Vinkki Sinulle, jonka PYYKINPESUKONE HAISEE

  • Viestiketjun aloittaja Apu minunkin ongelmaani tuli Hesarilta; kiitos!
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Allegron käyttäjä;22027805:
Netissä on eri kaskustelupalstoilla jatkuvast mainittu Allegro pesuaine koneen ja pyykin hajunpoistajana. Kirjoita googleen: allegro suomi.
Minua on aina kummastuttanut se että koska on olemassa tällaisia aivan "ylivoimaisia" ja "mahtavia" tuotteita kuten nyt esimerkiksi tämä Allegro, ostos-tv:n ihmetuotteet ja verkostomarkkinoinnin käänteentekevät pesuaineet sun muut tuotteet, niin miksi näitä ei saa tavallisista kaupoista? Jos ne oikeasti on niin mahtavia tuotteita niin eikö jokaisen kauppiaan olisi järkevää ottaa valikoimiinsa tällainen takuuvarma hittituote?

Järjestäytynyt jälleenmyynti laskisi tuotteiden markkinointikuluja joka alentaisi tuotteen kuluttajahintaa, lisäisi myyntivolyymia ja kasvattaisi tuottoa. Mutta kun ei, nyt näitä maailmanpelastajatuotteita kaupitellaan epämääräisillä nettisivuilla ja/tai niitä tyrkyttävät hämärät verkostomyyjät.

Miksi näin jos tuote kerran on hyvä? Oma valistunut arvaukseni on se että tuotteet eivät ehkä sittenkään ole niin hyviä kuin väitetään tai tarkemmin sanottuna kaikki nämä hippituotteet ovat oikeastaan niin paskoja ettei yksikään itseään arvostava kauppias halua moisia valikoimiinsa.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
dfdf
Minä en käytä zeoliittia sisältävää pesuainetta. Kuivaan tiivisteet aina pesun jälkeen ja jätän kannen auki, jotta rumpu tuulettuu. Sitruunahappopesua ja etikkapesua olen tehnyt oikeaoppisesti, mutta silti kone haisee. Kyseessä 10 v vanha kone. Ei kai auta muu kuin ostaa uusi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;22028352:
Minua on aina kummastuttanut se että koska on olemassa tällaisia aivan "ylivoimaisia" ja "mahtavia" tuotteita kuten nyt esimerkiksi tämä Allegro, ostos-tv:n ihmetuotteet ja verkostomarkkinoinnin käänteentekevät pesuaineet sun muut tuotteet, niin miksi näitä ei saa tavallisista kaupoista? Jos ne oikeasti on niin mahtavia tuotteita niin eikö jokaisen kauppiaan olisi järkevää ottaa valikoimiinsa tällainen takuuvarma hittituote?

Järjestäytynyt jälleenmyynti laskisi tuotteiden markkinointikuluja joka alentaisi tuotteen kuluttajahintaa, lisäisi myyntivolyymia ja kasvattaisi tuottoa. Mutta kun ei, nyt näitä maailmanpelastajatuotteita kaupitellaan epämääräisillä nettisivuilla ja/tai niitä tyrkyttävät hämärät verkostomyyjät.

Miksi näin jos tuote kerran on hyvä? Oma valistunut arvaukseni on se että tuotteet eivät ehkä sittenkään ole niin hyviä kuin väitetään tai tarkemmin sanottuna kaikki nämä hippituotteet ovat oikeastaan niin paskoja ettei yksikään itseään arvostava kauppias halua moisia valikoimiinsa.
Allegro ei ole hippituote, vaan sitä on saanut silloinkin, kun muodinmukaisesti ja ympäristön vuoksi (silloiset huonot vedenpuhdistusmenetelmät) tavallisissa pesuaineissa fosfaatti joskus korvattiin zeoliitilla. Siinä ei myös ole mitään ihmeominaisuuksia, mutta totuus on, että fosfaatti vaan on paremmin vaatteista huuhtoutuva ja pesukoneelle parempi, koska zeoliitti on savea. Ei tarvitse olla insinööri ymmärtääkseen mitä se koneen osille tekee. Ruotsissa saanut ihan tavallisista kaupoista samaa ainetta kuin Allegro nimellä Ocean. Nykyisin ikävä kyllä siellä jo kielletty, kuten kohta täälläkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kylmä ämmä;22027931:
Minä oon pessy vuosia ja vuosia oon pyykkini pulverilla,enkä oo katellu onko niissä zeoliittia vai ei.Pari vuotta sitte aattelin kokeilla jotain nestemäistä uutuusainetta,parin pesun jälkeen kone alkoi haista hirveälle. :x Silloin pesaisin koneen sitruunahapolla ja lopetin nestemäisen käytön,eikä ole sen koommin haissut.
Mistähän se johtuu et tuo nestemäinen pesuaine sai koneen dunkkaamaan?
Joku ammattilainen jossakin selitti, että myös nestemäinen pesuaine kertyy koneeseen. Siitä muodostuu sellainen limakerros ainakin muoviosiin. Sitä en tiedä ehkäisisikö pelkkä kuudessakympissä peseminen kertymää, mutta kun käyttää nestemäistä ainetta, niin ainakin neljänkympin pesuja eniten pesevä kone pitää puhdistaa samoin kuin zeoliittipesuaineita käytettäessä.
 
