Vispipuuro tai vatkattu marjapuuro, ohjeita mulle!

Kärtökääs mulle hyvän vispipuuron ohje.
Ostin eilen pakkaseen mansikoita ja tietty mannaryynit löytyy =). Ja on tuolla pakkasessa muitakin marjoja, ainaski puolukoita, pun. ja mustia viinimarjoja...
Oon joskus tehny puolukka visparii ja ihan yksin oon sen saanu syödä :/, en kai osaa tehdä siitä "pehmeän" makuista. Kermaako sinne pitäis lorauttaa?
 
Mä teen ainakin ihan vaan niin, että keitän marjoista (esim. niistä puolukoista) mehun ja siihen mehuun sen mannapuuron, annan jäähtyä (siis kunnolla jäähtyneeksi) ja vispaan. (Myös kunnolla, ottaa aikansa että muuttuu kuohkeaksi.)
 
airiin
viinimarjamehusta mää teen näin:
-kattilaan puol litraa mehua ja puoli litraa vettä, sokeria noin pari desiä (kaadan paketista, vaikea arvioida) ja noi desi mannaryynejä
-hämmennellään ja keitellään 5-10 min
-jäähdytys ja vatkaus
-tarjoilen kuohukerman tai creme vanillan kaa
 
Anne
Hei

Itse tykkään todella sileästä vispipuurosta. Jotkut jättääs inne niitä marjankuoria, mutta itse en niistä pidä.
Makuasia mistä kukakin tykkää.

Itse teen niin, että laitan puolukat kiehumaan ja sokeria jonkin verran.
Keitän tätä niin kauan, että siinä vedessä on kunnon puolukan maku.

Sitten valutan siivilän läpi tämän kulhoon ja näin saan kaikki puolukan rämmäleet pois. Painelen vielä siivilässä puolukat ihan littaniksi.

Tämän siivilöidyn puolukkaveden laitan kattilaan ja tarkistan onko sokeria riittävästi.
Sitten mannasuurimoita ohjeen mukaan ja keitto.

Sen jälkeen tiskialtaaseen kylmää vettä ja kattila sinne kunnes vispipuuro on jäähtynyttä ja sen jälkeen vatkaan sen. Kannattaa vatkata kauan kunnes on ihanan samettista.
 
ööö
Mannaryynipussissa on ohje. Pehmeys tulee siitä vatkaamisesta. Eli sähkövatkaimella ja kauan. Marjoja ei tarvitse siivilöidä pois, ne muussaantuu sitten vatkausvaiheessa.
 
Tara
Minä teen noille taaperoille mansikasta vispipuuron niin että keitän ne mannaryynit ensin mansikkamehuun ja lisään jäiset mansikat kokonaisina ihan lopuksi. Sitten annan jäähtyä ja vispaan tehosekoittimella kuohkeaksi. Maistuu pienimmillekkin ja tulee tosi sileätä ja kuohkeaa!
 
mi
Ei niitä marjoja kantsi siivilöidä pois, niissä se terveellisin osuus on!
Aika hyvin ne hienonee kun lopussa vatkaa, mutta joitain kuorenpalasia saattaa jäädä. Sen välttää kun survoo ne sauvasekottimella, ennen mannaryynien lisäämistä.
 

Yhteistyössä