Voi että raivostuttaa aikuiset nirsoilijat ruokapöydässä!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Makuasioista ei voi kiistellä. Todellä töykeää käytöstä illan emännältä alkaa haukkumaan vieraitaan, jos ei osaa mitään perustarjottavaa laittaa esille. Ikävää vieraiden olla koko ilta kekkereissä vatsa kurnien.
 
vierailija
Oih, miten hyvältä kuulostaa!
Olisin itse maistellut kaikkea, ehkä olisi löytynyt jokin uusi suosikkijuusto. Katkaravuista en pidä, mutta olisin maistanut, jotta olisin tiennyt miten niitä valmistetaan hyvin.

Jos ei ole mitään rajoitteita (allergiaa tai esim sappiongelmia aiheuttavia ruoka-aineita), niin aikuiselta ihmiseltä on todella huonoa käytöstä nirsoilla.
 
vierailija
Makuasioista ei voi kiistellä. Todellä töykeää käytöstä illan emännältä alkaa haukkumaan vieraitaan, jos ei osaa mitään perustarjottavaa laittaa esille. Ikävää vieraiden olla koko ilta kekkereissä vatsa kurnien.
Eikö vieraisilla ole nimenomaan tarkoitus etsiä mahdollisia uusia makuelämyksiä? Makuja, joita ei ehkä itse osaisi yhdistellä tai valmistaa.
Perusmättöä voi syödä sitten kotona ihan yllin kyllin.
 
9mmmm
no on vaikeeta jos ei edes maista okei jos mä en diggaa jostain niin sen näkee heti naamasta siitä ei kannata loukkaantua olen ruoka tavoissanikin rehellinen niinkuin ramsay.
mä pitäisin sitä omituisena jos joku ihmettelis ääneen et en pidäkkään siitä niin kattoisin kenen tuntemattomien pöytään oon eksyny syömään. mä esim harvoista juustoista tykkään ja oliivit on nou. vaikka eläkkeellä kasvattelenkin oliiveita siciliassa ja teen niistä öljyä. mutta multa saa kommenttia et oli helvetin hyvää tai tuosta ruuasta en niin pitänyt. etukäteis nirsoiliat onmunkin mielestä sellasia ärsyttäviä jotka ei ees maista. mutta ymmärrän hyvin jos mä esim kokkaisin :D
 
vierailija
Näissä vaikeissa allergioista pitää puhua.
Sopiessa Kyläiltaa pitää sanoa älä valmista mitään , otan omat eväät tai juon vain kahvin.
Suomalaisten pitää oppia puhumaan.
Joo, saa puhua. Mua jäi tuossa ap:n jutussa vaivaamaan, että mikä oliis ollut vieraille sopivaa. Eivätkö he pitäneet salaatista vai oliiko siinä jokin sopimaton tai ei mieleinen ainesosa. Puhuminen otetaan helposti arvosteluna, jos ei ole oikeaa syytä.
 
Outoa käytöstä, ihan hyviltä tarjottavilta kuulostaa. Oliko muuten myös mietoja juustoja ? Vahvat juustot ei vältämättä maistu kaikille.
 
vierailija
Hah.. Itse en pidä juustoista, salaatista joo jos siellä on ns. normaaleita aineksia (tomaatti, salaatti, kurkku jne, ei missään nimessä oliiveja), paprika ei sovi mihinkään suolaiseen piirakkaan, savuporokaan ei kylmänä piirakassa oikein iske, katkarapu no joo... Miksi ei voi tehdä normaaleita ruokia, tai kysellä vierailta vähän etukäteen, että mitä syötte? Kuulosti joltain ihme snobi-illanistujaisilta, ruuan tulee olla mahd. hienoa ja erikoista.
:eek:
Normaaleita ruokia? Mikä tossa ei ollut normaalia? Eihän ap:n tarjottavissa ollut mitään erikoista vaan ihan perusjuttua. Siansorkat tai sushi olis voineet olla jollekin kynnyskysymys, mutta juustot, salaatit ja suolaiset piirakat - voiko tun perinteisempää enää olla?
 
vierailija
Kyllä jokaisella on oikeus olla ottamatta ruokaa, jos arvelee, ettei siitä pidä. Paljon typerämpää olisi ottaa sitä, syödä puoliväkisin ja olla loppuilta huonovointisena vain siksi, ettei loukkaisi emäntää.