"vieras"
Mä olen käyttäny ALLEGROA jo pari vuotta. Ei haise, on zeoliititonta, fosfaatitonta ja KOTIMAISTA ja halpaa. Mitä muuta voi pyytää?
mä laitan lakanapyykkiin huuhteluaineeksi etikkaa (10% väkiviinaetikkaa).
 
Huisi hippu
LV:n pesuaineet on hyviä, vähän kalliita mutta tykkään. ei ole kone haissut koskaan. vuoden vanha kone, eikä koneessa ole ollut pahaa hajua ostettaessa uutena. tuoksuttomia aineita käytän. olen ilmeisesti allerginen noille tuoksuille, oireet hävisi kun pesuaineet vaihdoin.
 
"Lissukka"
Oxyactionin uusi "Hygienc"- jauhe poisti meillä tunkkaisen hajun. Tosin kiteet ei kaikki liuenneet, oli varmaan lian viileä vesi ja lyhyt ohjelma... Siis tämän uutuuden ei ole varsinaisesti tarkoitus konetta puhdistaa, vaan pyykkiä..
 
"kirsikka"
Koneeseen voi laittaa etikkaa myös kun pesee pyykkiä. Se poistaa ikävää hajua esim. pissapyykeistä. Ei vie värejä, eikä tuhoa tekstiilejä... niinkuin joku tuolla aiemmin kirjoitti, että käyttää etikkaa lakanoiden huuhteluaineena. Eli sitä voi käyttää mukana pesuohjelmassakin ja toimii. Olen käytännössä testannut tätä jo vuosia työpaikalla, jossa sitä haiskahtavaa pyykkiä syntyy päivittäin jokunen koneellinen. Annostelen 5kg:n koneeseen 1/4 dl + pesuaineen.

Zeoliititonta pesuainetta itsekin käytän. Pesuaineessani ei ole myöskään fosfaatteja. Käytän sekä nestemäistä, että pulveria. Veden pehmennysaineita tutkimusten mukaan ei kovin paljon Suomessa edes tarvittaisi, sillä useimmiten vesi on pehmeää, eikä pesuaineita tarvitse annostella reilummin koneeseen. Veden kovuuden saa tietoonsa oman paikkakunnan vesilaitokselta. 0-6 dH vesi on pehmeää. http://www.lahtiaqua.fi/Hyv%C3%A4%20tiet%C3%A4%C3%A4/Usein%20kysytty%C3%A4/?ans=10#q10. Oman alueeni tiedon löysin tuolta sivulta. Lahden ja Hollolan alueen vesi on hyvin pehmeää.
 
Dr. Beckmann Kuluttajapalvelu
Kaikista hyvin varustetuista päivittäistavarakaupoista on saatavana tehokas, nestemäinen pyykinpesukoneen puhdistaja, joka poistaa kertakäsittelyllä koneeseen kertyneet karstat ja kalkin, joihin vähitellen voi tarttua nukkaa ja likaa, mitkä aiheuttavat epämiellyttävän hajun. Samalla Pyykinpesukoneen puhdistaja raikastaa koneen. Pullon sisältö on 250 ml, kannattaa käyttää sitä muutaman kuukauden välein, niin kone pysyy raikkaana. Lisätietoja: www.piresma.fi
 
