
 
"Vieras"
Käytä ihmeessä kumia, jos kerran haluat! Mutta jos haluat lopettaa sen käytön, niin voit kokeilla sitä, että annat vauvan ensin imeä hetken, otat kumin pois ja sitten puristat pienen pisaran maitoa rinnanpäähän ja tarjoat vauvalle. Näin nänni tulee hieman esiin (helpompi saada ote ilman kumia kuin täydestä rinnasta) ja vauvalla ei ole niin kova nälkäkään. Jos se ei onnistu, niin sitten vain kerrasta poikki. Oma vauva alkoi hetken ihmettelyn jälkeen nälkäisenä imeä ilman kumia, kun huomasi ettei muuta ole. Eka kerralla taisin sujauttaa kumin äkkiä huomaamatta pois kesken syötön ja homma alkoi sujua ilman. Maitopisara auttaa vauvaa ymmärtämään mikä se uusi, oudon tuntuinen juttu oikein on. ;) Sattui niin maan p***sti ensin mutta kerta kerralta totuin siihen ja olihan se helpompaa kuin tusata kumien kanssa! :) Tsemppiä!
 

Yhteistyössä