Tietenkään ruoasta ei saa valittaa, se olisi epäkohteliasta, mutta tuo ei-ole-omaan-makuun on ehkä ainoa mitä voi sanoa, jos emäntä sitkeästi yrittää pakottaa syömään jotain sellaista, mistä vieras ei varmasti pidä. Jos vieraille ei ruoka kelpaa, voivat olla kohteliaasti syömättä, eikä se ole keneltäkään pois. Emännänkään on aivan turha vetää palkokasveja sieraimiinsa, jos vieraat ovat mieluummin syömättä. Itse olen kertaalleen syönyt sushia pelkästään ollakseni kohtelias, ja hetken päästä oksensin sen pois -- parempi olisi ollut jättää syömättä. Tuohan pilaa ruokahalun jo muiltakin, kun taas syömättä jättäminen on melko huomaamatonta, ellei emäntä ala pakkotyrkyttämään ruokaa.

Näin meilläkin opetetaan lapsille, että jos ei kylässä jotakin halua, sanotaan kiitos ei, ja jos joku tyrkyttää samaa uudestaan, voi sanoa, ettei kyseinen ruoka ole omaan makuun, mutta ehdottomasti ei saa sanoa yök tai ruoka on pahaa, eikä saa vaatia muuta ruokaa tilalle, vaan sitten ollaan syömättä, jos tarjoilut eivät kelpaa.
 
vierailija
Kaikki ruoka vaikuttaa olevan "hienoa" ja "vahvan" makuista. Jotkut ei tykkää kuin miedoista juustoista. Olisitte laittaneet vaikka jotain tavallista esim. Kermajuustoa mukaan. Juustot on vähän sellainen juttu, että toiset rakastaa, toiset vihaa. Piirakoissa ei muuta vikaa kun että savuporoa en olisi saanut alas, koska en voi syödä poroa. Katkaravut menee. Kylmistä sakaateista en välitä jos niissä on raakaa sipulia, suolakurkkua, valkosipulia tai on majoneesipohjainen. Ehkä olisi etukäteen kannattanut selvittää ystäväperheen makutottumuksia. Toiset tykkää enemmän nauta, kana, sika linjasta ja miedommista mausta, vaikkei söisikään nakkeja ja ranskalaisia joka ruualla. Itse tykkään kyllä vahvoista mauista kuten feta, vahvat juustot, mutta silti olen aika rajoitteinen. Yrittäisin tosin vierailla syödä ja maistaa.
 
Minäkin olisin löytänyt tuolta syötäväksi vain salaatin ja ne suolakeksit. Juustoja en ole ikinä oppinut syömään, enkä koe olevani mitenkään huono ihminen sen vuoksi, enkä sitä häpeä. Savuporopiirakkaa olisin maistanut kohteliaisuudesta, mutta suolaiset piirakat lähinnä ällöttävät minua: pohja ja täyte tirskuvat rasvaa, suutuntuma ja maku ovat ikäviä. Itse en ikinä tee suolaisia piirakoita tarjolle.

En koe olevani nirso, joistakin jutuista en pidä mutta en tee siitä numeroa. Lähinnä joskus ärsyttää se, jos yritetään väkisin tuputtaa, jos vain on vaivihkaa maistamatta.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
vierailija
Joo, ymmärrän ap:tä. Täysin normaalit tarjottavat, melko arkista jopa. Pienen lspsen kanssa syödän paljon erilaisempaa esim sushia. Jos uudenvuodentarjoilut niin itde olisin laittanut astetta fiinimpää. Mutta jos jollekin ei poropiirakat, salaatit ja juustot mene niin moukka mikä moukka, siis vieras. Hyvät oli tarjottavat.
 