kokeilun arvoinen
Minun pesukoneesta lähti haju pois ainoastaan 90 asteen pesulla ja vahvahkolla kloriteluioksella. Kone siis pyöri tuolla aineella tyhjillään ja huuhtelu perään. Haju hävisi. Kokeilin myös tuota sitruunahappoa ja pesin tiivisteet ym hyvin monesti.
Meillä myös vanha kone
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Apu minunkin ongelmaani tuli Hesarilta; kiitos!;16475033:
Pitäkää siis pesuttomia päiviä ja jättäkää tuolloin pesukoneen kansi/luukku auki. (lapsia tulee tuolloin tietysti vahtia normia enemmän).
Ap:n juttu oli tietysti ihan totta ja faktaa, nutta tämä lause aiheutti hilpeyttä... En oikein ymmärrä yhteyttä pesukoneen luukun auki olemisen ja lisääntyneen lasten vahtimistarpeen välillä :) Onko siis teidän lapset alituiseen tunkemassa itseään pyykkikoneeseen, vai mistä moinen. Meillä on luukku aina auki, enkä ole huomannut sen aiheuttavan turvallisuusriskiä.
 
"lellu"
Ap:n juttu oli tietysti ihan totta ja faktaa, nutta tämä lause aiheutti hilpeyttä... En oikein ymmärrä yhteyttä pesukoneen luukun auki olemisen ja lisääntyneen lasten vahtimistarpeen välillä :) Onko siis teidän lapset alituiseen tunkemassa itseään pyykkikoneeseen, vai mistä moinen. Meillä on luukku aina auki, enkä ole huomannut sen aiheuttavan turvallisuusriskiä.
...että varmaan tarkoitti sitä, kuten meillä ainakin lapset käy vähänväliä sulkemassa pesukoneen kannen kiinni, vaikka heitä on monesti asiasta kielletty. meillä siis sivustatäytettävä kone ja pyritään pitämään ovi aina auki....
 
Mekaanikko
Meillä päältätäytettävä aeg lavamat haisi vaikka kuinka pesimme sitruunahapolla moneen kertaan 90 asteella ja kokeiltiin Dr.Beckmann ilman tuloksia.Olimme jo lähellä ostaa uusi kone mutta sitten ajattelimme että avataan kone kun ei ole mitään hävittävääkään enään.Kone oli noin 6 vuotta vanha.Ensiksi otin pellit koneen kyljistä pois.Sitten otin vastuksen koneesta irti kun ajattelin että sen päällä on moskaa.Vastus oli ihan kirkas/puhdas niin myös koneen sisusta."Vinkki ota vastuksen edestä kännykällä kuva että muistat kuinka johdot laitetaan takaisin".Olemme käyttäneet zeoliititonta pesuainetta noin vuoden se varmaan auttoi siihen ettei zeoliittia ole.Koska koneen sisällä oleva kaukalo oli ihan puhdas aloin purkamaan letkuja jotka olivat pesuveden poistopumpun lähellä.Vika löytyi sellaisesta haitari kumista joka on kaukalon ja poistopumpun välissä.Haitarikumiin oli kertynyt harmaata moskaa todella paljon ja haju ihan järkyttävä.Puhdistin haitarikumin huolellisesti moskasta ja kasasin koneen takaisin kuntoon.Lisäksi puhdistin kumin joka koneen täyttöaukon ympärillä ja kaukalon mihin jauhemainen pesuaine laitetaan sielläkin oli likaa.Tämän jälkeen kone vielä haisi vaikka pesin 90 asteella.Joten oli 1 kikka vielä mitä käytin laiton koneen 90 asteelle ja kaaadoin koneeseen tiskinpesu ainetta jauhomaista sellaista ja sen jälkeen ei ole haissu kone ollenkaan!!!Jokainen tekee sit noi asiat omalla vastuullaan ja sähkö johto irrotetaan koneesta aivan ensiksi ennenkuin tehdään yhtään mitään!!!!
 
"sipsu"
Ja meillä pitää vahtia lasta silloin kun pyykinpesukoneen luukku on auki, sen takia, että lapsi saanu monta kertaa sellaisen idean, että on heitelly kaikenlaisia leluja ja tavaroita sinne pesukoneeseen.

Yhden kerran ei sitten tullut tarkistettua pesukonetta, vaan laitoin valkoiset pyykit koneeseen. Sitten kun otin pyykit koneesta pois, oli yhdessä vaatteessa mustekynästä jäänyt jälki. Ja kun katsoin sinne rumpuun, niin siellä olikin rikkinäinen mustekynä, minkä lapsi oli sinne tunkenut. :O

Eli ihan järkevä neuvo vahtia lapsia (ainakin pienempiä), silloin kuin koneen luukku on auki tai sitten ainakin muistaa tarkistaa, ettei pesukoneen rummussa ole mitään ylimääräistä, ennenkuin laittaa ne pyykit sinne koneeseen. ;)
 

Yhteistyössä