Voi ei, otrivin ja raskaus vk 9

  • Viestiketjun aloittaja Anna k.
  • Ensimmäinen viesti
Anna k.
Olen kovassa flunssassa ja kahtena iltana laittanut toiseen sieraimeen suihkauksen otrivinia. Viime raskauden lopussa minulla oli influenssa ja lääkäri sanoi, että voi käyttää. No, juttelin juuri kaverini kanssa ja hän sanoi, että näin alussa ei voi käyttää, sillä voi estää hapen saantia. Siis voi, onko tosiaan näin? Minulle tuo lääkäri viime raskautena sanoi, että vaikutus noilla vain paikallinen.
 
*
No mun alkuraskaudet on sattunu pahimpaan siitepölyaikaan ja ainoa mitä sain käyttää helpottaakseni oloa oli nenäsumutteet juurikin sen paikallisuuden takia... En usko että Otrivin olis sen kummosempi...
 
apteekista kuultua
Itsellä tuli poskiontelontulehdus alkuraskaudesta ja juurikin Otrivia oli, mitä apteekista ei suositelleet, koska saattaa aiheuttaa synnytyksen alkamisen ts. alkuraskaudessa keskenmenon. Jos ei siis sinulle ole tullut mitään niin ei hätää. Itse sain kortisonipohjaista nenäsumutetta, jota voi raskaana käyttää. Eli apteekkiin vaan kyselemään ammattilaisilta.
 
Börre
Itsellä tuli poskiontelontulehdus alkuraskaudesta ja juurikin Otrivia oli, mitä apteekista ei suositelleet, koska saattaa aiheuttaa synnytyksen alkamisen ts. alkuraskaudessa keskenmenon. Jos ei siis sinulle ole tullut mitään niin ei hätää. Itse sain kortisonipohjaista nenäsumutetta, jota voi raskaana käyttää. Eli apteekkiin vaan kyselemään ammattilaisilta.
Minun kokemus on, että apteekissa luetaan se samainen tuotekuvaus, minkä voi itse katsoa netistä. Sen sijaan hus:in alaisesta teratologisesta tietokeskuksesta saa tarkempaa tietoa. Moni takatekstin mukaan lääkärin alainen onkin ihan ok.
 
skdfj
Se on varmaan vain varotoimenpide, ettei suositella. En usko tosiaan paikallisesti vaikuttavan lääkkeen imeytyvän kovinkaan kauas istukkaan saakka. Tai tosi paljon saa kyllä laittaa. Ei ollut oikein kivasti tehty kaveriltasi tuollainen kommentti...?

Totta kai varovaisuus kannattaa, mutta eiköhän kaikki ole kuitenkin ok :)
 
"mina"
Mulle taas lääkäri suositteli sitä alkuraskaudessa, kun olin flunssassa. Paikallisesti otetut eivät kuulemma haittaa. Jokaisella lääkärillä tuntuu olevan omat mielipiteensä lääkkeistä. Arkisin on teratologinen tietopalvelu se, josta saa ajantasaisen tiedon. Ap:na en olisi huolissani.

Btw. Nenäkannu auttaa hyvin flunssan/nuhan tukkoisuuteen.
 

Yhteistyössä