Olipa moukkia vieraita. Ihan syötävältä kuulostaa noi tarjottavat. Vain paprikaa sisältävä olisi allergian takia jäänyt koskematta. Muuten pyrin aina edes maistamaan ja kokeilemaan. Enkä ensimmäisenä ole nokkarypyssä. Otan vähäsen ellen ole varma,pikkumäärästä jotenkin selviää. Olin eilen ylpeä lapsestanikin joka kylässä pokkana maistoi lajia jota ei eläissään ole syönyt eikä nyrpistäny . Jotain olen hänelle onnistunut opettamaan vaikkei hänen kohdallaan olla tosiaan päästy helpolla ruokien suhteen. Mutta ne käytöstavat...Pakko ei oo tykätä mutta...
 
vierailija
Joo, ymmärrän ap:tä. Täysin normaalit tarjottavat, melko arkista jopa. Pienen lspsen kanssa syödän paljon erilaisempaa esim sushia. Jos uudenvuodentarjoilut niin itde olisin laittanut astetta fiinimpää. Mutta jos jollekin ei poropiirakat, salaatit ja juustot mene niin moukka mikä moukka, siis vieras. Hyvät oli tarjottavat.
Hah, siinäpä oikein viimeisen päälle wannabe-hienostelija. Onko nimesi Hyasinth?
 
vierailija
Nyt on kyllä pakko kysyä että mitäs te, joiden mielestä salaatit, piirakat ja juustot on snobbailua tai liian erikoista, niin mitä laittasitte ite tarjolle vieraille?
 
vierailija
Hah, siinäpä oikein viimeisen päälle wannabe-hienostelija. Onko nimesi Hyasinth?
Ei ole, tykätään vain hyvästä ruuasta. Ei elämässä ole äärettömästi nautintoja, joitakin on, hyvänmakuinen ruoka yksi niistä. Eilen aamupalaksi savulohimousseleipiä, tänään kaurapuuroa. Paljon laitetaan karitsaa ja kokeillaan eri reseptejä, aina ei ehdi, joskus hookoota tai jauhelihamakaronimössöä.
 
vierailija
Nyt on kyllä pakko kysyä että mitäs te, joiden mielestä salaatit, piirakat ja juustot on snobbailua tai liian erikoista, niin mitä laittasitte ite tarjolle vieraille?
Sulta taisi mennä jotain pahasti ohi. Näitä kaikkia voi tehdä myös perusversiona, jolloin sopii laajempaan makuun. Poro. paprika ja katkarapu ova kaikki vähän erikoisempia, eikä niistä kaikki pidä tai ne eivät sovi. Fiksu emäntä olisi tehnyt toisen piirakan tavallisempana versiona.

Kuten täällä on jo sanottu, niin salaattikin kannattaa tehdä itse koottavana versiona tai ainakin laittaa erikoisemmat ainesosat erikseet otettavaksi. Kuten oliivit, feta, sipuli yms. Juustoista on olemassa myös mietoja makuja.

Jos mikään tarjolle laittamani ei vieraille käy, niin kysyisin, mikä käy, esim. leipä, lihapullat tms. mitä sattuu kaapissa olemaan. Minun iltani ei siitä mene pilalle, että joku vieraista syö voileivän samalla kun muut nauttivat tarjoilupöydän antimista.
 
vierailija
Ei ole, tykätään vain hyvästä ruuasta. Ei elämässä ole äärettömästi nautintoja, joitakin on, hyvänmakuinen ruoka yksi niistä. Eilen aamupalaksi savulohimousseleipiä, tänään kaurapuuroa. Paljon laitetaan karitsaa ja kokeillaan eri reseptejä, aina ei ehdi, joskus hookoota tai jauhelihamakaronimössöä.
Sinä et voi määritellä mikä on muiden makuista hyvänmakuista ruokaa. Makuasioista ei voi kiistellä.
 
vierailija
Meillä on kanssa yksi mukava tuttavapariskunta, mutta heitä on ihan mahdotonta pyytää istumaan iltaa ja syömään. Pelkkä ns. dokaaminen onnistuu, eli "syömisenä" on vain sipsejä ja suolapähkinöitä.

Ihan jotain esimerkkejä: oliivit on oudon makuisia, leivässä ei saa olla jyviä, toinen ei syö ollenkaan leipää, kun se "turvottaa". Kalaa ei syö kumpikaan ja jos on lihaa, se ei saa olla pihviä tai muutakaan kokolihaa. Vain jauhettu liha kelpaa. Sipuli on liian voimakasta, samoin kun nyt tietenkin chili. Salaatti on kuulemma "pupujen ruokaa" ja keitöt eivät ole heidän mielestään "oikeaa ruokaa". Kanaa voi syödä, kunhan se on valmiiksi tehtyä, eli ei esim. grillattuja broilerin koipia. Äyriäiset on ehdoton no-no. Karjalanpiirakat menevät, mutta esim. munavoi on kuulemma ällöä. Riisiä he syövät, jos se ei ole pitkäjyväistä tai täysjyväriisiä. Peruna ja pasta kelpaavat. Edes saunan jälkeen grillimakkara ei käy toiselle, kun siinä on kuulemma jotain nitriittiä ja siitä tulee huono olo.

Kerran tarjottiin lihamakaronilaatikkoa ja se kelpasi :) Ruokajuomana tosin maito, koska kumpikaan ei juo viiniä tai olutta. Juomista menee siiderit ja kossu jollain limpparilla.
 
vierailija
Miksi sinun on mahdotonta tarjota tälle pariskunnalle makaronilaatikkoa tai vaikkapa jauhelihakasteiketta ja perunoita? Hyviä suomalaisia perinteisiä ruokia, joita ei ole syytä väheksyä. Eivät he varmasti sinua kiellä ottamasta siihen lisukkeeksi salaattia.

Kaikenlaisia mielensäpahoittajia sitä nykymaailmassa onkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
vierailija
Meillä on kanssa yksi mukava tuttavapariskunta, mutta heitä on ihan mahdotonta pyytää istumaan iltaa ja syömään. Pelkkä ns. dokaaminen onnistuu, eli "syömisenä" on vain sipsejä ja suolapähkinöitä.

Ihan jotain esimerkkejä: oliivit on oudon makuisia, leivässä ei saa olla jyviä, toinen ei syö ollenkaan leipää, kun se "turvottaa". Kalaa ei syö kumpikaan ja jos on lihaa, se ei saa olla pihviä tai muutakaan kokolihaa. Vain jauhettu liha kelpaa. Sipuli on liian voimakasta, samoin kun nyt tietenkin chili. Salaatti on kuulemma "pupujen ruokaa" ja keitöt eivät ole heidän mielestään "oikeaa ruokaa". Kanaa voi syödä, kunhan se on valmiiksi tehtyä, eli ei esim. grillattuja broilerin koipia. Äyriäiset on ehdoton no-no. Karjalanpiirakat menevät, mutta esim. munavoi on kuulemma ällöä. Riisiä he syövät, jos se ei ole pitkäjyväistä tai täysjyväriisiä. Peruna ja pasta kelpaavat. Edes saunan jälkeen grillimakkara ei käy toiselle, kun siinä on kuulemma jotain nitriittiä ja siitä tulee huono olo.

Kerran tarjottiin lihamakaronilaatikkoa ja se kelpasi :) Ruokajuomana tosin maito, koska kumpikaan ei juo viiniä tai olutta. Juomista menee siiderit ja kossu jollain limpparilla.
No tämä on vähän sama juttu kun veisi pariskunnan golffaamaan, vaikka tietää etteivät he sitä osaa pelata eivätkä välitä oppia. Joillekin syöminen ei ole harrastus ja nautinnon asia ja he eivät nauti uusista mauista.
 

Yhteistyössä